Goed, houd je vast....komt ie:
Je kan het beste beginnen door het apport nog even weg te leggen en een stoel te pakken. Clicker in de aanslag en voldoende brokjes. Je gaat zitten op de stoel met je voeten plat (!) op de grond, met net voldoende ruimte dat je hond er net tussen past in de zit. Je gaat je hond binnen halen met een brokje en clicken voor een nette zit tussen je voeten. Als je geclickt hebt gooi je een brokje voor je uit weg zodat de hond erachter aan gaat en je opnieuw de oefening kan opzetten. Simpel gezegd ga je allereerst het hierkomen correct aanleren. Bij het weggooien van het brokje ga je ook het brokje steeds meer laten uitzwaaien, dus niet recht voor je zodat je hond op de terugweg recht komt aanlopen, maar ook vanaf een hoek (11 uur op de klok 10 uur op de klok 3 uur op de klok etc.). Zo leer je je hond ook gelijk dat hij dus vanuit alle richtingen recht voor je gaat zitten en niet stiekum scheef omdat hij scheef komt aanlopen. Vanuit het zitten op de stoel ga je je positie steeds meer rechtop richting staan werken.
Klinkt veel, maar dit gaat vrij snel.
Nu ga je het apport erbij pakken. Ze pakt het al dus da's mooi. Je gaat weer die stoel pakken, lekker zitten en in een hand heb je de clicker en in de andere het apport op snoet hoogte zodat ze eigenlijk alleen nog maar d'r bek hoeft te openen. De oefening van het zitten tussen je voeten met die stoel kent ze dan inmiddels dus hoef je je alleen te concentreren op de toenaderingen die ze naar het apport doet, die ga je clicken. Ook hier weer na iedere click een brokje weggooien zodat je opnieuw kan aanzetten. Het is hierbij wel een beetje inzicht van jou kant vereisend dat je haar de ruimte geeft om die hersentjes te laten werken, maar ook voorkomt dat ze gefrustreerd raakt en dus ook voor kleine stapjes (terug) durft te belonen.
Bij die witte van mij....(zucht) heb ik 4 jaar zitten kneien met allerlei methodes om bij hem dat kwartje te laten vallen dat hij zelfs met een blok in zijn bek kan zitten

. En met deze is dat uiteindelijk (dank Sandra!) gelukt. Doosje met brokjes naast de stoel gezet in de trant van " dit kan je verdienen, doe je best". Mijn vloer glom wel mooi daarna...

. Hij was aan het klojo-en met dat blok en kreeg geen click en ik zag aan zijn kop dat zijn kop op volle toeren werkte. Tot hij met zijn gat naar de grond ging (van vermoeidheid volgens mij) met het blok nog steeds in zijn bek.... CLICK, ik uit mijn dak en hem volgepropt met brokjes (groot vraagteken boven zijn hoofd).
Wees niet "zuunnig" als ze iets fantastisch laat zien, kom niet met 1 lullig brokje aanzetten, hoppa geef haar die jackpot! Bij Cas kwam de 2e zit met blok daarna veel sneller en vervolgens was het kwartje echt gevallen.
Ik heb zelf gemerkt (bij mijzelf en bij velen anderen), dat het halen en brengen van het apport niet het probleem is; het aanbieden in de zit-positie daarentegen wel. Dus waarom niet daar beginnen...?
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Aanvullingen van anderen zijn uiteraard ook prima.
Succes!