Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Los --> bye bye baasje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bijterke
geregistreerd lid

Los --> bye bye baasje

Ongelezen bericht door Bijterke »

Hallo allemaal. Al een tijdje geleden dat ik nog op het forum was.
Even recapituleren: wij hebben 2 JR teefjes. Eentje van 7 jaar, en eentje van 9 maanden. En met die laatste hebben we dus wat problemen. De oudste is een echte schat die luistert zoals wij het willen (via klassiek methode met slipketting): doet meteen wat we haar zeggen en we kunnen los met haar wandelen. De kleine is compleet het tegenovergestelde (opleiding met klikker).Aangelijnd gaat het nog (ze kan zitten, liggen, is niet agressief tov andere honden,... MAAR eenmaal los dan kan ze niet snel genoeg bij ons vandaan zijn. Als we het dan toch nog eens proberen, dan hebben we haar lievelingssnoep bij, maar zelfs dit is geen oplossing. Waarom doet ze dit en vooral, hoe voorkomen we dit. :denken:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat is precies het probleem ?

Loopt ze weg en komt ze niet meer terug ? Luistert ze niet als je roept ? Gaat ze haar eigen gang maar raak je haar niet kwijt ? Luistert ze pas na lang roepen ? enz.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Doet ze dat altijd al of sinds kort?

Bram luistert altijd best goed, maar sinds een a twee weken steekt hij echt z'n middelvinger naar me op als hij los loopt in een vreemd gebied. Hij spurt er vandoor en komt pas na een tijdje weer terug. Ik ben weer wat strenger tegen hem en houd hem aan de lange lijn totdat ik zeker weet dat er niks kan gebeuren met wegen enzo. En veel oefenen met 'hierrrrr' in gewone situaties (dus zonder prikkels). Dan zal het toch wel weer goed komen met onze hondjes? :wink:

O ja, ik verstop me ook weleens achter een boom. Maar dat kan ik doen omdat ik weet dat hij sowieso weer terugkomt. Als jouw hond er echt vandoor schiet en je hem moet halen, is dat een minder goed idee.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Misschien dat je hond niet geschikt is voor de clicker. Hier hoor je wel meer van (heb het zelf nog niet gehad). Ik weet hoe een kop er op die JR kunnen zitten en misschien eist hij gewoon een andere aanpak. Hier ken ik wel meer mensen mee. Die deden ook een clicker training met de JR. Hier zijn ze vanaf gestapt omdat het niet ging. Inmiddels luisterd hij goed.

Hoewel het ook kan zijn dat hij gewoon midden in de puberteit zit en over een paar maanden wel opeens alles weet :ok: Heel veel succes verder in elk geval
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Tja je hondje is 9 maanden schrijf je en waarschijnlijk dus een beetje aan het uitproberen :wink: Ik zie dus eigelijk niet echt een probleem want het komt wel goed het is echt gewoon de leeftijd die hij nu heeft. Let maar op over een tijdje :wink:
Afbeelding
sisi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sisi »

Heb je haar het commando HIER ofzo aangeleerd? Komt ze wel als je roept binnenshuis?
Groetjes en dikke knuffel van mijn Ridgeback
& een lieve lebber van mijn Cane Corso
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Als ze nu 9 maanden is zou de 'pubertijd' ook wel es aan de orde kunnen zijn. Dan hebben ze allemaal bananen in hun oren.

Heb je 'hier' eerst goed aangeleerd, weet ze wat hier betekent?
De hond moet begrijpen dat hier een gebiedje is in een kleine circel om je heen. Oefen dat veelvuldig met wat lekkers (telkens 'hier' zeggen als de hond bij je komt en belonen), zeg 'hier' als je ze hun bak eten geeft, etc.
Dan pas gaan oefenen met hier komen vanaf een afstandje, eerst in een omgeving met zo weinig mogelijk prikkels en aan een lange lijn.

Zo lang ze het commando 'hier' nog niet kent of niet begrijpt gebruik het buiten dan niet, dat ontkrachtigt het leerproces. Zeg dan iets anders, als 'kom' of 'ga je mee'.
Afbeelding
Bijterke
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Bijterke »

Bedankt voor jullie reacties. Het feit is dat ze het commando hier kent. Binnen uitstekend en buiten ging het ook wel. Maar nu, is het alsof ze zegt : ge kunt den boom in en weg is ze. Zelfs haar lievelingsworst kan haar dan gestolen worden.We durven ze dus nu niet meer los te laten.Als dit inderdaad puberteit is, hoe lang duurt dit dan ?
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Die pubertijd kan wel eventjes duren :roll:

Ik zou denk ik veel blijven trainen op 'hier' in prikkelarme omgeving of aan de lange lijn. En haar alleen maar los laten als je weet dat het geen kwaad kan, dat ze niet een weg over kan steken of zo.
En verder, alleen als ze bij je komt en bijna bij je is, dan vrolijk 'hier' zeggen (vrolijke stem, buig, armen wijd naar voren) en uitbundig belonen. Lijn dan niet meteen altijd aan, geef ook veel keren 'vrij' anders wordt 'hier' synoniem aan 'gatver, da's aanlijnen en naar huis'.

Oh ja, en noooooooit straffen of chagerijnig zijn als ze na 80x 'kom' roepen en je 43x verstopt te hebben achter een boom einduhluk komt...... ik heb menig keertje in Queenie d'r pubertijd m'n tong af moeten bijten en kon een Oscar winnen in vrolijk doen.
:mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”