Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke werpkist?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

welke werpkist?

Ongelezen bericht door Dibbes »

Aan welke eisen moet een werpkist volgens jullie voldoen? Wat is in de praktijk handig en wat niet? Hoe groot moet een werpkist ongeveer zijn?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Re: welke werpkist?

Ongelezen bericht door Renske »

Dibbes schreef:Aan welke eisen moet een werpkist volgens jullie voldoen? Wat is in de praktijk handig en wat niet? Hoe groot moet een werpkist ongeveer zijn?
Praktijk/ mijn gevoel. De breedte ongeveer 1.5 keer de hond en de lengte ongeveer 2 keer de lengte van de hond. Heb je een grotere werpkist, dan is deze voor de moederhond snel te groot. Ook krijg je de kist niet warm.
Daarnaast is een kist die een aantal centimeter van de grond af is erg fijn voor de pups. Bij ons eerste nestje hadden wij dat niet en achteraf kwamen we erachter dat het voor de pups wel eens erg koud kon zijn (wel in juli geboren, maar dan nog) geweest.
Wat wij verder prettig hebben ervaren is dus een kleine kist als de pups geboren worden en tot ze beginnen te scharrelen en daarna een grotere ren / werpkist.

Kleine kist:
http://www.kooikerhondje.nl/file.php?id=534

En van de grote kist heb ik ze niet digitaal bij de hand, daar gebruikten wij min of meer een dichte ren voor.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik maak ze vaak op maat wat de mensen willen, rvs pijp aan de zijkant aangepast aan het ras zodat de moeder geen pup kaan dooddrukken in een koek, en ja de maten zijn gewoon wat een fokker zelf vraagt daar ga ik nooit op in, die hoeken is belangrijk om af te schermen, verwijderbare deksel voor de pups zodat ze iets veiligs hebben en een standaard voor de warmte lamp.
Je kan vanalles verzinnen, als de basis maar juist is, de rest is luxe.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Angel-eyes schreef:Ik maak ze vaak op maat wat de mensen willen, rvs pijp aan de zijkant aangepast aan het ras zodat de moeder geen pup kaan dooddrukken in een koek, en ja de maten zijn gewoon wat een fokker zelf vraagt daar ga ik nooit op in, die hoeken is belangrijk om af te schermen, verwijderbare deksel voor de pups zodat ze iets veiligs hebben en een standaard voor de warmte lamp.
moet die kosten dan?

mol :8):
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Mol schreef:
Angel-eyes schreef:Ik maak ze vaak op maat wat de mensen willen, rvs pijp aan de zijkant aangepast aan het ras zodat de moeder geen pup kaan dooddrukken in een koek, en ja de maten zijn gewoon wat een fokker zelf vraagt daar ga ik nooit op in, die hoeken is belangrijk om af te schermen, verwijderbare deksel voor de pups zodat ze iets veiligs hebben en een standaard voor de warmte lamp.
moet die kosten dan?

Ligt aan het materiaal , je kan het duur maken als je wil, trespa is mooi maar in mijn ogen onnodig.
Het is wat je maten zijn, dan kan ik berekenen, ik maak ze op maat wat een klant wil.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Renske schreef: Kleine kist:
zoiets heb ik ook, heb hem zelf gemaakt.
Ik vind die plankjes tegen dooddrukken beter dan die stalen pijpjes, pups kunnen daarachter nog wel eens klem komen te zitten met hun pootjes of erger hun hoofdjes en dan kunnen ze stikken of zich lelijk bezeren.
Ik zorg er ook voor dat als de pups groter zijn dat die plankjes eruit kunnen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Mijn man heeft hem ook zelf gemaakt, de pijpen kunnen er na een week of drie weer uit , op de bodem ligt een flectabed , met een waterdichte hoes en daarbij heb ik twee hoezen van een soort vetbedmat. iedere dag een in de was en de pups liggen heerlijk droog. Een kant van de kist kan scharnieren, zodat de moeder er makkelijk bij kan , maar als zij er niet is kan hij dicht zodat de pups er niet uitkunnen. Eromheen heb ik een grote kennel van 2 x 1.5 mtr , deze is speciaal voor pups, maar toen ze met drie weken uit de werpkist konden kwam ik erachter dat hun hoofdjes door de spijlen konden, daar maken we nu steeds plexiglas tegen , zodat ze toch alles kunnen zien. Deze kennel is eigenlijk i.vm. met de andere honden , vooral de oudste is niet zo gek van pupjes. In de Kennel zit door een fout , twee deuren dit is heel makkelijk , want zo kunnen ze vanaf een week of vier door het ene deurtje door de tuindeur gelijk in de tuin. groetjes annemieke
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Renske schreef:
Dibbes schreef:Aan welke eisen moet een werpkist volgens jullie voldoen? Wat is in de praktijk handig en wat niet? Hoe groot moet een werpkist ongeveer zijn?
Praktijk/ mijn gevoel. De breedte ongeveer 1.5 keer de hond en de lengte ongeveer 2 keer de lengte van de hond. Heb je een grotere werpkist, dan is deze voor de moederhond snel te groot. Ook krijg je de kist niet warm.
Daarnaast is een kist die een aantal centimeter van de grond af is erg fijn voor de pups. Bij ons eerste nestje hadden wij dat niet en achteraf kwamen we erachter dat het voor de pups wel eens erg koud kon zijn (wel in juli geboren, maar dan nog) geweest.
Wat wij verder prettig hebben ervaren is dus een kleine kist als de pups geboren worden en tot ze beginnen te scharrelen en daarna een grotere ren / werpkist.

Kleine kist:

En van de grote kist heb ik ze niet digitaal bij de hand, daar gebruikten wij min of meer een dichte ren voor.
Zo te zien is deze kist toch niet 1,5 maal de lengte ??? Maar meer 1x de lengte van de teef.......

Dit is onze kist;
Afbeelding Afbeelding

De buizen(verwarmingspijpen) zijn eenvoudig te verwijderen en er zit geen bodem in de kist maar daar leg ik altijd dikke tempex platen in met daarop karton en daarop zeil en dan kranten en lakens(die kunnen in de kookwas) en een vetbed.
Voordeel van de pijpen is dat je ook bij de pups kan als de teef er eentje achter haar heeft liggen en je dus ook kan zien dat ze er toch niet op ligt !!!
De kist is gemaakt van meubelpanelen die makkelijk te reinigen zijn en niet duur, dus ook voordelig te vervangen ;-)
De panelen worden doormiddel van bedhaken aan elkaar gezet.

Als de puppen 3 weken zijn gaat de bodem er uit omdat dat prettiger schoonmaakt en newfoundlanderpuppen tegen die tijd ook niet zo warm meer willen liggen.........

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Angel-eyes schreef:
Mol schreef:
moet die kosten dan?

Ligt aan het materiaal , je kan het duur maken als je wil, trespa is mooi maar in mijn ogen onnodig.
Het is wat je maten zijn, dan kan ik berekenen, ik maak ze op maat wat een klant wil.
nog maals geef me een prijs indikatie met betonplex

Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diana »

Da's een goed idee!

Heeft iemand toevallig ervaring met werpkisten van ******
Ze zijn van die polycarbonaat platen die ze ook als dak voor serre's gebruiken e.d

Heb gehoord dat ze te slap zijn voor doggen??
Laatst gewijzigd door Diana op 05 feb 2006 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Diana schreef:Da's een goed idee!

Heeft iemand toevallig ervaring met werpkisten van Darling, heet hij geloof ik
Ze zijn van die polycarbonaat platen die ze ook als dak voor serre's gebruiken e.d

heb er voor mn volgende nest een.... www.werpkisten.nl
kon hem overnemen van iemand anders.....dus helaas nog geen ervaringen.....komt wel over een maand of 3 :wink:
Dibbes
Zeer actief

Op die laatste link heb ik ook zitten kijken. Maar de zijkanten van die kisten leken me wel vrij laag. Zou het niet handiger zijn om die zijkanten wat hoger te doen, zodat de pups er minder snel uit kunnen springen? Of loopt dat niet zo'n vaart?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

deze foto staat in die link:

Afbeelding
Afbeelding
Diana
Actief
Contacteer:

Yep die had ik ook gezien

Mijn vraag komt omdat ik een vriendin heb die heeft ook zo'n kist en haar ervaring ermee is dat als haar dog zich uitrekt de kist echt "eng" ver meebuigt. Hij is 1 keer bijna uit elkaar gesprongen.
Dus vandaar mijn vraag of ze echt zo slappies zijn.
Laatst gewijzigd door Diana op 05 feb 2006 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Ik kan waarcshijnlijk een kist lenen van iemand die met Collies fokt. De kist is 1.00 bij 1.25m. Aangezien Emma ongeveer even groot is als een collie zou dat toch moeten kunnen?
Diana
Actief
Contacteer:

Even een rectificatie.

Die kist waar ik het over had was van ietsiepietsie grotere afmetingen dan normaal.
Het " probleempie" kwam door deze afmetingen en is prima verholpen.
Wist ik ook niet :denken:
Nu dus wel.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
Mata Hari
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog

Re:

Ongelezen bericht door Mata Hari »

M@scha schreef:

deze foto staat in die link:

Afbeelding
Ik zocht via google naar werpkisten voor DD, opeens zag ik mijn eigen foto... :I:
Met vr. gr.! Mile
phiebe
geregistreerd lid
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door phiebe »

Wij hebben een kist die demontabel is (dmv bedhaken), de grond twee centimeter van de vloer. De voorkant is van plexiglas zodat de moeder als ze niet in de kist ligt, haar pups nog in de gaten kan houden.
We hebben geen warmtelamp, maar een warmtemat (kijk eens bij terraniums, daar gebruiken ze dit soort matten erg vaak). Warmte steigt naar boven, en de warmte gaat dan 'door de pups heen'. Die mat ligt in het centrum en is laagstroom. De pups gaan dan vanzelf in het centrum liggen.

Over de vloer ligt eerst zeil, dan de warmtemat en dan een vetbed, gespannen over het geheel.
In de opening kan ik diverse maten plexiglas schuiven. Als de pups naar de ren gaan, staat daat ook de werpkist, maar dan zonder voorkant.

Overigens staat er in de ren een kattenbak. Eerst leren ze het op kranten te doen (gaat vanzelf). Als ze dat gewend zijn, vergroot ik het oppervlakte aan vetbed steeds meer. In die tijd zet ik ze ook op de kattenbak als ze hun behoeften moeten doen. Na een dag of 3 zijn ze dat gewend, op een foutje na. Scheelt heel veel 'als een gek naar de ren rennen als een pup iets heeft gedaan voordat ze er met z'n doorheen sjezen' :).

Tot zover my 2 cents :)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”