Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onzeker en aandacht vragen??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jidde

onzeker en aandacht vragen??

Ongelezen bericht door jidde »

Om meteen in huis te vallen:
Een onzekere hond, kan deze dwangmatig aandacht vragen?

Ik pas deze week op de hond van mijn tante. Scooby, gestereliseerde duitse herderteef van 4 jaar oud.
Mijn tante heeft haar vanaf pups af aan. Nooit de ouders gezien, want de duitse fokker was eventjes in Nederland. Dus van voor die 8 weken weten wij niets.

Scooby is een moeilijke hond. Ze gromt ontzettend veel. Ik dacht altijd dat ze onzeker was, aangezien haar houding wel laag is (oren plat)
Nu denk ik eerder dat de onzekere scooby juist helemaal niet onzeker is en alles prima op een rijtje heeft!
Scooby volgt je het hele huis door. Ook als ze in coma slaapt, staat ze op om je te volgen.
Omdat ze vaak gromt, negeer ik haar het grootste gedeelte van de dag. laat ik het anders zeggen, ik aai haar niet spontaan, dan heb je het risico dat ze gaat grommen.
Nu kwam ze zaterdagavond opeens naar mij toe, springt tegen mij op en wil spelen (alles op een speelse manier). Ik had er geen zin in, ik bepaal zelf wel wanneer ik wil spelen :19: Scooby wilde toch graag spelen en kwam voor me zitten piepen en keek me daarbij aan. Ik negeerde haar volkomen. Toen kwam ze steeds met haar kop tegen mijn hand aan, om geaaid te worden. En dat hield ze best lang vol :eek: :eek:

Als ik zit te internetten, gaat ze naast mij zitten en doet dan een aandachtsgrommetje. Ga ik daar niet op in, gaat ze blaffen. :denken:

De dingen waarvan ik altijd dacht dat ze onzeker was, is het volgende. Soms loopt ze naar je toe (vrolijk). dan aai je haar lekker in der oren. Na ongeveer 10 sec (haar houding verandert niet, is ontspannen) gaat ze grommen. Ik mopper erbij en stuur haar weg. Dan loopt ze weg en schud zich uit (stress)

Al met al denk ik dus dat Scooby detouwtjes in handen heeft. Bij mijn tante doet ze het ook, daar gromt ze continue tegen. Normaal gromt ze ook als ze op der mat ligt en je loopt voorbij, bij mij doet ze dat gelukkig niet. Als zij ergens ligt waar ik bij moet zijn (afstandsbediening bv), dan roep ik haar naar der plaats enpak ik de afstandsbediening. Doe ik dan niet, loop ik er zo heen, gaat ze geheid grommen.

Tot nu toe houdt ze het ook bij grommen. Mijn jongste nichtje is totaal niet bang voor haar en gaat dus WEL door. Met gevolg dat Scooby wel al hapt naar haar :eek:
Verder doet Scooby veel aan fixeren heb ik al gemerkt. Ze kan dat heeeel lang volhouden. Ik kijk terug en als het te lang duurt, knip ik bv in mijn vingers (afleiding) en roep haar dan bij me.
Ook bemoeit ze zich met de vogel. Ze zit daar vaak gefocust voor het hok. Het is niet uit jaloezie, want devogel krjigt niet extreem veel aandacht. AlsMario de vogel herrie maakt, roep ik wel eens MARIO! Dan rent Scooby er als een gek op af.

Kan iemand hier uitleg over geven? Ik ben wel veel met haar aan het trainen. Normaal staan er koekjes in de keuken alleen, ik heb nu ook een bak naast mij staan en zodra ze braaf is, kan ze een koekje krijgen
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Kan het zijn dat de hond te lang doorgestraft is vroeger? Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een hond die ook ging grommen nadat hij een tijdje geaaid werd. Die was te lang doorgestraft, dus gaf alle signalen van overgave al af en mensen gingen toch nog door met straffen.

De andere dingen, zoals aandacht afdwingen lijkt mij dominant gedrag, vooral dat fixeren vind ik eigenlijk niet zo handig. :wink:
jidde

Wat bedoel je precies met te lang doorgestraft? Ik denk dat Scooby trouwens ook te vroeg bij mams weggehaald is, zij vertoont (als pupzijnde ook al) raar gedrag naar honden. Nanni is heel duidelijk in de hondentaal, heb zelden zo een duidelijke hond gezien. En zelfs Nanni is bang voor Scooby :19: Buiten gaat het goed samen, maar binnen grijpt Scooby steeds Nanni :19:

Owja, Scooby heeft 1x gegromt tegen mij. Ze durfde opeens de gang niet door. Dat heeft ze wel eens vaker, durft ze een tijdje de keuken niet in :denken: Ik heb haar eerst 5 min in der sop gaar laten koken toen ze niet durfde. Ik heb het idee dat het aandacht vragen is (ik zie heel veel terug in scoby in die engelse bulldog bij de opvoedpolitie :mrgreen: ) Toen ze nog niet ging. wilde ik haar aan der halsband pakken. Toen gromde ze. Ik heb haar eerst weer even laten staan, daarna de riem gepakt en die aangedaan. Toen liep ze wel mee naar binnen. ik ben toen terug gelopen, en heen en terug en heen en terug.
Het rare is dat ze zaterdag zo door de hal liep, maar sinds gister opeens niet :19: Zal het een vorm van aandacht vragen zijn?
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Met te lang doorgestraft bedoel ik dat als de hond gecorrigeerd wordt ergens voor, en hij zich al onderdanig toont, dat er dan nog wordt doorgegaan met straffen.

Verder vind ik het allemaal niet prettig klinken wat je over de hond verteld, ik zou in zo'n geval een gedragstherapeute inschakelen. Is ze ook zo in haar eigen omgeving?
starfleet
Erelid

Re: onzeker en aandacht vragen??

Ongelezen bericht door starfleet »

jidde schreef:
Scooby is een moeilijke hond. Ze gromt ontzettend veel. Ik dacht altijd dat ze onzeker was, aangezien haar houding wel laag is (oren plat)
Nu denk ik eerder dat de onzekere scooby juist helemaal niet onzeker is en alles prima op een rijtje heeft!
Misschien iets te vaak succes gehad met haar gepiep en gegrom denk ik als ik het zo lees. Ze kan in wezen een onzekere hond zijn (geweest) maar komt toch wel erg dwingend over als ik het zo lees.

Ik zou ook proberen, net als jij al doet, het gedrag om te buigen en 100% negeren van gepiep en geblaf om aandacht.

Dat grommen, weet ik niet. Het lijkt me niet verstandig dat nichtje dat negeert als het resultaat is dat er een hapbeweging wordt gemaakt. Wat hierboven al gezegd is, ik zou ook een GT inschakelen denkelijk omdat het er zo op het oog best complex uitziet.

Anne
jidde

Baily schreef:Met te lang doorgestraft bedoel ik dat als de hond gecorrigeerd wordt ergens voor, en hij zich al onderdanig toont, dat er dan nog wordt doorgegaan met straffen.

Verder vind ik het allemaal niet prettig klinken wat je over de hond verteld, ik zou in zo'n geval een gedragstherapeute inschakelen. Is ze ook zo in haar eigen omgeving?
Nee, ik heb scooby nooit onderdanig zien doen.Alleen in het begin naar Nanni toe, plassen. Het kan zijn dat het wel bij de fokker gebeurd is, bij mijn tante niet! Dat weet ik zeker

En ik zit in het huis van mijn tante :19: :mrgreen: Dus haar eigen omgeving. Wij zijn de enige die met haar om kunnen gaan, vandaar dat ze vroeg of ik wilde oppassen.
Ik denk ook dat Scooby haar heupen verrot zijn, zodra je richting heupen aait, gaat ze grommen. of heeft dat te maken met der kont, der geuren?

Mijn tante roept al tijdje dat ze gedragstherapeut wil inschakelen, het gebeurd alleen nooit :boos:
als iemand wil, kan ie deze week komen :mrgreen:
jidde

Re: onzeker en aandacht vragen??

starfleet schreef:
jidde schreef:
Misschien iets te vaak succes gehad met haar gepiep en gegrom denk ik als ik het zo lees. Ze kan in wezen een onzekere hond zijn (geweest) maar komt toch wel erg dwingend over als ik het zo lees.

Ik zou ook proberen, net als jij al doet, het gedrag om te buigen en 100% negeren van gepiep en geblaf om aandacht.

Dat grommen, weet ik niet. Het lijkt me niet verstandig dat nichtje dat negeert als het resultaat is dat er een hapbeweging wordt gemaakt. Wat hierboven al gezegd is, ik zou ook een GT inschakelen denkelijk omdat het er zo op het oog best complex uitziet.

Anne
Achteraf hadden mijn tante enzo gewoon geen duitse herder moeten nemen, en al helemaal niet zo impulsief :19: Maar dat terzijde, de hond is er nu.
Scooby krijgt van mij alleen aandacht als ze gaat zitten, gaat liggen of wat dan ook. Voor de rest eigenlijk weinig :19: Of ze doet supervrolijk, dan wel natuurlijk. Het is alleen zo dat Scooby echt 2 gezichten heeft, of vrolijk, of agressief
Ik ben ook nooit bang voor honden, maar voor Scooby wel een beetje :N: Ik laat het niet merken, anders had ze allang meer gegromd tegen mij
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind het klinken als een wantrouwende hond die door verkeerde beloningen bepaald geconditioneerd gedrag laat zien.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Een onzekere hond kan zeker dwangmatig aandacht vragen.
Sommige dingen herken ik wel bij Nika, zoals het duwen van haar kop tegen je hand en het piepen. Nika heeft ook periodes dat ze dat meer doet. Ook het niet naar de gang of keuken durven herken ik, maar hier is er dan wel meer aan de hand, er staat dan bv een andere prullenbak of er hangt een nieuw kralengordijn. :wink:
Maar het grommen doet Nika absoluut niet.
Dat vind ik dus ook een signaal dat er meer aan de hand is dan pure onzekerheid. Of ze daarmee de touwtjes in handen heeft? Misschien wel, maar het is ook een signaal dat het verkeerd kan gaan en dat daar iets mee gedaan moet worden in mijn ogen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Scooby vertoond exact hetzelfde gedrag als de hond van een vriend van mij die met 5 weken bij de moeder weggehaald is. Die hond gromt ook erg veel en vaak en bijt helaas ook regelmatig mensen.
Gister was ik daar en dan loopt de hond gezellig rond en speelt wat, maar wee degene die hem wil aaien als hij daar geen zin in heeft. Ook hij kan ineens tijdens het aaien verstijven en dan gaan grommen bv. Die hond heeft ook jaren als een schaduw achter de baas aangelopen.

Gelukkig vindt de hond mij erg leuk en bijt hij mij alleen als ik echt zijn waarschuwingen negeer. Soms loopt hij in hoge houding grommend door het huis op stijve poten en het volgende moment lijkt hij angstig en bang en zoekt daar weer steun voor bij de baas. :19:

Daar ligt in mijn ogen het probleem. Honden die leren dat angstig gedrag steun en troost oplevert kunnen zo ambivalent worden als de pest. Ze gedragen zich als kneusjes omdat dat de meeste aandacht geeft waar ze zo naar verlangen maar stiekem ontlenen ze ook status aan het feit dat ze zo in het middelpunt staan/hebben gestaan met hun angsten. Dat geeft dan weer een soort van praatjes.

Heeft ze in huis een plek waar niemand haar stoort? En een vaste lekkere ligplaats waar ze echte rust kan opzoeken? Dat is denk ik heel belangrijk voor zo'n hond. Wuilus moest dat ook hebben anders bleef ze op mij en de omgeving gericht en was er nooit rust in haar kop.

Ik zou haar meer onder commando zetten en bv leren dat de plaats is waar ze hoort te liggen in huis en verder nergens. Wuilus moest ook zo streng worden opgevoed om handelbaar te blijven. Rondlopen mag, geroepen worden om geaaid te worden mag, maar verder mag het niet. :neenee: Liggen aan mijn voeten mocht alleen als ik de mat aan mijn voeten legde en liggen naast het bed mocht alleen op de mat die ik dus zelf neerlegde waar ik haar hebben wilde. Ik zei plaats en daar moest ze dan zijn. Dat hielp enorm goed tegen het achtervolgen en het ongecontrolleerde gedrag naar bezoek en mensen in huis. Als ze die plaats niet had liep ze mij of iemand anders non-stop achterna en lette ze op alles wat er gebeurde in huis. Ze bleef dan piepen, zeuren en stoute dingen doen om aandacht te trekken.
Op/vanaf de plaats kreeg ze vaak en veel aandacht en elke dag pensstaafjes en koekjes dus was het daar leuk. Echt een plek om zich totaal af te zonderen had ze ook een daar mocht niemand haar lastig vallen, ik ook niet.

Op die manier herstructureer je het leven van zo'n hond een beetje en structuur en duidelijkheid zal zorgen dat ze zelf minder moeilijk doet om iets geregeld te krijgen. Het wordt immers al geregeld.

Ik kreeg zeer regelmatig commentaar van vrienden dat het zo'n gedrilde hond was die alleen op haar mat mocht liggen. Maar sinds ik dat zo heb gedaan waren 95% van de problemen in huis weg en luisterde ze 10 keer beter. Overal waar ik kwam kwam ik met haar mat en was alles direct duidelijk. Ik ging zitten in een vreemd huis en daar waar de mat lag was Wuilus en die was rustig want ze wist dat ze op haar mat moest liggen. :wink: De keerzijde is wel dat je je 100% bewust moet blijven van waar je mee bezig bent. Je kan niet denken, aaaahhhhh, heerlijk, wat is die hond toch lekker rustig, ik ga zo wel wandelen. Je moet dan dus erg strak de verantwoordelijkheid nemen over het welzijn van de hond. Heel veel wandelen, heel veel geestelijke stimulatie en heel vaak laten weten aan de hond dat je weet dat ze er is. Niet gaan negeren want dan verarm je haar leven teveel door een verplichte ligplaats. En die ligplaats moet natuurlijk een doggybag of een ander supercomfortabel bed zijn en geen lap oid waar ze domweg niet lekker op kan liggen :ok:

Op die manier denk ik dat ze ten eerste rust zal vinden en ten tweede meer duidelijkheid tov jullie zal ervaren. Structuur en regelmaat is iets dat sommige honden gewoon nodig hebben om hun hersens en gedrag wat beter in banen te kunnen leiden. Opwinding in huis was iets dat Wuilus totaal niet aan kon en dat werd dus in mijn huis ook nooit gedaan. Op de mat beschermde ik haar tegen mensen en honden en dat wist ze dus daar was ze veilig en rustig.

Als bepaalde mensen hier kwamen dan ging Wuilus kennis maken en wilde ze geaaid worden. Na een tijdje werd ze dan opgewonden en wilde ze harder en meer geaaid worden maar dan werd ze gelijk ook dominant en ging ze duwen en overhangen. Nog wat later ging ze dan het bezoek aanblaffen en duwen met haar hoofd en zelf grommen en naar hun gezichten happen (in lucht maar wel KLAK!). Wat ik dus deed was even kennis maken, even aaien en dan zei ik plaats! en gaf haar een pensstaafje. Zo en dus door die plaats kan je alles veel beter onder controle krijgen dan dat je de hond zelf laat gaan en bepalen. :ok:

De hond zelf wordt ook gelukkiger want rust in het hoofd is ook voor een hond veel prettiger dan non stop stressen en druk blijven.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik vind het een mooi verhaal van Marc. Ik heb zulke ervaringen niet met honden dus echt tips kan ik niet geven op dit punt. Ik weet wel dat het overal volgen een teken kan zijn van leiderschap. Het bij elkaar willen houden van de groep. De hond kan dit als een te grote verantwoordelijkheid ervaren. Het niet alleen kunnen zijn wordt dan aangezien als verlatingsangst terwijl het in feite paniek is omdat de hond de zijn roedel niet bij elkaar kan houden. Het blijde begroeten wordt dan ook verkeerd opgevat. De hond is blij omdat zijn roedel weer compleet is. Daar hoeft de hond zich eigenlijk helemaal geen zorgen om te maken. Is niet zijn taak.

Al met al dus te veel zware taken voor een hond. Het dwangmatig afdwingen van alles en nog wat maakt het dan ook nog een extra lastig. Dus ik denk dat de tips van Marc zeker zullen werken. Veel meer rust en duidelijkheid voor de hond en minder taken waar hij zich druk om hoeft te maken. Dat moet veel relaxter leven voor de hond. Hoop dat het gaat werken. Weet niet of dit ook speelt voor de hond in dit geval. Maar neem het mee in de overweging.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mark-fryslan schreef:Veel meer rust en duidelijkheid voor de hond en minder taken waar hij zich druk om hoeft te maken. Dat moet veel relaxter leven voor de hond. Hoop dat het gaat werken. Weet niet of dit ook speelt voor de hond in dit geval. Maar neem het mee in de overweging.

Groetjes Mark
Wat daar dan heel belangrijk bij is is dat je wel zorgt dat de hond een vervangende bezigheid krijgt in de vorm van meer wandelen en meer oefeningen en spelletjes buiten. Ga je dat doen met die ligplaats en je gaat de hond dan niet iets aanbieden waardoor ze moe en voldaan op de ligplaats ligt dan ontstaan er weer andere problemen omdat ze zich dood verveelt. :19:
Ik wandelde lang en intensief voor bezoek kwam en als ik ergens op bezoek ging dan zorgde ik dat Wuilus haar portie had gehad voor we gingen in de vorm van spelen en aandacht. Dan is het ook eerlijk van de hond te vragen dat ze zich gedraagt en netjes gaat liggen op haar mat naast mijn stoel :ok:
Afbeelding
jidde

Marc, bedankt voor alle info! :ok:
Sccoby haar mat ligt redelijk in het midden, haar bench staat ergens in een hoek.
Ik ben vandaag ook bezig geweest met het belonen van op de plaats gaan. Scooby zit het liefst de hele dag voor het vogelkooitje :roll: Nu wil ik haar leren dat ik haar op haar plaats kan sturen.
Net ging ze vrijwillig op haar mat liggen, dus huppa koekje erin :mrgreen:
Ze ligt nu naast mij te slapen. Ze is gelukkig voor haar doen echt ontzettend rustig. Ze gromt normaal als je voorbij loopt, nergens last van gelukkig. ook als je over haar heen stapt, merk ik geen probleem. Ze zou ook grommen als je haar bench open doet, ook geen problemen gemerkt. Verder ook grommen met afdrogen, ook daar merk ik niets van. Ik maak er een spelletje van, beetje speels afdrogen.

Gister was mijn zwager hier. Die heeft ze 1x echt bedreigd. Hij liep in de keuken en mocht van Scooby de keuken niet uit :N: Echt heeeel gemeen dreigen.
Gister sprong ze vrolijk tegen mijn zwager op en hij kreeg een lik in zijn gezicht :eek: :ok: Ook kon hij voorbij lopen zonder te grommen :eek:

Ik heb het idee dat ze nu ook veel meer rust in haar kont heeft. Af en toe doen we lekker gek en gaan we spelen :cheer: Voor de rest reageer ik niet als ze blaft als iemand voorbij loopt. ik kan haar ook heel vaak aaien.

Ik zal vanavond misschien even thuis een kong halen, dan heeft ze al wat te doen. Verder werk ik veel met koekjes, die krijgt ze de hele tijd door.

Ik ga beginnen met een betere plaats voor scooby te bedenken, zij ligt nu op een kussen midden in de kamer. Dat is geen goede plek :neenee:
jidde

Even een kleine update. Scooby is erg vrolijk de laatste dagen. Ze kwispelt veel en doet heeeel veel spelen. Aangezien er maar 1 speeltje in huis lag ( :19: ) had ik al ergens een handdoek gebruikt als speeltje. Mijn zus heeft 2 piepspeeltjes gekocht en ik heb nog een bal aan een touwtje van thuis meegenomen.
De kong heb ik ook meegenomen, nog niet gebruikt. Ze is druk bezig met haar speeltjes :smile:
Ook heb ik lekkere pensstaafjes en dentastix meegenomen. Ook nog een bullepees.

Er is vandaag een wonder gebeurd! Scooby is een zeeeeeer slechte eter en had al een paar dagen niet gegeten. Dat is normaal voor haar. Ik heb thuis wat Bosch active meegenomen van Tuana en voor Scooby haar doen heeft ze net gevreten!!!! :eek:

Ik ga hard met haar werken, lekker gek doen met haar! Dat werkt het beste bij haar :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”