Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meerkleur maal eenkleur, waarom mag dat niet?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

meerkleur maal eenkleur, waarom mag dat niet?

Ongelezen bericht door truusje »

Weet iemand van jullie misschien wat de reden kan zijn, waarom het kruisen van een meerkleur met een eenkleur niet wordt toegestaan van de rasvereniging [ cocker]

Persoonlijk denk ik echter dat dat in sommige gevallen juist positief kan uitwerken w.b. het behoud van een bepaalde kleur? :denken:
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

Bij de oudduitse Herder (ODH) mag dat wel.
ik heb zelf ook honden waarvan 1 van de ouders 1 kleur is en de ander 2 kleurig.
dus een zwarte herder met een zwart/bruin.

Ik heb geen idee waarom dat bij de (cocker) niet zou mogen)
gr.AnneMarie
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

omdat er in de eenkleur andere ziektes voorkomen dan in de bonte vandaar dat het niet mag. Zo wie zo zijn er ook nog de karakterverschillen.

Waarom denk je dat het positief zal werken :denken: iedere kleur is volop aanwezig :denken:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Vroeger zelf een Cockertje gehad (1968) die uit een blauwschimmel x zwart kwam: resultaat, naast enkele blauwschimmels ook zwarten met witte aftekening als flinke borstvlek. en volgens mij is dit niet gewenst.
annicka
Zeer actief

Re: meerkleur maal eenkleur, waarom mag dat niet?

Ongelezen bericht door annicka »

truusje schreef:Weet iemand van jullie misschien wat de reden kan zijn, waarom het kruisen van een meerkleur met een eenkleur niet wordt toegestaan van de rasvereniging [ cocker]

Persoonlijk denk ik echter dat dat in sommige gevallen juist positief kan uitwerken w.b. het behoud van een bepaalde kleur? :denken:

Niet de kleur, alle kleuren zijn op dit moment goed vertegenwoordigd. Wel om het karakter, men heeft lang gedacht dat men door bont door eenkleur te fokken het karakter van de eenkleuren kon verbeteren, Nu kom je regelmatig nog eenkleuren tegen die hier of daar iets wit hebben.
De kruising eenkleur x meerkleur is niet echt verboden, je krijgt er gewoon stambomen bij. Er wordt door ervaren fokkers wel eenkleur x bont gedaan, die weten precies wat ze uit zo'n combinatie komt.
Als iemand met minder ervaring dat soort kruisingen gaat doen heb je kans op miskleuren..........eenkleur met op de vreemdste plaatsen wit.
Dat er afwijkingen van bont of eenkleur vermengd zouden worden in zo'n kruising.............in beide variaties komen dezelfde afwijkingen voor, alleen vaak meer aan of de eenkleur of de bonte kant.
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

[quote="jores"]omdat er in de eenkleur andere ziektes voorkomen dan in de bonte vandaar dat het niet mag. Zo wie zo zijn er ook nog de karakterverschillen.

Waarom denk je dat het positief zal werken :denken: iedere kleur is volop aanwezig :denken:[/quote]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er in de eenkleur andere ziekten voorkomen dan in de meerkleur, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Als dat zo is, zou ik dat graag horen! [lezen natuurlijk]

Ik heb zelf leverschimmels, stel ik zou haar kruisen met een eenkleur lever, zou dan de kleur niet intenser worden [ van de schimmel dan]
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”