Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verschil of niet???

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

verschil of niet???

Ongelezen bericht door crutz »

vader - dochter combi
of oom - nicht combi (dus broer van de vader gebruiken op een teef = wel t zelfde bloed als bij vader - dochter combi)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Enorm verschil in de mate van overeenkomst in het genenpakket. :wink:
Een dochter heeft precies 50% van haar vader dus de vader dochter combinaties is 50% exact gelijk (homozygoot) gemiddeld in de pups. Ik vind dat persoonlijk vrij zware inteelt en zou het niet doen ivm zoveel homozygoot in een hond.

Als je een broer van de vader gebruikt is de kans dat deze precies 50% van de genen van de teef heeft veel kleiner. Goede eigenschappen zijn waarschijnlijk in eerdere lijnteeltcombies al homozygoot gemaakt maar de rest niet door selectie van ouderdieren. Ik zou zelf nooit een hondje nemen uit een vader/dochter combi maar zeker wel een hondje uit een oom/nicht combi.

Als 2 honden pups krijgen zoals het nest van de vaderhond zou het theoretisch kunnen dat de 2 broers in geen enkel opzicht overeenkomen en dus geen enkel gen hetzelfde hebben, maar het zou ook zo kunnen zijn dat ze genetisch identiek zijn. Alles wat daar tussen zit is mogelijk.

Een aandoening of een rare haarkleur of oorstand komt bij vader dochter veel sneller naar voren dan bij oom/nicht. Ik ga er persoonlijk vanuit dat de honden in jou lijn op de gewenste eigenschappen al homozygoot zijn, oom/nicht is dus ruim voldoende. :ok:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

was ook mijn idee.......maar vroeg me af of t nou echt zo'n groot verschil zou zijn..
........staat trouwens zo (neef - nicht) in de planning voor ooit, eenmalig :wink:
maar die teef moet eerst nog maar eens geboren worden..... :wink:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Zoals je weet hebben wij wel een vader-dochter combi (Benta)gemaakt, maar bij ons om de lijn goed vast te leggen. Met een product van die combi een out-cross gemaakt (Benta x Mido = Anne) om daarna terug te kunnen in de lijn (Anne x een Tommy-zoon waarschijnlijk).

In jouw geval is de oom-nicht een betere combi idd, omdat de lijn al vast(er) ligt.

Duidelijk uitgelegd Marc :ok:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:Zoals je weet hebben wij wel een vader-dochter combi (Benta)gemaakt, maar bij ons om de lijn goed vast te leggen. Met een product van die combi een out-cross gemaakt (Benta x Mido = Anne) om daarna terug te kunnen in de lijn (Anne x een Tommy-zoon waarschijnlijk).

In jouw geval is de oom-nicht een betere combi idd, omdat de lijn al vast(er) ligt.
is gemeen, jij hebt "inside info" :wink: maar idd, de lijn ligt al behoorlijk vast........

Duidelijk uitgelegd Marc :ok:
helemaal mee eens... :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”