Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel te vroeg bij de moeder weg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pearl
Vaste gebruiker

Veel te vroeg bij de moeder weg

Ongelezen bericht door Pearl »

We hebben Spike nu 3,5 week en hij is 16 maanden oud. Buiten dat we erachter zijn gekomen, dat hij totaal geen opvoeding gehad heeft, hebben we nog iets van het vorige baasje te horen gekregen. Spike en zijn broertjes/zusjes waren een ongelukje, de eigenaren van de moeder wilde geen pups en wilde er dan ook zsm vanaf. Hij is al na 3 weken (!!) bij zijn moeder weggehaald :eek: en na 6 weken bij zijn vorige eigenaar gekomen. Ik vraag me nu af, welk gedeelte van zijn gedrag met 'geen opvoeding' te maken heeft en welk gedeelte komt doordat hij te vroeg bij de moeder weggehaald is.

Het is duidelijk dat hij verlatingsangst heeft, zodra één van ons alleen maar naar buiten gaat om iets in de container te gooien oid, is hij al van slag en rent het hele huis door om bij alle ramen te kijken waar die persoon gebleven is. Als hij te lang alleen is, gaat hij blaffen en/of slopen. Ook reageert hij heel vreemd op andere honden, hij heeft zijn haren recht overeind als hij er naar toe loopt, maar zijn staart laag. Alsof hij heel onzeker is, maar wel stoer wil lijken. Als hij dan even met ze gesnuffeld heeft, gaan de haren normaal en wil hij spelen. Hij gromt nooit en wil ze ook echt niks doen. Vandaag was er zelfs een hondje die hem wilde bijten en nog begon hij wild te kwispelen en zakte door de voorpoten, omdat hij wilde spelen. Hij schrikt heel snel van bijvoorbeeld auto's die veel lawaai maken of kinderen met kleine fietsjes en skelters. Ook begint hij heel nerveus te blaffen, als we onderweg even bij iemand blijven staan om te praten (hoe moeten wij dan reageren?)

Zou dit allemaal beter zijn geweest, als hij gewoon 8 weken bij zijn moeder was gebleven? Of heeft het met de slechte opvoeding te maken (hij was haar 'kindje', ze knuffelde constant met hem en verder mocht hij bijna alles doen wat hij wilde) en kan het met de juiste opvoeding weer helemaal goed komen?
You can either agree with me or be wrong...
Pearl
Vaste gebruiker

Inge O schreef: heeft hij vroeger trouwens de kans gehad om wel met andere honden om te gaan, te spelen enz.? en kon hij daar wel (of niet) alleen blijven, of heb je daar geen info over?
Ik heb zelf het idee dat hij niet veel met andere honden is om gegaan. Ik weet dat niet zeker, maar ik weet wel dat hij overdag bijna de hele dag alleen thuis was en ik krijg sterk de indruk dat het vorige baasje hem dan snel even liet plassen en verder geen lange wandelingen met hem maakte. Toen ik vroeg of ze vaak met hem wandelde als ze wel thuis was, zei ze dat dat van het weer af hing :19: Volgens haar wilde hij in de regen niet naar buiten, maar wij hebben gisteren drie kwartier met hem in de plensende regen gelopen, geen probleem :denken:
Volgens haar heeft hij daar in het begin wel veel gesloopt, maar toen ze hem een keer betrapte en flink bestraft heeft, was het over en kon hij probleemloos alleen thuis zijn. Ik weet natuurlijk niet of dat waar is. Betrappen kunnen we hem niet, hij sloopt alleen als we er niet zijn, als we thuis zijn is hij verder heel relaxed. Ivm dat slopen, zijn we nu met een benchtraining bezig. Dat gaat op zich heel goed, hij gaat ook al gewoon uit zichzelf in de bench liggen slapen.

Het is idd positief dat hij helemaal niet agressief is, ook niet naar vreemden toe. Het is juist een echte allemansvriend, die met iedereen wel wil spelen (helaas ook met de kat, die dat niet begrijpt en doodsbang voor hem is :roll: ) We gaan vanaf zaterdag met hem naar cursus, dus dan kan ik eens zien hoe hij op meerdere honden tegelijk reageert. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat!
Pearl
Vaste gebruiker

Maar weet je dan misschen wat zijn houding tegenover andere honden betekent? Dus alle haren rechtomhoog, wat imo heel bedreigend eruit ziet, maar de staart laag en totaal niet agressief. Veel mensen willen met hun hond de andere kant oplopen, omdat ze denken dat hij aan wil vallen ivm zijn opstaande nek-en rugharen. Maar dat wil hij helemaal niet. Is dat onzekerheid van hem of weet hij gewoon niet hoe hij met andere honden om moet gaan?

Bij onze vorige hond (van mijn avatar) was het veel duidelijker, die was superdominant en liet dat ook bij iedere hond blijken (helemaal oprichten, staart rechtomhoog en uitvallen als de andere hond zich niet onderdanig gedroeg, met name als het een reu was) Maar dit gedrag van Spike heb ik zelf nog nooit gezien.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

hier een hondje dat ook te vroeg uit het nest is gehaald; met een dikke vijf weken.

het alleen zijn zal nooit goed gaan, in die zin dat je met een gerust hart hem een paar uur alleen kan laten. dat kan gewoon niet. hij raakt in paniek en zet het op een gillen. slopen doet hij niet.

wel kunnen we, na eindeloos oefenen, onder bepaalde condities een uurtje of een, anderhalf weg voor boodschappen. onder ideale omstandigheden zoals een vast tijdstip, met bepaalde kleren aan (ik mag bijvoorbeeld mijn werkkleding niet aan hebben, want dan gaat het mis) en niet in het donker.

hij is altijd samen met zijn roedelgenootje ursula. dat is niet genoeg. er moeten mensen bij zijn.

wat we ermee doen - we hebben ons een beetje erbij neergelegd dat dit zo ongeveer het optimale is dat we zullen krijgen. daarom hebben we een oppas gezocht. de mormels kunnen daar vaak terecht.

het is niet ideaal, maar goed genoeg. we hebben een handenbindertje in huis maar toevallig wel ons lieve handenbindertje. het zij zo. maar lastig is het soms wel.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb het vermoeden dat Scooby te vroeg weggehaald is bij haar moeder. Zij vertoont geen normaal gedrag naar andere honden. Zij kent totaal de hondentaal niet.
Ook naar mensen niet, ze kan niet normaal spelen. Als ze wil spelen, bijt ze in je armen en neemt een rare houding aan. Ik weet dat het haar manier van spelen is, maar in eerste instantie schrok ik wel :N: Ze gromde er namelijk ook bij enzo
Scooby gromt bij alles. en ze heeft 2 gezichten. Of dat ook komt door het te vroeg weghalen bij mams, dat weet ik niet.
Zij vertoonde met 8 weken trouwens al dat ze vreselijk gromde en en raargedrag naar andere honden. Ze is wel 1x gebeten door een labje, maar daar komt het gedrag niet vandaan (volgens mijn tante wel) Tuana is als pupzijde gebeten door een lab en een dalmaat, toch vertoont zij normaal gedrag (weliswaar onzeker, maar geen abnormaal gedrag)
Pearl
Vaste gebruiker

Als ze wil spelen, bijt ze in je armen
Dat doet Spike ook!! Als hij wil spelen, hapt hij naar je handen en armen, hij bijt absoluut niet door, maar voor kinderen is dat happen natuurlijk al gevaarlijk. We proberen dit te negeren door onze armen over elkaar te doen en de andere kant op de kijken, dit werkt al aardig. Maar wel toevallig, dat ze dat allebei doen!
heeft hij trouwens in de tijd dat hij bij jullie is wel al met honden kunnen/willen spelen?
Helaas nog niet. We laten hem wel altijd snuffelen als we andere honden tegenkomen, maar omdat hij nog totaal niet luistert en heel druk is, durven we hem niet los te doen. Dus echt spelen lukt nog niet. Misschien dat ze straks op de cursus een paar minuten speeltijd hebben.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana (met 8 weken bij mams weg) bijt ook speels in je armen, maar op een totaal andere manier. Scooby neemt er een houding bij aan, dat niet echts honds is zeg maar. Zij heeft het denk ik zichzelf aangeleerd om op die manier in je armen te hangen
Pearl
Vaste gebruiker

linlin schreef:wel kunnen we, na eindeloos oefenen, onder bepaalde condities een uurtje of een, anderhalf weg voor boodschappen. onder ideale omstandigheden zoals een vast tijdstip, met bepaalde kleren aan (ik mag bijvoorbeeld mijn werkkleding niet aan hebben, want dan gaat het mis) en niet in het donker.
Dat is bij Spike juist andersom. 's Avonds als het donker is, kan hij wel alleen thuis zijn. Dan gaat hij liggen slapen, alsof hij zich in het donker veiliger voelt ofzo. Bij ons is overdag het grootste probleem, met name 's middags begint hij te slopen als we even weg moeten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”