Sandro schreef:Je bestraft hem dus wel voor als hij binnen plast/poept. Het feit dat hij in "paniek" naar de deur rent wijst erop dat hij een correctie wil ontlopen.
Zindelijkheids training is een kwestie van geduld en timing. Ik vind dat je in dit proces je hond niet moet corrigeren (ook niet verbaal) Hij moet het leren want hij plast niet expres binnen.
Ik denk dat je het moeilijk vannuit jou positie kunt beoordelen. 'Bestraffen' vind ik ook geen juiste benaming, corrigeren echter wel.
Een correctie als ik hem op heterdaad betrap met
bewust onlasten vind ik zelf alleen maar juist. Daar ik weet dat het bewust is. Dat kun jij van achter uit jou pc niet beoordelen. Maar laten we het er op houden dat meneer totaal niet vies is van zichzelf en gerust in zijn eigenplas gaat liggen. En als hij aandrang voelt dan wil hij plassen ook al is hij net 5 minuten geleden naar buiten geweest en is het maar een mini plas. Dit is een karakter eigenschap van mechelser herders, ze kunnen erg eigenwijs en volhardend zijn.
Als er nu een ongelukje gebeurd door mijn schuld omdat ik niet oplet dan volgt er niks anders dan ff een dwijl er over en een wandelingetje voor meneer. Maar als hij plast en ik zie het en het is uit koppigheid dan volgt direct een verbale waarschuwing.
Timming en geduld heb ik zeker. Arko gaat om de 1,5 a 2 uur naar buiten. Op een normale dag dus 8 a 9x.
Sommige honden kun je nu eenmaal niet op de beste manier opvoeden. Altijd maar positief belonen werkt ook niet voor alle honden. Ik heb een mechelse herder die gefokt is voor de hondensport (KNPV). Hierin zitten zulke karakter eigenschappen in gefokt dat als je er niet juist mee omgaat en zoals ik hier soms lees wel tot 5/6 maanden helemaal niet corrigeren alleen maar belonen. Heb je op die leeftijd van 5/6 maanden gewoon een gevaarlijke dominante hond in huis. In KNPV sport wordt zelfs een pup als deze het eerste jaar ook niet gecorigeerd, dit om zijn karakter te vormen. Geloof me dat je een beste persoonlijkheid moet hebben om die honden dan weer in het gareel te krijgen.
Je advies is goed bedoeld. Maar geloof mij dat ik ook op een juiste en verantwoorde manier mijn hond probeer op te voeden