Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duck gemend met brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

JohanTienen
Vaste gebruiker

Duck gemend met brokken

Ongelezen bericht door JohanTienen »

Hallo,

Ik heb een vraagje met betrekking tot de voeding van mijn hond. Enkele maanden geleden heeft mijn hond de Katteziekte gehad. U kunt voorstellen dat het niet zo een gezonde situatie. Hij was al zo een mager beestje en is dan nog is 2 kilo afgevallen tot hij 17 kilo woog (het is een Border Collie - Kees).

Nu toen hij terugkwam heb ik hem eukanuba gegeven om zijn darmen terug op peil te krijgen, daarna ben ik veranderd naar nieuwe brokken (degene die hij goed at waren er niet meer). Deze ware goedkope brokken uit het warenhuis.

Sinds kort merkte ik echter dat hij minder en minder at. zijn brokken stonden er de hele dag, maar hij at zijn dagelijkse hoeveelheid niet op.

Ik heb toen besloten om hem een pot natte voeding te geven(dit was vrijdag) Zondag merkte ik plekken op zijn lichaam(dicht bij zijn achterpoten). na wat research op het internet bleek al rap dat hij een voedselallergie had. dit werd mij maandag bevestigd door mijn dierenarts.

Nu weet ik dat mijn hond waarschijnlijk een allegie heeft voor kleurstoffen, dus voeding met kleurstoffen is niet meer van toepassing.

Na weer wat research waarmee ik op dit forum ben terechtgekomen, bleek dat versvlees een goede oplossing was voor zijn probleem, want waarschijnlijk at hij dat ook veel liever dan die brokken en er zit niets in wat een allergische reactie kan veroorzaken.

Gisteren ben ik naar de winkel gegaan om Duck te gaan halen. In de winkel raadde ze me echter aan om Duck te mengen met brokken omdat dit beter zou zijn voor zijn tanden.

ik heb dus staaltjes royal canin meegekregen en alle informatie in folderkes. De staaltjes had hij binnen de 5 minuten op dus de royal canin slaat goed aan.
Ondertussen ben ik een pack royal canin medium sensible gaan halen (hij heeft nogal veel haarverlies) en dat meng ik in juiste verhouding met Duck.

zoals ik las op dit Forum is 50 gram brokjes gelijk aan 100 Gram duck. Ik heb daarom verschillende voedingsschema's aangelgd. telkens met 1/2 of 1/3 van de dagelijkse hoeveelheid brokken, gemengd met duck.
dit kun je zien in deze voedingstabel.

Echter mag hij zeker wel een beetje bijkomen, en dit zijn dan mijn vragen.

Wat vinden jullie van de voedingstabel? moet er iets aangepast zijn of doe ik iets mis?

mag hij wat meer hebben op een dag dan de aanbevolen hoeveelheid per dag zodat hij bijkomt, of wacht ik beter af hoe hij bijkomt van deze hoeveelheid.

sorry dat het zo een lang verhaal is, maar ik wou het zo compleet mogelijk vertellen zodoende.

bedankt,
Johan
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Helaas kan ik zelf niks zinnigs zeggen over de tabel, want dat weet ik niet.

Maar het is een fabeltje dat versvlees alleen, zonder brokken, slecht voor de tanden zou zijn. Je hond poetst zijn tanden niet met brokken, daar zijn de brokjes veel te zacht voor (ookal lijken ze krokant en hard, een hond kauwt er vaak niet eens op)
Geef je hond voorlopig gewoon alleen versvlees, in jouw geval dus Duck.
Kijk dat een paar weken aan en dan zie je vanzelf of het werkt.
Ik denk namelijk van wel. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

inderdaad, brokken zijn niet goed voor de tanden. Je kan 2-3% van het lichaamsgewicht van een hond geven van vers vlees. Omdat je hond aan moet komen, zou ik zeker de 3% aanhouden. Mijn golden was mager geworden door diarree. Deze is overgaan met duck. Ik gaf toen 1.5 KG per dag om hem aan te laten komen. Toen hij op gewicht was kreeg hij 1KG. Als hij meer ontlasting krijgt, is het een teken dat je kan gaan minderen.
Emke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Emke »

Hi Johan, ik geef ook Royal Canin gemengd met 2 sneetjes Duck aan Bas, maar enkel omdat hij geen brokken wil eten en Duck alleen te eiwitrijk is voor een duitse dog pup, pas binnen enkele maanden schakel ik dus over op Duck alleen (wist je trouwens dat er een voordeelverpakking bestaat van Duck/16kilo? Meestal moet je bij je winkelier wel vragen om dat voor jou te bestellen want de meeste hebben dit niet in voorraad, ik heb er bij AVEVE naar gevraagd en het wordt binnenkort geleverd)
Hier op het forum hebben ze me ook gezegd dat brokken mengen met vers niet zo goed is en mijn dierenarts heeft dat bevestigd, maar ik kan niet anders omdat Bas liever niet eet dan enkel brokken... Qua hoeveelheid voer je best op het oog, is hij te mager dan voer je wat bij en omgekeerd... Veel succes nog hoor :ok:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Emke schreef:Hi Johan, ik geef ook Royal Canin gemengd met 2 sneetjes Duck aan Bas, maar enkel omdat hij geen brokken wil eten en Duck alleen te eiwitrijk is voor een duitse dog pup

Te eiwitrijk?Leg eens uit dan hoeveel % eiwit je hondje zou moeten hebben dan?
Emke
Vaste gebruiker

Zo gedetailleerd kan ik niet gaan, maar mijn DA stelde dat hij te snel zou gaan groeien van Duck alleen, dat ik beter meng met brokken van het 'Giant' type. Ik weet dat puppy's van andere rassen dat zonder problemen kunnen eten maar bij een Duitse Dog moet je daar toch voorzichtig mee zijn.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Wat je ook kan proberen of je hond het doet;

"s avonds 2/3 van de dagelijks aanbev.hvh duck geven en de rest van de dag brokjes laten staan.

Ik heb windhonden en voor je het weet zijn die te mager.

Dit gaat perfect eigenlijk.

Ook ik heb van horen zeggen, dat het mengen van kvv en brokken niet goed is voor de hond. Dit ivm de verschillende wijzen van verteren van brok en kvv.

bij mij is dus de voedingstabel; brokken - hele dag, onbeperkt (ze eten ze alleen als ze echt trek hebben)

's avonds duck per hond van 15 kg. 300 gram.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Emke schreef:Zo gedetailleerd kan ik niet gaan, maar mijn DA stelde dat hij te snel zou gaan groeien van Duck alleen, dat ik beter meng met brokken van het 'Giant' type. Ik weet dat puppy's van andere rassen dat zonder problemen kunnen eten maar bij een Duitse Dog moet je daar toch voorzichtig mee zijn.
Je zou juist zeggen andersom... van al die broksoorten schieten de honden de lucht in.. en juist honden die op alleen versvlees staan groeien gelijkmatiger.. :wink:
Ook een Duitse Dog..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
JohanTienen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JohanTienen »

bedankt voor de reacties.

Ik kan me wel vinden in Eukalipta, en zeker toch tot mijn hond zijn brokken op zijn.

Vind het in elk geval raar dat ze me dit in de winkel toch aangeraden hebben om te doen. De eigenares deed hetzelfde met haar windhond.

Ik denk dat nu in ieder geval duidelijk is dat brokken samen duck mischien niet zo een goed idee zou geweest zijn. Ik kan ondertussen wel zeggen dat hij goed eet, het is alleen te hopen dat hij geen wormen gaat krijgen (want mijn moeder zei me dat hij er gevoelig voor is), maar ik had op de website gelezen dat DUCK COMPLEET de kans op wormbesmetting verkleint.

Ik haal mijn Duck hier in het hartje van Tienen, de winkel stond niet in de lijst op de Duck website, maar ik was onderweg om het daar te vragen toen de hondenkapster me vertelde dat ze het hadden, dus dat kwam mooi uit. vandaag zag ik ook dat ze voordeelpakketten hadden. dus vanaf de momment dat deze pakketen van 1 kilo op is, bestel ik waarschijnlijk wel een voordeelpakket.

Greetz,
Johan en zijn hond (Jacky)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Honden krijgen geen wormen van rauw vlees.
Tenzij je het eerst een tijdje buiten legt waardoor er beestjes in kunnen komen. :N: :mrgreen:
Maar vlees bereid door een fabriek of geschikt voor menselijke consumptie bevat dat niet. En wat niet in de hond zit, kan ie door vlees ook niet krijgen. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Roelfien schreef:Honden krijgen geen wormen van rauw vlees.
Tenzij je het eerst een tijdje buiten legt waardoor er beestjes in kunnen komen. :N: :mrgreen:

Die beestjes zitten barstensvol eiwit hoor :pffff:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Roelfien schreef:Honden krijgen geen wormen van rauw vlees.
Ook dan niet. Is wel extra vlees, overigens :mrgreen:. Honden krijgen alleen wormen via vlooieneitjes.
Afbeelding
*wendy*
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door *wendy* »

Emke schreef:Zo gedetailleerd kan ik niet gaan, maar mijn DA stelde dat hij te snel zou gaan groeien van Duck alleen, dat ik beter meng met brokken van het 'Giant' type. Ik weet dat puppy's van andere rassen dat zonder problemen kunnen eten maar bij een Duitse Dog moet je daar toch voorzichtig mee zijn.
hoi doe je zelf heel even een plezier en je hond ook :wink:
Kijk op de duck verpakking naar het eiwit percentage en op de brok verpakking, zeer waarschijnlijk/bijna zeker zul je zien dat de eiwitten veel minder in de Duck zullen zijn.

Ik heb een american bulldog pup en "kenners" zeiden: brok brok brok.....die en die zitten veeeeeeel minder eiwitten in dan KVV (duck,energique). Waarop ik ze vriendelijk verzocht de websites te bezoeken en naar de analyses te kijken. Heel schoorvoetend werd er gezegd: blijf toch maar op de KVV :smile: :smile: :smile:

Voor jouw info..........mijn ab pup groeide tot ongeveer de 16de week met 2 kg per week & daarna met 1.5 kg per week. Pas vanaf de 6.5 maanden ging het rustiger :roll: Hij is nu bijna 8 maanden oud en 38 kg :roll:
Dus ook niet echt een langzaam groeiend ras. Mijn pup zal nooit de hoogte van jouw hond bereiken, maar verhouding gewicht/hoogte zal zeker ongeveer gelijk zijn. (denk ik , toch?)
Emke
Vaste gebruiker

Ben dat even gaan nakijken, bij de brokken is dat 36% :N: en bij Duck .... 12.5% was dat even schrikken zeg!
Ligt het dan echt aan de eiwitten in voeding of ze sneller gaan groeien of niet of spelen er ook nog andere voedingsstoffen een rol bij?
ates
geregistreerd lid

barfplaats

Ongelezen bericht door ates »

ik ben zelf een tegenstander van brokken en brokken mengen met vers helemaal. neem is een kijkje op barfplaats. mijn honden zijn sinds kort helemaal van de brokken af en ik heb op meerdere punten verschil gemerk in positieve zin
*wendy*
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door *wendy* »

Emke schreef:Ben dat even gaan nakijken, bij de brokken is dat 36% :N: en bij Duck .... 12.5% was dat even schrikken zeg!
Ligt het dan echt aan de eiwitten in voeding of ze sneller gaan groeien of niet of spelen er ook nog andere voedingsstoffen een rol bij?
ik heb het even nagevraagd bij 2 ab fokkers............het zijn inderdaad voornamelijk de eiwitten die de groei versnellen.
Ook zei er 1.......let op dat er geen toevoeging van chemische calcium inzit. (zoals bij brok vaak wel het geval is)
ien
Erelid
Contacteer:

Re: barfplaats

Ongelezen bericht door ien »

ates schreef:ik ben zelf een tegenstander van brokken en brokken mengen met vers helemaal. neem is een kijkje op barfplaats. mijn honden zijn sinds kort helemaal van de brokken af en ik heb op meerdere punten verschil gemerk in positieve zin
je bent pas een maandje bezig :denken: en hoe kan je nu al een tegenstander zijn van iets wat nog helemaal niet bewezen is dat het slecht is?? :denken:

Mijn honden BARFEn al 8 en resp 6 jaar maar ik ben geen tegenstander van brokken!!
Er zijn genoeg situaties en omstandigheden dat mensen hun honden brokken moeten/willen geven..
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Zo gedetailleerd kan ik niet gaan, maar mijn DA stelde dat hij te snel zou gaan groeien van Duck alleen, dat ik beter meng met brokken van het 'Giant' type. Ik weet dat puppy's van andere rassen dat zonder problemen kunnen eten maar bij een Duitse Dog moet je daar toch voorzichtig mee zijn.
Ik heb zelf ook een jonge Duitse Dog en die heeft nog nooit van zijn leven brokken voor grote rassen gegeten. Dat is alleen maar een commerciele zet van de grote brokkenfabrikanten! Net als de labrador- en herderbrokken, pure onzin.
Diesel eet van af pup 4 dagen Farmfood brokken en 3 dagen vlees. Niks geen puppyvoer oid. Hij groeit mooi gelijkmatig en staat goed op zijn poten.
De meeste DA hebben helaas weinig verstand van voeding, alleen van de voeding die ze zelf verkopen :wink:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Youp schreef:
Ik heb zelf ook een jonge Duitse Dog en die heeft nog nooit van zijn leven brokken voor grote rassen gegeten. Dat is alleen maar een commerciele zet van de grote brokkenfabrikanten! Net als de labrador- en herderbrokken, pure onzin.
Diesel eet van af pup 4 dagen Farmfood brokken en 3 dagen vlees. Niks geen puppyvoer oid. Hij groeit mooi gelijkmatig en staat goed op zijn poten.
De meeste DA hebben helaas weinig verstand van voeding, alleen van de voeding die ze zelf verkopen :wink:
En de meesten hebben zelfs dáár geen verstand van. Ze kauwen alleen na wat de vertegenwoordiger zegt en wat er in de speciaal voor DA'en geschreven folders staat :roll: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”