FF wat uitleg:
- Gillie mijn schotse herder is nu bijna 18 maand oud. Als pup was ie al wat schrikkerig, dit is over maar met tijden komt het terug en dan kan hij zelfs uitermate schrikken en paniekerig doen over een wiebelend blad ergens op zijn wandeling.
- Gillie is ook een cryptorchide (beide ballen zijn niet ingedaald). De dierenarts wil slechts ingrijpen als het echt nodig is omdat het een zware operatie zou zijn voor hem, hij zegt dat ik vlug genoeg zal zien wanneer er iets misgaat (hoop van wel want ik weet niet wat de tekenen zijn).
- Hij heeft altijd wel zin, het doet er niet toe of een teefje nu loops is of niet.
- Hij geeft dikwijls groen over, wel al aangehaald bij de dierenarts maar zou niks ergs moeten zijn aangezien die er niks op zegt. Heb hier al gelezen dat dat om een lege maag kan gaan. Ook kan hij beginnen schuimen als hij zich kwaad maakt op een kat die hij gezien heeft en dan druk blaft.
- Hij heeft ooit een paar keer op andere honden geplast, maar dat heb ik hem afgeleerd door foei te zeggen en nu natuurlijk nog steeds op te letten
- Sinds enkele maanden begon hij ook zijn staart telkens hoog over zijn rug gekruld te houden, vooral tijdens het wandelen, en thuis als hij opgewonden is. Heb hem dit grotendeels al afgeleerd door er telkens op te tikken en "staart" te zeggen. Hij doet het nog tijdens de wandeling maar als ik hem er een paar maal op attent maak houdt hij hem weer normaal.
Gillie is een erg kalme en rustige hond, en aangezien ik graag een tweede hond had om hem gezelschap te houden heb ik na lang overwegen en in samenspraak met de dierenarts voor een sheltie gekozen. Daar ik als tweede hond een reu wou (een teefje bij Gillie zetten is geen optie omdat hij dat beestje teveel zou lastigvallen) en het grootteverschil tussen de honden voor de minste moeilijkheden zou zorgen als ze beiden groot zijn.
Mijn sheltie is bijna 7 maand oud nu, en ze komen beiden goed overeen. Gillie is sportiever geworden en daardoor ook wat magerder, met al dat lopen en rondhopsen. Ze spelen en slapen samen, en heb eigenlijk nog niks negatief opgemerkt. In het begin plaste hij wel telkens over het plekje waar Querido geplast had, maar dat doet hij nu ook niet meer.
Sinds kort plast hij echter soms spontaan. De eerste keer dacht ik dat het mijn sheltie was die zich niet meer kon ophouden, maar toen plaste hij gewoon eens waar hij stond toen ik beiden een snoepje gaf. Toen mijn man een paar dagen geleden buiten aan het werken was merkte ik een gans plasspoor op buiten, leek wel of hij al rondlopende geurineerd had. En deze morgend plast hij gewoon zo maar ff naast de mand van Querido terwijl hij er een speeltje uithaalde. Hij plast dus zonder poot op te heffen, gewoon staande.
Nu vraag ik me af....heeft dit een medische oorzaak denken jullie of heeft het te maken met onze sheltiereu die hier ook is...wat dat plasspoor buiten wel niet verklaart en dat spontane plasje bij het geven van een snoepje.
Graag wat advies of zou ik toch maar meteen naar de dierenarts stappen?