Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prooi?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Prooi?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gisteren was ik aan het wandelen met Marloes en haar hondjes (Moos en Saar). We kwamen een bekende Hollandse Herder tegen, een teef. Bram speelt daar altijd enorm leuk mee. Die herder is eigenlijk een enorme goedzak, Bram kan erover heen springen, er onder door lopen, ze vindt alles prima.

Ik zag echter zondag een heel andere hond. Ze kwam geborsteld aanlopen naar Moos en Saar (ik geloof vooral naar Saar). Saar piepte even en kwam keurig naar Marloes toe. Maar de herder bleef rondsluipen en het leek alsof ze elk moment de jacht in kon zetten.

Ook op de terugweg kwamen we haar weer tegen. Toen zag ze ons van meters afstand en ging weer borstelen en het zag er weer naar uit alsof ze zo kon toeslaan.

Ik had de neiging om tegen Marloes te zeggen 'dat doet ze anders nooit', maar ik heb m'n mond maar gehouden. Waarom doet ze ineens zo? Kan dat aan haar bui liggen of zag ze zo'n klein hondje ineens als prooi? Daar leek het namelijk wel op.

Voor de duidelijkheid: er is helemaal niks gebeurd hoor, maar ik zag gedrag dat ik niet eerder had gezien bij die hond, dus ben nieuwsgierig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ze kwam vooral naar Saar toe inderdaad. Met Moos heeft ze nog gesnuffeld, hetzij wel met een giga-borstel en hoge staart waar ik ook wel een beetje van schrok.
Naar Saar sloop ze; dat gebeurt dus 9 van de 10 keer bij Saar :jank: :wink:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ben bang dat het door Saar komt (sorry Marloes :N: ). Blijkbaar lokt ze het door haar houding aan
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

We hebben hier in de buurt een windhondteefje. Een hartstikke lief zachtaardig maar ook bangig diertje. De meeste honden vliegen ook op haar af. Ze merken gewoon dat ze bang is, beetje hetzelfde als bij Saar denk ik. Vervelend hoor want je kan er zo weinig aan doen.
Carmen
Zoek stok!
Zeer actief

Afbeelding

Afbeelding

Nee dat kun je toch niet door de war halen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Maar het was wel specifiek deze hond, met alle andere honden was er niks aan de hand. En volgens mij reageerde Saar juist angstig op de houding van de herder en dus niet andersom.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Borstelen en een hoge houding horen niet bij prooigedrag. Een prooi hoef je immers niet te overtuigen van je status, die besluip je om op te vreten en te bejagen. Ik weet het zo net nog niet of dat dus was wat jullie hebben gezien.
Kan het zijn dat de herder Bram haar reu vond?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ik ken die hond verder niet hoor, maar ze wilde eigenlijk juist van Bram helemaal niks weten. Die ontliep ze (Bram wilde spelen), om Saar, en deels Moos, te blijven intimideren. Ze moest dus heel weinig van Bram hebben. En ik had ook niet het idee dat ze reageerde als Saar of Moos bij Bram in de buurt kwamen.
Maar misschien dat ze hem wel als haar reu zag, dat weet Linda misschien veel beter dan ik.

Er loopt hier in het bos een Witte Herder die Saars vriend als haar reu ziet (het zijn buurhonden). Die beukt Saar dus vol weg als ze maar naar haar vriend kijkt, en als ze gaan spelen beukt ze ze ook uit elkaar.
Baas van de Witte Herder let nu trouwens heel goed op, en dan gaat het wel goed.

Maar dat zag ik dus niet echt terug bij deze Herder, maar ik weet ook niet hoe vaak ze Bram ziet :19:
Laatst gewijzigd door Moos op 18 nov 2005 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:ok, nú had ze geen interesse in bram, omdat ze wellicht belangrijker dingen aan haar hoofd had.....zoals concurrerende teefjes intimideren :19: . teefjes die dan ook nog van méters ver uitstralen dat ze te intimideren zíjn, en echt, dat lokt net nog maar zo'n reactie uit bij een sterker individu. self forfilling prophecy, zoiets :wink: .
Ja, dat zou kunnen inderdaad hoor, daarom hield ik ook een slag om de arm, dat ze het nu te druk had met intimideren.
Was eigenlijk wel een beetje oenig dan want Saar zat allang met d'r oortjes in d'r nek gevouwen tussen mijn benen, na de tweede of derde sluippoging, dus Bram was geheel vrij om mee te spelen; gaat ze Saar een beetje aan staan staren.

En Linda weet vast wel hoe het normaal gaat als er andere honden bij zijn, en hoe die hond Bram verder ziet. Dus Linda, leg uit! :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: En Linda weet vast wel hoe het normaal gaat als er andere honden bij zijn, en hoe die hond Bram verder ziet. Dus Linda, leg uit! :mrgreen: :wink:
Ik zit heel hard na te denken, maar we komen die hond alleen maar tegen als er meer reuen bij zijn, dus nooit met een teef. Die reuen kunnen echt alles met haar doen, maar ik ga eens navragen hoe ze met andere teven is.

Ze staarde onophoudelijk, had een borstel en 'sloop' met een hoge rug. Dus fixeren inderdaad. Ik werd zelf bijna bang van haar :mrgreen: Is het dan niet raar dat Bram wel gewoon om haar heen gaat dartelen als ze zo doet? Ik zou persoonlijk wel link uitkijken, maar hij trok zich er niks van aan.

We komen haar circa eens per week tegen en dan blijf ik zo'n 10 minuten staan om met de eigenaar te praten. Ze kennen elkaar dus wel, maar ook weer niet supergoed.

Het klinkt vervelend, maar ik ben echt blij dat honden niet zo op Bram reageren zoals op Saar, want het lijkt me knap vervelend. Stom om te zeggen he.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: En Linda weet vast wel hoe het normaal gaat als er andere honden bij zijn, en hoe die hond Bram verder ziet. Dus Linda, leg uit! :mrgreen: :wink:
Ik zit heel hard na te denken, maar we komen die hond alleen maar tegen als er meer reuen bij zijn, dus nooit met een teef. Die reuen kunnen echt alles met haar doen, maar ik ga eens navragen hoe ze met andere teven is.

Ze staarde onophoudelijk, had een borstel en 'sloop' met een hoge rug. Dus fixeren inderdaad. Ik werd zelf bijna bang van haar :mrgreen: Is het dan niet raar dat Bram wel gewoon om haar heen gaat dartelen als ze zo doet? Ik zou persoonlijk wel link uitkijken, maar hij trok zich er niks van aan.

We komen haar circa eens per week tegen en dan blijf ik zo'n 10 minuten staan om met de eigenaar te praten. Ze kennen elkaar dus wel, maar ook weer niet supergoed.

Het klinkt vervelend, maar ik ben echt blij dat honden niet zo op Bram reageren zoals op Saar, want het lijkt me knap vervelend. Stom om te zeggen he.
Tja, ik weet niet of ze Bram dan als haar reu zou zien, misschien wel in dit geval?

En je hebt groot gelijk dat je blij bent dat honden niet zo op Bram reageren als op Saar :wink:
Saar 'opvoeden' in deze kwestie heeft me meer tijd (en voornamelijk zorgen) gekost dan de complete opvoeding van Moos. Met liefde gedaan hoor, maar ik had het zelf liever ook anders gezien. Helaas is dat niet zo, dus maken we er maar het beste van, en zoals Saar reageerde afgelopen zondag was ik al heel erg tevreden :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”