pooh schreef:Ja dit is dus voor een witte herder iets wat je vaak terug ziet.
Ameno doet het ook, borstelt en blaft er behoorlijk op los. Ik loop dan gewoon door of roep haar bij me zodat we gewoon verder gaan. Verder doe ik er niets aan.
Angst is het niet, anders zou die staart niet zo hoog in de lucht staan. Maar het is wel een vorm van waakzaamheid icm met terughoudendheid.
Het enige waar je op moet letten is of haar geblaf niet omlaat in gehap. Bij Ameno ben ik 100% van overtuigd dat ze niet bijt, en dat ze het doet om te waarschuwen.
Het laag benaderen van andere honden zie ik persoonlijk als een voordeel, omdat ze andere honden ietwat onzeker benadert wordt er nooit geknokt. De anderen zijn haar altijd de baas.
Trouwens Ameno benadert bezoek wat hier binnenkomt ook zo, blaffen, borstelen, staart hoog en na een paar minuten als iedereen zit dan komt ze koekjes snaaien en wil ze door iedereen geaaid worden. Wellicht dat Luna dat ook nog gaat doen

Bedankt voor de uitleg!
Nu je het zegt, het is idd meer waakzaamheid dan angst.

In het begin als er een onbekende hond aankwam deed ze één keer binnensmonds 'woef', zo van; vrouwtje, daar komt iemand!
Ik denk dat ze, nu ze zelfverzekerder wordt, ook in haar spel met andere honden (ze is niet meer bang als een hond bij het spelen veel lawaai maakt, en durft zelf ook al wat meer te 'stoeien' dankzij haar speelmaatje op de training), dat ze toch wat meer 'lawaai' durft te maken.
Ik ben er, qua honden en rare objecten ook van overtuigd dat ze niet agressief/happerig zal zijn, maar met vreemde mensen houd ik het wel goed in de gaten.
Een vriend van mijn broer komt hier regelmatig, en dat weet ik meteen als ik boven zit (Luna bij m'n ouders beneden) want dan wordt er dus ook geblaft. Wel binnensmonds en niet constant, maar toch wel regelmatig. Die jongen is zelf ook bang voor honden, daar ligt het denk ik ook aan, dat voelt ze natuurlijk. Ik vind dat ze bij deze knul wel wat onzeker overkomt, en dat in combinatie met blaffen vind ik reden genoeg om extra op te letten.
Ik zal ook eens tegen mijn broer zeggen dat 'ie haar moet negeren als ze zo blaft, want hij heeft dan de neiging om mee te gaan 'blaffen'.

En die vriend moet haar ook maar gewoon negeren, dan gaat het denk ik een stuk soepeler allemaal.
Als er vrouwvolk binnenkomt is er niets aan de hand, maar mannen wordt wel waakzaam op gereageerd. Als de persoon bekent is en niet bang, dan doet ze net zo vrolijk als anders.
Zwitserse Witte Herder Luna, 8 jaar.
Mechelse Herder Fun, 6 maanden.