Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jack russels altijd adhd?+ vraag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

snackie

Jack russels altijd adhd?+ vraag?

Ongelezen bericht door snackie »

Sorry,ik wist de titel niet anders te formuleren.

Ik merk,dat mijn bijna 8 weken oude pup , steeds enthousiaster word,met thuiskomen,met het spelen.

(zal dr ff bij zeggen dat ze bij 5,5 week al bij ons was,ivm moeder ze had afgestoten,maar dat gaat goed)

nu zou ik graag willen weten, Hoe begeleid je je jack russel het beste, zodat ze "rustig"zijn.
Nu weet ik dat als het eenmaal in de aard van het beestje ligt,druk te zijn, dat het toch wel zo is.

Maar goed,wat kan ik er aan doen,om dit zo goed mogelijk te begeleiden?
zodat ik een 'redelijke rustige' hond krijgt?

gewoon in de africhting, wat wel en wat vooral niet doen?

alvast bedankt!
sam1987
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sam1987 »

Met mijn jack russel van een half jaar , ga ik al vanaf dat hij 10 weken was naar cursus. Ik merk dat hij dit erg leuk vind en ook thuis oefenen we heel veel. Op cursus heb ik veel geleerd hoe ik de hond op een positieve manier kan begeleiden en hoe ik om moet gaan met zijn 'drukte'. Ook wandel ik veel met de hond , nog wel korte stukken iedere keer en ik speel veel met hem buiten en binnen. Ik vind mijn hond in vergelijking met andere jack russels uit de buurt , die niet naar cursus gaan en alleen 3 keer per dag een kleine wandeling krijgen, best rustig.Niet overdreven ofzo maar gewoon normaal. Maar puppy's zijn zoiezo wel aan de drukke kant , en dit vind ik eigenlijk juist wel leuk.
* Groetjes Chantal*
* Poot van Moby en Sammy *
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Een JR is per definitie druk en actief. Als je hem flink laat lopen als hij ouder is, veel spelen met andere honden, achter een balletje aan, flyball, behendigheid, heb je wel een rustiger hondje in huis. Maar het is geen rustig ras en zal ook alleen maar oip hoge leeftijd een echt rustige hond worden normaal gesproken.

Anne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je pup is te jong bij de moeder weggehaald dus mist een stuk basale opvoeding van de moeder waardoor je hyperaktiviteit kan krijgen. Ik heb maar 1 advies als je pup echt erg druk is en dat is een volwassen corrigerende hond erbij. Een volwassen hond die grenzen aangeeft en de pup alsnog leert hoever hij kan gaan in bepaald gedrag.
Verder weet ik niet goed wat je bedoeld met dat ze steeds drukker is met thuiskomen? Ze is toch nog niet alleen? Dat is wel heel erg jong hoor. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier een kruising Jack Russell, hij is heeft vanaf pup af aan al veel energie, we doen veel met hem (veel lopen, veel met de bal spelen) als we dat niet doen, gaat hij in huis zich eigen heel onrustig gedragen, hij moet echt zijn energie kwijt kunnen :wink:
oejsje
Actief

Ongelezen bericht door oejsje »

Ik heb hier ook een Jack Russel (Black &Tan dus niet raszuiver). En heb hem zelfs al met 5 weken gekregen om dezelfde rede als jij, de moeder wilde hem niet meer. Hij heeft dan ook een litteken op zijn hoofd van de beet van zijn moeder.

Op het moment dat we de pup mochten halen, waren we blij. Maar niet wetend wat voor nadelen het allemaal met zich mee zou brengen. Nu zouden we de pup niet meer voor hij 7 weken is in huis nemen (deze leeftijd staat zelfs wettelijk vast!).

In het begin wisten wij ook niet goed wat we met hem aanmoesten. Ze gaan gewoon nog verder in het uitzoeken hoe ver ze kunnen gaan omdat die basis gewoon voor een deel mist omdat ze niet meer door de moeder hond gecorrigeerd worden. Wat eline dus eigenlijk al zegt.

Wat ik je in ieder geval aan kan raden is om met de hond op puppycursus te gaan. Ben er dan ook echt mee bezig en oefen veel! Dit heeft ons echt super geholpen met onze hond!
Blijf er ook na de cursus mee bezig, anders ben je na een maand weer helemaal terug bij af!

Verder zijn het gewoon hele actieve hondjes. Zorg dan ook dat ze genoeg beweging krijgen en dat je een balletje gooit (nog niet op leeftijd van 5,5 week, maar speel met hem!) of iets dergelijks, maar als je zorgt dat je er even mee bezig bent. Krijg je ook rustige momenten dat hij slaapt en uit rust. Dus zeker ook op die leeftijd zal hij nog veel slapen!

Succes in ieder geval! Als er nog iets onduidelijk is kun je het natuurlijk altijd nog even vragen! :wink:
snackie

bedankt voor de antwoorden!

Wat nu te doen als hij zo pieperig is, want is ie, volgens de da gewoon aandacht aan het vragen. hoe moet je dit dan oplossen.

wij gaan niet een hele avojd met hem spelen,als we het beu zijn,of als ie te gek doet,gaat ze d'r bench in.

nu heb ik ook al gehoord dat dit niet altijd de beste oplossing is.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Catootje was als kleine pup ook best druk (tenminste vergeleken met Belle en mijn vorige hond Leah). Toen had ik ook het idee nu eens een wat drukkere hond in huis te hebben dan ik gewend was. Maar ze is nu eigenlijk vanaf een maand of 5 al een stuk rustiger geworden. Waar Catootje vooral haar energie in kwijt kon en kan is oefeningen doen, iets nieuws leren of iets nieuws meemaken. Ik neem haar en Belle minstens een keer per dag apart mee om wat oefeningetjes te doen. Af en toe leer ik haar de meest onzinnige dingen (naar links en rechts kijken bijv. :roll:), gewoon om iets met haar te doen. Ook bij de wandelingen doen we onderweg wel spelletjes (koekjes zoeken e.d.).
Binnen doe ik eigenlijk niet veel met de honden. Aandacht krijgen ze wel, maar op mijn initiatief en niet als ze erom zeuren (wat ze dan ook nooit doen). Spelen doen we niet binnen.
Nu is een dog vast niet te vergelijken met een Jack Russel wat energie betreft, maar over het algemeen worden honden naar mijn idee meer moe en voldaan van geestelijke inspanning dan van fysieke inspanning. Catootje werd vaak zelfs alleen maar drukker als ze buiten druk had gerend en gespeeld.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
oejsje
Actief

snackie schreef:bedankt voor de antwoorden!

Wat nu te doen als hij zo pieperig is, want is ie, volgens de da gewoon aandacht aan het vragen. hoe moet je dit dan oplossen.

wij gaan niet een hele avojd met hem spelen,als we het beu zijn,of als ie te gek doet,gaat ze d'r bench in.

Ik zou het piepen negeren. Is inderdaad gewoon aandachtvragen en daar gewoon niet op ingaan. Het heeft tijd nodig dat het minder wordt, maar zolang je er geen aandacht aan schenkt houdt het vanzelf een keer op.

Niet in de bench doen als straf of als je genoeg van der hebt!! Dit is een straf, je laat haar daar 's avonds ook in slapen of doet haar daar later in als ze alleen moet zijn en dan ziet ze het verschil niet meer met straffen of slapen/alleen zijn!!!

Als je het beu bent is het zaak het te negeren, springt ze op de bank en komt ze om aandacht vragen. Kun je haar bijvoorbeeld zonder wat te zeggen van de bank af zetten en dit herhalen tot ze er op een gegeven moment genoeg van heeft (is maar een idee).

Maar een pup kost in het begin gewoon veel tijd en geduld en als je er geen zin in hebt of geen tijd in wilt stoppen vraag ik me af waarom jullie een pup hebben genomen :denken: .

Dus gebruik de bench alsjeblieft niet als strafplaats dit vraagt voor later alleen maar om problemen. Neem nu de tijd voor de pup (ze is immers pas 8 weken oud!!) anders krijg je er later gewoon problemen mee. Heb geduld en negeer wanneer het te veel wordt. Maar stop haar niet voor alles de bench in!!!

Geduld, geduld en geduld is wat je moet hebben bij een pup!!!!
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

de bench mag je sowieso niet als straf gebruiken en ook niet omdat je de hond beu bent.
pups vragen nu eenmaal aandacht als het je echt te gortig word en je weet zeker dat hij niet naar buiten moet of eten wil dan kun je het piepen negeren maar niet de bench gebruiken als gemakkelijke oplossing voor je zelf want dan krijgt hij daar negatieve ervaringen mee.
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mijn Jack Russel is helemaal niet druk. Echt niet :19: In huis is ze hartstikke rustig en buiten wel actief, maar niet hysterisch. Het enige wat ze graag doet (maar dat doet mijn andere hond ook) is lekker de tuin "bewaken" en schelden op de hondjes die langslopen. Onze achtertuin ligt aan het water en de buren aan de overkant van dat water hebben ook honden, niets is zo leuk om lekker te blaffen met zo'n veilige sloot er tussen :mrgreen: Bij stal zit ze altijd in de hooiberg, muisjes jagen :cheer:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
snackie

oejsje schreef:

Ik zou het piepen negeren. Is inderdaad gewoon aandachtvragen en daar gewoon niet op ingaan. Het heeft tijd nodig dat het minder wordt, maar zolang je er geen aandacht aan schenkt houdt het vanzelf een keer op.

Niet in de bench doen als straf of als je genoeg van der hebt!! Dit is een straf, je laat haar daar 's avonds ook in slapen of doet haar daar later in als ze alleen moet zijn en dan ziet ze het verschil niet meer met straffen of slapen/alleen zijn!!!

Als je het beu bent is het zaak het te negeren, springt ze op de bank en komt ze om aandacht vragen. Kun je haar bijvoorbeeld zonder wat te zeggen van de bank af zetten en dit herhalen tot ze er op een gegeven moment genoeg van heeft (is maar een idee).

Maar een pup kost in het begin gewoon veel tijd en geduld en als je er geen zin in hebt of geen tijd in wilt stoppen vraag ik me af waarom jullie een pup hebben genomen :denken: .

Dus gebruik de bench alsjeblieft niet als strafplaats dit vraagt voor later alleen maar om problemen. Neem nu de tijd voor de pup (ze is immers pas 8 weken oud!!) anders krijg je er later gewoon problemen mee. Heb geduld en negeer wanneer het te veel wordt. Maar stop haar niet voor alles de bench in!!!

het lag ook het eerste jaar nog niet in mijn plannng een hondje te nemen,mar vriend moest en zou, en ik mag er nu voor zorgen.
Ik probeer dat gewoon zo goed mogelijk te doen.

maar goed,als we haar dus de bench in doen voor te slapen,begint ze meteen te piepen.

Zovaak als straf gebruiken we de bench niet, want negeren doen we haar veel vaker,maar goed,op den duur is ze moe,en gaat ze dus wel de bench in, en dan begint ze erg te piepen.
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

snackie schreef:
oejsje schreef:

het lag ook het eerste jaar nog niet in mijn plannng een hondje te nemen,mar vriend moest en zou, en ik mag er nu voor zorgen.

maar goed,als we haar dus de bench in doen voor te slapen,begint ze meteen te piepen.

Zovaak als straf gebruiken we de bench niet, want negeren doen we haar veel vaker,maar goed,op den duur is ze moe,en gaat ze dus wel de bench in, en dan begint ze erg te piepen.
als ze gaat piepen wanneer ze de bench ingaat is dat een teken dat ze het niet fijn vind.
doen jullie het deurtje dicht of laat je het open en waar staat de bench?>
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
oejsje
Actief

snackie schreef:
oejsje schreef:

Wat ik in het begin met onze pup heb gedaan is de bench op onze slaapkamer gezet met het deurtje open. Als hij toen wakker werd, piepte hij en mocht hij even naar buiten.

Een tijdje later ging het deurtje dicht en daarna ging de bench naar een andere ruimte. Hier ben ik in het begin bij hem gaan zitten tot hij in slaap viel om hem gerust te stellen omdat je niet meer in dezelfde ruimte bent. Als hij eenmaal sliep of weg begon te dutten ben ik zelf gaan slapen. Na een tijdje was dit alles niet meer nodig.

En als ik jou was zou ik je vriend eens gaan attenderen op de verantwoordelijkheid na het maken van deze keus!
Laatst gewijzigd door oejsje op 04 feb 2006 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
oejsje
Actief

Martijn schreef:
snackie schreef: Zovaak als straf gebruiken we de bench niet, want negeren doen we haar veel vaker.
Het gaat er niet om dat je haar niet mag straffen. Dat is wel zo bij een pup maar daar gaat het nu dus even niet om. Tenminste, je mag het wel maar het werkt averechts.

Een bench is een raar ding. Ik ben nogal van de zuiverheid van bewoordingen duis laten we het een kooi noemen. Zo noemen we het bij alle andere dieren ook en dat is wat het is. Een kooi. Een bench is een ding om in het park op te zitten.

We zijn er over uit dat een kooi in eerste instantie geen leuk verblijf is voor een hond, toch? Kooi is gevangen is niet vrij en dus niet leuk.

Ik neem aan dat hierover geen discussie gevoerd kan worden.

Waarom vinden honden een kooi dan vaak toch niet erg?
Omdat de eigenaar het verblijf in de kooi zodanig gecultiveerd heeft met prettige connotaties dat het gevoel van gevangen zijn naar de achtergrond verdwijnt. De hond heeft dan geleerd dat er vaak leuke en fijne dingen in de kooi te vinden zijn. Net zolang tot het geluk van de tralies afdruipt.

Dan, en alleen dan vindt een hond het leuk om in de kooi te zitten.
Je kunt dat alleen bereiken door de kooi het centrum van alles wat leuk is te maken. Daar hoort straf niet bij. Verveling ook niet.
Wel eten, spelen, rust (zolang de pup daar behoefte aan heeft) en veiligheid.

Je moet opppassen met vergelijkingen tussen kinderen en honden maar voor één keer dan: Stel dat je je kind als hij stout is naar zijn kamer stuurt. Dat kan...doen zoveel mensen. "Ga naar je kamer!" met zo'n boze stem en zo'n wijzende vinger. Dat is straf.

Denk je dan dat je kind het daarna nog leuk vind als je zegt "Weet je piet? Je hebt zo vreselijk je best gedaan vandaag, nu mag je fijn op je kamer zitten met al je speelgoed.
Nee, vindt íe niet leuk. Sterker nog. Piet gaat janken.

Als je hem nooit voor straf naar zijn kamer gestuurd had maar die alleen maar als beloning had gebruikt had hij het geweldig gevonden.
Op de kamer is lego. Piet vindt lego leuk. Piet is graag op zijn kamer. Niet de godganze dag maar een uur wel.

Snap je?
Een bench is wat je er van maakt. Jij wil er iets leuks van maken want als het niet leuk is gaat het hondje huilen. Dan moet je hem dus helemaal nooit voor straf gebruiken. Niet omdat dat niet hoort, omdat het zielig is of omdat de boekjes zeggen dat dat niet goed is maar domweg omdat dat tegenstrijdig is aan wat je wilt bereiken.

Je kunt een bench wel als straf gebruiken hoor...maar daarna niet weer als speelkamertje. Het is het een of het ander en jij hebt voor het ander gekozen dus kan het één niet meer.

Oke? Oke!

Dan het verhaal straf en pup.
Jouw pup is bijna 8 weken oud schrijf je.
De eerste 4 halen we er af want dan leert een pup nog niets. Houden we 4 weken over. Toch?
Van die 4 weken halen we er drie af want een pup slaapt driekwart van de dag. Leert hij ook niet. Eén week over.
In die ene week is hij door zijn moeder verstoten, uit zijn huis gehaald, in een nieuw huis gezet en in een wereld terechtgekomen waar hij niets maar dan ook niets van kent.

Wat ga je dan zitten bestraffen? Hij weet nog helemaal niets.
Hij heeft helemaal geen keuze in zijn gedrag dus wat bestraf je dan?
Het enige waaraan hij een beetje zekerheid kan ontlenen ben jij en als hij dan zenuwachtig wordt omdat hij niet bij je kan komen krijgt hij op zijn kop.

Dat is niet goed voor een hond. Door gebrek aan zekerheid zal hij alleen maar drukker en claimender worden.

Laat die bench voor wat het is. Dat komt nog wel.
Jij krijgt jouw pup veel rustiger door hem bescherming en veiligheid te bieden. Hoe hem lekker bij je. Wat is er heerlijker dan met een jong puppie in je jas door de wereld te stappen?

Laat je niet bang maken door mensen die zeggen dat je vanaf dag één keihard moet zijn omdat je hond anders onmogelijk wordt. Die mensen weten niet wat een hond is en denken dat je er alleen een afgestompte zombie van kunt maken die van alle correcties geleerd heeft vooral helemaal niks meer te doen.
Dat werkt trouwens niet bij een terrier. Die gaat niet in zijn schulp maar afreageren.

De meeste mensen weten gevoelsmatig wat een pup nodig heeft.
Zachte stem, zachtjes aaien en beschermen als hij slaapt en leren als hij wakker is. Het is een baby. Zo moet je hem behandelen.
In alles veiligheid en betrouwbaarheid uitstralen.
Als hij te hard in je handen bijt zeg dan duidelijk (maar binnen de babymarge) "Nee!". Dan gaat hij het meteen nog een keer doen want zo zijn pups en dan zeg je weer "Nee!"
(Niet met zijn naam er bij want die bewaren we voor leuke dingen)
Als je elke keer dezelfde reactie geeft leert hij daar wat van.
Als je te zacht bent leert hij hoe hij jou nee kan laten zeggen, als je het te hard doet leert hij dat je een hysterisch wijf bent en als je het goed doet leert hij dat hij beter niet kan bijten.

Omdat jouw puppy zo vroeg bij zijn moeder weg is gegaan heeft zij hem niet kunnen leren wat wel en niet geaccepteerd wordt. Die taak ligt nu dus bij jou en als ik je een belangrijke tip mag geven zou ik daarop focussen.
Grenzen aanleren is nu veel belangrijker dan de bench en zindelijkheid.
Lees dit goed door en neem het als raad mee! Ik had het niet beter kunnen formuleren Martijn! :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nou, ik heb weer geboeid zitten lezen! :ok: Niets aan toe te voegen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
snackie

Zo, bedankt voor het enorme verhaal martijn.

Alleen het laatste stukje wat je zegt :
Omdat jouw puppy zo vroeg bij zijn moeder weg is gegaan heeft zij hem niet kunnen leren wat wel en niet geaccepteerd wordt. Die taak ligt nu dus bij jou en als ik je een belangrijke tip mag geven zou ik daarop focussen.
Hoe leer je dan de grenzen.
door hem veilig in je jas te stoppen?Lijkt mij ook niet.

Kijk het is mijn 1e, eigen hondje, een hondje uitlaten is wel heel anders.
Ik wil het daarom ook zo goed mogelijk doen.
misschien was het de tijd nog niet,maar nu is ze er,en gaat ze niet meer weg, wil natuurlijk wel een zo'n fijn mogelijke hond 'creeren.'

wat je zegt,over de bench is een speelkamertje,klopt ook wel, ze heeft dr eten en drinken erin,maar ook haar mandje,met een fleecce deken erin + wat speeltjes.

niet echt vervelend dus.
maar goed wat je zegt over de vergelijking met een kind,ee poosje is leuk,maar daarna verveelt het.

dan jankt ze dus om aandacht, nu zegt de 1e negern,en jij aanhalen?
ik zit er nu een beetje tussenin omdta ik het niet zeker weet
snackie

ik zag nog andere vragen heirboven :

de bench is dicht,maar niet vast,als ze er tegen duwt gaat ie open, is puur voor dat de kat anders het vvlees/brokjes op eet.

de bench staat in de huiskamer.
Op mijn slaapkamer heb ik daar geen ruimte voor over, en aangezien ik werk overdag (in pozen van 3 u) dus altijd tussendoor ff een half uurtje thuis bent) zit ze de hele tijd op een donkere kamer.

als we gaan slapen,gaat ze mee de slaapkamer op (niet in bed,dat wil ik niet, vriend wel,maar dat lijkt me geen goed plan)
Ik heb een grote doos,met een fleece deken en een handdoek in, ook een stuk waar ze evt, als ze een ongelukje heeft op kan(kranten)
ze gaat de doos in,en gaat slapen.

wat ik wel vor dr heb, is een warmwaterzak in een knuffel.

omdat ze het regelmatig koud heeft,en daar dan lekker tegen kan gaan liggen.
dat probeer ik af te bouwen,dat ze zichzelf leert te warmen ipv warm gehouden word, (ik wete niet of dit ook goed of slecht is?)

is iig wel ideaal, want ze is dan wel stil,snachts,(deze ligt overdag ook in de bench als ik weg ben.
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

hoelang zit ze dan iedere keer alleen??? en hoe vaak per dag???
Afbeelding
oejsje
Actief

Jammer genoeg denk ik dat je er weinig van snapt. Het feit janken moet je negeren, maar je moet voorkomen dat ze gaat janken door haar aan te halen.

Ik neem aan dat je geen vakantie hebt opgenomen om de eerste weken in huis te zijn voor je pup? Wat wil zeggen dat de pup al vanaf 5,5 week zo'n 6 uur op een dag alleen is. Waar je dan tussen in een half uur thuiskomt?

Ik vind dit echt veel alleen en dan maar klagen dat ze jankt :19:

Ik weet niet hoe je je hond zo wilt opvoeden of een prettig leven wilt geven.... :denken:

Ik kan het mis hebben hoor.... maar dus de grote vraag... hoe lang is de pup op een dag alleen?
snackie

Ik stel het heel erg op prijs,dat je zulke adviezen geeft.
daar heb ik iig wat aan,

In die 3u dat ik weg ben,

is het meestal als ik in het halletje binnenkom, dat ze het dan net niet meer droog houdt,
dus dan moet ik naar de bench rennen,en naar buiten rennen .
(in ons geval is dat het balkonnetje, want om ff 6 verdiepingen naar beneden te rennen,is het toch te laat)

Dus als ik mazzel heb,en 5 min. eerder thuis kan zijn(wat ik vaak heb) dan lukt het net op tijd (Wat dat betreft een 10+ voor zinderlijkheid)

Ik geef haar ook gewoon het vlees ,maar soms laat ze een beetje staan,en als ze toevallig een keer weinig eet, wet eik zeker dat z enog ene paar happies eet.
ik denk ook ,dat dat best fout is,want zo werk je wss een te dikke hon din de hand?(de ales opschrokt?)
dus dat zal ik niet meer doen,

Mogen de harde brokjes + water wel gewoon in de bench blijven?

Snachts gaat heel goed.
Buiten om dat de kat af en toe aan het pesterijen is (die heeft nog wel eens een sjeesbui)

sinds dat kruikje is ze eigenlijk stil snachts (deed ze ook wel eens janken,omdat ze dus helemaal niet in die doos wilde slapen)
maar dat kruikje maakt haar lekker rustig en loom denk ik.

ze begint snachts te rommelen in de doos,en zachtjes te piepen, dan wete ik dat ik eruit moet,omdat ze dan een plasje moet doen.

de laaste week,ben ik er 3 of 4 van de 7 nachten uit gemoeten
omdat ze moest, de rest slaapt ze door tot half 7,en dan begint de kat te donderen,en als ze wakker word , ze t ik dr voor de zekerheid maa rgelijk buiten.
dan nog een uurtje terug in de doos,dan jammert ze nog wel ff,maar gaat na 3 minuten toch weer sapen.

Ze is best braaf,alleen laat duidelijk merken,dat ze het er niet altijd mee eens is.

In de bench piept ze alleen, Savonds,als mijn vriend thuis is,
Als ik overdag thuis ben,en ze zit ff in de bench ,bijv. met stofzuigen en dweilen(want dan kan ik echt niet 10 dingen tegelijk doen, zoals o.a. op de hond letten) dan piept ze ook niet.
maar als ik dit savonds doe,en vriend is thuis,is het altijd piepen.

ik denk dat ze die 3u makkelijk aankan, ze heeft nog niets echt gesloopt.
Wat ze gesloop t heeft is een harde muis van de kat,maar toen lag ze bij mijn vriend,en die lette niet op.
Verder kan ik het me niet 1,2,3, bedenken.

Echte knager is het niet,maar ben wel bang,dat als ze evt alleen zou zijn,dat ze misschien dan wel gaat knagen?
snackie

Martijn schreef:Het onderstaande komt misschien wat heftig over maar zo bedoel ik het niet.
Ik ben niet boos ofzo..probeer alleen heel duidelijk te zijn.

Hoe leer je dan de grenzen.
door hem veilig in je jas te stoppen?Lijkt mij ook niet.
Je stelt zelf een vraag en geeft dan antwoord. Geeft niet maar niet net doen of ik de vraag stel, ajb.

Ik heb niet gezegd dat je hem grenzen leert door hem in je tas te stoppen.
Ik had het trouwens over een jas waar het warm is en waar jouw geur hangt. Dat is niet hetzelfde als een tas. [/quote]

Dat stukkie,was niet aanvallend bedoeld,maar ik bedoelde bij wijze van,misschien had ik dat er ff bij moeten zetten?

ow, wa oejsje zegt in het dik gedrukte over mijn vriend.
Hij vind alles wel heel leuk en aardig,maar consequent is hij absoluut niet,en dat moet wel bij een jong diertje.

Ik probeer dat zoveel mogelijk te zijn,maar als ik zit zeg,is het zit,en niet spelen (als weet ik dat je de aandacht er slecht bij kunt houden,als de kat ook aan het spelen is ;) )
starfleet
Erelid

snackie schreef:
In de bench piept ze alleen, Savonds,als mijn vriend thuis is,
Als ik overdag thuis ben,en ze zit ff in de bench ,bijv. met stofzuigen en dweilen(want dan kan ik echt niet 10 dingen tegelijk doen, zoals o.a. op de hond letten) dan piept ze ook niet.
maar als ik dit savonds doe,en vriend is thuis,is het altijd piepen.
Alles is wel zo'n beetje gezegd, aan de post van Martijn heb ik niets toe te voegen. Maar dit verwondert me. Waarom moet ze in de bench als je vriend en/of jij thuis zijn? Toen Buffy nog een puppie was kon ik ook absoluut niet dweilen of zuigen uitgebreid, maar dan ging dochter of man even met haar wandelen als het een keer goed moest gebeuren. Wel heb ik haar gewend aan alles, dus ook aan zuigen en dweilen, ze kreeg dan iets lekkers of als ik aan het zuigen was, strooide ik brokjes rond die ze ging lopen zoeken. Zulke dingen horen bij de opvoeding van een puppie, dat je gewoon op den duur alle normale dingen kunt doen, zonder dat je de hele tijd de hond in de bench doet.

Ik vind dat je de hond erg vaak in de bench houdt. Overdag al twee keer drie uur en dan 's avonds ook nog regelmatig en als je klusjes doet. Het is een hoop werk een pup en ik heb de indruk dat je de bench aan het gebruiken bent als wegstopplaats.

Daarnaast vind ik het niet gek dat je puppie van 8 weken nog geen drie uur op kan houden overdag. 's nachts werkt de spijsvertering langzaam en kan dat langer, maar een humpie van 8 weken die moet eigenlijk elk uur naar buiten, dus het is erg lang dat ze op moet houden.

Anne
starfleet
Erelid

snackie schreef: Ik probeer dat zoveel mogelijk te zijn,maar als ik zit zeg,is het zit,en niet spelen (als weet ik dat je de aandacht er slecht bij kunt houden,als de kat ook aan het spelen is ;) )
Het is nog maar een baby, als je het nu leuk en speels houdt blijft het leuk. Ik heb een beetje de indruk dat je van een pup dingen verwacht die je pas met een maand of vijf/zes verwachten kan. Ik zou flink gas terugnemen. Zit je op puppiecursus met pup?

Consequent zijn bij een kleine pup dat heeft meer te maken met: niet de ene keer van de tafel laten eten en de andere keer niet, niet met commando's die hij nog helemaal moet leren. Maar dat soort dingen leer je ook op puppycursus, zeker als onervaren baas echt een aanrader om je in te schrijven. Goed voor jou en voor je pup.

Anne
snackie

ik zit ook op puppy cursus.
maaar wat moet ik dan, het commando zit kun je niet aanleren,als ze lieve met de kat speelt,
dus moet je je aandacht er ff bij houden. en leid je de hond dus af.
dan zeg ik zit, maar ze gaat dan niet enes zitten,dan is ze al weer weg.

dus daarom zeg ik, zit is zit.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

snackie schreef:ik zit ook op puppy cursus.
maaar wat moet ik dan, het commando zit kun je niet aanleren,als ze lieve met de kat speelt,
dus moet je je aandacht er ff bij houden. en leid je de hond dus af.
dan zeg ik zit, maar ze gaat dan niet enes zitten,dan is ze al weer weg.

dus daarom zeg ik, zit is zit.
Dan zoek je dus een prikkelarme omgeving op om zit aan te leren. Je hebt echt nog een baby, baby hondje. Als ze zit niet doet vanwege de kat, dan is dat jouw schuld, niet die van je pupje. Jij moet het namelijk zo regelen dat het voor haar mogelijk is om jouw commando's aan te leren en op te volgen.
Als je haar wat gaat leren moet je dus een plekje zoeken waar ze zo min mogelij is afgeleid. Desnoods sluit je de kat even weg in de slaapkamer.

Kent ze het commando zit uberhaupt; heb je haar dat geleerd? Anders kan je natuurlijk helemaal niet verwachten dat ze gaat zitten als jij dat zegt :wink:
Afbeelding
schumax
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door schumax »

Ook wij hebben een Jack Russell en zij was veel moeilijker op te voeden dan een rottweiler, maar met heel veel geduld en consequent zijn kom je een heel eind. Ze zijn werkelijk stronteigenwijs maar wij hebben bewezen eigenwijzer te zijn dan haar :smile: . Wij deden Schumi alleen in de bench als wij weg gingen en 's nachts, voor de rest liep zij lekker door het huis rond of buiten om zindelijk te worden want ook daar zijn ze niet makkelijk in, het zijn gewoon beestjes met een gebruiksaanwijzing. Schumi is een heel rustig hondje die wel veel aandacht vraagt maar bijna niet blaft en rond springt. Het is net hoe je er mee om gaat.
Groetjes Annette en een paar flinke lebbers van Beau en Schumi

Afbeelding
snackie

ow, ze kent het commando zit al heel lang,en hoog , en af,zijn we me bezig,hier lukt ook aardig.
snackie

ze zit btw als ze los is, vaak ook op schoot,gewoon om te slapen, of spelen met de kat op de bank.

en als ze over deg rond loopt(op het moment zit ik dan ff achter de pc,maar elke 2min. ga ik wel ff kijken.

het gaat best goed,een ongelukje kan altijd gebeuren(plasje)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

snackie schreef:ow, ze kent het commando zit al heel lang,en hoog , en af,zijn we me bezig,hier lukt ook aardig.
Oke, maar ze is dus nog echt een babyhondje, en vindt het dus heel moeilijk om dat commando uit te voeren als er veel prikkels zijn zoals de kat. :wink:

Dan kan je dus niet van haar verwachten dat ze het dan doet. Ze is alles nog aan het leren, en echt waar, het is niet zo dat ze je commando negeert om jou te pesten.
Het is jouw taak als baas om je hondje zo goed mogelijk te begeleiden en te ontdekken wat je al wel, en wat je nog niet van haar kan verwachten. Als je dus merkt dat ze niet gaat zitten als de kat in de buurt is, dan blijf je zit oefenen in rustigere situaties en vraag je het niet aan haar als je weet dat ze het toch niet op kan volgen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”