Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toepassen oefeningen
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Toepassen oefeningen
Bram kan nu allerlei gehoorzaamheidsoefeningen zoals af op afstand en los volgen. Ik merk dat ik wat moeite heb om de oefeningen in de praktijk toe te passen. De uitzondering is hierrrr want die pas ik zeker in de praktijk toe.
Uiteindelijk zou ik graag willen dat ik hem op afstand kan laten liggen als er bijv. paarden aankomen. En lijkt het me handig als hij volgt (aan de lijn in dit geval) als we in een winkelstraat lopen. Maar hoe maak je nou die stap van 'trainen' naar praktijk?
Trainen met steeds meer prikkels? En het zo opbouwen? Hoe hebben jullie dat gedaan? Praktische tips zijn welkom.
Uiteindelijk zou ik graag willen dat ik hem op afstand kan laten liggen als er bijv. paarden aankomen. En lijkt het me handig als hij volgt (aan de lijn in dit geval) als we in een winkelstraat lopen. Maar hoe maak je nou die stap van 'trainen' naar praktijk?
Trainen met steeds meer prikkels? En het zo opbouwen? Hoe hebben jullie dat gedaan? Praktische tips zijn welkom.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik denk inderdaad in steeds lastigere situaties het toe gaan passen.
Vaak gaat dat wel een beetje automatisch zo heb ik het idee. Tenminste, ik heb Moos en Saar los leren volgen in de lege duinen, en ben dat op een gegeven moment gaan gebruiken als ik dacht, nu zou het handig zijn en erop gokte dat ze het ook op dat moment zouden kunnen.
Ze moeten bijvoorbeeld volgen als we in de duinen fietspaden over moeten steken. Dat heb ik eerst aan de lijn gedaan, en dan los volgen blijven oefenen op plekken waar het niet erg was als ze de fout in gingen, en ben dat uit gaan bouwen. Op een gegeven moment 'voel' je dat ze het los aankunnen, ook langs een druk fietspad, en dat heb ik toen dus gedaan
Nu komen ze bij dat ene fietspad bij die kuil wat we meerdere keren per week passeren al zelf bij me lopen, dat is helemaal makkelijk
Met 'blijf' een beetje hetzelfde idee. Dat heb ik ook eerst geleerd, eerst binnen, toen buiten, toen op steeds drukkere plekken etc. Moos kan nu 'zit en blijf' en 'af en blijf' midden in het bos tussen 10 spelende honden. Saar niet, en van haar vraag ik dat dus ook (nog) niet. Met Saar doe ik alleen blijf als er niet teveel drukte om haar heen is.
Toen Moos en Saar 'blijf' eenmaal beheersden in de rustiger duinen ben ik het ook gaan gebruiken als ze in de auto moeten blijven zitten. Nu kan ik dus de autodeur open laten staan, en dan blijven ze zitten tot ik ze kom halen.
Ik doe het dus heel erg met aanvoelen of de hond het aankan of niet, op de een of andere manier merk je dat wel. Moos zou los kunnen volgen in een winkelstraat, Saar absoluut niet. Dat doe ik dus nooit met ze, maar gevoelsmatig weet ik dat Moos het zou kunnen.
En daar gaan dus best wat maanden/jaren overheen
Moos kon met 6 maanden prima 'blijf', maar toch echt niet naast 10 spelende honden. Met 1.5 jaar ook nog niet, pas toen hij zo'n 2 jaar was merkte ik dat onze verstandhouding zodanig was, en dat Moos zo goed op mij kon letten dat ik dan weleens kon proberen; en dat lukte dus.
Maar dat is dus een heel geleidelijk proces hier geweest.
Vaak gaat dat wel een beetje automatisch zo heb ik het idee. Tenminste, ik heb Moos en Saar los leren volgen in de lege duinen, en ben dat op een gegeven moment gaan gebruiken als ik dacht, nu zou het handig zijn en erop gokte dat ze het ook op dat moment zouden kunnen.
Ze moeten bijvoorbeeld volgen als we in de duinen fietspaden over moeten steken. Dat heb ik eerst aan de lijn gedaan, en dan los volgen blijven oefenen op plekken waar het niet erg was als ze de fout in gingen, en ben dat uit gaan bouwen. Op een gegeven moment 'voel' je dat ze het los aankunnen, ook langs een druk fietspad, en dat heb ik toen dus gedaan
Nu komen ze bij dat ene fietspad bij die kuil wat we meerdere keren per week passeren al zelf bij me lopen, dat is helemaal makkelijk
Met 'blijf' een beetje hetzelfde idee. Dat heb ik ook eerst geleerd, eerst binnen, toen buiten, toen op steeds drukkere plekken etc. Moos kan nu 'zit en blijf' en 'af en blijf' midden in het bos tussen 10 spelende honden. Saar niet, en van haar vraag ik dat dus ook (nog) niet. Met Saar doe ik alleen blijf als er niet teveel drukte om haar heen is.
Toen Moos en Saar 'blijf' eenmaal beheersden in de rustiger duinen ben ik het ook gaan gebruiken als ze in de auto moeten blijven zitten. Nu kan ik dus de autodeur open laten staan, en dan blijven ze zitten tot ik ze kom halen.
Ik doe het dus heel erg met aanvoelen of de hond het aankan of niet, op de een of andere manier merk je dat wel. Moos zou los kunnen volgen in een winkelstraat, Saar absoluut niet. Dat doe ik dus nooit met ze, maar gevoelsmatig weet ik dat Moos het zou kunnen.
En daar gaan dus best wat maanden/jaren overheen
Moos kon met 6 maanden prima 'blijf', maar toch echt niet naast 10 spelende honden. Met 1.5 jaar ook nog niet, pas toen hij zo'n 2 jaar was merkte ik dat onze verstandhouding zodanig was, en dat Moos zo goed op mij kon letten dat ik dan weleens kon proberen; en dat lukte dus.
Maar dat is dus een heel geleidelijk proces hier geweest.
Laatst gewijzigd door Moos op 04 feb 2006 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

- starfleet
- Erelid
Wij zijn altijd blijven trainen tijdens het wandelen. M.n. volgen en zitten gebruiken we heel erg veel bij een gewone wandeling. Volgen als het druk is zodat ze op ons let en zitten bij het wachten met oversteken, dat soort dingen. Alles wat in de praktijk handig is.
Je moet een beetje zelf kijken wat je wil.Wil je examens halen of wil je in de praktijk handige commando's. Down en blijf gebruiken wij bijcvoorbeeld eigenlijk nauwelijks in de dagelijkse praktijk, als ik zeg blijf, blijft ze gewoon staan, maar daar krijg je geen punten voor op een examen.
"Aan de voet" beheerst Buffy prima, maar wanneer moet ik dat nu gebruiken buiten de cursus. Commando "Aanlijnen" vind ik weer wel handig, maar daar krijgt ze weer geen punten voor, terwijl dat bij ons in huis in de praktijk betekent: netjes voorkomen, daarna in zit en je kop uitsteken zodat de riem aangeklikt kan worden en heel vaak gebruikt wordt.
Anne
Je moet een beetje zelf kijken wat je wil.Wil je examens halen of wil je in de praktijk handige commando's. Down en blijf gebruiken wij bijcvoorbeeld eigenlijk nauwelijks in de dagelijkse praktijk, als ik zeg blijf, blijft ze gewoon staan, maar daar krijg je geen punten voor op een examen.
"Aan de voet" beheerst Buffy prima, maar wanneer moet ik dat nu gebruiken buiten de cursus. Commando "Aanlijnen" vind ik weer wel handig, maar daar krijgt ze weer geen punten voor, terwijl dat bij ons in huis in de praktijk betekent: netjes voorkomen, daarna in zit en je kop uitsteken zodat de riem aangeklikt kan worden en heel vaak gebruikt wordt.
Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 05 feb 2006 02:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe het met de training toepassen in een dagelijkse situatie, ook al is het dan niet persé nodig. Bijvoorbeeld volgen aan de lijn (Raisa heeft net basiscursus afgerond) doe ik soms ook midden in 't bos een stukje.
Verder pas ik het toe als de situatie er wel om vraagt, maar ik blijf daarnaast ook een beetje de oefeningen herhalen en het telkens iets moeilijker maken.

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Dat is wat ik vaak tegen heb op veel cursussen. Je krijgt allerlei oefeningen aangeleerd waarvan sommige nuttig zijn in de praktijk, maar sommige ook helemaal niet of er wordt niet bij verteld hoe je het in de praktijk zou kunnen toepassen. Bij ons bijvoorbeeld wordt er niet gespeeld door de honden en mogen de honden ook geen contact met elkaar maken tijdens de les. Met de honden die je tijdens je wandelingen tegen komt, is het natuurlijk heel anders. Ik heb de dingen die ik op de cursus heb geleerd van het begin af aan in de praktijk toegepast in steeds moeilijkere situaties. Net als Moos als zei, je leert je hond in de loop van de tijd genoeg kennen om te weten wat hij wel of niet aankan. Ik weet bijvoorbeeld dat ik Catootje wel mee kan roepen als ze aan het spelen is, maar een zit of een af hoef ik niet te vragen als er veel afleiding is.
Verder maak ik vooral gebruik van wat ik geleerd heb, door de methode toe te passen bij de dingen die ik nuttig vind, maar die je niet leert op de cursus (tenminste niet op onze cursus), zoals in de auto blijven tot ik zeg dat ze eruit mogen. Dingen die ze nog niet op commando kunnen probeer ik te belonen als ze die spontaan doen. Belle kan nu bijvoorbeeld op commando in het bos naast me komen lopen als er tegenliggers (met of zonder hond) aankomen, Catootje nog niet, maar die beloon ik dus elke keer dat ze spontaan naast me komt lopen (naast, goedzo meisje, dat is naast).
Verder doe ik vaak spelletjes tijdens de wandelingen, zodat ze een beetje op mij gericht blijven. Bovendien vinden ze dat ook leuk.
Verder maak ik vooral gebruik van wat ik geleerd heb, door de methode toe te passen bij de dingen die ik nuttig vind, maar die je niet leert op de cursus (tenminste niet op onze cursus), zoals in de auto blijven tot ik zeg dat ze eruit mogen. Dingen die ze nog niet op commando kunnen probeer ik te belonen als ze die spontaan doen. Belle kan nu bijvoorbeeld op commando in het bos naast me komen lopen als er tegenliggers (met of zonder hond) aankomen, Catootje nog niet, maar die beloon ik dus elke keer dat ze spontaan naast me komt lopen (naast, goedzo meisje, dat is naast).
Verder doe ik vaak spelletjes tijdens de wandelingen, zodat ze een beetje op mij gericht blijven. Bovendien vinden ze dat ook leuk.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Zoek stok!
- Zeer actief
Bij sommige oefeningen heeft de trainer wel gezegd waar ze in de praktijk voor zijn, maar sommige oefeningen zijn ook 'onzin' als ik het even zo mag zeggen. Ik zou werkelijk niet weten wanneer je zit uit af bijvoorbeeld zou moeten toepassenBelle schreef:Dat is wat ik vaak tegen heb op veel cursussen. Je krijgt allerlei oefeningen aangeleerd waarvan sommige nuttig zijn in de praktijk, maar sommige ook helemaal niet of er wordt niet bij verteld hoe je het in de praktijk zou kunnen toepassen.
Ik vind het handig om een aantal van die oefeningen te kunnen toepassen in de praktijk, maar de hoofdreden van het trainen is dat ik merk dat het de relatie Bram-ikke erg veel goed doet. Als ik regelmatig train, is hij veel meer op mij gericht door het 'samen doen'.

Linda, Izzie en Bram
-
Marion.
Ik "train" nooit meer met mijn honden. De cursussen zijn geweest voor het samen aan het werk zijn. Ik en mijn puppenkindje. Band opbouwen. En daarnaast zijn sommige dingen gewoon handig dat ze dat kunnen.Zoek stok! schreef:Ik vind het handig om een aantal van die oefeningen te kunnen toepassen in de praktijk, maar de hoofdreden van het trainen is dat ik merk dat het de relatie Bram-ikke erg veel goed doet. Als ik regelmatig train, is hij veel meer op mij gericht door het 'samen doen'.
Bv het blijf en 3 minuten uit zicht. Dat gebruik ik best veel. Als we op een terrasje zitten en ik moet naar het toilet ofzo. Of zoals bij het forumweekendje op de camping, als ik ga douchen. Uiteraard laat ik ze niet alleen (altijd toezicht), maar ze kunnen het heel erg goed. En dat is handig.
Maar ze staan hier echt nóóit meer onder appèl. Zij zijn hond, in al hun hond-zijn. En die cursussen hebben een basis gelegd, waar ik nu de vruchten van pluk. Ze hoeven nooit meer "kom voor", keurig voor me zitten, en dan om me heen te draaien zodat ze strak naast me links zitten. Schei uit. Maar ze komen bij me als ik dat wil. En of dat naast de zak met snoepjes is, of dat voor me is, of dat dat strak links-zittend naast me is.... zal mij worst zijn
- Zoek stok!
- Zeer actief
Tsja, over een paar jaar zal mij dat misschien ook worst zijn, maar nu moet hij toch echt keurig recht voorkomen, strak naast m'n been volgen etc. Ik ga nog wel even door met gehoorzaamheidscursussen en dat hoort er gewoon bij.Marion. schreef: Ze hoeven nooit meer "kom voor", keurig voor me zitten, en dan om me heen te draaien zodat ze strak naast me links zitten. Schei uit. Maar ze komen bij me als ik dat wil. En of dat naast de zak met snoepjes is, of dat voor me is, of dat dat strak links-zittend naast me is.... zal mij worst zijn

Linda, Izzie en Bram
-
Marion.
Mijn honden weten heel goed het verschil tussen voorkomen op cursus, dan buiten op de wandeling. Ik ben er bijna van overtuigd dat als we nu op examen zouden moeten gaan staan, zowel Saar als Miep perfect voorkomenZoek stok! schreef:Tsja, over een paar jaar zal mij dat misschien ook worst zijn, maar nu moet hij toch echt keurig recht voorkomen, strak naast m'n been volgen etc. Ik ga nog wel even door met gehoorzaamheidscursussen en dat hoort er gewoon bij.
- starfleet
- Erelid
Mijn dochter zou heel graag doggydance met Buffy willen doen als er iets een keer een beetje in de buurt komt, vandaar dat het strak aan de knie los volgen ook heel veel geoefend wordt. En ook omdat Buffy daar een ster in is, kunnen we tenminste ergens in uitblinkenZoek stok! schreef: Tsja, over een paar jaar zal mij dat misschien ook worst zijn, maar nu moet hij toch echt keurig recht voorkomen, strak naast m'n been volgen etc. Ik ga nog wel even door met gehoorzaamheidscursussen en dat hoort er gewoon bij.
Voorlopig zijn we bezig met pootje aanleren voor de flyball en dat lukt nog niet echt (understatement): "Dit is echt de gemakkelijkste oefening voor uw hond" staat in alle boekjes
Anne
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik 2 verschillende commando's hiervoor : 'hier' voor het strakke voorkomen en 'kom' of 'ga je mee' tijdens wandelingen.Marion. schreef:Mijn honden weten heel goed het verschil tussen voorkomen op cursus, dan buiten op de wandeling. Ik ben er bijna van overtuigd dat als we nu op examen zouden moeten gaan staan, zowel Saar als Miep perfect voorkomenZoek stok! schreef:Tsja, over een paar jaar zal mij dat misschien ook worst zijn, maar nu moet hij toch echt keurig recht voorkomen, strak naast m'n been volgen etc. Ik ga nog wel even door met gehoorzaamheidscursussen en dat hoort er gewoon bij.