Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Miep1972
geregistreerd lid

Welk ras?

Ongelezen bericht door Miep1972 »

Hallo,

Mijn naam is Astrid (33). Mijn man (34) en ik zijn op zoek naar een leuke hond. We weten nog niet goed welk ras, maar hebben er wel een aantal op het oog: bijv. Beagel; Field Spaniel; Ruwharige dwergteckel of Ierse Setter. Mag ook een andere hond zijn, die goed bij onze situatie past. (zie onder) Ben bereidt om cursussen met de hond te gaan doen en andere leuke dingen.
Mijn man heeft wel ervaring met honden (Ierse Setter), ik niet. Ben ook al een tijdje aan lezen, zoeken en surfen over allerlei zaken die je moet weten voor de aanschaf van een hond en kenmerken over bepaalde rassen.
Het is alleen zo moeilijk om te kiezen, daarom zoek ik hulp op dit forum om met andere ervaringen te delen en om raad te vragen.
Graag zouden we zo snel mogelijk een beslissing kunnen nemen over wat we willen en hoe we dit aan kunnen aanpakken.

Korte schets:
- in bezit van huis met tuin;
- reeds klein huisdier aanwezig: konijn;
- krijg wel eens kinderen (7 en 12 jaar) over de vloer (hebben zelf een Ruwharige teckel, komt dan ook mee);
- ga zelf halve dagen werken, moet dus ca.4 uurtjes alleen kunnen zijn of hierop getraind kunnen worden.

Weet u de geschikte hond voor ons?

Gr. Astrid
:zwaai
Laatst gewijzigd door Miep1972 op 16 jan 2006 14:20, 3 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zo op papier is elke hond wel geschikt. De meeste honden kunnen wel leren een uur of vier alleen te zijn en kunnen ook met kleine kinderen als je het allemaal maar in de gaten houdt.

De rassen die je noemt zijn allemaal jachthonden en bijvoorbeel Beagles en teckels hebben nogal eens de neiging hun neus achterna te gaan en niet zo te letten op hun baas, maar daar kun je ook flink op trainen.
Uit het rijtje zou ik zelf een voorkeur hebben voor een Ierse Setter, omdat ik dat prachtige, zachte honden vind en omdat je vriend daar al veel ervaring mee heeft, maar dat is zo persoonlijk.

Anne
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Een Beagle is toch een meutehond en heeft toch juist vaak problemen met alleen zijn? :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:Zo op papier is elke hond wel geschikt. De meeste honden kunnen wel leren een uur of vier alleen te zijn en kunnen ook met kleine kinderen als je het allemaal maar in de gaten houdt.

De rassen die je noemt zijn allemaal jachthonden en bijvoorbeel Beagles en teckels hebben nogal eens de neiging hun neus achterna te gaan en niet zo te letten op hun baas, maar daar kun je ook flink op trainen.
Uit het rijtje zou ik zelf een voorkeur hebben voor een Ierse Setter, omdat ik dat prachtige, zachte honden vind en omdat je vriend daar al veel ervaring mee heeft, maar dat is zo persoonlijk.

Anne
Sluit ik me bij aan. Wil alleen nog even toevoegen dat een Beagle als uitgesproken meutehond wat meer moeite met alleen zijn kan hebben. En daarnaast is het leren loslopen vaak lastiger dan bij andere rassen :wink:
Afbeelding
labjebruin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door labjebruin »

Vraag jezelf af of je hond wilt met een eigen zinnetje of een die erg op jou gericht is. Dat was de bel. vraag die wij onszelf gesteld hebben. Wij wilden een hond die op ons gericht is.

Kan je alleen echt een tip geven mbt kinderen. Wij hebben een labrador, erg lief voor iedereen en alles maar.... met kinderen is het in het begin mis gegaan. Een tel niet opletten en een kind heeft haar opgejaagd en geschopt. Ze is nu erg wantrouwend naar kinderen toe en dat vind ik erg jammer.. Krijg je er ook moeilijk weer uit.
Zorg dus dat je veel info krijgt hoe je met honden in combinatie met kinderen om moet gaan... Vooral omdat je veel kinderen over de vloer krijgt.
Je wil het niet op je geweten hebben dat er iets mis gaat door je eigen onoplettendheid en de hond bijt (lees over hondentaal) en je hem in moet laten slapen!!!!!

Veel succes!!!
Miep1972
geregistreerd lid

Het zijn vaak maar 2 kinderen (van 7 en 12 jaar) en die nemen ook hun eigen hond mee: Ruwharige Teckel.

:denken:
Tja, en verder: Een naar ons gerichte hond is wel zo leuk. We zoeken een kameraadje waar we mee kunnen knuffelen (vooral dat) en spelen. Eventueel nog een cursus mee gaan doen.
Geen haantje de voorste, maar ook geen angstig vogeltje.

De hondjes van Moos lijken me ook wel wat....wat is dat voor ras?
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ook een belangrijke vraag wil je een "huishond" of een werkhond.
Hoe veel wil je met de hond gaan wandelen.
En dan heb je toch ook hoe groot de hond mag worden, bedoel of je nou een malteser of een St benrhard moet vervoeren :wink:
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Voordat wij aan onze border collie zijn begonnen hadden wij onze oog ook op de beagle, maar dat hebben wij niet gedaan omdat deze max. 2 uur per dag alleen kunnen zijn..
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Moos
Zeer actief

Miep1972 schreef:Het zijn vaak maar 2 kinderen (van 7 en 12 jaar) en die nemen ook hun eigen hond mee: Ruwharige Teckel.

:denken:
Tja, en verder: Een naar ons gerichte hond is wel zo leuk. We zoeken een kameraadje waar we mee kunnen knuffelen (vooral dat) en spelen. Eventueel nog een cursus mee gaan doen.
Geen haantje de voorste, maar ook geen angstig vogeltje.

De hondjes van Moos lijken me ook wel wat....wat is dat voor ras?
Dat zijn Maltezers :wink:

Kan je leuk mee knuffelen en spelen inderdaad :mrgreen: :wink:

Ze zijn wel klein, kleiner dan een standaard Teckel, dus dat is wel iets waar je misschien rekening mee moet houden.
Verder is het over het algemeen een vrij makkelijk ras; niet heel erg pittig en vaak ook vrij makkelijk op te voeden. Het enige waar je rekening mee moet houden als er ook kinderen over de vloer komen is dat je niet het onderdanigste pupje uit het nest neemt. Maltezers zijn over het algemeen al redelijk zachtaardig, en als je dan de onderdanigste en rustigste uit het nest hebt dan heb je kans dat ze het een beetje erg druk vinden met kinderen om zich heen :wink:
Afbeelding
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

een maltezer is inderdaad een heel schattig klein hondje!!

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Miep1972
geregistreerd lid

Melanie 74 schreef:Ook een belangrijke vraag wil je een "huishond" of een werkhond.
En dan heb je toch ook hoe groot de hond mag worden, bedoel of je nou een malteser of een St benrhard moet vervoeren :wink:
------------
:denken: Wat is het verschil tussen een huishond en een werkhond?

Wandelen:
- 's morgens mijn man voordat hij weg gaat naar zijn werk, niks gedaan? Ga ik nog even voordat ik weg ga.
- Rond 14:00 uur ben ik weer thuis, weer naar buiten, desnoods lekker lang of naar een parkje.
- Na het eten nog een keer en voor het slapen gaan.
- In het weekend naar het strand of andere plekjes (bos).
- Met vakantie: naar een land waar honden zijn toegestaan, desnoods in eigen land.
Voldoende?

Het voormaat van de hond maakt niet uit, als hij maar bij ons past. :19:
Melanie 74

Werkhondrassen moet je mee gaan werken. Bv flyball of behendigheid (noem maar op) maar je hebt ook hondenrassen die die behoefte niet hebben.
Ik zal het wat duidelijker maken ik heb een boerenfoxje en die moet haar energie kwijt kunnen anders wordt ze gewoon vervelend in huis.
Dat houdt in minimaal een wandeling van één uur en dit buiten haar normale wandelingen, dan heb ik een tatrahond die dat niet nodig heeft maar het wel heerlijk vindt en daarom graag mee loopt. Maar als het weg zou vallen wordt ze niet vervelend in huis.

Daarom dus de vraag, een hond met een normale behoefte aan beweging of een werkhond die heel veel beweging nodig heeft.
Moos
Zeer actief

Miep1972 schreef:
Melanie 74 schreef:Ook een belangrijke vraag wil je een "huishond" of een werkhond.
------------
:denken: Wat is het verschil tussen een huishond en een werkhond?

Wandelen:
- 's morgens mijn man voordat hij weg gaat naar zijn werk, niks gedaan? Ga ik nog even voordat ik weg ga.
- Rond 14:00 uur ben ik weer thuis, weer naar buiten, desnoods lekker lang of naar een parkje.
- Na het eten nog een keer en voor het slapen gaan.
- In het weekend naar het strand of andere plekjes (bos).
- Met vakantie: naar een land waar honden zijn toegestaan, desnoods in eigen land.
Voldoende?

Het voormaat van de hond maakt niet uit, als hij maar bij ons past. :19:
Het formaat maakt in die zin uit dat het iets is waar je vantevoren een beetje over na kan denken. Een heel klein hondje, zeg maar formaat Maltezer, kan als het nodig is in een tas mee. Nu doe je dat, als het goed is, in de praktijk zelden, maar in 'noodsituaties' is het wel handig.
Verder is het soms makkelijker met een wat kleiner ras (dus ook de Beagle of de Teckel) dat sommige mensen het nog leuk vinden als je die meeneemt op visite, maar dat een Setter voor sommigen net iets teveel hond en kwispelstaart in huis is.

Een iets grotere hond is vaak wel weer geschikter om lekker mee te fietsen (een Maltezer naast de fiets gaat niet echt goed :mrgreen: ). En daarnaast kan je gewoon wat meer vallen op iets meer hond :wink:

Qua kosten is het ook nogal een verschil. Mijn twee hondjes eten samen voor 70 cent per dag (dus zo'n 35 cent per hond). Een groter ras is qua voer veel duurder, maar ook qua mand, riem, dierenartskosten soms, niet altijd natuurlijk etc.

Ik denk dat er best veel rassen in jullie situatie zouden passen, de vraag is dan inderdaad nog welk ras spreekt jullie het meeste aan.
(en oh ja, eventjes nog :mrgreen: Dat 'desnoods naar een parkje' moet met ieder ras wel zonder dat 'desnoods' :wink: . Elke hond vindt het wel heel prettig als hij 1 keer per dag in ieder geval een tijdje lekker los kan rennen en met andere honden kan spelen :wink: )
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Ik kan je de engelse springer spaniel aanraden. de reuen zijn enorme knuffeldozen, kunnen een paar uurtjes alleen. Willen graag 'werken" voor de baas (lees wil jou graag plezieren). Zijn niet eigenwijs, wandelen graag

nadeel: ze komen graag vies thuis :mrgreen:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

M@ri@nne schreef:Een Beagle is toch een meutehond en heeft toch juist vaak problemen met alleen zijn? :denken:
Mijn ouders hebben er twee gehad na elkaar. Konden prima alleen blijven. Ze gaan inderdaad wel graag hun neus achterna. Ik zie mijn moeder nog rennen door de wijk in haar nachtjapon en op pantoffels! :mrgreen:

Ik zou ook eens kijken op www.dierenasiels.com niet per se om daar een hond te halen maar gewoon lezen over verschillende type honden en hun karakter en achtergronden. Misschien vind je er toch een hond die bij je past. :wink:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Miep1972
geregistreerd lid

Ik zou ook eens kijken op www.dierenasiels.com niet per se om daar een hond te halen maar gewoon lezen over verschillende type honden en hun karakter en achtergronden. Misschien vind je er toch een hond die bij je past. :wink:
--------------
Dat hebben we toevallig vanavond ook besproken, dat een rustige al wat oudere hond die van zijn oude dag wil genieten, ook een optie zou kunnen zijn. Alleen moeten we dan weer oppassen dat we er 1 gaan halen omdat we het "zielig" vinden. Zijn we erg gevoelig voor!
Vandaag inderdaad ook al een paar keer gekeken en misschien als we de komende tijd hier wat vaker kijken dat we er wel leukertje tussenuit kunnen halen. Het blijft moeilijk, maar ik geef niet op, blijf zoeken en nadenken...

Ook iets over Kooikerhondjes gezien of Noorse Lundehunden....??? Iemand ervaring mee?[/quote]
Miep1972
geregistreerd lid

Een iets grotere hond is vaak wel weer geschikter om lekker mee te fietsen (een Maltezer naast de fiets gaat niet echt goed :mrgreen: ). En daarnaast kan je gewoon wat meer vallen op iets meer hond :wink:
------------------
Mijn man valt dan inderdaad op iets meer hond, laten we dan zeggen een schofthoogte van ca.40-50 cm.
-------------------------
(en oh ja, eventjes nog :mrgreen: Dat 'desnoods naar een parkje' moet met ieder ras wel zonder dat 'desnoods' :wink: . Elke hond vindt het wel heel prettig als hij 1 keer per dag in ieder geval een tijdje lekker los kan rennen en met andere honden kan spelen :wink: )
--------------------------------
Nou niet al te kritisch gaan worden, ik had dat woordje misschien niet moeten gebruiken, zoals u dit schetst bedoelde ik het nl. helemaal niet. Ik ben hier gekomen voor raad en advies, niet voor kritiek op "woorden". Je kunt dingen ook te letterlijk nemen.
Laatst gewijzigd door Miep1972 op 16 jan 2006 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb wel een Miep voor je. Doet hier de voorwas

Afbeelding
Miep1972
geregistreerd lid

jores schreef:Ik kan je de engelse springer spaniel aanraden. de reuen zijn enorme knuffeldozen, kunnen een paar uurtjes alleen. Willen graag 'werken" voor de baas (lees wil jou graag plezieren). Zijn niet eigenwijs, wandelen graag
----------------
Ook naar dat ras hebben we gekeken, maar mijn man vind zijn oren te lang (???) vraag mij niet waarom, ik vind ze schattig.
Heb wel gelezen dat ze dus door die grote oren, ontstekingsproblemen etc. kunnen krijgen. Is dat zo?

Misschien dat de Welsh Springer Spaniel een optie is? Iets kleinere oren...Iemand ervaring mee?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wellicht zijn de Heidewachtel of de Friese Stabij iets voor je?
Middelmaat honden, vinden het heerlijk om actief bezig te zijn, zonder dat je er 3 uur per dag mee hoeft te trainen om ze niet hyper te laten worden. En diegenen die ik ken zijn vriendelijke honden, leuke karakters.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Miep1972 schreef:
jores schreef:Ik kan je de engelse springer spaniel aanraden. de reuen zijn enorme knuffeldozen, kunnen een paar uurtjes alleen. Willen graag 'werken" voor de baas (lees wil jou graag plezieren). Zijn niet eigenwijs, wandelen graag
----------------
Ook naar dat ras hebben we gekeken, maar mijn man vind zijn oren te lang (???) vraag mij niet waarom, ik vind ze schattig.
Heb wel gelezen dat ze dus door die grote oren, ontstekingsproblemen etc. kunnen krijgen. Is dat zo?

Misschien dat de Welsh Springer Spaniel een optie is? Iets kleinere oren...Iemand ervaring mee?

lance is nu bijna 1 jaar en heeft nog nooit een oorontsteking gehad.

Een welsh is ook een geweldig ras, ik weet een goede fokker voor je www.desvauriennes.com

Ik kom geregeld bij deze fokkers in huis omdat ze onze Lance showklaar maken. Ik moet wel zeggen dat ik het karakter van de engelse springer zachter vind.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik ben bevooroordeeld met een heerlijke heidewachtel en een superlieve aanhankelijk baasgerichte langhaar en met als volgende hond op mijn lijstje een Ierse setter :mrgreen: Maar dan wel een teefje want ik ben niet zo'n kei gebleken in het corrigeren van macho gedrag :wink:
Als ze voldoende beweging krijgen (ze lopen hier elke morgen een uur los in de bossen) liggen ze de hele dag te snurken.
De langhaar is (uitzondering hoor) bang voor kinderen, de heidewachtel is voor 200 % betrouwbaar met klein grut en met andere huisdieren.
Welshjes zijn ook fijne honden maar ze hebben de neiging wat snauweriger te zijn en ik weet niet of ze met konijnen samen kunnen leven....
Melanie 74

Ik vind idd een friese stabij wel een goede optie en wat Moos schreef over formaat is zekers ook iets om over na te denken, ik kwam overal veel makkelijker met mijn boerenfoxje (40 cm) dan met mijn Tatrahond (65cm) en meerijden met iemand gaat ook makkelijker met een formaatje middelmaat en ook evt oudere kinderen kunnen dan de hond uitlaten maar een Tatrahond van 55 kilo laat ik niet door andere uitlaten want mocht er wat zijn sleept ze gewoon diegene aan het uiteinde van de riem mee ...........ook volwasenen !!

Nu is ze goed opgevoed maar mijn neefje van 12 mag niet met Tonnie lopen want de hond is sterker en zwaarder!

En jullie zoeken een gezellige sociale huishond. Kijk af en toe idd in het asiel en beloof elkaar plechtig geen "zielepoten" mee te nemen.
Niet dat ik die honden dat niet gun maar meestal hebben die een "verhaal" en zijn dan te moeilijk om mee te beginnen en dan kan het een drama worden.
Eerst bellen over meer info en dan eens gaan kijken.

Succes en alvast veel plezier!!
Melanie 74

Marion. schreef:Ik heb wel een Miep voor je. Doet hier de voorwas

Afbeelding

Ps wat kost een Miep per uur???
Marion.

Melanie 74 schreef:Ps wat kost een Miep per uur???
2 frolicjes, daar is ze al héél blij mee :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marion. schreef:Ik heb wel een Miep voor je. Doet hier de voorwas

Afbeelding
:smile: :smile: Kijk die muts eens staan dan :smile: Ze trekt een kop van "wat mot je" is toch de normaalste zaak dat ik hier OP de afwasmachine sta :mrgreen:
Melanie 74

Marion. schreef:
Melanie 74 schreef:Ps wat kost een Miep per uur???
2 frolicjes, daar is ze al héél blij mee :mrgreen:

Lekker goedkoop!!!
hahaha
Marion.

Tamara en Bowie schreef: :smile: :smile: Kijk die muts eens staan dan :smile: Ze trekt een kop van "wat mot je" is toch de normaalste zaak dat ik hier OP de afwasmachine sta :mrgreen:
Precies. Doe ik iets fout dan? Nee tochhhhhhhhhhh
En die kop van Saar ook. Ja, so what, dit doe ik al 2 jaar. Wrom kom je nu ineens met die camera aan :smile:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Miep1972 schreef: Ook iets over Kooikerhondjes gezien of Noorse Lundehunden....??? Iemand ervaring mee?
[/quote]

Ik heb een kooikertje. Is een baasgericht, gevoelig hondje, moet wel wat aan uitdaging en beweging hebben en is over het algemeen geen allemansvriend. Kan wel prima met het eigen gezin en mensen die wat regelmatiger over de vloer komen. Is geen gerenomeerde kinderenvriend, maar met kinderen vanaf een jaar of acht of rustige wat jongere kinderen gaat dat prima. Een dagdeel alleen blijven kan elk kooikertje ook wel leren.

Ik vind het geen gemakkelijk hondje in de zin dat het een gevoelig natuurtje heeft over het algemeen en de terughoudend die veel kooikers toch hebben, dat kan ook niet iedereen waarderen. Vind je een Stabij niks? Is ook een hond die aardig in jullie plaatje past en geen echt moeilijk ras. Heeft ook beweginbg nodig en "werk" maar is over het algemeen wat robuuster dan een kooiker in alle opzichten.

Anne
Miep1972
geregistreerd lid

Roelfien schreef:Wellicht zijn de Heidewachtel of de Friese Stabij iets voor je?
-------------------
Bedankt voor de tip! Heb gekeken voor beide honden op diversen sites en de Heidewachtel spreekt mij dan toch het meest aan. Zien er ook nog schattig uit. Ze leren snel en luisteren ook goed. Tenminste, dat is wat tot dus ver heb gelezen erover.
Qua voormaat misschien toch nog iets te groot. We hebben wel een groot eensgezinswoning, maar onze zitruimte in de huiskamer is niet al te groot. Heb alleen niet uit de verhalen kunnen lezen of ze ook met kleine huisdieren, zoals het konijn kunnen samenleven (in ons geval). Kun je misschien daar iets meer over vertellen?

Maar in ieder geval bedankt, we nemen de Heidewachtel wel mee in onze mogelijkheden.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”