Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fox terrier probleem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

fox terrier probleem

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Voor een vriendin van mij:
probleem:
Teefje fox terrier ( 3 jaar oud) is een echte deugniet wat luisteren betreft.Als ze weg wil doet ze
dat ook en roepen heeft dan geen enkele zin meer.Zoals afgelopen week. Ze waren gaan wandelen.Bijna terug bij de auto nam ze een
spurt en was weg een weiland in.Wachten maar....manlief is met zusje Fox Terrier (ouder teefje)naar huis gereden.Daar stond ze dan...Inmiddels was de hond in een boomkwekerij verdwenen
volop feest daar de hazen schoten alle kanten op met aan een kant een gevaarlijke weg....Zij het weiland op maar kon niet verder,sloot, zag haar
wel steeds lopen maar ze had het nog erg druk.wachten is de enige
optie,bijna donker,lichte paniekSloot over (ging goed pff..)op en neer lopen
niks heel stil..
Opeens was ze daar,kwam zelf naar haar toe,was het blijkbaar beu.
Toen nog het stuk naar huis lopen...
Iedere keer flikt ze het weer, haar ongerust maken en steeds komt het goed.
GIster op industieterrein zaten ze samen achter 4 hazen aan maar
bleven in zicht dat is dan minder erg.
Zal zo wel blijven..zucht jachthond :jank:
Hebben jullie idee hoe dit op te lossen?

:19:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

aan de lijn houden, en goed trainen en dan over een tijdje weer proberen.

Jacqueline
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

dat zit er nou eenmaal in bij een fox, en als ze dat door hebben dan berg je maar :mrgreen: tuurlijk kun je het wel trainen, maar dat kost tijd en geduld, lange lijn werk.. veel aandachts oefeningen...

als dit al elke keer zo is, snap ik niet dat ze haar nog loslaten, voor hun zelf niet prettig maar ook gevaarlijk voor de hond...
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Inderdaad, het is te trainen, maar dan moet je heel consequent zijn, eerst in een prikkelarme omgeving beginnen en dan rustig opbouwen en tot die tijd ook zorgen dat de hond geen enkele keer meer in de gelegenheid komt om in het jachtgedrag te vervallen en dat moet je dan de rest van haar leven volhouden om constant te zorgen dat je altijd sneller bent dan de neus van je hond.

Oftewel, ik begin er niet eens aan.
Ik ben met mijn fox er mee bezig geweest en ze is nu zo ver dat als ik haar neus maar enigszins zie krullen, dat ik haar direct lok met haar lievelingsbal en meteen vast zet aan de (flexi) lijn. Ze draagt ook standaard op wandelingen een tuig, want ze kan haar kop formaatje rat maken en zo uit haar band schieten.
En in bossen of omgevingen waarvan ik weet dat er wild zit, gaat ze al sowieso niet los. Dat doen we dan later ergens even waar het wel kan.
Maar aan de flexilijn vermaakt ze zich ook prima, ze kan toch lekker langs de rand van bosjes en slootkanten lopen, luchtjes zoeken en muisjes uitgraven (of in ieder geval de gangetjes ervan omspitten)
Het probleem is ook gewoon dat ze enorm geniet van de snuiven naar wild, oortjes strak naar voren, neus in de lucht. Dat wil ik haar ook niet afnemen, want het hoort bij wie ze is.
Dus ze snuffelt zich maar helemaal een ongeluk, loeit maar lekker als ze denkt dat er iets te vangen is en verder kan ze nooit te ver bij me vandaan. :mrgreen: :wink:
En met het balletje blijf ik wel trainen om haar aandacht, gericht op al die andere dingen die ook leuk zijn buiten het jagen om, toch naar mij te krijgen.
Ik weet niet hoe het met die fox dame is, maar mijn fox gaat echt helemaal in de gloria als ze een rubber piepspeeltje krijgt: die moet dood en die gaat ze dan echt killen. Laat ze zich daar maar lekker op uitleven, in plaats van op levende piepbeestjes. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”