Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tandsteen/plak voorkomen
Moderator: moderatorteam
- *Annieke*
- Actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder & Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
Tandsteen/plak voorkomen
Ik weet niet of ik het hier in 't goeie topic zet, maar weten jullie goedkope manieren om Luna's (zie onderschrift) tanden wit te houden? Ik zie nu met bijna zeven maanden toch al wat gele/bruine 'gloed' op haar kiezen. Ze vind het heerlijk om op stokkies te knagen, ons terras ligt vol met versnipperde stokken. Zal ik gewoon zorgen dat ze elke dag wat op een stok kan knagen of zijn er nog andere alternatieven?
Laatst gewijzigd door *Annieke* op 31 okt 2005 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zwitserse Witte Herder Luna, 8 jaar.
Mechelse Herder Fun, 6 maanden.
- Frenkie
- Zeer actief
- Contacteer:
Tegen mij is gezegd dat je je hond nooit op een stok/tak moet laten knagen aangezien er splinters vanaf komen...en die kunnen weer op de vervelendste plaatsen vast komen te zitten. Mijn hond heeft ook al wat gelige aanslag op de hoektanden...mij werd aangeraden door de dierenarts om te gaan tandenpoetsen...geef nu nog vaak iets om op te kauwen (maar in ieder geval geen tak of stok).
Groetjes en suc6

Groetjes en suc6

- Strandloper
- Vaste gebruiker
- *Annieke*
- Actief
Ik heb trouwens ook sinds kort een Kong, die vind ze helemaal geweldig. Helpt dat ook al?
Ze krijgt nu FarmFood, en 1x per week versvlees (diepvries, weet 't merk niet uit m'n hoofd), volgens bij is het boekmaag en pens. Als ik 't niet vergeet krijgt ze twee keer per week. Ik wil later, als ik meer geld heb (ben student) haar zeker overzetten op kvv, misschien wel barf.
Wat voor kauwbotten kan ik dan het beste nemen in een redelijke prijsklasse? Ik heb ook zo'n nylabone maar daar knaagt ze niet zo vaak aan.
Ze krijgt nu FarmFood, en 1x per week versvlees (diepvries, weet 't merk niet uit m'n hoofd), volgens bij is het boekmaag en pens. Als ik 't niet vergeet krijgt ze twee keer per week. Ik wil later, als ik meer geld heb (ben student) haar zeker overzetten op kvv, misschien wel barf.
Wat voor kauwbotten kan ik dan het beste nemen in een redelijke prijsklasse? Ik heb ook zo'n nylabone maar daar knaagt ze niet zo vaak aan.
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ga eens een aantal slagers af en vraag of ze zelf uitbenen. Liefst biologische of Islamitische (daar heb je nmm de meeste kans). Bij die slagers ben je het goedkoopste uit. Zij moeten namelijk verwijderingsbedrage betalen voor het afvoeren van botten ed.
Slagers die niet zelf uitbenen willen wel eens botten inkopen, maar daar betaal je dan ook voor.
Wat goede botten zijn kan je vinden in het "bottendocument" (zie bovenaan deze pagina).
Slagers die niet zelf uitbenen willen wel eens botten inkopen, maar daar betaal je dan ook voor.
Wat goede botten zijn kan je vinden in het "bottendocument" (zie bovenaan deze pagina).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- *Annieke*
- Actief
Bedankt voor de reacties!
Wat kost dat ongeveer, botten halen bij een biologische/islamitische slager?
En pens, hoeveel betaal ik daarvoor? Hoeveel keer per week/maand zou ik dat kunnen geven voor goed resultaat?
Oh ja, ik heb vanochtend nog ff gekeken wat voor vlees ze nou krijgt. Het is van Frosti-Fit, de junior mix met hart en boekmaag. Daar staat ze soms ook flink op de knagen!

Wat kost dat ongeveer, botten halen bij een biologische/islamitische slager?
En pens, hoeveel betaal ik daarvoor? Hoeveel keer per week/maand zou ik dat kunnen geven voor goed resultaat?

Oh ja, ik heb vanochtend nog ff gekeken wat voor vlees ze nou krijgt. Het is van Frosti-Fit, de junior mix met hart en boekmaag. Daar staat ze soms ook flink op de knagen!

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Naar mijn ervaring is BARfen de beste manier om het gebit schoon te houden. Als je een beetje mazzel hebt kun je veel botten zelfs gratis krijgen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- *Annieke*
- Actief
Dat lijkt mij ook wel wat, maar Rodi is best duur, of heb ik dat mis? Je bedoelt dan die dozen die ze bij de dierenwinkel hebben?joline schreef:Onze honden krijgen Rodi, en hebben geen last van tandplak, voorheen voerde ik ze brokken, en toen hadden ze wel last van tandplak. Ik poetste hun tanden toen ook een paar keer per week. Maar sinds ze op Rodi staan, is de tandplak weg.
Ik betaal nu voor 1 zak van... geloof ong. 10 of 15 kilo FarmFood €31,95 ofzo. Daar doe ik dan ongeveer twee maanden mee, misschien iets minder.

-
- Zeer actief
Ik haal Rodi hier in de supermarkt en betaal 1,14 voor een pak met 4 burgers (complete maaltijd) Onze jack kruising krijgt 3 plakken op een dag en onze kees momenteel 4 plakken, soms een plak meer als hij erg veel beweging heeft gehad. Ik gebruik dus iets minder als 2 pakken per dag. Dus ik ben ongeveer 2,28 euro kwijt per dag. 

- Strandloper
- Vaste gebruiker
- mitmig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Je kunt ook bv. smuldier geven. Dat is wat goedkoper*Annieke* schreef:Dat lijkt mij ook wel wat, maar Rodi is best duur, of heb ik dat mis? Je bedoelt dan die dozen die ze bij de dierenwinkel hebben?
Ik betaal nu voor 1 zak van... geloof ong. 10 of 15 kilo FarmFood €31,95 ofzo. Daar doe ik dan ongeveer twee maanden mee, misschien iets minder.

- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
zelf geef ik na het eten altijd een scheutje karnemelk aan ferrero dit is goed voor de darmen maar ook voor zijn tanden de zuren werk in waardoor er geen tandplak ontstaat is mij verteld in ieder geval heeft hij witte tanden en daarnaast kauwt hij veel op botjes*Annieke* schreef:Ik heb trouwens ook sinds kort een Kong, die vind ze helemaal geweldig. Helpt dat ook al?
- Strandloper
- Vaste gebruiker
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
een tijdje terug las ik dit stukje over tandsteen in het clubblad van kc. venray.
misschien wel handig om het hier ook te plaatsen
het heeft overigens al in veel clubbladen gestaan.
Enkele jaren geleden las eens in de sheltie international over een manier om heel gemakkelijk tandsteen te verwijderen.
nu is dat iets waarover iedere sheltieliefhebber met graagte leest, wantvelen van ons zullen wel eens met dit probleem te maken hebben gehad. De DA weet er wel raad mee, narcose en schrappen maar!
Na lang geleden dat ik een telefoontje kreeg van de DA, datmijn shelitie de behandeling niet had overleefd, probeer ik zoveel mogelijk narcose bij mijn shelties te vermijden. niets nieuws zo langzamerhand is het narcoseprobleem bij shelties wel bekend. de laatste jaren werken veel DA´s met gas in plaats van injectie en is het risico minder groot mar dat neemt niet weg dat voor het verwijderen van tandsteen nog steeds iets is van een geweer nemen om een mug dood te schieten. de manier in het tijdschrift deed mij dus schielijk proberen het ook zo te doen.
Hier komt de tip:
wrijf de tandsteen in met gin, laa het even inwerken en u kunt even later hele plakken tandsteen er gemakkelijk afwippen!!
ik moet eerlijk zeggen dat ik het maar een dwaas verhal vond. maar één van mijn shelties heeft bijzonder veel last van tandsteen en dat kan wel eens erg onaangenaam ruiken. de verdere gevolgen zin ook bekend. dus was ik al vorzichtig bezig geweest met een scaler.( krabbertje). om wat tandsteen te verwijderen en dat kost wat tijd om de hond er aan te laten wennen. met een beloning lukt dat meestal wel.
Nu bezweek een dikke plak tandsteen op een kies al vlug voor een met gin natgemaakt watje. met een krabbertje dat eerst even in de gin kan worden gedoopt kan je de tandsteen splijten en dan is het een fluitje van een cent
Was dit de oplossing voor het probleem? net als de schrijfster van het artikel was ook ik erg sceptisch over zo veel eenvoud. maa proberen kon geen kwaad, baat het niet dan schaadt het niet! ze worden er in iedergeval niet stom dronken van!!
Enfin ik voegde de daad bij het woord, schonk een borrelglaasje gin in pakte een pluk watten doopte het in de gin en hield het tegen Goccia der snijtanden. zij heeft er het meete last van. zelfs al zou ik iedere dag poetsen dan heeft ze nog tandsteen. En inderdaad ik kon gemakkelijk met mijn nagel een groot stuk tandsteen verwijderen.
Helaas werd ook mijn nagel wat zacht van zoveel gin en speekesel, maar van een aardige bezoeker had ik 2 tandenkrabbertjes gehad en ik moet zeggen het werkt PERFECT.!
ook op de achterste kiezen. waar je best moeilijk bij kunt komen kun je na inweken met wat gin makkelijk het tandsteen eraf splijten.
Een goede tip dus die ik graag doorgeef.
ORIGINELE TEKST: Eline Jagtenberg.

misschien wel handig om het hier ook te plaatsen
het heeft overigens al in veel clubbladen gestaan.
Enkele jaren geleden las eens in de sheltie international over een manier om heel gemakkelijk tandsteen te verwijderen.
nu is dat iets waarover iedere sheltieliefhebber met graagte leest, wantvelen van ons zullen wel eens met dit probleem te maken hebben gehad. De DA weet er wel raad mee, narcose en schrappen maar!
Na lang geleden dat ik een telefoontje kreeg van de DA, datmijn shelitie de behandeling niet had overleefd, probeer ik zoveel mogelijk narcose bij mijn shelties te vermijden. niets nieuws zo langzamerhand is het narcoseprobleem bij shelties wel bekend. de laatste jaren werken veel DA´s met gas in plaats van injectie en is het risico minder groot mar dat neemt niet weg dat voor het verwijderen van tandsteen nog steeds iets is van een geweer nemen om een mug dood te schieten. de manier in het tijdschrift deed mij dus schielijk proberen het ook zo te doen.
Hier komt de tip:
wrijf de tandsteen in met gin, laa het even inwerken en u kunt even later hele plakken tandsteen er gemakkelijk afwippen!!
ik moet eerlijk zeggen dat ik het maar een dwaas verhal vond. maar één van mijn shelties heeft bijzonder veel last van tandsteen en dat kan wel eens erg onaangenaam ruiken. de verdere gevolgen zin ook bekend. dus was ik al vorzichtig bezig geweest met een scaler.( krabbertje). om wat tandsteen te verwijderen en dat kost wat tijd om de hond er aan te laten wennen. met een beloning lukt dat meestal wel.
Nu bezweek een dikke plak tandsteen op een kies al vlug voor een met gin natgemaakt watje. met een krabbertje dat eerst even in de gin kan worden gedoopt kan je de tandsteen splijten en dan is het een fluitje van een cent
Was dit de oplossing voor het probleem? net als de schrijfster van het artikel was ook ik erg sceptisch over zo veel eenvoud. maa proberen kon geen kwaad, baat het niet dan schaadt het niet! ze worden er in iedergeval niet stom dronken van!!
Enfin ik voegde de daad bij het woord, schonk een borrelglaasje gin in pakte een pluk watten doopte het in de gin en hield het tegen Goccia der snijtanden. zij heeft er het meete last van. zelfs al zou ik iedere dag poetsen dan heeft ze nog tandsteen. En inderdaad ik kon gemakkelijk met mijn nagel een groot stuk tandsteen verwijderen.
Helaas werd ook mijn nagel wat zacht van zoveel gin en speekesel, maar van een aardige bezoeker had ik 2 tandenkrabbertjes gehad en ik moet zeggen het werkt PERFECT.!
ook op de achterste kiezen. waar je best moeilijk bij kunt komen kun je na inweken met wat gin makkelijk het tandsteen eraf splijten.
Een goede tip dus die ik graag doorgeef.
ORIGINELE TEKST: Eline Jagtenberg.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
- starfleet
- Erelid
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
keizer krijgt duck, hij krijgt botten en ik poets elke dag zijn tanden. Tot nu toe gaat het goed en is het gebitje nog mooi schoon. Misschien beetje overdreven allemaal maar ik ga hem niet om het half jaar onder narcose doen dat kan gewoon nooit goed zijn voor hem.
Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer