pat1976 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat het te maken heeft met de mensen achter de hond, de labrador blijft favoriet bij veel mensen die helemaal geen verstand van honden hebben, het is een mode hond. Dit zal er uiteindelijk dus ook in resulteren dat ze geen grenzen leren kennen... geen opvoeding etc.

ik wist wel dat ik dat boek van Gaus hadden moeten lezen.
Eerlijk is eerlijk Obelix had niet veel mee in zijn leven: Moeders zwanger bij de eerste loopsheid, voor de geboorte in beslaggenomen omdat de honden de kamer uitgroeiden, vader is van de andere 17 honden, onbekend dus

, groot nest, moeders voedde niet op maar ging liever met bal spelen.
Maar toch van alle honden die ik heb gehad de makkelijkste qua opvoeding. Hij was bijna al af met 8 weken

en ook de rustigste van de vier die ik zelf heb gehad
Hij kent zeker zijn grenzen, stopt met apporteren als hij moe is, gaat met 1 knip met de vingers op zijn plaats liggen, begroet mensen maar niet overdreven en ja hij stoeit behoorlijk met Rataplan en racen wat af maar dat hoort wel bij het ras hoor. Ze zijn actief.
In het jaar dat ik hem nu heb heeft hij minder blauwe plekken in mij gebeukt dan de gemiddelde boxer of zelfs Duitse herder in een week

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....