Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit het begin van het eind, 12 rassen verboden in Zwitser

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Is dit het begin van het eind, 12 rassen verboden in Zwitser

Ongelezen bericht door kanche »

Twaalf rassen verboden in Zwitserland
Datum: 17-12-05

Als eerste Kanton in Zwitserland heeft Wallis een houd-, import- en fokverbod voor potentieel gevaarlijke honden. Twaalf rassen en kruisingen van deze rassen zijn vanaf 2006 verboden.

Het verbod betreft de rassen Pitbull Terrier, American Staffordshire Terrier, Staffordshire Bullterriër, Bullterriër, Dobermann, Argentijnse Dog, Fila Brasileiro, Rottweiler, Mastiff, Mastin Espagnol, Mastino Napolitano en Tosa.

Deze rassen stonden al op de lijst van potentieel gevaarlijke honden en moesten buiten voorzien zijn van een muilkorf en aangelijnd zijn. Voor de 261 honden van deze rassen en de 21 kruisingen die momenteel gehouden worden geldt een overgangstermijn voor deze regeling. Tot eind juni moeten ze elk afzonderlijk op hun risico getest worden. In Wallis behoren 1,7% van de meer dan 17.000 honden tot de nu verboden rassen.

Direkte aanleiding van het verbod is de dodelijke aanval van drie illegaal geïmporteerde Pitbulls op een zesjarig jongetje. De “Staatsratâ€
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jeetje ...

ik snap het gewoon niet... het incident is afschuwelijk, maar waarom dan gelijk een lijst met verboden rassen.. :jank:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Zoooooo,dát is rigoureus :80:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

pfff zeikerds.
snappen ze nou werkelijk nergens dat zo de problemen niet opgelost worden?

wat ik ook niet snap, hier in nl hadden ze ook een lijst een tijd terug.
waar haalden ze de argentijn en de fila toen vandaan? daar hoor je nooit wat over.
de pitbull is altijd de lul :19:
zal daar denk ik niet anders zijn.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Wat belachlijk zeg :devil:
Afbeelding
swoeky
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door swoeky »

nog even en ik kan met mijn honden niet op vakantie. heb namelijk ook 1 tosa. oke nu is het nog niet zo'n ramp want ik ga toch nooit op vakantie. maar stel dat ik ooit weg wil met de honden moet ik eerst uit pluizen of de tosa er wel welkom is.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik zit hier toch wel even bedenkelijk achter mijn pc.
Ik heb hier een rastypische zachtaardige ingetogen, vriendelijke mastiff liggen (het is laat) en die mag zwitserland niet in?
ik wil daar helemaal niet naar toe, maar toch.
Ik vind het heel apart dat mijn hond opeens ook in dat verdomhoekje valt.
Ik ben echt van mening dat sommige rassen hier niet thuishoren, in zo'n dichtbevolkt land. En die staan niet eens op dat lijstje....
En dan zie ik opeens mijn ras terug in zo'n lijstje. Of gaat het om een bull-mastiff?
Heel apart.
Naar het buitenland op vakantie, opdringerige hondenbaasjes zonder hond op vakantie.
Zwitserland heeft dan meer baat bij een muilkorf voor Diesel. :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Tja, het is Zwitserland.

Anne
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

starfleet schreef:Tja, het is Zwitserland.

Anne
Weet je , je hebt helemaal gelijk.
Zwitserland is vooral duur, en heeft alleen maar bergen.
bergen vind je overal in midden europa.
Daaag, Zwitserland....
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Daan schreef:Ik zit hier toch wel even bedenkelijk achter mijn pc.
Ik heb hier een rastypische zachtaardige ingetogen, vriendelijke mastiff liggen (het is laat) en die mag zwitserland niet in?
Ik ben echt van mening dat sommige rassen hier niet thuishoren, in zo'n dichtbevolkt land. En die staan niet eens op dat lijstje....
En dan zie ik opeens mijn ras terug in zo'n lijstje. Of gaat het om een bull-mastiff?
Heel apart.
Naar het buitenland op vakantie, opdringerige hondenbaasjes zonder hond op vakantie.
Ik vind alle lijsten onzin, dat vooropgesteld. Maar vind jij het oke als er een bullmastiff op zou staan, moet die verboden worden dan?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Daan schreef: Daaag, Zwitserland....
Ze zijn nogal regelig in Zwitserland, dat was mijn punt.
Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Daan schreef:
starfleet schreef:Tja, het is Zwitserland.

Anne
Weet je , je hebt helemaal gelijk.
Zwitserland is vooral duur, en heeft alleen maar bergen.
bergen vind je overal in midden europa.
Daaag, Zwitserland....
ja ach... dus ik woon in nederland en hoef daar ook niet naar toe mentaliteit?
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik vind het ook belachelijk maar ben bang dat het langzamerhand steeds meer gaat gebeuren, wij hebben ook de rad wet.
Het voordeel van hun regelgeving is dat het duidelijk is, in nederland is het niet duidelijk.
Ik denk dat de houding van...daaaaag Zwitserland...niet helemaal de juiste is van binnen 10 jaar kan je met deze rassen denk nergens meer naar toe.
Ik ben het daar absoluut niet mee eens hoor, laat ik daar vooral duidelijk in zijn.

Jacqueline
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Alleen maar hopen dat ze de Zwitsterse willekeur mening niet gaan opdringen.. dat het daar nu weer zo gaat is al erg genoeg... kan me heel goed voorstellen hoe de eigenaren en liefhebbers van de genoemde rassen zich voelen daar...
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
little-wolf
Zeer actief

jacq1970 schreef:Ik vind het ook belachelijk maar ben bang dat het langzamerhand steeds meer gaat gebeuren, wij hebben ook de rad wet.
Het voordeel van hun regelgeving is dat het duidelijk is, in nederland is het niet duidelijk.
Ik denk dat de houding van...daaaaag Zwitserland...niet helemaal de juiste is van binnen 10 jaar kan je met deze rassen denk nergens meer naar toe.
Ik ben het daar absoluut niet mee eens hoor, laat ik daar vooral duidelijk in zijn.

Jacqueline
wat vind je niet duidelijk aan de radwet hier?
hij is simpel :wink:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Daan schreef:Ik zit hier toch wel even bedenkelijk achter mijn pc.
Heel apart.
Nee, het is echt de Mastiff, en dat is echt niet zo raar want zo gaan ze alle Molossers en Terriers af en dan komt de rest aan de beurt.

Waarom zou een Mastiff er niet op kunnen staan?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Voor mij zijn die dingen altijd enorm dubbel. Ik ben totaal tegen een verbod op rassen maar ik snap het wel.
Het probleem is dat die rassen agressie uitstralen, niet allemaal, maar wel enkele daarvan. Mensen op straat zijn bang, heel bang voor die honden. Dat is natuurlijk het probleem van die mensen maar helaas maken heel soms eigenaars van zo'n ras er het probleem van andere mensen van. Bij mijn moeder in de buurt in Roermond is een hele poos een echt pitbullprobleem geweest. Iedereen nam een pitbull omdat ze allemaal een gangster wilden zijn. De ene pitbull was nog gruwelijker dan de andere en de incidenten konden dus ook niet uitblijven en er is ook het een en ander gebeurd. Een meisje dat achter ons huis woonde had 2 pitbulls die op een dag ontsnapte en een oude dame met haar 12 jaar oude airdale gepakt hebben. Airdale dood, bejaarde dame flink verwond. Gevolg 20 in beslagnames en de hond van een vriend van me ook dood, een teefje van 8 maanden, staff/Engelse bull. :jank:

Ikzelf heb ook een flinke angst voor enkele honden hier. Zo is er een oude dame die met de honden van haar zoon loopt. Een soort van staffords maar dan zo groot als een herder. En agressief, zeker de teef. Nu kan het gebeuren dat ze weer eens losgerukt zijn en met riem en al door de straat rennen. Ik ren dan voor mijn leven met Dap en Clee door de buurt om die honden bij ze weg te krijgen. Het bazinnetje is dik in de 70 dus het wordt 100% mijn probleem als 4 honden in gevecht raken en Dapper en Cleo gemold worden :19:

Nu kan het ook een herder zijn die agressief wordt, maar bij die honden weet ik dat het tot het gaatje gaat en dat hebben we ook mogen aanschouwen bij de hond van een ander. :19:

Ik denk dat daar het probleem een beetje ligt. Natuurlijk mogen heel veel mensen een mastino of een fila. Ze weten wat ze doen en het gaat prima zoals ze dat doen :ok: Er zijn echter ook mensen die twijfelen tussen een labje, een JR of een fila. Laat die mensen alsjeblieft niet voor de fila gaan. "als ik hem lief opvoed wordt hij wel sociaal met bezoek" Of "iedere pitbull die vecht met andere honden is vals gemaakt :roll: " Dat is dus helaas niet zo. :neenee: En daar komen sommige mensen erg laat achter.

Dat de staat dan die rassen verbied is natuurlijk ontzettend stom, maar wel begrijpelijk ergens. Het ""grote publiek"" ziet zo'n hond als een geladen pistool als ze er langs moeten met de kinderen. De baas zegt dan wel dat hij nooit zal schieten maar de angst is er door wat de media de mensen heeft opgedrongen. Terechte angst wil ik het niet altijd noemen maar wat ik dus wel vind is dat een deel van die honden wel degelijk als geladen pistool-look wordt aangeschaft en daar zit denk ik het grootste probleem.

Ik denk zelf ook dat dat de gedachte is achter de pitbullwet. Het gaat er helemaal niet meer om of de hond een pitbull is, het gaat erom dat de hond mensen angst inboezemt en dat de eigenaar ermee kan lopen en op die manier op de openbare weg een soort van machtsmiddel kan gebruiken. Helaas gebeurd dat veel. Ik heb mensen een opgetuigde ambull in amsterdam een schop onder zijn hol zien geven nadat ze hem opgejut hadden en hij begon uit te vallen naar wat andere straatschoffies. Bakbeest stond volledig on het leer gehuld een partij te brullen aan een strakke lijn op de achterpoten. Puur om angst in mensen op te roepen. Dat is fout! Die flinke schop zorgt ervoor dat de hond het gaat menen en ik verwacht dat hij of kort leeft of echt gevaarlijk wordt. :boos:

En het argument dat herder en co veel bijtgrager zijn is zeker waar, maar herder en co stralen dat niet uit. Ze maken geen andere honden dood en als ze incidenten veroorzaken zijn dat geen incidenten die in de krant komen vanwege de gevolgen. Ik zou dolgraag een Ierse staff willen of een Kangal, maar als ik hier door het park loop en er komt een Turkse jongen die skieend achter twee Kangals tegen iedereen roept de honden bij hem weg te houden wekt dat ook enorme irritatie op bij mij. Kangals zijn gefokt om intolerant te zijn naar vreemden en dus weet ik dat het echt een probleem is als die 2 honden een andere hond of persoon te pakken hebben. Mag dat dan zomaar in het openbare park? In dat zelfde park lopen nl ook de juffen van de kindercreche iedere dag met 3 bolderkarren vol peuters. Ik vind het niet normaal dat zij met die karren moeten wijken voor een dwerg met 2 "leeuwen" die hij zo nodig daar moet showen. :roll: Daarin blijf ik dat dus allemaal dubbel vinden. Die jongen hoeft nl niks anders dan 2 kangals want hij heeft ze om zijn kleine fysiek te compenseren en zo toch de "gangster" te kunnen spelen. Had hij ze daar niet voor dan liet hij ze apart uit en waren ze niet uitgedost in enorme leren tuigen met spikes lijkt me :wink: Verder kan hij ze niet tegenhouden en dat vind ik een schande!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het is gewoon weer zo dat de goede onder de slechte lijden :cry:

Ja natuurlijk schaffen helaas bepaalde mensen deze rassen om de verkeerde redenen aan, maar moet ik (en anderen) die het wel goed bedoelen en er goed mee omgaan dan de dupe hiervan worden? en nog erger: moet mijn hond hiervan de dupe worden omdat een of andere asociaal het zo grappig vindt om zijn hond zo agressief mogelijk te krijgen?

Ik denk dat niemand kwader om dit soort types wordt, dan juist de personen die zo'n ras wel hebben en er alles aan doen (vaak veel meer dan de gemiddelde hondeneigenaar) om de hond goed op te voeden.

Ik moet er echt niet aan denken als dit hier zou gebeuren: mijn geliefde Kaya met muilkorf :cry: en waarom? omdat wat tuig hun Rottweiler (of welk ras op de lijst) opgefokt heeft en verknald heeft.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
swoeky
Vaste gebruiker

Stang schreef:.

Ik moet er echt niet aan denken als dit hier zou gebeuren: mijn geliefde Kaya met muilkorf :cry: en waarom? omdat wat tuig hun Rottweiler (of welk ras op de lijst) opgefokt heeft en verknald heeft.
ik ben bang dat het wel die kant op gaat, jammer genoeg
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

swoeky schreef:

Nou is Nederland vrij nuchter dus de rotweiler met een muilkorf zie ik weer niet heel snel gebeuren. Ik denk dat een gedragstest dan zal moeten uitwijzen of het wel of niet moet.

Ik denk uberhaubt dat Nederland niet verder gaat in wetten dan het nu is, maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten. Het zal deels afhankelijk zijn van wat er gaat gebeuren kwa incidenten. :wink:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

het is jammer dat de media meehelpt aan al die angst.
tuurlijk kan ik het wel ergens begrijpen, maar dit verschuift naar mijn idee alleen maar t probleem.
little-wolf
Zeer actief

MARC_S schreef:
swoeky schreef:

Nou is Nederland vrij nuchter dus de rotweiler met een muilkorf zie ik weer niet heel snel gebeuren. Ik denk dat een gedragstest dan zal moeten uitwijzen of het wel of niet moet.

Ik denk uberhaubt dat Nederland niet verder gaat in wetten dan het nu is, maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten. Het zal deels afhankelijk zijn van wat er gaat gebeuren kwa incidenten. :wink:
en t hangt er van af wat voor minister we krijgen in het nieuwe kabinet voor de land en tuinbouw.
zoveel hebben we niet aan veerman.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

swoeky schreef:

Het is totale willekeur zo'n lijst :jank: Er is geen incident geweest met de genoemde honden; ze zijn 'potentieel gevaarlijk' volgens het bericht. De genoemde rassen hadden een muilkorf en aanlijnplicht.

Er was een incident met illegaal ingevoerde pittbulls en nu komt er ineens een verbod op honden die helemaal niks gedaan hebben.

Dat klopt niet en hopelijk wordt die lijst weer snel ongedaan gemaakt ipv dat er nog meer lijsten gaan volgen.
swoeky
Vaste gebruiker

ze moeten eens wat strenger worden tegen de brooffok en aan mensen waar een hond aan verkocht word. dat ze die mensen een test afnemen ofzo of ze wel geschikt zijn voor éen bepaald ras.

hier in de buurt loopt een jongen rond met een staff hartstikke lief dier, een echte schoothond, en die jongen is daar niet zo blij mee. houdt de hond altijd kort aan de riem ( net of die hond gevaarlijk is) niemand mag die hond aanhalen, want dat staat niet stoer hoor zo'n aanhankelijke staff ( volgens hem dan) hij leert de hond dat als de hond was vast heeft dat hij vast moet houden en pas los mag laten op commando. hoe ziek ben je dan?? zo'n jongen hadden ze nooit een staff mogen verkopen. zo krijgen bepaalde hondne wel een naam ja, en door wie zijn schuld: juist door de eigenaar
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:het is jammer dat de media meehelpt aan al die angst.
tuurlijk kan ik het wel ergens begrijpen, maar dit verschuift naar mijn idee alleen maar t probleem.
Mee eens, de media voedt de angst. Hoevaak ik al niet mensen tegenkom die beweren dat ik een "eeeh dat is toch zo'n gevaarlijke hond" heb en dat pas NADAT ze de naam horen, dus nog niet als ze aan het aaien en knuffelen zijn :mrgreen:
Jij ongetwijfeld ook.

Maar ja, positief nieuws brengen is niet zo interessant voor de media, dus zijn de honden de dupe.
@idoo
Zeer actief

Re: Is dit het begin van het eind, 12 rassen verboden in Zwi

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

swoeky schreef:ze moeten eens wat strenger worden tegen de brooffok en aan mensen waar een hond aan verkocht word. dat ze die mensen een test afnemen ofzo of ze wel geschikt zijn voor éen bepaald ras.

hier in de buurt loopt een jongen rond met een staff hartstikke lief dier, een echte schoothond, en die jongen is daar niet zo blij mee. houdt de hond altijd kort aan de riem ( net of die hond gevaarlijk is) niemand mag die hond aanhalen, want dat staat niet stoer hoor zo'n aanhankelijke staff ( volgens hem dan) hij leert de hond dat als de hond was vast heeft dat hij vast moet houden en pas los mag laten op commando. hoe ziek ben je dan?? zo'n jongen hadden ze nooit een staff mogen verkopen. zo krijgen bepaalde hondne wel een naam ja, en door wie zijn schuld: juist door de eigenaar
Ja, de regering kan alleen de rashonden 'pakken' met regeltjes en daarmee de rashondenfokkers.
De foutwillenden kunnen kruisen zoveel als ze willen en die zijn in principe ongrijpbaar totdat er een incident gebeurt en dat moet dan betrekking hebben op mensen. Dus kind doodbijten etc.

En je ziet wat er dan gebeurt: dan worden er rassen verboden :boos:

De RAD regeling in Nederland heeft geprobeert hier iets aan te doen, maar ja, ineens vallen er wel heel veel honden onder de 'pittbull omschrijving" dus die RAD regeling deugt ook niet echt.

Het is toch niet zo moeilijk om de daad te bestraffen en niet de hond of zelfs een heel ras?
swoeky
Vaste gebruiker

bulletjebe schreef:
swoeky schreef: Het is toch niet zo moeilijk om de daad te bestraffen en niet de hond of zelfs een heel ras?
blijkbaar dus wel, anders was er nu geen lijst geweest
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

swoeky schreef:
bulletjebe schreef: Het is toch niet zo moeilijk om de daad te bestraffen en niet de hond of zelfs een heel ras?
blijkbaar dus wel, anders was er nu geen lijst geweest
Ja, voor de overheid is dat schijnbaar niet interessant genoeg. Ze willen angst wegnemen bij de bevolking door rassen te verbieden. Het blijft in mijn ogen ongelofelijk dat dat telkens weer de oplossing is van de overheid.
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Ik vind t schandalig
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”