Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maagkanteling - Cavom
Moderator: moderatorteam
- Nanc
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
Maagkanteling - Cavom
Hi, ik was hier informatie aan het zoeken over Cavom wat ik mijn honden voer. Ik heb 2 beaucerons, een ras waarbij maagkantelingen vaak voorkomen.
Ik vond echt tegenstrijdige berichten. De een schrijft dat Cavom hiervoor juist goed is en een ander schrijft weer van niet....
Is hier iemand die duidelijk uit kan leggen waarom wel of geen Cavom ivm maagkantelingen?
gr Nancy
Ik vond echt tegenstrijdige berichten. De een schrijft dat Cavom hiervoor juist goed is en een ander schrijft weer van niet....
Is hier iemand die duidelijk uit kan leggen waarom wel of geen Cavom ivm maagkantelingen?
gr Nancy

- Gonny
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Nanc
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Nanc,
Cavom is een geperste brok en geperste brokken vallen uit elkaar in de maag.
Ge-expandeerde brokken zwellen op in de maag en daarbij is de kans op een maagtorsie aanzienlijk groter.
Bij het geven van vers vleesmaaltijden schijnt het voorkomen van maagtorsies minimaal te zijn, trouwens. Dus als je zoveel mogelijk 'op safe' wilt spelen, zou ik overstappen op complete vers vleesmaaltijden.
Cavom is een geperste brok en geperste brokken vallen uit elkaar in de maag.
Ge-expandeerde brokken zwellen op in de maag en daarbij is de kans op een maagtorsie aanzienlijk groter.
Bij het geven van vers vleesmaaltijden schijnt het voorkomen van maagtorsies minimaal te zijn, trouwens. Dus als je zoveel mogelijk 'op safe' wilt spelen, zou ik overstappen op complete vers vleesmaaltijden.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
- Zeer actief
Het blijkt dat de "korrel"grootte van belang is(onderzoek bij alleen duitse doggen) korrels kleiner dan 3 cm geven een grotere kans op MDV (maagdilatatievolvulus). Ook erg snel eten(en daardoor veel lucht meeslokken) geeft grotere kans op MDV.
In Dogmagazine stond dat onderzoek had uitgewezen dat er iets mis is met de motiliteit van de maag (bewegingen van de maag).
In Dogmagazine stond dat onderzoek had uitgewezen dat er iets mis is met de motiliteit van de maag (bewegingen van de maag).
weg gehaald zit een virus in
-
- geregistreerd lid
Sjiel schreef:Het blijkt dat de "korrel"grootte van belang is(onderzoek bij alleen duitse doggen) korrels kleiner dan 3 cm geven een grotere kans op MDV (maagdilatatievolvulus). Ook erg snel eten(en daardoor veel lucht meeslokken) geeft grotere kans op MDV.
Niet enkel de "korrel" grootte (wanneer het om brok gaat) maar in het algemeen alle voer dat kleiner is dan 3 cm, en dus ook gemalen vlees.
Dat is vastgesteld in een studie ism. de Nederlandse Duitse doggen Vereniging in Utrecht in 1997 of 1998 (drs. Thysse, Van Blom en VD Sluys) en is gepubliceerd in National Library of Medicine, Medische Publicaties.
Mobiliteit van de maag , of gebrek aan mobiliteit vd. maag is mi. gevolg van de te kleine voedselpartieltjes en bijgevolg onrechtstreeks mede verantwoordelijk.
Wat de snelheid van voedselinname betreft, daar staat in die hogervermelde studie volgens mij niks over in, maar logisch gezien hangt die snelheid van inname dat toch weer samen met die kleine voedselpartieljes denk ik.
Maar eigenlijk kan je dat allemaal ook lezen in elk goed boek over hondenvoeding.
Jan.
-
- Zeer actief
Daarom staat korrel tussen aanhalingstekens.
En de informatie over het snel eten komt uit het TvD. Daar stond ook dat de gevonden lucht in gedilateerde magen voornamelijk uit stikstofgas bestaat en dus ingeslikte lucht is.
En de verminderde motiliteit die gevonden zou zijn bij honden met een MDV zou met de innervatie te maken hebben. Ik heb dat stukje niet bij de hand.
En de informatie over het snel eten komt uit het TvD. Daar stond ook dat de gevonden lucht in gedilateerde magen voornamelijk uit stikstofgas bestaat en dus ingeslikte lucht is.
En de verminderde motiliteit die gevonden zou zijn bij honden met een MDV zou met de innervatie te maken hebben. Ik heb dat stukje niet bij de hand.
weg gehaald zit een virus in
-
- geregistreerd lid
Sjiel schreef:Daarom staat korrel tussen aanhalingstekens.
Dat die gassen , of het happen van lucht, de rechtstreekse oorzaak van een torsie zijn, word ook min of meer door Dr. Van Sluys en de bevindingen van zijn onderzoek, ook in de jaren 90, weerlegd.(ook gepubliceerd in de National Library of Health , medische publicaties)
zijn besluit is :
"The common opinion that dilatation procedes volvulus is rejected. Volvulus procedes dilatation"
Dat is toch dat eerst de torsie of kanteling komt en dan de opzwelling.
Dus als eerst de kanteling komt , dan kan er sowieso geen lucht meer in de maag omdat de toevoer is afgesloten door de kanteling ( en ook de uitvoer)
De dilatation of uitzetting is dan het gevolg van de verdere ontbinding van de nog resterende spijsbrij dat gas afgeeft en de maag , waar zowel de in als uitgang van afgesloten is, doet uitzetten.
Jan
-
- geregistreerd lid
Tja, zou best kunnen dat ze dat toendertijd niet gelezen heeft
laat haar eens surfen naar
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
geef je als zoekopdracht "dilatation volvulus" in , in de rubriek PubMed page 7 studie 121
Dat er overigens nog heel veel werk aan de winkel is , is meer dan duidelijk.
Alleen is de vraag : stel dat uit diepgaand onderzoek blijkt dat het facet "brokken voeding" een min of meer belangrijke rol speelt , wat zijn dan de konsekwenties voor die business........
Jan.

laat haar eens surfen naar
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
geef je als zoekopdracht "dilatation volvulus" in , in de rubriek PubMed page 7 studie 121
Dat er overigens nog heel veel werk aan de winkel is , is meer dan duidelijk.
Alleen is de vraag : stel dat uit diepgaand onderzoek blijkt dat het facet "brokken voeding" een min of meer belangrijke rol speelt , wat zijn dan de konsekwenties voor die business........
Jan.
-
- geregistreerd lid
- DoberLuca
- Actief
- Nanc
- Zeer actief
- Nanc
- Zeer actief
Ja dat weet ik.
Nog een gek verhaal hoor:
Ik kreeg een tijd terug hier af en toe een weekend een Beauceronreu te logeren en die mocht ik alleen 's avonds eten geven van de eigenaar. Het is een hele grote hond van ik schat zo'n 74 cm en hij krijgt van hun in 1 keer 1 kilo eten
Ik heb toen dus ook gezegd dat hij hier gerust mag komen logeren als hun dat goed uitkomt maar dat ik hem 2x per dag voer.
Zijn eigenaar blijft volhouden dat ik het verkeerd doe!!! Zij zegt nl dat op mijn manier de hond 2 x per dag "kans" heeft op een maagkanteling en op haar manier dus maar 1 x .... En dat het niet uitmaakt hoeveel je de hond per keer geeft omdat ook als je hem weinig geeft de kans op een maagkanteling er is.
Ik heb haar 1 keer verteld hoe ik er over denk en bleef hem dus die keren dat hij hier was 2 x voeren.
Hoe denken jullie hierover???
Nog een gek verhaal hoor:
Ik kreeg een tijd terug hier af en toe een weekend een Beauceronreu te logeren en die mocht ik alleen 's avonds eten geven van de eigenaar. Het is een hele grote hond van ik schat zo'n 74 cm en hij krijgt van hun in 1 keer 1 kilo eten

Ik heb toen dus ook gezegd dat hij hier gerust mag komen logeren als hun dat goed uitkomt maar dat ik hem 2x per dag voer.
Zijn eigenaar blijft volhouden dat ik het verkeerd doe!!! Zij zegt nl dat op mijn manier de hond 2 x per dag "kans" heeft op een maagkanteling en op haar manier dus maar 1 x .... En dat het niet uitmaakt hoeveel je de hond per keer geeft omdat ook als je hem weinig geeft de kans op een maagkanteling er is.
Ik heb haar 1 keer verteld hoe ik er over denk en bleef hem dus die keren dat hij hier was 2 x voeren.
Hoe denken jullie hierover???