Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe vaak naar de trimmer?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

kabouter
Actief

hoe vaak naar de trimmer?

Ongelezen bericht door kabouter »

Ik vraag me af hoe vaak men met een Maltezer of Lhaso Apso (of soortgelijke hondjes)naar de trimmer gaat. En kun je evt tussentijds zelf wat wegknippen?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos en Saar gaan ongeveer 4 keer per jaar. Dan hou ik ze in de zomer behoorlijk kort, en in de winter behoorlijk lang. Dus ze gaan zeg maar in Maart, in Mei, in Augustus en in Oktober (om en nabij dan he). Tussen Oktober en Maart zit dus vrij lang, en dan wordt de vacht dus ook flink lang. Dit vind ik prettiger in de winter vanwege de kou.
In die periode knip ik zelf bij Moos in ieder geval de haren die over zijn ogen heenvallen weg. Saar probeer ik echt heel mooi in de vacht te houden dus die krijgt nog weleens een stiekje in. Maar het zou zomaar kunnen dat ik het bij haar ook maar eens bij ga knippen van de winter.

Sommige mensen knippen of scheren zelf. Ik doe dat niet omdat ik het lang niet zo mooi en goed kan als de trimster. Scheren is nog tot daar aan toe, maar Saar heel mooi knippen zie ik mezelf nog niet doen.
Afbeelding
zaira
Actief

.

Ongelezen bericht door zaira »

Ik ben zelf in opleiding voor trimster en het verschild het ligt eraan wat de baas zelf wil sommige komen maar 2 keer per jaar maar dan heb je veel vacht onderhoud. het ligt er gewoon aan waneer jij het haar te lang vind worden dan maak je een afspraak. maar als je de hond vaak naar de trimmer brengt dat zegt niet dat je het hondje niet moet borstelen het is vervelend voor de trimmer om een hond pijn te moeten doen om de klitten weg telaten halen en voor de hond is het nog ergerwant we krijgen soms honden bij ons in de trim die stijf onder de klitten zitten en dat is zielig voor het hondje ook als zijn malthezers makkelijk en gaan ze niet bijten maar het is niet prettig voor hun ook al probeerd de trimster het zachtje weg te halen maar het doet wel pijn ik wil je niet aanvallen maar wel zeggen dat je daar zeker rekening mee moet houden.

Groetjes Fenna
Groetjes Fenna en
Moos
Zeer actief

Ja, Maltezers vergen inderdaad veel vachtverzorging; ook als je ze kort houdt moet je zeer regelmatig heeeel goed doorkamen. Klitten onstaan namelijk niet oppervlakkig, maar juist in de haren die dicht tegen de huid aanzitten. En die klitten kom je dus alleen maar tegen met heel zorgvuldig doorkamen.
Als je ze langer houdt, zoals ik met name Saar in de winter, dan is het elke dag kammen, en soms twee keer per dag. En ook wel vaker wassen als ze elke dag door de blubber rennen :wink:
Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

sommige gaan elke 6 weken het is maar net waar je van houd, wil je lang haar dan moet je gewoon goed borstelen en je kan dan altijd zelf wat bijknippen.
:ok:
zaira
Actief

.

Hoi Moos

zeker zo als jou hondjes die gaan lekker na het bos dat vind ik wil jammer met veel honden eigenaren die met kleine hondjes bijna niet naar het bos gaan en vooral show hondjes met lang haar die van mij wel ook al zijn ze show honden dat kun je vaak niet aan ze zien. en malthezers klitten als ze veel bewegen en lekker buiten mogen spelen klitten ze zeker snel en wassen gebeurt dan ook vaker :ok:
Groetjes Fenna en
zaira
Actief

.

en zelf bij knippen dat kan maar dan zou ik aan de trimster vragen of je er een paar keer bij mag zijn want ik heb wel is hondjes gezien waarvan de mensen zelf de hondjes tussen door bijhouden en die zien er niet uit en als je dan weet wat je moet doen kun je ze beter bij houden.
Groetjes Fenna en
Moos
Zeer actief

Re: .

zaira schreef:Hoi Moos

zeker zo als jou hondjes die gaan lekker na het bos dat vind ik wil jammer met veel honden eigenaren die met kleine hondjes bijna niet naar het bos gaan en vooral show hondjes met lang haar die van mij wel ook al zijn ze show honden dat kun je vaak niet aan ze zien. en malthezers klitten als ze veel bewegen en lekker buiten mogen spelen klitten ze zeker snel en wassen gebeurt dan ook vaker :ok:
Ja, klopt, ze klitten veel sneller omdat ze ook zwemmen en door de modder rennen. Heb ik ze net heel mooi gekamd, gaan we naar buiten en dan zien ze er weer uit als kleine varkentjes :mrgreen: :mrgreen:
Als ze heel kort zijn was ik ze weinig, maar als ze in de winter langer in de vacht zitten was ik ze regelmatig, want anders worden ze ook echt goor en krijg je sommige blubber er haast niet meer uit.
Afbeelding
zaira
Actief

.

Hoi Moos

Meer Malthezer eigenaren moeten een voorbeeld aan jou nemen want wij krijgen ze meestal in de trimsalon stijf in de klit en als je dat dan na de zoveelste keer tegen de eigenaar zegt nou mijn hondje heeft bijna nooit klitten :jank: terwijl je wel 1,5 uur bezig bent geweest met ontklittenvooral in de oksels en de binnenkant van de achterpoten en hun koppie.
Groetjes Fenna en
Moos
Zeer actief

zaira schreef:Hoi Moos

Meer Malthezer eigenaren moeten een voorbeeld aan jou nemen want wij krijgen ze meestal in de trimsalon stijf in de klit en als je dat dan na de zoveelste keer tegen de eigenaar zegt nou mijn hondje heeft bijna nooit klitten :jank: terwijl je wel 1,5 uur bezig bent geweest met ontklittenvooral in de oksels en de binnenkant van de achterpoten en hun koppie.
Sneu hoor, die arme hondjes...
Afbeelding
zaira
Actief

.

ja dat zeker maar maakt dat die baasjes maar is duidelijk
Groetjes Fenna en
kabouter
Actief

Bedankt voor de reacties.

Vaak moeten borstelen en kammen is geen probleem. Blacky moet vanwege zijn vacht ook regelmatig gekamd en/of geborsteld worden. Ik vind dat juist wel een prettige bezigheid en hij gaat er ook rustig voor liggen. Blacky doe ik 1 a 2x per week en daar ben ik zo'n half uur mee bezig.

Dat is dan met een maltezer wel wat vaker, maar dat is dus geen probleem. In ieder geval goed dat jullie de klitten noemen.Dat is bij Blacky niet echt een probleem Alleen als hij gewassen is moet ik onder zijn okseltjes goed kammen, daar wil wel een klitje in gaan zitten.
Scheren zou ik zelf niet zo snel doen. Ben veels te bang dat ik in zijn velletje ga zitten. En knippen is misschien ook niet zo'n goed idee. Het beest (eigenlijk ik, de hond zal er niet om malen) moet natuurlijk niet voor schut lopen.

Groeten de kabouter uit het noorden.
Moos
Zeer actief

kabouter schreef:
Dat is dan met een maltezer wel wat vaker, maar dat is dus geen probleem. In ieder geval goed dat jullie de klitten noemen.Dat is bij Blacky niet echt een probleem Alleen als hij gewassen is moet ik onder zijn okseltjes goed kammen, daar wil wel een klitje in gaan zitten.
Ja, je moet echt heel goed voor klitten waken. Als je een Maltezer kamt zoals veel mensen kammen dan lijkt alles prima in orde, en ziet hij er ook best goed uit. Dat komt omdat de bovenste laag van de vacht dan ontklit is en mooi gekamd (die laag klit trouwens ook eigenlijk niet, dus dat uit de klit houden is geen kunst). Maar de laag die het dichtst tegen de huid aanzit, die moet je heel goed doorkammen. Ook op de rug kan die gaan klitten, maar met name op de achterkant van de rug bij de staartaanzet, op de dijen, de poten, onder de okseltjes en achter de oren. Het is dus belangrijk om heel nauwkeurig met een goede kam de onderste laag mee te nemen, en niet alles wat oppervlakkig de bovenkant te borstelen wat sommige mensen doen.

Als je trouwens goed kamt zal je ook geen haren in huis vinden van een Maltezer, die kam je eruit, en dan verharen ze niet.
Afbeelding
kabouter
Actief

Ja, je moet echt heel goed voor klitten waken. Als je een Maltezer kamt zoals veel mensen kammen dan lijkt alles prima in orde, en ziet hij er ook best goed uit. Dat komt omdat de bovenste laag van de vacht dan ontklit is en mooi gekamd (die laag klit trouwens ook eigenlijk niet, dus dat uit de klit houden is geen kunst). Maar de laag die het dichtst tegen de huid aanzit, die moet je heel goed doorkammen. Ook op de rug kan die gaan klitten, maar met name op de achterkant van de rug bij de staartaanzet, op de dijen, de poten, onder de okseltjes en achter de oren. Het is dus belangrijk om heel nauwkeurig met een goede kam de onderste laag mee te nemen, en niet alles wat oppervlakkig de bovenkant te borstelen wat sommige mensen doen.

Als je trouwens goed kamt zal je ook geen haren in huis vinden van een Maltezer, die kam je eruit, en dan verharen ze niet.[/quote]

Kan ik net zoals bij een Keesje tegendraads kammen? Als ik dit bij Blacky doe kom ik ook goed bij de onderste laag. Of moet ik dit gewoon met een kam met lange tanden doen?
Moos
Zeer actief

Nou, ik kam Moos en Saar altijd gewoon met de vachstructuur mee, en doe dan laag voor laag, en let heel goed op dat ik echt bij de huid kom om vandaaruit verder te kammen. Tegendraads zou ik niet doen, maar een Maltezer heeft ook geen ondervacht, dus je zit als je begint met kammen vaak al meteen bij de huid :wink:
Ik heb een borstel met van die kromme tandjes, die is mij door een trimster geadviseerd, maar ik merk zelf dat ik met zo'n kam met lange tanden het beste de vacht echt bij de huid goed door kan kammen. Die borstel met kromme ijzeren pennetjes is te groot en te grof naar mijn idee om echt goed door te kunnen kammen, en ook de klitten te ontdekken.
Als er een klit zit pluis ik die met mijn vingers een beetje uit en dan kan je hem vaak wel doorkammen. Zal misschien niet helemaal volgens de voorschriften van trimsters zijn (geen flauw idee of dat echt de juiste methode is), maar het werkt wel :wink:
Afbeelding
zaira
Actief

.

Nou ik ben ook in opleiding voor trimster en als mijn hondjes klitten hebben pluis ik ze ook uit.je hebt ook wel kleinere borstels die wel goed zijn maar echt klitten weg halen gaat beter met een kammetje en als je ze wast kun je beter een goede shapoo gebruiken en net zo als wij mensen hebben we van die condisjenes ( weet ik veel hoe je dat schrijft) daarmee voor kom je ook dat het snel klit of met speciaale schapoo's waar je de eerste paar weken niet snel klitten mee krijgt maar als je na het bos gaat helpt dat natuurlijk niet want dan rennen ze door het zand enzo dus je moet echt regelmatig borstelen
Groetjes Fenna en
Moos
Zeer actief

zaira schreef:Nou ik ben ook in opleiding voor trimster en als mijn hondjes klitten hebben pluis ik ze ook uit.je hebt ook wel kleinere borstels die wel goed zijn maar echt klitten weg halen gaat beter met een kammetje en als je ze wast kun je beter een goede shapoo gebruiken en net zo als wij mensen hebben we van die condisjenes ( weet ik veel hoe je dat schrijft) daarmee voor kom je ook dat het snel klit of met speciaale schapoo's waar je de eerste paar weken niet snel klitten mee krijgt maar als je na het bos gaat helpt dat natuurlijk niet want dan rennen ze door het zand enzo dus je moet echt regelmatig borstelen
Doe ik het toch goed :mrgreen: :wink:

Het werkt iig wel heel goed hier; klitten uitpluizen, en deels kammen met een kam i.p.v. met een borstel met van die kromme metalen pennetjes.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Is dit geheel of gedeeltelijk een antwoord?

http://www.abhb.nl/verzorging/artikelen/maltezer.htm
kabouter
Actief

Hee, bedankt :ok:

Ik heb wel op deze site gekeken,maar deze pagina was nieuw voor mij. En, ja hij geeft wel hele goede informatie over de vachtverzorging. Is me nu ook goed duidelijk gemaakt dat een Maltezer echt wel elke 2 a 3 maanden getrimd moet worden. 3 Maanden had ik al ingecalculeerd.

Het kammetje van Marloes wordt ook aangehaald. :wink:

Groeten, kabouter
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Ik borstel Djinny (Shih-Tzu) elke dag.
Als ik dat niet zou doen, dan wordt het een klittenbos.
Haar vacht wil ik halflang houden en daarom trim ik haar om de twee weken een beetje.
Ze wordt ook regelmatig gewassen omdat ze in de bossen lekker smerig wordt.
Ik heb laatst op een hondenshow een goeie borstel gekocht...kost wat, maar dan heb je ook wat. :wink:
Daar zou ik dan ook zeker niet op bezuinigen.
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Re: hoe vaak naar de trimmer?

Ongelezen bericht door rianneke »

Layka onze lhasa apso gaat om de 3 maanden naar de trimster en tussendoor knippen wij met een speciaal schaartje het haar bij haar oogjes wat weg.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
lovely-me
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lovely-me »

Lady is vorig jaar januari bij de trimster geweest maar nu doe ik het zelf.
Ze is nu voor het laast getrimd zo rond augustus. Ik denk dat ik het weer trim in maart. Dit is dus een behoorlijk lange tijd, maar ik kam haar elke dag en ook gaat ze geregeld in bad. En dat lange haar is wel lekker in de winter.
In de zomer trim ik haar elke 2 maanden. Dan blijft ze lekker kort.
Het lange haar vind ik leuker, maar het korte is een stuk praktischer in de zomer.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Luka gaat een keer of vier per jaar.
Nu is het geleden van begin september, het is te koud, maar
binnen veertien dagen moet hij heus, hij begint er dan zo verwaarsloosd uit te zien.
Ik knip het haar van de poten en de kop zelf dan een beetje bij.
De foto hieronder is van enkele weken geleden.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
jessi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jessi »

mijn York deden we wanneer zijn haren te lang werden (hij wou namelijk nooit gekamt worden)
groetjes jessica, winny (poes),tygro (kater), en Mazzel (Beagle)
AfbeeldingAfbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik doe het zelf heb wel goed gereedschap en een workshop gevolgd.
En een geweldig hondje, die vind dat echt leuk

Net in een uur de vacht erafgeschoren want de mix vacht is nauwelijks klitvrij te houden

Het ging erg goed, ik krijg er handigheid in!

anders iedere 2-3 maanden en zelf goed doorkammen in laagjes
Frenchies
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenchies »

Ik doe Shazzle zelf, leuk bezigheid.

Misschien kun je eens overwegens een product zoals Liquid Silk (van het merk Petsilk) te gebruiken.
Het haar wordt er heel zacht van en gaat minder makkelijk in de klit.
Bij Shazzle merk ik echt verschil en heeft (sinds ik het gebruik) een stuk minder klitten.

Er bestaan meer producten als bovenstaande hiervoor, maar ik heb alleen ervaring met de Liquid Silk.
Angels are just Frenchies & Cresties with wings.....
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Frenchies schreef:Ik doe Shazzle zelf, leuk bezigheid.

Misschien kun je eens overwegens een product zoals Liquid Silk (van het merk Petsilk) te gebruiken.
Bij Shazzle merk ik echt verschil en heeft (sinds ik het gebruik) een stuk minder klitten.

Er bestaan meer producten als bovenstaande hiervoor, maar ik heb alleen ervaring met de Liquid Silk.
Ik krijg vanmiddag van alles van Pet Silk binnen....ik ben heel benieuwd of het iets is. :wink:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

tondeuze erover helpt ook, heerlijk wat een opluchting van al die haren af, hond is ook blij
Frenchies
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenchies »

Djinny schreef:

Ik krijg vanmiddag van alles van Pet Silk binnen....ik ben heel benieuwd of het iets is. :wink:

Wel even opletten, de shampoo en conditiomer moet flink verdund worden..... :wink: dat was ik de eerste keer een beetje vergeten..... :mrgreen:
Angels are just Frenchies & Cresties with wings.....
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

Frenchies schreef:
Djinny schreef:

Wel even opletten, de shampoo en conditiomer moet flink verdund worden..... :wink: dat was ik de eerste keer een beetje vergeten..... :mrgreen:
ik gebruik al een jaar of 5 de producten van petsilk.
wat vooral een verschil is wat ik met name bij de honden van klanten merkte dat ze veel langer uit de klit blijven, de vacht wordt handelbaarder, klanten merkten dat zelf goed.
de liquid silk is echt fantastisch, niet echt een antiklit product maar het herstelt de structuur van iedere haar waardoor die gladder wordt en niet zo snel in de klit kan raken.
voor een optimale vachtconditie, zou ik de shampoo en conditioner van de zelfde lijn gebruiken bij de vachten van Malteser,shih-tzu en lhasa apso vindt ik de mosterizing shampoo en conditioner heel fijn.
de liquid silk kan je zowel op een natte als droge vacht gebruiken.
het voordeel van in een natte vacht doen is dat als je het haar dan droog maakt de zijde door de warmt van de fohn nog beter verdeelt wordt in de vacht.
overigens zit er in alle producten van petsilk zijde verwerkt. :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”