Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Lil

fietsen

Ongelezen bericht door Lil »

Ik weet iet in welke rubriek dit het beste thuis hoort, vandaar maar bij de sport.

Ik vraag me dus af of ik zonder dat het te veel belasting voor de gewrichten, botten, spieren e.d van de hond is, hem elke dag een uur naast de fiets kan laten lopen. Ben namelijk bang voor te veel belasting, omdat ik ook twee maal per week aan behendigheid doe (zonder de wedstrijden en seminars, want dan zit je dus op drie tot vier maal in die desbetreffende week). Met andere woorden ik heb geen flauw idee of fietsen voor een hond zware belasting is of gewoon zonder risico's is (ik doe aan warming-up en cooling down en ook bouw ik het langzaam op).
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zoiets zou je aan je trainer op de hondeschool moeten vragen , die weet vast meer over belasting van pezen en spieren en botten en hoe lang dat kan.

Jacqueline
Afbeelding
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Helaas kon ik daar geen goed antwoord op krijgen, heb iedereen gevraagd. Fietsen komt niet in de opleiding voor behalve dan dat een hond aan de fiets niet zou mogen galopperen vanwege die belasting en dat je op zachte ondergrond langer en vaker kunt fietsen dan op harde ondergrond (ik ben zelf namelijk ook trainer, maar helaas zo iets leer je niet in je opleiding, wel dingen over wanneer een hond op topsnelheid is, leeftijd, gewicht, ehbo en wat de belasting is tijdens een sprong (vier tot vijf maal het lichaamsgewicht) en waar de belasting op rust). Het probleem is geloof ik dat ook mijn da geen zinnig antwoord kon geven. Vraag me namelijk af waarom niemand iets zegt over de hond meenemen naast het paard, maar wel waarom je aan de fiets je hond niet mag laten galopperen en toen wist zelfs mijn da het niet meer...
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

ik ga met biry de uv test doen. hierbij moet ze 20 km naast de fiets rennen. ik train nu drie keer in de week met haar en dan fietsen we ongeveer een half uur tot driekwartier. ze moeten wel op een bepaalde snelheid lopen (12-15 km/uur).
ik denk dat het wel iets te veel is voor de hond om hem elke dag een uur naast de fiets te laten rennen en dan ook nog zijn gewone wandelingen en behendigheid. ik zou het beperken tot een paar dagen per week.
zelf ga ik niet op de dagen dat ik behendigheid heb en ook niet wanneer er een lange wandeling op de planning staat.

ps: ik weet niet of je hier nog wat aan hebt, want dit is een beetje een laat bericht, maar wie weet :wink:
Juultje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Juultje »

Marcel Nijland (dierfysiotherapeut) heeft een heel leuk boek geschreven over beweging en inspanning van/bij de hond. Daarin staat ook het een en ander over fietsen met je hond en een trainingsschema voor een UV-proef. Het boek heet "Hondse Hoogstandjes". Het eerste deel van het boek is redelijk technisch, maar goed dat is even nodig om de rest goed te kunnen begrijpen! Misschien kun je in dit boek de antwoorden op je vragen vinden.
Groetjes Jet
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

De NLV (Nederlandse Labradorvereniging) heeft een trainingsschema voor fietsen op de site staan, zo kan je het fietsen opbouwen. Volgens de dierenarts in Sleeuwijk - waar ik mijn HD en ED foto's liet maken - mag een hond al vanaf 6 mnd leren fietsen, dus eerst gewoon aan de fiets en dan volgens het opbouwschema. Het is namelijk minder belastend als je rechtlijnig fietst, de hond mag niet galopperen etc. :ok:
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Dio
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dio »

Debora schreef:De NLV (Nederlandse Labradorvereniging) heeft een trainingsschema voor fietsen op de site staan, zo kan je het fietsen opbouwen. Volgens de dierenarts in Sleeuwijk - waar ik mijn HD en ED foto's liet maken - mag een hond al vanaf 6 mnd leren fietsen, dus eerst gewoon aan de fiets en dan volgens het opbouwschema. Het is namelijk minder belastend als je rechtlijnig fietst, de hond mag niet galopperen etc. :ok:
Leren fietsen nog wel? :wink:
Maar ik fiets idd ook met mijn hond.
En dat zijn we langzaam aan het opbouwen.
Want als het aan haar ligt rent ze door tot ze dr dood bij neer valt.
En dat moeten we natuurlijk niet hebben! :neenee:
Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik fiets zelf ook met Lois overal naar toe, en dat komt al gauw op een uurtje per dag neer. Het is in principe geen probleem maar ik zou het wel voorzichtig opbouwen, en niet meteen beginnen met een uur lang achter elkaar te fietsen. De spieren moeten natuurlijk ook opgebouwd worden.. anders heb je strax nog een hondje met spierpijn :denken: Lijkt mij niet zo heel leuk. Lois liep voordat ze bij mij kwam wonen al 3 uur met de paarden mee dus ik heb zelf niet hoeven opbouwen aangezien ze al een uitstekende conditie had. Dus daar kan ik je niet mee helpen. SUcces in ieder geval.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hihi val in herhaling maar goed. Die van mij loopt mee met paard, fiets, harloper ( me vader :wink: ) zelf een keer achter een crossbrommer (was maar heel klein stukje) Hij moet de conditie hebben maar je doet ook behendigheid daar heeft hij dat ook nodig. Ik fiets niet iedere dag niet eens iedere week. Maar fiets wel eens van hier naar heerlen das ong 13 km berg op en af best zwaar dus nooit problemen gehad met haar neem wel water mee en stop een paar keer bij lange afstanden. Galloperen is idd niet zo goed maar om eerlijk te zijn hou ik die van mij niet altyd in bedwang. Dus als ze de bespiering eenmaal hebben hoogte sprongen nemen is zwaarder voor spieren en gewrichten als je het mij vraagt
Joep
nieuw lid

Ongelezen bericht door Joep »

Wij hebben een Beauceron van 7 maanden, ik ben van de week een stukje met hem gaan fietsen gewoon rustig op een zandweg en niet ver, nu hoorde ik dat je pas mag fietsen met de hond als hij een jaar oud is.
Ik lees hier dat je vanaf 6 maanden mag gaan fietsen.
Mijn vraag is nu kan ik gaan fietsen of is het niet goed voor de hond.

groetjes Louise.

Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Joep schreef:Wij hebben een Beauceron van 7 maanden, ik ben van de week een stukje met hem gaan fietsen gewoon rustig op een zandweg en niet ver, nu hoorde ik dat je pas mag fietsen met de hond als hij een jaar oud is.
Ik lees hier dat je vanaf 6 maanden mag gaan fietsen.
Mijn vraag is nu kan ik gaan fietsen of is het niet goed voor de hond.

groetjes Louise.

Afbeelding
Voor wat grotere honden, waar de Beauceron ook onder valt wordt geadviseerd pas met fietsen te beginnen vanaf een jaar en dit dan nog heel langzaam uitbouwen. Dit ivm met het beendergestel...........dat is nog volop aan t groeien en dat belast je dan te vroeg........
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Wij fietsen sinds een kleine maand ook met onze hond. We zijn begonnen met een halfuurtje, en bouwen zo op. Nu zitten wel al aan een uur, met één rustpauze van een vijftal minuten. 'k Let vooral op haar reactie achteraf. Kan ze recupereren binnen één dag, dan denk ik dat het goed zit. Dwz, als ze de dag nadien meer slaapt dan normaal, dan heb ik teveel gedaan. Niet ik dit al veel meegemaakt heb, één keertje ofzo. Ik laat er wel altijd minstens één dag tussen. In ideale omstandigheden drie keer per week. Dat is, als baasje tijd heeft om zoveel te gaan fietsen :oeps: .

Weet er eigenlijk iemand welk soort energiesysteem een hond heeft? Bij een paard is dit anders, dat weet ik. Maar een hond??? Dat zou wel handig zijn bij het opbouwen om daar rekening mee te houden.
kick4toi
Vaste gebruiker

Re: fietsen

Ongelezen bericht door kick4toi »

Lil schreef:Ik weet iet in welke rubriek dit het beste thuis hoort, vandaar maar bij de sport.

Ik vraag me dus af of ik zonder dat het te veel belasting voor de gewrichten, botten, spieren e.d van de hond is, hem elke dag een uur naast de fiets kan laten lopen. Ben namelijk bang voor te veel belasting, omdat ik ook twee maal per week aan behendigheid doe (zonder de wedstrijden en seminars, want dan zit je dus op drie tot vier maal in die desbetreffende week). Met andere woorden ik heb geen flauw idee of fietsen voor een hond zware belasting is of gewoon zonder risico's is (ik doe aan warming-up en cooling down en ook bouw ik het langzaam op).
Qua beweging is fietsen heel goed voor de hond. Maar als geestelijke afleiding betekent het "sjokken naast de fiets" niet veel. Ik heb drie Malamutes, waarvan 2 met UV-diploma, de derde is afgelopen examen in oktober met een kapotte poot uitgevallen. Mijn honden lopen 1 of 2 keer per week naast de fiets puur voor de conditie, dat zijn afstanden van 20 km of meer. Een of twee keer per week gaan we met de fiets naar een trainingsveld om - naast werken aan de conitie - te trainen voor gehoorzaamheid (honen moeten dan nadenken). Een of twee keer per week gaan we lange wandelingen maken, kunnen ze vrijuit lopen, en oefen ik bepaalde commando's met ze (ook weer nadenken). En 1 x per week doen we behendigheid. Fysieke inspanning is heel goed, maar een hond moet ook mentaal aan zijn trekken komen. Het is een levend wezen en geen apparaat.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Misschien dat je ook wel antwoorden kan afleiden uit de paardensport. Het draven op de harde weg is zeker een training voor pezen en spieren. Je moet dus afwisselen, een zachte weg(niet 100% egaal) kan net zo goed voor blessures zorgen als een harde weg (veert niet mee). Op zich is het naast de fietsen meedraven een hele goede manier om mee af te wisselen in de training en geeft veel conditie. Waarom draven? Draven is een tweetaktgang, waarbij in principe recht evenveel belast wordt als links, galoperen is een drietakt gang en belast maar 1 kant tegelijk(en een hond zal altijd zijn favoriete kant kiezen als dat mogelijk is) Het meedraven op de fiets is een goede workout voor mooie bespiering. Maar om het voor een dier leuk te houden is met name afwisseling er noodzakelijk, niet alleen in verschillende dingen, ook tijdens het fietsen, als ik mijn hond 10 km aan de lijn mee zou laten draven, zou hij op gegeven moment verveeld en langzamer gaan lopen.

Nog even over aanleren en fietsen. Je kan een hond vanaf 6 maanden alvas leren naast de fiets lopen en dus stukjes van 5 a 10 minuten fietsen. Het echt naast de fiets lopen start je vanaf 1 a circa 1,5 jaar, Dan ga je die 10 minuutjes uitbouwen en ga je hem leren draven naast de fiets over langere afstanden. Vanaf dan gaat hij dus echt mee naast de fiets.... daarvoor wen je hem alleen aan het feit dat hij netjes naast de fiets moet lopen, maar ga je nog niet echt daadwerkelijk een fietsttocht maken...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”