Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag of medische oorzaak?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Nema
geregistreerd lid

Gedrag of medische oorzaak?

Ongelezen bericht door Nema »

Ja sorry wist ff niet goed waar het te plaatsen omdat ik het zelf niet goed kan plaatsen.

FF wat uitleg:

- Gillie mijn schotse herder is nu bijna 18 maand oud. Als pup was ie al wat schrikkerig, dit is over maar met tijden komt het terug en dan kan hij zelfs uitermate schrikken en paniekerig doen over een wiebelend blad ergens op zijn wandeling.
- Gillie is ook een cryptorchide (beide ballen zijn niet ingedaald). De dierenarts wil slechts ingrijpen als het echt nodig is omdat het een zware operatie zou zijn voor hem, hij zegt dat ik vlug genoeg zal zien wanneer er iets misgaat (hoop van wel want ik weet niet wat de tekenen zijn).
- Hij heeft altijd wel zin, het doet er niet toe of een teefje nu loops is of niet.
- Hij geeft dikwijls groen over, wel al aangehaald bij de dierenarts maar zou niks ergs moeten zijn aangezien die er niks op zegt. Heb hier al gelezen dat dat om een lege maag kan gaan. Ook kan hij beginnen schuimen als hij zich kwaad maakt op een kat die hij gezien heeft en dan druk blaft.
- Hij heeft ooit een paar keer op andere honden geplast, maar dat heb ik hem afgeleerd door foei te zeggen en nu natuurlijk nog steeds op te letten :P Hij vlagt wel over elk uitwerpsel dat hij nog tegenkomt van een andere hond.
- Sinds enkele maanden begon hij ook zijn staart telkens hoog over zijn rug gekruld te houden, vooral tijdens het wandelen, en thuis als hij opgewonden is. Heb hem dit grotendeels al afgeleerd door er telkens op te tikken en "staart" te zeggen. Hij doet het nog tijdens de wandeling maar als ik hem er een paar maal op attent maak houdt hij hem weer normaal.

Gillie is een erg kalme en rustige hond, en aangezien ik graag een tweede hond had om hem gezelschap te houden heb ik na lang overwegen en in samenspraak met de dierenarts voor een sheltie gekozen. Daar ik als tweede hond een reu wou (een teefje bij Gillie zetten is geen optie omdat hij dat beestje teveel zou lastigvallen) en het grootteverschil tussen de honden voor de minste moeilijkheden zou zorgen als ze beiden groot zijn.

Mijn sheltie is bijna 7 maand oud nu, en ze komen beiden goed overeen. Gillie is sportiever geworden en daardoor ook wat magerder, met al dat lopen en rondhopsen. Ze spelen en slapen samen, en heb eigenlijk nog niks negatief opgemerkt. In het begin plaste hij wel telkens over het plekje waar Querido geplast had, maar dat doet hij nu ook niet meer.

Sinds kort plast hij echter soms spontaan. De eerste keer dacht ik dat het mijn sheltie was die zich niet meer kon ophouden, maar toen plaste hij gewoon eens waar hij stond toen ik beiden een snoepje gaf. Toen mijn man een paar dagen geleden buiten aan het werken was merkte ik een gans plasspoor op buiten, leek wel of hij al rondlopende geurineerd had. En deze morgend plast hij gewoon zo maar ff naast de mand van Querido terwijl hij er een speeltje uithaalde. Hij plast dus zonder poot op te heffen, gewoon staande.

Nu vraag ik me af....heeft dit een medische oorzaak denken jullie of heeft het te maken met onze sheltiereu die hier ook is...wat dat plasspoor buiten wel niet verklaart en dat spontane plasje bij het geven van een snoepje.

Graag wat advies of zou ik toch maar meteen naar de dierenarts stappen?
starfleet
Erelid

Re: Gedrag of medische oorzaak?

Ongelezen bericht door starfleet »

Nema schreef: - Sinds enkele maanden begon hij ook zijn staart telkens hoog over zijn rug gekruld te houden, vooral tijdens het wandelen, en thuis als hij opgewonden is. Heb hem dit grotendeels al afgeleerd door er telkens op te tikken en "staart" te zeggen. Hij doet het nog tijdens de wandeling maar als ik hem er een paar maal op attent maak houdt hij hem weer normaal.
Nou ja zeg, dat doe je toch niet :devil:

Wat betreft je andere vraag ik zou dat urineren in ieder geval laten onderzoeken. Van niet ingedaalde testikels weet ik te weinig.

Anne
Nema
geregistreerd lid

Mijn hond mag zijn staart gerust krullen als ie vlagt en als ie opgewonden is in de tuin hoor, maar tijdens een rustige wandeling waarop er geen enkele reden voor is zie ik het liever niet. Het is ook geen normale staarthouding voor een schotse herder dacht ik zo en aangezien hij het vroeger nooit "constant" deed wil ik ook liever dat hij er geen gewoonte van maakt, zoals een "tic" van nagelbijten bv :) En ik trek daar niet aan he, zacht duwtje naar beneden lol.
Maar jij mag hier natuurlijk een andere mening over hebben.

Heb tot hiertoe nog geen klagen gehad over deze dierenarts, en heb er ook nog geen andere mensen over horen klagen hoor. Als ik hem echt begin te verdenken zal ik gerust overstappen naar een andere :)
Dacht misschien dat hij mensen niet onnodig ongerust of paranoïde wil maken en niet zo pro-castreren is?

Maar zal dus idd maar beter eens langs gaan, beter te veel dan te weinig :)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Nema schreef:Mijn hond mag zijn staart gerust krullen als ie vlagt en als ie opgewonden is in de tuin hoor, maar tijdens een rustige wandeling waarop er geen enkele reden voor is zie ik het liever niet. Het is ook geen normale staarthouding voor een schotse herder dacht ik zo en aangezien hij het vroeger nooit "constant" deed wil ik ook liever dat hij er geen gewoonte van maakt, zoals een "tic" van nagelbijten bv :) En ik trek daar niet aan he, zacht duwtje naar beneden lol.
Jij weet in ieder geval niet veel van hoe een hond in elkaar steekt als je denkt dat hij tijdens een rustige wandeling niet opgetogen of opgewonden mag zijn. Ik blijf het heel raar vinden dat jij voor je hond bepaalt hoe hij zijn staart of zijn oren draagt.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nema schreef:Mijn hond mag zijn staart gerust krullen als ie vlagt en als ie opgewonden is in de tuin hoor, maar tijdens een rustige wandeling waarop er geen enkele reden voor is zie ik het liever niet. Het is ook geen normale staarthouding voor een schotse herder dacht ik zo en aangezien hij het vroeger nooit "constant" deed wil ik ook liever dat hij er geen gewoonte van maakt, zoals een "tic" van nagelbijten bv :) En ik trek daar niet aan he, zacht duwtje naar beneden lol.
En wat maakt het uit hoe hij zijn staart houdt voor jou als ik vragen mag?

Ik denk dat je hond echt totaal niet snapt wat jij nou van hem wil als je hem dwingt zijn staart anders te dragen.
Ik heb hier een zeer onderdanige onzekere Maltezer. Die horen de staart in een krul op de rug te dragen, maar omdat Saar zo onderdanig en soms onzeker is draagt ze hem vaak als een Herder (halfstok noem ik dat maar).
Ik weet 100% zeker dat als ik haar dat zou verbieden ik een volkomen verknipe hond over zou houden.
Afbeelding
Nema
geregistreerd lid

Sorry hoor, als ik hier echt iets verkeerd mee doe zal ik het laten :roll:

Zoals ik al zei, dacht gewoon dat het een tic aan 't worden was. Hij doet het nog niet zo lang...de bijna godganse tijd bedoel ik dan...dacht dat het een tic aan 't worden was omdat het zo niet hoort (volgens de standaard). Hij deed het wel bij opwinding en tijdens het spel en het vlaggen, maar nooit tijdens een wandeling waar niks of niemand te zien was. Nu doet hij het al van in't begin dat hij buitengaat, en dat begon ik wel raar te vinden.
Maar een mens kan verkeerd zijn dat geef ik toe.

Nu vriendjes? :P
Nema
geregistreerd lid

Bedankt voor de info :)

Zal waarschijnlijk deze avond of morgen eens bij de dierenarts binnenstappen en nog eens alles op een rijtje plaatsen, als ik iets meer weet post ik het hier wel :)
Nema
geregistreerd lid

Ben geweest, morgen plas binnendoen en een zak meegekregen van Eukanuba Intestinal Formula, moet hij drie maand eten.
Temperatuur was normaal, 39.1 (misschien wat hoger door hem zenuwen te maken), niks te zien aan zijn piemeltje, goeie kleur van tandvlees en ogen, teelballen zijn totaal onvoelbaar, hij is wel weer vermagerd tegenover vorige keer (van 22kg naar 20,45).
Zal dus binnenkort een uitslag hebben van zijn plas, nu maar zien dat ik (of Gillie)) goed kan mikken morgenvroeg *grin*
Ik hoop dat ik nu vlug iets te weten kom... :(:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”