Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eiwitgehalte en nierfalen.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Eiwitgehalte en nierfalen.

Ongelezen bericht door Roelfien »

In een andere topic werd gesteld dat een hoog eiwit gehalte tot nierfalen kan leiden. Ik vraag me af in hoeverre dat waar is. :19:
En als het waar is, ligt dat aan de hoogte van het eiwitgehalte of aan de kwaliteit van het eiwitten?
Laatst gewijzigd door Roelfien op 22 okt 2005 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Charlotte*
Zeer actief

Re: Eiwitgehalte en nierfalen.

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Roelfien schreef:In een andere topic werd gesteld dat een hoog eiwit gehalte tot nierfalen kan leiden. Ik vraag me af in hoeverre dat waar is. :19:
En als het waar is, ligt dat aan de hoogte van het eiwitgehalte of aan de kwaliteit van het eiwit gehalte?
Bedoel je het eiwitgehalte in het voer?
Onderstaand stukje heb ik gekopieerd van barfplaats (geschreven door Lizzy)

Ja, dat is het standaard praatje. Eiwit verlagen bij nierproblemen is al weer achterhaald. En zeker bij de kwaliteit van eiwitten die je voert als je rauw/vers voert. Eiwitten moeten vooral van goede kwaliteit zijn en een brok kan dat sowieso niet goed waarmaken. Ik denk dat ze daarom altijd het eiwitgehalte hebben verlaagd...?!

In nierdieetbrokken is ook het natriumgehalte meestal verlaagd. Orgaanvlees bevat meer natrium als spiervlees.

En het fosforgehalte ook verlaagd. Volgens mij is het heel erg moeilijk om het fosforgehalte te verlagen. Fosfor zit in vlees maar ook in zuivel, ei, graan en eigenlijk in alles. Ook in groentes, hoewel er in groentes minder fosfor zit als in vlees/graan/zuivel. In biologische groentes schijnt weer minder fosfor te zitten als in niet-biologische groentes. Vetten bevatten overigens geen fosfor. Je zou dus ietjes minder vlees/ei/zuivel kunnen voeren en ietjes meer vet (zodat ze toch op gewicht blijft).

http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.p ... adid=14185
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Roelfien schreef:En als het waar is, ligt dat aan de hoogte van het eiwitgehalte of aan de kwaliteit van het eiwit gehalte?
Volgens mij ligt het aan de kwaliteit van de eiwitten.
In rauwvoer zitten veel eiwitten maar wel van een hele goede kwaliteit. In brokken zitten eiwitten van een slechtere kwaliteit en ook nog eens veel plantaardige eiwittten, en die laatste zijn volgens mij helemaal niet goed voor de nieren.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, in het voer bedoel ik. :wink:

Mogens Eliassen stelt dat je de eiwitgehaltes in brokken niet kan vergelijken met eiwitten in natuurlijke voeding, dus vlees bijvoorbeeld.
Omdat het brokje in gedroogde vorm een totaal andere verhouding heeft.
Hij stelt dat als je het om rekent naar natte vorm er feitelijk maar 7% eiwit in zou zitten. Dus dat is al niet veel.
Het gaat meer om het feit of het om ruwe eiwitten gaat, die vaak uit afval van het vlees (zoals haren, leer, hoeven) voortkomen. En dus totaal geen goede kwaliteit zijn.

Ook geeft hij aan dat nierfalen eerder voortkomt uit alle chemicalien die aan het voer worden toegevoegd dan aan het eiwitgehalte op zich.
Of ik moet hem verkeerd begrepen hebben. :denken:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn vorige DA vond vers niet goed, teveel eiwitten en nierfalen koppelde hij hieraan :denken:

Ik denk dat de kwaliteit van de eiwitten van het grootste belang is, net zoals biologische melk gezondere vetverhouding heeft (cholestorol) biologische eieren ook meer gezond cholestorol hebben etc
Op het moment dat je voeding eenzijdig gaat maken of veel gaat bewerken, gaat het naar mijn bescheiden mening, mis

Ik merk dat mijn hond bv op energique duck het beter doet dan op smuldier, ligt waarschijnlijk, misschien, wellicht aan de kwaliteit van de eiwitten, gemalen bot of toegevoegd eiwit
zoiets?

Eiwitten in het algemeen, zeker teveel, zijn voor mensen zeker niet goed, ook voor de nieren.
Bij ziekzijn of herstel wordt aangeraden (dierlijke) eiwitten zoveel mogelijk te vermijden of verminderen, deze kosten het gestel meer energie.
Maar een hond is geen mens :denken: :19:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Bij mijn oude man kon ik bij de laatste diagnose kiezen uit 3 opties : euthanasie, kvv/barf of nierdieet. De eerste hebben we opzij gezet. (we wilden het niet zo snel opgegeven) En de 3e was eigenlijk, gezien zijn ontlastingsprobleem ook geen optie. Hij is volledig op de kvv gegaan. En dan in zijn geval smuldier, omdat hij van Energique, Carnibest, Duck etc te harde ontlasting krijgt. Zijn nieren functioneren slecht, maar hij doet het op het moment fantastisch. De diagnose is zo'n 2 maanden geleden gesteld. Af en toe wisselen we het af met een keer rodi. Maar hij speelt weer en drinkt minder en is ook niet incontinent meer :denken: :denken:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

:ok: mooi toch! Volgens mij is vers-diepvries compleet vlees ook het beste wat je geven kunt hoor :wink:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

AnneMarie schreef::ok: mooi toch! Volgens mij is vers-diepvries compleet vlees ook het beste wat je geven kunt hoor :wink:
Ben ik absoluut met je eens. :wink:
Maar de andere honden doen het prima op cavom in combi met kvv :wink:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:In een andere topic werd gesteld dat een hoog eiwit gehalte tot nierfalen kan leiden. Ik vraag me af in hoeverre dat waar is. :19:
En als het waar is, ligt dat aan de hoogte van het eiwitgehalte of aan de kwaliteit van het eiwitten?
kwaliteit van eiwitten.
staat een artikel over op:
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=462
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ien schreef:
kwaliteit van eiwitten.
Ien,

bij mij vraagt die link om een gebruikersnaam en wachtwoord. Klopt dat?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Na een jaar barf heeft 1 van mijn honden vorige week weer bloedonderzoek ondergaan. Hij is gecheckt op orgaanafwijkingen, calcium/fosfor-verhouding, bloedsuikerspiegel, zoutgehalte, moeilijk woord wat ik nu niet weet maar de verhouding van de verschillende witte/rode bloedplaatjes en nierafwijking. En de ziekte van Lyme, maar dat heeft niets met voeding te maken. Echt alles is perfect, al heeft hij een kleine verhoging van de spierenzymen en dat valt te verklaren aangezien hij nu met een endeldarmontsteking kampt. Mijn DA is van mening dat dit niet specifiek door het barfvoeren hoeft te komen, aangezien mijn hond nu eenmaal gevoelig is op zijn anaalstreek. Dan heb je periodes dat het weer de kop opsteekt, alleen is dit de eerste keer sinds ze barfen terwijl op brok hij altijd problemen had. Het zelf samenstellen is naar mijn idee beter dan een overstap naar brok bij nierfalen, als je de juiste verhoudingen maar weet voor die specifieke hond. En dat is best moeilijk. Hij staat nu ruim een week op KVV en vanaf vandaag gaan we voeren volgens het prooidiermodel. Dat is beduidend minder bot en moet het ontlasten ook veel makkelijker maken.
Toen hij nog brok kreeg had hij naast darmproblemen ook een tijd plasproblemen, dat werd veroorzaakt door teveel straviet. Nee, sinds dit tweede onderzoek weet ik nu echt zeker dat zelf samenstellen beter is dan brok voeren en zijn er ook legio mogelijkheden de voeding aan te passen aan honden met diverse ziektes.
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 23 okt 2005 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Liesbeth schreef:
ien schreef:
kwaliteit van eiwitten.
Ien,

bij mij vraagt die link om een gebruikersnaam en wachtwoord. Klopt dat?
o..dat klopt, sommige topics zijn alleen te lezen als je ingelogd bent. dit zijn topics waar ondewerpen staan waar veel werk aan besteed is, vertalingen enz.
Ik zal dat in het vervolg even bijschrijven!!
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Volgens mij hoef je pas op de eiwitten te gaan letten als er all een groot deel van de nierfunctie verloren is. Dan krijg je een stapeling van afbraakproducten van de eiwitstofwisseling in het bloed (mn ureum) en daar krijg je dan weer allerlei ziekteverschijnselen van.
Dus de eiwitten veroorzaken geen nierfalen.
Als er al sprake is van aantoonbaar nierfalen, dan kan je de voortgang van de problemen die veroorzaakt worden door een hoog ureumgehalte vertragen door minder eiwitten te voeren en de eiwitten die je voert van hoge kwaliteit te laten zijn.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”