Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagkanteling - Cavom

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Maagkanteling - Cavom

Ongelezen bericht door Nanc »

Hi, ik was hier informatie aan het zoeken over Cavom wat ik mijn honden voer. Ik heb 2 beaucerons, een ras waarbij maagkantelingen vaak voorkomen.
Ik vond echt tegenstrijdige berichten. De een schrijft dat Cavom hiervoor juist goed is en een ander schrijft weer van niet....
Is hier iemand die duidelijk uit kan leggen waarom wel of geen Cavom ivm maagkantelingen?

gr Nancy
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

volgens mij maakt het eigenlijk niet uit wat ze eten.......maagtorsie kan ook gebeuren op een lege maag. ik heb toevallig pas bij medisch een vraag gesteld :wink:
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Oke, dat ga ik zo ook even opzoeken, maar ik bedoel dus eigenlijk het verschil tussen geperste en geexpandeerde brokken en dan mbt maagkantelingen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Nanc,

Cavom is een geperste brok en geperste brokken vallen uit elkaar in de maag.
Ge-expandeerde brokken zwellen op in de maag en daarbij is de kans op een maagtorsie aanzienlijk groter.
Bij het geven van vers vleesmaaltijden schijnt het voorkomen van maagtorsies minimaal te zijn, trouwens. Dus als je zoveel mogelijk 'op safe' wilt spelen, zou ik overstappen op complete vers vleesmaaltijden.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Het blijkt dat de "korrel"grootte van belang is(onderzoek bij alleen duitse doggen) korrels kleiner dan 3 cm geven een grotere kans op MDV (maagdilatatievolvulus). Ook erg snel eten(en daardoor veel lucht meeslokken) geeft grotere kans op MDV.
In Dogmagazine stond dat onderzoek had uitgewezen dat er iets mis is met de motiliteit van de maag (bewegingen van de maag).
weg gehaald zit een virus in
jan
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door jan »

Sjiel schreef:Het blijkt dat de "korrel"grootte van belang is(onderzoek bij alleen duitse doggen) korrels kleiner dan 3 cm geven een grotere kans op MDV (maagdilatatievolvulus). Ook erg snel eten(en daardoor veel lucht meeslokken) geeft grotere kans op MDV.
In Dogmagazine stond dat onderzoek had uitgewezen dat er iets mis is met de motiliteit van de maag (bewegingen van de maag).

Niet enkel de "korrel" grootte (wanneer het om brok gaat) maar in het algemeen alle voer dat kleiner is dan 3 cm, en dus ook gemalen vlees.

Dat is vastgesteld in een studie ism. de Nederlandse Duitse doggen Vereniging in Utrecht in 1997 of 1998 (drs. Thysse, Van Blom en VD Sluys) en is gepubliceerd in National Library of Medicine, Medische Publicaties.

Mobiliteit van de maag , of gebrek aan mobiliteit vd. maag is mi. gevolg van de te kleine voedselpartieltjes en bijgevolg onrechtstreeks mede verantwoordelijk.

Wat de snelheid van voedselinname betreft, daar staat in die hogervermelde studie volgens mij niks over in, maar logisch gezien hangt die snelheid van inname dat toch weer samen met die kleine voedselpartieljes denk ik.

Maar eigenlijk kan je dat allemaal ook lezen in elk goed boek over hondenvoeding.

Jan.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Daarom staat korrel tussen aanhalingstekens.
En de informatie over het snel eten komt uit het TvD. Daar stond ook dat de gevonden lucht in gedilateerde magen voornamelijk uit stikstofgas bestaat en dus ingeslikte lucht is.
En de verminderde motiliteit die gevonden zou zijn bij honden met een MDV zou met de innervatie te maken hebben. Ik heb dat stukje niet bij de hand.
weg gehaald zit een virus in
jan
geregistreerd lid

Sjiel schreef:Daarom staat korrel tussen aanhalingstekens.
En de informatie over het snel eten komt uit het TvD. Daar stond ook dat de gevonden lucht in gedilateerde magen voornamelijk uit stikstofgas bestaat en dus ingeslikte lucht is.
En de verminderde motiliteit die gevonden zou zijn bij honden met een MDV zou met de innervatie te maken hebben. Ik heb dat stukje niet bij de hand.

Dat die gassen , of het happen van lucht, de rechtstreekse oorzaak van een torsie zijn, word ook min of meer door Dr. Van Sluys en de bevindingen van zijn onderzoek, ook in de jaren 90, weerlegd.(ook gepubliceerd in de National Library of Health , medische publicaties)

zijn besluit is :

"The common opinion that dilatation procedes volvulus is rejected. Volvulus procedes dilatation"

Dat is toch dat eerst de torsie of kanteling komt en dan de opzwelling.

Dus als eerst de kanteling komt , dan kan er sowieso geen lucht meer in de maag omdat de toevoer is afgesloten door de kanteling ( en ook de uitvoer)
De dilatation of uitzetting is dan het gevolg van de verdere ontbinding van de nog resterende spijsbrij dat gas afgeeft en de maag , waar zowel de in als uitgang van afgesloten is, doet uitzetten.

Jan
jan
geregistreerd lid

Tja, zou best kunnen dat ze dat toendertijd niet gelezen heeft :wink:

laat haar eens surfen naar

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/

geef je als zoekopdracht "dilatation volvulus" in , in de rubriek PubMed page 7 studie 121

Dat er overigens nog heel veel werk aan de winkel is , is meer dan duidelijk.

Alleen is de vraag : stel dat uit diepgaand onderzoek blijkt dat het facet "brokken voeding" een min of meer belangrijke rol speelt , wat zijn dan de konsekwenties voor die business........

Jan.
jan
geregistreerd lid

Graag gedaan hoor. :wink:

Dat van die doorsnee van het voer , kleiner dan 30 mm., en het verhoogde risico dat er eventueel mee zou gepaard gaan vind je ook daar ergens in de eerste 7 paginas.

Hou me aub. op de hoogte als mijn interpretatie verkeerd mocht zijn. :ok:

gr.
Jan
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Over die maagkanteling: Tussen het moment van voer geven en je hond flink laten rennen etc. moet een uur tussen zitten..........
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Ja dat weet ik en ik zorg zelfs dat er veel meer tijd tussen zit.
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Ja dat weet ik.

Nog een gek verhaal hoor:
Ik kreeg een tijd terug hier af en toe een weekend een Beauceronreu te logeren en die mocht ik alleen 's avonds eten geven van de eigenaar. Het is een hele grote hond van ik schat zo'n 74 cm en hij krijgt van hun in 1 keer 1 kilo eten :denken:
Ik heb toen dus ook gezegd dat hij hier gerust mag komen logeren als hun dat goed uitkomt maar dat ik hem 2x per dag voer.
Zijn eigenaar blijft volhouden dat ik het verkeerd doe!!! Zij zegt nl dat op mijn manier de hond 2 x per dag "kans" heeft op een maagkanteling en op haar manier dus maar 1 x .... En dat het niet uitmaakt hoeveel je de hond per keer geeft omdat ook als je hem weinig geeft de kans op een maagkanteling er is.
Ik heb haar 1 keer verteld hoe ik er over denk en bleef hem dus die keren dat hij hier was 2 x voeren.
Hoe denken jullie hierover???
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”