Zoie schreef:Inge schreef:Nog steeds verbaas ik me iedere dag over Biène en Nika.
Biène is een "klein" krengetje. Marouck en zij kunnen heel wild stoeien en soms gaat Biène dan nét te ver, waarna Marouck haar even flink op haar plek zet. Dat maakt even indruk, Biène geeft zich netjes over, maar al snel begint ze dan weer flink uit te dagen. Het gaat er dan wild en lomp aan toe.

Marouck rijdt soms ook op Biène om haar status extra te bevestigen.
Zo niet met Nika. Uitdagen doet Biène Nika niet, integendeel. Zodra Biène Nika ziet stormt ze erop af, haar staart gaat naar beneden en haar oortjes gaan plat en het enige wat ze dan doet is Nika totaal aflebberen.
En Nika laat het gewoon gelaten toe.
Biène lijkt Nika echt als haar meerdere te zien, een hond waar ze tot op zekere hoogte respect voor heeft. Marouck is meer haar speel- en stoeimaatje. Ik verwacht dus nog wel een keer een confrontatie tussen Marouck en Biène in de toekomst (die Biène dan hoogstwaarschijnlijk wel zal "winnen" gezien haar karaktertje en lichaamskracht/grootte), maar met Nika weet ik het niet.
Zou ze nou zo'n respect tonen omdat Nika haar eigenlijk gewoon maar negeert?
Ik vraag me af of je hier werkelijk iets zinnings over kunt zeggen. Zou me b.v. niet verbazen als Marouck en Biene probleemloos van plaats verwisselen, terwijl er een een serieuze strijd tussen Biene en Nika ontbrandt.
Nee, je kunt er ook niet echt iets zinnigs over zeggen, het kan natuurlijk anders lopen dan ik verwacht.
Bij Marouck en Nika is het destijds probleemloos gegaan. Marouck nam de leiding definitief toen ze een maand of 8 was.
Sinds de zomer, toen Nika ineens hard achteruitging qua heupen, speelt zij niet meer met andere honden. Niet meer met Marouck, maar ook niet meer met Danco. De enige keren dat ze nog wat "spel" rondom de honden vertoont is als zij losloopt en de ander aan de lijn, dan wil ze soms nog wel ff uitdagen.

Verder dus totaal niet meer, alleen met mij wil ze nog wel spelen.
Op het moment gaat het weer redelijk goed met Nika, alleen spelen doet ze dus niet meer.
Van Biène laat ze alles toe tot nu toe. Het gelebber laat ze gebeuren, als Biène zowat bovenop haar gaat liggen vindt ze dat best etc. etc.
En Nika is dus niet de makkelijkste hond met andere honden en van pups moest ze al helemaal niet veel hebben. Toen Biène klein was was het echter ook geen probleem.
Wat me gewoon heel erg opvalt is het verschil in houding wanneer Biène Nika benadert of als ze Marouck benadert.