Saar is heel lang vrijwel niet te knuffelen geweest. Een snelle aai onder haar kinnetje, of over haar rug, oke, maar zodra ik echt wat meer toenadering zocht zat Saar in de stress. Dan ging ze wanhopig wegkijken, verstarde ze en trok haar oren zo plat in haar nek dat ze bijna weggetoverd leken te zijn. Het enige wat nog ging was als ik op de grond ging zitten, Saar op de bank en dan even uitgebreid aaien, dat wilde ze wel graag.
Ik heb het verder maar gelaten, met het idee dat het misschien wel beter zou gaan als ze ouder werd, en zo niet dat ik dan maar had te accepteren dat uitgebreid knuffelen schijnbaar te bedreigend was.
Heeeeeel langzaam ging het beter, en op een gegeven moment kwam Saar zelfs uit zichzelf bij me liggen; heel bijzonder was dat. Wat later kwam ze soms ook even bij me staan om flink geaaid te worden.
Alleen nu begint mevrouwtje daar soms wel erg gedreven in te worden, en komt ze steeds vaker bij me staan als ik aan tafel zit, of op mijn schoot hangen als ik op de bank zit. Echt dwingend is het niet, maar laat ik het zo zeggen, als Moos op deze manier tegen me op komt staan krijgt hij een snelle aai en moet hij dan ophoepelen. (want als ik Moos dan wel uitgebreid aandacht geef zit ik binnen de kortste keren met een hondje dat bepaald dat hij elke 10 minuten flink geaaid wil worden).
Alleen tja, als ik Saar te veel negeer (dat wil zeggen, snelle aai en dan ophoepelen) doet ze het gewoon niet meer heb ik gemerkt, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling want ik was juist zo blij dat ze toenadering zocht.
Maar ik wil haar ook niet belonen omdat het zo niet werkt; mevrouw kan niet direct aandacht krijgen als zij daar zin in heeft.
Echt knuffelen kan trouwens nog steeds niet goed. Ze laat het wel toe, maar blijft altijd wat verstard en blijft ook wanhopig wegkijken. Het vreemde is dat ze het dus wel lijkt te willen, maar toch ook weer niet.
Iemand tips?

?