Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gedrag dekreu corrigeren??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

gedrag dekreu corrigeren??

Ongelezen bericht door Podenji »

ik vraag me iets af eigenlijk n.a.v. het loopse honden op shows topic.
Vinden jullie dat je een dekreu mag corrigeren als hij staat te repen op kussens en weet ik veel wat of ongeoorloofd een teef bespringt? moeilijk uitleggen hoop dat ik zo duidelijk ben,
SOmmige mensen zeggen namelijk dat je een dekreu ten alle tijden zijn gang moet laten gaan omdat als je hem bestraft voor ongeoorloofd "dekgedrag"dat hij late rniet meer wil dekken :denken: het lijkt mij onzin omdat jij altijd nog de roedelleider bent en het reilen en zeilen bepaald en ik denk dat een reu zich echt niet zo snel op zijn pik getrapt zal voelen ( :mrgreen: ) als je hem corrigeerd op dit gedrag.
wat denken jullie? iemand ervaring? hoe gaan jullie met jullie ( toekomstige ) dekreuen om als ze dit gedrag vertonen?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

maar dat was mijn vraag niet :wink:

mijn vraag was of je een ( toekomstige ) dekreu maar zijn gang moet laten gaan al dan niet sprake van sexuele frustraties of dat je zijn gedrag best in banen kan leiden zonder dat hij daaruit opmaakt dat dekken verboden is zeg maar .
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

wat martijn al zegt, het op kussen of tegen mensen op rijden staat los van het dekken van een teef... ik ben zeker voorzichtig met het corrigeren van een jonge reu die op een teef wil rijden, ook al is de teef niet loops, gelukkig lost dat zich onderling vaak zelf prima op...dus hoef je ook meestal niet als mens in te grijpen..

mijn ervaring is over het algemeen dat op het moment supreme de drift zodanig hoog is dat ze zich uberhaupt niet echt laten tegenhouden..
maar ja er zijn wel honden die zodanig op hun donder gehad hebben omdat ze op een andere hond sprongen, dat die daarna erg voorzichtig dekte.. en dat is niet altijd bevoordelijk...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:maar dat was mijn vraag niet :wink:

mijn vraag was of je een ( toekomstige ) dekreu maar zijn gang moet laten gaan al dan niet sprake van sexuele frustraties of dat je zijn gedrag best in banen kan leiden zonder dat hij daaruit opmaakt dat dekken verboden is zeg maar .
ja dus, omdat het ene het andere niet is, iig met betrekking tot zijn gang laten gaan op kussen ed.. en ook een reu die overal maar opspringt, kun je best corrigeren, corrigeren staat ook niet per definitie gelijk aan een nare ervaring of zich lam schrikken :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ik vraag dit eigenlijk o.a. n.a.v. dat ik eens op eenclubmatch was en een reu stond "dekbewegingen"te maken in de ring, zijn leuter hing er ook een heel stuk uit en het was geen kijk, de bazin wilde hem niet corrigeren want het was een dekreu en als je die voor ditsoort gedrag corrigeerd zal dat schade berokkenen aan zijn wil om te dekken :denken: de keurmeester was trouwens minder gecharmeerd van dit gedrag :mrgreen: ik vraag me af of ze dit niet had kunnen corrigeren, volgens mij had ze hem best af kunnen leiden ofzo, niet gelijk straffen maar gewoon afleiden in dat geval of zie ik dat verkeerd?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:ik vraag dit eigenlijk o.a. n.a.v. dat ik eens op eenclubmatch was en een reu stond "dekbewegingen"te maken in de ring, zijn leuter hing er ook een heel stuk uit en het was geen kijk, de bazin wilde hem niet corrigeren want het was een dekreu en als je die voor ditsoort gedrag corrigeerd zal dat schade berokkenen aan zijn wil om te dekken :denken: de keurmeester was trouwens minder gecharmeerd van dit gedrag :mrgreen: ik vraag me af of ze dit niet had kunnen corrigeren, volgens mij had ze hem best af kunnen leiden ofzo, niet gelijk straffen maar gewoon afleiden in dat geval of zie ik dat verkeerd?
nee dat zie je niet verkeerd, voor zover het zin heeft allemaal, idd niet straffen , maar dat staat voor mij ook los van wel of geen dekreu, gewoon omdat het een natuurlijk gedrag is, tja soms moeten ze even wat frustratie kwijt en je ziet dat vaker bij jonge reuen op de show..opwinding, spanning enz..
ja het staat een beetje lullig, maar ik zou gewoon idd afleiden proberen en anders gewoon dom staan kijken en zeggen nah jee dat ie anders nooooooooooit :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Mijn god..waar zo'n keurleuter zich al niet mee bemoeit.
Laat die man gewoon zijn werk doen en zich niet zo bezig houden met wat charmant is.
gewoon jaloers was ie... :mrgreen: kijk als ie nou zich vastklemde om zijn been ala..
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Laat die man gewoon zijn werk doen en zich niet zo bezig houden met wat charmant is.
gewoon jaloers was ie... :mrgreen: kijk als ie nou zich vastklemde om zijn been ala..
:smile: :smile: :smile:

maar ff terug on topic,het was een reeds ervaren oudere dekreu, en ik davcht ook altijd dat als een dekreu veel ervaring heeft dat hij juist kieskeurig werd , of staat dat hier ook los van?
sorry heb nou eenmaal ( nog ) geen ervaring met reuen :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
yamie schreef:
:smile: :smile: :smile:

maar ff terug on topic,het was een reeds ervaren oudere dekreu, en ik davcht ook altijd dat als een dekreu veel ervaring heeft dat hij juist kieskeurig werd , of staat dat hier ook los van?
sorry heb nou eenmaal ( nog ) geen ervaring met reuen :wink:
mm nou.. het is geen vaststaand iets, ook een heel ervaren reu hoeft niet kieskeurig te zijn, en zo zijn er jonge onervaren reuen die de eerste paar keren erg fijne betrouwbare dekreuen blijken, het zit ook gewoon in het karakter, ras enz..
zo ken ik enorm hitsige geile ervaren reuen.. niet echt kieskeurig te noemen als er maar een gat in zit zeg maar
Laatst gewijzigd door yamie op 03 feb 2006 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
Eerlijk gezegd? Dan nog.
Meneer de meester moet gewoon zijn werk doen en verder zijn ergernissen in zijn dagboek schrijven. Buiten zijn expertise qua exterieur is hij niets meer of minder dan elke andere boerenlul die daar rondloopt.
klopt, maar je werk doen gaat toch wat lastig met een wippende reu aan je been :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Martijn schreef:
yamie schreef:
Eerlijk gezegd? Dan nog.
Meneer de meester moet gewoon zijn werk doen en verder zijn ergernissen in zijn dagboek schrijven. Buiten zijn expertise qua exterieur is hij niets meer of minder dan elke andere boerenlul die daar rondloopt.
klopt, maar je werk doen gaat toch wat lastig met een wippende reu aan je been :wink:
maar dat was niet het geval , en op het moment dat het gebeurde stond betreffende reu aan de kant op zijn beurt te wachten en had de keurmeester een andere hond te keuren, dus wat dat betreft ben ik het wel eens met Martijn
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:
yamie schreef: gewoon jaloers was ie... :mrgreen: kijk als ie nou zich vastklemde om zijn been ala..
Eerlijk gezegd? Dan nog.
maar dat was niet het geval , en op het moment dat het gebeurde stond betreffende reu aan de kant op zijn beurt te wachten en had de keurmeester een andere hond te keuren, dus wat dat betreft ben ik het wel eens met Martijn
jaaa ik ook, maar ik zei, ALS hij nou aan zijn been hing ala... en dacht dat martijn bedoelde dan nog...moet ie niet zeuren en gewoon zijn werk doen, misschien heb ik dat verkeerd begrepen :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Podenji schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef: Eerlijk gezegd? Dan nog.
jaaa ik ook, maar ik zei, ALS hij nou aan zijn been hing ala... en dacht dat martijn bedoelde dan nog...moet ie niet zeuren en gewoon zijn werk doen, misschien heb ik dat verkeerd begrepen :wink:
beetje dom, had ik overheen gelezen :S: tsja als de hond aan de keurmeester zijn been hangt,,,kan me vorstellen dat dat niet gewenst is,als ik aan de kant zou staan zou ik me anders wel prima vermaken , en als het mijn eigen reu is ook :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Daar moet je als keursmurf maar tegen kunnen. Dan pluk je die hond van je been en zeg"Ga maar daar staan. Dan kan ik hem beter zien."
Of je houdt hem gewoon laag als het om voelwerk gaat.
mm mwoh, ik lees ook niet dat hij de hond heeft uit staan schelden of wat dan ook, alleen dat hij er minder van gecharmeerd was, en tja ik ben ook niet gecharmeerd van rijden tegen mensen...wil niet zeggen dat ik de hond idd niet gewoon eraf haal oid en verder niets ;)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:Daar moet je als keursmurf maar tegen kunnen. Dan pluk je die hond van je been en zeg"Ga maar daar staan. Dan kan ik hem beter zien."
Of je houdt hem gewoon laag als het om voelwerk gaat.
mm mwoh, ik lees ook niet dat hij de hond heeft uit staan schelden of wat dan ook, alleen dat hij er minder van gecharmeerd was, en tja ik ben ook niet gecharmeerd van rijden tegen mensen...wil niet zeggen dat ik de hond idd niet gewoon eraf haal oid en verder niets ;)
Het interesseert mij echt helemaal niets.
Of een hond nou kwispelt, likt of op mijn been gaat rijden.
Het is toch mijn hond niet? Waarom moet er dan iets van gevonden worden?

Kennelijk was deze meneer op een dusdanige manier ongecharmeerd dat de omstanders het oppikten. Dat is niet profi van zo'n kerel. :neenee:
nou ja weet ik niet... ik zie niet in waarom een keurmeesters zich niet mag ergeren aan gedrag wat niet moet? dus als een keurmeester een hap krijgt moet hij ook met een stalen gezicht gewoon doorgaan? of als een reu tegen zijn been aanzeikt? nee vind ik niet, als een hond zich niet gedraagt of misdraagt ( met betrekking tot hem dan) vind ik dat hij dara best wat van mag zeggen en/of laten blijken...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

we verschillen van mening :eek: :wink: maar goed, tis ook een ietsie pietsie off topic
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Martijn schreef:Ik vind van niet. Een keurmeester is niets meer of minder dan een ingehuurde kracht.
Die moet gewoon doen waar hij voor betaald/beloond wordt.
Ik hou niet van fatsoensgelul in de ring.

Er is weinig armoediger dan een official met sterallures.
Een keurmeester wordt dus niet betaald, althans geen salaris. Hij/zij krijgt een onkostenvergoeding. Dus een paar tientjes keurgeld, km-vergoeding, een hap te eten (en op show stelt dat regelmatig niet veel soeps voor) en als ie ver genoeg woont een overnachting in een hotel.

Terugkomend op de vraag vind ik dus dat je een reu wel mag corrigeren voor dergelijk ongewenst gedrag. Hij dekt tenslotte maar op 1 plek en dat is bij de fokker thuis. Op andere plekken heeft ie zich net als een willekeurige huishond gewoon te gedragen. Het zou 'lekker' worden als een dekreu maar op alles mag rijden omdat het toevallig een dekreu is.....
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

ik corrigeer dus wel als ze de teef geen seconde meer met rust laten.
mijn reuen reageren alleen op de hoogtij dagen als er niet gedekt mag worden zet ik ze gewoon apart. ik doe of de teef apart of de reuen apart.
ik laat ze dan gewoon effe niet bijelkaar. en dan voorkom je ook onnodig corrigeren.
als ze op een show opstandig worden in de ring wat ik eigenlijk met mijn eigen reuen nog niet vaak heb meegemaakt dan lijdt ik ze af. altijd oogkontact verbreken met het gene waar ie door geobsedeerd is. op een loopse teef reageren ze op de show minder snel dan op andere reuen.
het zijn meestal de reuen die opstandig naar elkaar doen. :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

Martijn schreef:Ik vind van niet. Een keurmeester is niets meer of minder dan een ingehuurde kracht.
Die moet gewoon doen waar hij voor betaald/beloond wordt.
Ik hou niet van fatsoensgelul in de ring.

Er is weinig armoediger dan een official met sterallures.
effe off topic

ik weet niet waar jij die nijd tegen keurmeesters vandaan haalt :denken:

een exposant met hond hoort zich ten alle tijden aan de regeltjes in de ring te houden. een ringmeester zorgt ervoor dat die ook worden nageleeft. dat is ook degene die je hond eruit mag zetten als je de regels overtreed. de keurmeester kan wel zijn menig geven over de te keuren honden, daar wordt ie immers voor gevraagt. je schrijft zelf onder die keumeester in. als je die mening niet kan respecteren had je thuis moeten blijven.
heb 1x als ringmeester een exposant een waarschuwing moeten geven.
ik kreeg een grote bek terug, ja sorry hoor dan ga je tever, de hond van meneer is dus niet meer beoordeeld.
meneer dacht dat ie zelf de regels kon maken :wink:
en dat deed ie wel vaker :19: ja je komt jezelf een keer tegen dan :mrgreen:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

gomez van mij dekte niet als hij niet mocht simpel hij sprong als ik het zij en kwam er ook weer af als ik het zij.

mol :8):
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Mol schreef:gomez van mij dekte niet als hij niet mocht simpel hij sprong als ik het zij en kwam er ook weer af als ik het zij.

hier ook zo mol , maar ik denk dat molossers gewoon makkelijker zijn , teminste als ik ze vergelijk met naqui :N:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ace heb ik ook nooit toegestaan te rijden en/of te dekken zonder toestemming en dat heeft in elk geval voor de afgelopen 2 nesten (1 hier en 1 bij een ander) geen problemen gegeven......toen mocht t nl omdat IK dat zei............
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

jip007 schreef:
Mol schreef:gomez van mij dekte niet als hij niet mocht simpel hij sprong als ik het zij en kwam er ook weer af als ik het zij.

hier ook zo mol , maar ik denk dat molossers gewoon makkelijker zijn , teminste als ik ze vergelijk met naqui :N:
Hier idem. :ok:
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Fozzie was al zes maanden toen hij hier kwam. Het is de bedoeling dat hij later als dekreu wordt gebruikt. Vanaf dag 1 probeerde hij op Choice te rijden. Ook op Cyntha, maar die maakte direkt duidelijk dat ze daar niet van gediend was dus dat heeft ie nooit meer geprobeerd. Choice was een ander verhaal want die gromde niet van zich af. Ik heb het er bij Fozzie uitgekregen zonder straffen maar door hem af te leiden. Dat werkt goed. De heel enkele keer dat ie het nu nog eens probeert (bijna nooit dus) geeft Choice even een grommetje en dan houdt ie ermee op.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”