Een onzekere hond, kan deze dwangmatig aandacht vragen?
Ik pas deze week op de hond van mijn tante. Scooby, gestereliseerde duitse herderteef van 4 jaar oud.
Mijn tante heeft haar vanaf pups af aan. Nooit de ouders gezien, want de duitse fokker was eventjes in Nederland. Dus van voor die 8 weken weten wij niets.
Scooby is een moeilijke hond. Ze gromt ontzettend veel. Ik dacht altijd dat ze onzeker was, aangezien haar houding wel laag is (oren plat)
Nu denk ik eerder dat de onzekere scooby juist helemaal niet onzeker is en alles prima op een rijtje heeft!
Scooby volgt je het hele huis door. Ook als ze in coma slaapt, staat ze op om je te volgen.
Omdat ze vaak gromt, negeer ik haar het grootste gedeelte van de dag. laat ik het anders zeggen, ik aai haar niet spontaan, dan heb je het risico dat ze gaat grommen.
Nu kwam ze zaterdagavond opeens naar mij toe, springt tegen mij op en wil spelen (alles op een speelse manier). Ik had er geen zin in, ik bepaal zelf wel wanneer ik wil spelen
Als ik zit te internetten, gaat ze naast mij zitten en doet dan een aandachtsgrommetje. Ga ik daar niet op in, gaat ze blaffen.
De dingen waarvan ik altijd dacht dat ze onzeker was, is het volgende. Soms loopt ze naar je toe (vrolijk). dan aai je haar lekker in der oren. Na ongeveer 10 sec (haar houding verandert niet, is ontspannen) gaat ze grommen. Ik mopper erbij en stuur haar weg. Dan loopt ze weg en schud zich uit (stress)
Al met al denk ik dus dat Scooby detouwtjes in handen heeft. Bij mijn tante doet ze het ook, daar gromt ze continue tegen. Normaal gromt ze ook als ze op der mat ligt en je loopt voorbij, bij mij doet ze dat gelukkig niet. Als zij ergens ligt waar ik bij moet zijn (afstandsbediening bv), dan roep ik haar naar der plaats enpak ik de afstandsbediening. Doe ik dan niet, loop ik er zo heen, gaat ze geheid grommen.
Tot nu toe houdt ze het ook bij grommen. Mijn jongste nichtje is totaal niet bang voor haar en gaat dus WEL door. Met gevolg dat Scooby wel al hapt naar haar
Verder doet Scooby veel aan fixeren heb ik al gemerkt. Ze kan dat heeeel lang volhouden. Ik kijk terug en als het te lang duurt, knip ik bv in mijn vingers (afleiding) en roep haar dan bij me.
Ook bemoeit ze zich met de vogel. Ze zit daar vaak gefocust voor het hok. Het is niet uit jaloezie, want devogel krjigt niet extreem veel aandacht. AlsMario de vogel herrie maakt, roep ik wel eens MARIO! Dan rent Scooby er als een gek op af.
Kan iemand hier uitleg over geven? Ik ben wel veel met haar aan het trainen. Normaal staan er koekjes in de keuken alleen, ik heb nu ook een bak naast mij staan en zodra ze braaf is, kan ze een koekje krijgen