Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond mag niet snuffelen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Hond mag niet snuffelen

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik weet niet goed wat ik daarover moet denken.
Een dame verteld me dat ik Luka niet zomaar mag laten snuffelen.
Immers een hond hoort met zijn kop omhoog te gaan wandelen.
Kwestie van geen enge ziektes op te lopen. Enkel met jouw toestemming zou hij mogen snuffelen.
Ik keek een beetje verbaasd naar haar en ze verzekerde me,
jaja mevrouw zo hoort het.

:denken: van die ziektes dat kan ik aannemen, maar nooit snuffelen,
ocharme dat zou ik triest vinden.
Wat vinden jullie ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Zoie
Zeer actief

Re: Hond mag niet snuffelen

Ongelezen bericht door Zoie »

Mama Sanneke schreef:Ik weet niet goed wat ik daarover moet denken.
Een dame verteld me dat ik Luka niet zomaar mag laten snuffelen.
Immers een hond hoort met zijn kop omhoog te gaan wandelen.
Kwestie van geen enge ziektes op te lopen. Enkel met jouw toestemming zou hij mogen snuffelen.
Ik keek een beetje verbaasd naar haar en ze verzekerde me,
jaja mevrouw zo hoort het.

:denken: van die ziektes dat kan ik aannemen, maar nooit snuffelen,
ocharme dat zou ik triest vinden.
Wat vinden jullie ?
snuffelen mag van mij, ook aan de lijn, maar dan niet te lang, zeker niet als ik met twee honden loop. Lopen ze los, dan gaan ze hun gang maar.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik vind dat zulke mevrouwen niet zoveel moeten praten. Daar verspreid ze alleen maar nare dingen mee en daar krijgen anderen ziektes van.
Enkel alleen met toestemming van andere moet zij mogen praten.
:mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Ik vind dat zulke mevrouwen niet zoveel moeten praten. Daar verspreid ze alleen maar nare dingen mee en daar krijgen anderen ziektes van.
Haar honden waren 20 (kruising poedel-terrier) en 14 jaar oud geworden.
Die die niet mocht snuffelen was een Border Collie.
Tja, wie ben ik om dat mens dan tegen te spreken.
Ook over aan de lijn trekken was ze heel kordaat, gewoon elke keer een goeie ruk geven met zo'n wurglijn en dan is het vlug gedaan.
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind dat niks.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

M@ri@nne schreef:Ik vind dat zulke mevrouwen niet zoveel moeten praten. Daar verspreid ze alleen maar nare dingen mee en daar krijgen anderen ziektes van.
Dat vind ik nou ook hier krijg je alleen maar weer rare verhalen van :mrgreen:

Vito mag aan de lijn wel snuffelen maar niet te lang inderdaad anders sta ik uren op dezelfde plek :mrgreen:
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Tineke en Chicca
Actief
Mijn ras(sen): Ik heb Chica dat is een kruising labrador, golden en friese stabij.

En per 8 april 2011 komt pupje Nena bij ons wonen dit is een kruising cocker spaniel met friese stabij

Ongelezen bericht door Tineke en Chicca »

Hier mogen ze ook gewoon lekker snuffelen. Maar idd niet te lang anders komt mijn rondje nooit af als het aan Chicca ligt. Lopen ze los moeten ze het zelf weten.
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

raar verhaal,
ik heb er nog nooit van gehoord dat ze ziektes zouden oplopen door te snuffelen. (maar goed wie ben ik)
Ik denk dat het alleen maar goed is dat een hond snuffeld want daarmee is de hond ook geestelijk aan het werk
ik heb er zelf geen bezwaar tegen als ik met mijn honden werk kijken ze toch wel naar mij.
gr.AnneMarie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

beetje raar idd. Een gezonde hond gaat niet dood van snuffelen aan luchtjes.

Wat mijn honden bijv. niet mogen is aan de lijn aan een andere hond snuffelen.
En daar kijken mensen me ook weleens verbaasd over aan.
oebel
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door oebel »

Ieder dier produceert een eigen lichaamsgeur. Zonder dat wij het zelf beseffen geven wij een bepaalde geur af aan de plaatsen waar we passeren.
Honden hebben nog steeds dat oerinstinct (wij mensen hebben dit door de jaren heen "kwijtgespeeld") en kunnen deze geuren waarnemen.

Door te snuffelen weten ze perfect welke andere hond (en/of dieren) hier gepasseerd zijn en in wat voor een gemoedstoestand deze was (waren).

Je kan het beschouwen als een soort krant die de honden lezen. Ze gebruiken deze manier om hun sociale contacten mee te onderhouden...

Wanneer je je hond natuurlijk aan chemische producten laat snuffelen kan dit inderdaad schadelijk zijn en kunnen ze ziek worden. Maar als je gewoon wandelt op straat lijkt mij dit toch niet schadelijk hoor.

Wat dat rukken aan de leiband betreft. Je geeft beter 1x een goeie ruk aan de leiband dan 10x kleine "snokjes". Het is een hele kunst om op een correcte manier de leiband te hanteren omdat iedere hond daar anders op reageert. Ikzelf heb er 2 en mijn jongste hond (bijna 1 jaar) heeft een paar keer per wandeling een serieuze ruk aan zijn leiband nodig. Als ik dit niet doe, dan sleurt hij mij gewoon mee naar waar hij wil ipv omgekeerd. Mijn andere hond heeft dat nooit nodig gehad. Een zeer klein rukje aan de leiband was al voldoende om hem niet meer te laten trekken aan de leiband..

Groetjes,
Den Oebel
annemarie_hond
Actief

[Wat dat rukken aan de leiband betreft. Je geeft beter 1x een goeie ruk aan de leiband dan 10x kleine "snokjes". Het is een hele kunst om op een correcte manier de leiband te hanteren omdat iedere hond daar anders op reageert. Ikzelf heb er 2 en mijn jongste hond (bijna 1 jaar) heeft een paar keer per wandeling een serieuze ruk aan zijn leiband nodig. Als ik dit niet doe, dan sleurt hij mij gewoon mee naar waar hij wil ipv omgekeerd. Mijn andere hond heeft dat nooit nodig gehad. Een zeer klein rukje aan de leiband was al voldoende om hem niet meer te laten trekken aan de leiband..

Groetjes,
Den Oebel[/quote]

dan doe je blijkbaar toch iets niet goed want als jij een paar x per wandeling een ruk moet geven, dan helpt het blijkbaar niet wat je doet, volgens mij kun je beter iets anders proberen wat wel helpt.
een Gentle leader bv.
ik heb zelf 6 honden en als ik ga lopen doe ik dat met 2 tegelijk en die hebben (als het nodig is ) een GL om en ik draag een buikband waar de honden aan vast zitten en ze trekken niet meer(maar ik heb hier meestal mijn honden los lopen)
oebel
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door oebel »

Ik heb zelfs zo een speciaal tuigje gekocht. Naar het schijnt hielp dat met de grootste trekkers (en ik heb daar al veel possitieve reacties van gehoord), maar bij de mijne hielp da ook niet veel.
Hij is bijna 1 jaar met gigantisch veel temperament. Ik (als vrouw) ontbreek waarschijnlijk ook een beetje "mannenkracht". Maar ik moet zeggen dat ik nu op de goeie weg ben. De aanhouder wint é! Ik gebruik nog maar eens een andere leiband (een halve strop) en dit heeft meer effect. Het probleem is als hij iets ziet en hij wil er naar toe dan vergeet hij gewoon dat hij een leiband om heeft. Meestal laat ik hem ook los lopen, maar hij moet het alleszins leren om zich te gedragen aan de leiband.

Groetjes,
Den Oebel
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hahahhahahahahahaha wat een onzin over dat snuffelen :smile: :smile:

Totale onzin Sanneke, niets van geloven :wink:
Honden horen juist lekker te snuffelen, zo 'lezen hun de krant' zeg ik altijd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
annemarie_hond
Actief

oebel schreef:Ik heb zelfs zo een speciaal tuigje gekocht. Naar het schijnt hielp dat met de grootste trekkers (en ik heb daar al veel possitieve reacties van gehoord), maar bij de mijne hielp da ook niet veel.
Hij is bijna 1 jaar met gigantisch veel temperament. Ik (als vrouw) ontbreek waarschijnlijk ook een beetje "mannenkracht". Maar ik moet zeggen dat ik nu op de goeie weg ben. De aanhouder wint é! Ik gebruik nog maar eens een andere leiband (een halve strop) en dit heeft meer effect. Het probleem is als hij iets ziet en hij wil er naar toe dan vergeet hij gewoon dat hij een leiband om heeft. Meestal laat ik hem ook los lopen, maar hij moet het alleszins leren om zich te gedragen aan de leiband.

Groetjes,
Den Oebel
tuigjes zijn ook niet tegen het trekken(denk maar eens aan trekhonden/sledehonden) soms helpt het maar niet altijd, je kunt veel beter een GL nemen. maar ik ben ook een vrouw en ik heb soms een stuk of 4/5 grote herders vast dus het heeft niet zo veel met "mankracht" te maken maar veel meer met opvoeden.
Je kunt het beste je riem om je lichaam doen (dus achter je rug langs) en zo loopt de hond altijd naast je want hij kan niet trekken want dan ga jij mee.
dat vindt ik de beste manier om een hond het niet trekken aan de riem aan te leren.
gr.AnneMarie
Calenzia
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Calenzia »

Volgens mij is dat snuffelen hondseigen. Zo maken ze kennis met elkaar. Waar ik wel altijd op let is als de baasjesde hond gelijk mee trekken, dan willen ze volgens mij niet dat hun hond besnuffeld wordt en dan lopen wij door. Wat die enge ziektes betreft, kan iets in zitten, maar volgens mij worden ze niet voor niets ingeent. Verkleint in ieder geval het risico.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Als ze ziek zouden worden van het snuffelen, zouden ze hier allang dood zijn :mrgreen: Mijn honden lopen elke dag overal te snuffelen en te onderzoeken. Als ze aan de lijn zitten, snuffelen ze natuurlijk niet eeuwig, maar als ze los zijn dan doen ze maar. :wink:
ekennel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ekennel »

Ik vind het ook maf. Honden die niet mogen snuffelen. Waar hebben ze die grote neus dan voor gekregen. :smile: Laat die mevrouw zich lekker met haar eigen zaken bemoeien. Met andermans zaken bemoeien dat doen wij hier wel. :pffff:

En trekken aan de lijn is inderdaad een questie van opvoeden. En voor de één nu eenmaal makkelijker als voor de ander. Gelukkig is niet iedere baas en ook niet iedere hond hetzelfde. Tips zijn hierboven ook al gegeven. :ok: En met kracht heeft het inderdaad niet veel te maken. Bij ons werkt de stap-contact methode heel goed. Quincy trok niet systematisch aan de riem maar deed onverwachte uitvallen naar links en recht. Ook erg irritant. Heb er zelfs extra fysio voor gehad :evil: . Terugtrekken heeft dan geen zin. Als de lijn al strak staat komt een correctie niet meer aan. En om goed te kunnen corrigeren moet je exact kunnen timen. Ook dat lukte niet omdat ik niet altijd van te voren wist wanneer hij iets interresants zou zien en zou gaan springen. Stap - contact was voor ons de oplossing. Als hij trekt sta ik abrupt stil. Hij komt zo niet verder. Pas als hij weer contact zoekt en naast me komt gaan we verder. De rondjes duren zo wel iets langer maar oké. Nu hoef ik maar een schuifelende beweging te maken om hem erop te attenderen dat hij te hard gaat. :mrgreen:
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Snuffelen doen ze voor een reden, vind ik. Ze mogen hier dan ook snuffelen, bij het volgen moeten ze hun koppie netjes omhoog houden. :wink:
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Dat is toch hun core business, snuffelen :19:

Raar mens :denken:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

onze honden mogen snuffelen waar ze willen, dat is toch spannend, nieuwe luchtjes. Belachelijk mens
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
bullegie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bullegie »

weet je dat de meeste hondeziektes door de mens zelf wordt veroorzaakt?? gewoon doordat we met onze schoen overal lopen waar een hond kan hebben geplast ofzo. de zolen zitten dan onder en wij lopen daar vrolijk mee door het huis. de hond zelf is (als het goed is) ingeent tegen ziektes dus snuffelen is niet erg. het is voor hun een natuurlijk instinct om geuren van anderen te bepalen. :blah:
knuffels en een poot :)
L&T
Actief

Ongelezen bericht door L&T »

Jawel hoor layla mag van mij dat wel.. maar niet te lang want ze eet alles op wat ze tegenkomt :19:
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Mijn hond mag ook snuffelen tijdens het wandelen, belachelijk dat een hond niet zou mogen snuffelen!
Aan de lijn loop ik wel vrij snel door als ze aan het snuffelen is (anders kom ik nooit in het bos :mrgreen:), als ze los is blijft ze bij een interessant luchtje wat langer staan, dat moet ze zelf weten.
Mama Sanneke
Zeer actief

Inge O schreef:
Mama Sanneke schreef:Tja, wie ben ik om dat mens dan tegen te spreken.
mama sanneke, baasje van poedel luka :pffff:.
en die laten hun hond toevallig wél snuffelen, nè !:mrgreen:
Jaja, heb een echte poedelspeurhond :mrgreen:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Oei, dan zijn mijn jachthonden te dode opgeschreven :eek:
:smile: :smile:
Nou, volgen aan de lijn is volgen aan de lijn maar meestal zijn ze los en dan lopen ze ALTIJD met hun neus aan de grond :N:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Hahahaha, tuurlijk mag/moet een hond op z'n tijd lekker kunnen snuffen!
Wat een onzin zeg over die ziektes. Ik ga zelfs zover dat ik haar standpunt geestelijke verarming voor de hond noem.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Tja, dat is een hond, die snuffelt, dat is zijn lust en zijn leven, hij ziet veel meer met zijn neus dan met zijn ogen. Zo'n mevrouw begrijp ik niet.

Anne
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ze mogen niet snuffelen? Wat een onzin.
Dan mag jij geen kranten meer lezen, geen nieuws meer kijken en ook geen roddels meer volgen.
mitmig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mitmig »

Arme hondjes ... niet mogen snuffelen!:jank: Wandelen zonder af en toe te mogen snuffelen is dan toch helemaal geen lol meer. Wat heb ik een hekel aan die beterweters! :boos:
Groetjes, Monique

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou in de lach schieten als iemand dat tegen me zou zeggen, het moet niet gekker worden.

Bij volgen is het natuurlijk een ander verhaal.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bullegie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bullegie »

wij leren elkaar kennen door te praten en elkaar in de ogen te kijken..hoe doen de honden dat?? juist...door te snuffelen onder de STAART!!! :mrgreen:
ze worden daar ook niet ziek van..weet die mevrouw eigenlijk wel dat wij mensen dit NIET doen? of heeft zij soms ook deze "begroeting". :mrgreen:
knuffels en een poot :)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”