Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben ik nou weer te makkelijk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ben ik nou weer te makkelijk?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lilo blijft de onhebbelijke gewoonte hebben om als ze los loopt heel af en toe bepaalde andere honden effe venijnig in hun kont te bijten. Ze doet het maar heel weinig, nooit bij kleine, bange of onderdanige hondjes, nooi bij hele jonge pups, en altijd als ze *of* de andere hond al kent of nadat er toch al iets van interactie is geweest met een vreemde hond. Ze bijt niet door, op z'n ergst geeft de andere hond een verraste piep, maar ze zijn nooit heel erg onder de indruk. :roll:

Ik maakte me er in het begin nogal zorgen over, maar zo langzamerhand heb ik iets van 'zoek het maar uit'. Ze valt ze immers niet echt aan of zo, het is gewoon een hele bitchy correctie als zij vindt dat een hond moet dimmen. En ik maak me er vooral niet druk meer over omdat ik dus keer op keer zie dat de andere hond die 'correctie' nauwelijks als zodanig ervaart en meestal gewoon doorgaat met wat hij aan het doen was. :roll:

Maar goed, zo zette ze haar tanden van de week weer eens in die labreu waar ze zo'n bloedhekel aan heeft. Lab had er niks van, bleef haar uitdagen en poten op haar rug leggen, dus Lilo hapte nog een paar keer. Okee, vervelend, en vriendjes gaan het niet worden, dus zo snel mogelijk passeren en doorlopen.

Maar dat soort dingen gaan dus in een park met heeeel veel honden en mensen een eigen leven leiden, en de baas van de lab in kwestie verkondigt overal dat Lilo een valse hond is. :roll: Hij vergeet erbij te vermelden dat zijn hond opdringerig is en voor geen meter luistert, zo gaat dat meestal. :mrgreen: Maar zijn 'getuigen' zeggen ook dat Lilo 'zomaar' die lab bijt, terwijl die lab niet bijt. Helemaal waar hoor, maar het is wel het halve verhaal. :roll:

En tuurlijk, als ik die lab in de verte zie lijn ik Lilo aan. Daar wordt het niet beter van, want dan komt hij op haar afgestormd en bijt ze hem nog venijniger. Dus als die baas dan niet ziet dat ik eraan kom en zijn hond niet ook aanlijnt (als hij hem bij zich kan roepen, want wat ik al zei: luistert voor geen meter), gooi ik Lilo weer los, want zonder mijn steun is ze toch iets minder stoer.

Maar goed, terug naar de vraag: ben ik nou te makkelijk? Ik heb behalve met deze hond toch de indruk dat het beter gaat als ik het Lilo lekker zelf laat uitzoeken. Maar ik wil ook weer niet de naam krijgen dat ik mijn 'valse' hond overal in laat happen. (Hoewel de meeste mensen in het park die verhalen niet zo serieus nemen hoor, want die zien Lilo met hun eigen honden spelen en zo 'n bitch is het dan niet. )

Dus: mag ze honden die ze niet mot corrigeren met een hap, of niet?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Re: Ben ik nou weer te makkelijk?

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef:
Als je het zo stelt niet, maar als ik je voorbeeld van die Lab neem weer wel :wink: Ze hapt waarschijnlijk ook omdat de hond in kwestie totaal niet reageert op haar snauwen en grauwen naar hem neem ik aan? Als ze gelijk hapt vind ik het minder, maar ik zou ook niet weten hoe je dat moet doen.

Zo'n opdringerige Lab, laat die zich ook niet door jou wegsnauwen? Want daar zou ik in eerste instantie naar streven: baasje lost het wel op, dat hoef jij niet te doen.

Anne
Hanneke2
Zeer actief

Re: Ben ik nou weer te makkelijk?

starfleet schreef:
Hanneke2 schreef:
Als je het zo stelt niet, maar als ik je voorbeeld van die Lab neem weer wel :wink: Ze hapt waarschijnlijk ook omdat de hond in kwestie totaal niet reageert op haar snauwen en grauwen naar hem neem ik aan? Als ze gelijk hapt vind ik het minder, maar ik zou ook niet weten hoe je dat moet doen.

Zo'n opdringerige Lab, laat die zich ook niet door jou wegsnauwen? Want daar zou ik in eerste instantie naar streven: baasje lost het wel op, dat hoef jij niet te doen.

Anne
Nee, dit is er zo eentje die je echt een rotschop zou moeten geven voor hij de boodschap snapt. En daar is het ook mee begonnen: een hysterische, aangelijnde Lilo die vanachter mijn benen uitviel terwijl die lab alsmaar weer bovenop haar wilde springen, en compleet niet onder de indruk was van mijn schelden en vloeken. :roll:

Wat happen naar andere honden betreft: er loopt hier een boxerpuber die de boodschap inmiddels wel begrijpt en waarmee ze nu probleemloos kan spelen, en vanochtend hapte ze wel weer even in een jonge herder die Jack lastig viel. :roll: Het zijn echt de honden met 'kapsones' waar ze haar tanden in zet. Moelijk uit te leggen, maar ik begin wel het patroon te zien. Met zelfverzekerde, kalm-dominante honden heeft ze ook geen probleem, het is echt dat puberende / jong-volwassen spul met praatjes die haar (of Jack) niet met voldoende respect behandelen, die moeten op hun plek worden gezet. :roll:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ach, een rot-op-snauwtje moet kunnen, mits binnen de perken. Iets anders zou zijn als b.v. jack wel wil spelen, maar zij wil het niet hebben, ze de beteffende hond steeds opzoekt en dat soort dingen.

Het voor jack opnemen ... hier ga ik ook eens over nadenken. In principe zou je dat als baas eigenlijk zelf moeten doen, maar als spok b.v. sinet gaat bijstaan of omgekeerd, dan weet ik ook nog niet hoe ik ga reageren. Zal van een aantal zaken afhangen, denk ik. Ik vind het b.v. nu ook weer niet nodig dat een jonge speelse hond die net even te weinig respect heeft opeens door twee honden flink op z'n nummer wordt gezet. Maar dat is hier niet het geval, begrijp ik.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, ik zou er denk ik ook maar niet zo heel moeilijk meer over doen. Wel voorkomen als het mogelijk is, maar als het gebeurt nou ja, dan had die andere hond het schijnbaar ook wel verdient.

Moos heeft een behoorlijke hekel aan hetzelfde type honden als Lilo, type 'hond met plaat voor zijn kop'. Die snauwt hij dus weg, en soms flink fel ook. Heb ik liever niet, als ik het kan voorkomen doe ik dat ook, maar ja, soms gebeurt het toch en dan kan ik het hem ook niet kwalijk nemen ook eigenlijk.

Het gebeurt hier ook regelmatig met een labje dat knoerthard op hem af komt gerend (puur enthousiasme dat wel natuurlijk) en dan tegen hem op gata staan springen, en kontdraaien en duwen en beuken. Als ik het kan stuur ik weg en laat ik Moos zich gedragen ( 'pas op he Moos?!' doet het meestal wel aardig). Soms roep ik de baas om die hond op te komen halen.
Gebeurt dat niet, en blijft die hond doorduwen en springen, dan grauwt Moos fel. Waarop de baas van zo'n andere hond vaak zegt "zooo, fel ding he die kleine?"
Waarop ik meestal wel probeer uit te leggen dat het nou eenmaal niet zo leuk is als 30 kilo enthousiasme zondre snuffelen of wat dan ook bovenop je stuitert, maar dat gaat volgens mij het ene oor in en het andere uit.

Zolang Lilo het niet doet bij onzekere hondjes en pupjes en bij honden die gewoon rustig toenadering zoeken, dan snap ik haar opzich wel.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind wel dat je op moet passen dat je Lilo niet veel te veel vrijheid geeft. :wink: Verder ben jij de baas en vind ik dus ook dat als die lab zo opdringerig en vervelend is je die hond dan met met een sjoeper weg moet jagen. Het is jammer als je dat leiderschap an Lilo geeft die toch al zo gehaaid is. Ik vrees dat ze zo steeds meer praatjes gaat krijgen. Ze is nog volop aan het ontdekken en uitzoeken met wat kan en niet kan.
Ik zou dus het happen van haar niet zo zeer als probleem zien, maar wel het feit dat zij zich leiderschap permiteert over de roedel, een taak die mijns inziens bij jou ligt.
Maar goed; daarover verschillen meningen! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik ben het wel met Eline eens, je moet echt oppassen dat dit niet uit de klauwen gaat lopen en ze straks niet ineens ook andere honden om niks gaat bijten.
estelle

Inge O schreef:voor mij is zo'n beetje het criterium of lilo zelf begint of niet. zoekt ze een hond zelf op, en krijgt die dan daarna ook een knauw, dan vind ik dat totaal onnodig en bemoeiziek.
Ja dat wilde ik er ook nog bij zetten...zoekt ze zelf op of komen ze altijd bij haaar klieren.

ik blijf er ook bij dat ik vind dat dit soort gedrag soms zo makkelijk om kan slaan of erger wordt.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Dino heeft het ook gedaan in het begin bij andere honden. Ik heb er eigenlijk niks bijzonders aan gedaan, alleen hem bij de andere hond zo snel mogelijk weghalen.

Hij speelde altijd leuk met een hond voor 1 minuut en dan werd hij steeds feller, en ging ook happen. Zo zelfs dat een hele leuke herder op zijn gat ging zitten en hulpeloos naar zijn baasje keek van "help". :mrgreen:

Dus toen ik dat merkte ben ik heel erg op gaan letten tot hoeverre het nog leuk spelen was. Bij happen liep ik er gelijk naar toe, riep Dino op korte afstand bij me, vergezeld van een beloning als hij bij me kwam, en liep dan snel verder.

Als het goed ging mocht hij wel blijven spelen. En ik heb hem ook iedere keer weer de kans gegeven om het te proberen. Er vielen geen wonden, dus ik had niet het gevoel dat het echt heel gevaarlijk was. Ik heb hem nooit aangelijnd, wel gezorgd dat hij bij me bleef d..m.v. een brokje in mijn hand waar hij dan door ging volgen, en op veilige afstand het brokje gegeven.

Maar Dino is dus vanaf eht begin al erg gefixeerd op eten en koekjes enzo, dus wat dat betreft werkt dat bij hem erg goed.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Inge O schreef:voor mij is zo'n beetje het criterium of lilo zelf begint of niet. zoekt ze een hond zelf op, en krijgt die dan daarna ook een knauw, dan vind ik dat totaal onnodig en bemoeiziek.
Ja dat wilde ik er ook nog bij zetten...zoekt ze zelf op of komen ze altijd bij haaar klieren.

ik blijf er ook bij dat ik vind dat dit soort gedrag soms zo makkelijk om kan slaan of erger wordt.
Dat merk ik bij Moos dus, dat het wel een stapje erger wordt dat gegrauw soms. Aan de andere kant, wat kan je er soms aan doen?
Wat Hanneke ook zei, soms krijg je ( of ik iig) zo'n andere hond gewoon niet weggestuurd. Als die dan op Moos blijft stuiteren en met de poten op hem blijft bonken, dan grauwt hij dus flink. Ben ik absoluut niet blij mee, maar ja, ik snap hem wel en verwacht dan ook weer niet dat hij zich gelaten laat molesteren. Als een hond met de poten op Lilo blijft meppen terwijl ze al meerdere malen aan heeft gegeven daar niet van gedient te zijn, tja, dan snap ik ook wel dat ze pissig wordt op een gegeven moment.

Hier komen ze trouwens altijd bij Moos klieren. Zo eens in de twee maanden ofzo is Moos in een etterbakkie-bui, en dan zoekt hij zelf die andere hond nog even op om hem vervolgens flink weg te grauwen. Dan wordt het baasje heel boos :boos:

Maar als die honden Lilo lastig komen vallen, en je als baas die hond niet weggestuurd krijgt dan snap ik op zich wel dat ze dan van zich af hapt.

Het enige wat ik trouwens niet zou tolereren is als ze in grijpt als een andere hond Jack lastig valt. Dat is voor mij net even wat teveel geregel van zo'n hondje :mrgreen:
Als Saar hier wordt lastiggevallen grijp ik in, niet Moos.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:[
Het enige wat ik trouwens niet zou tolereren is als ze in grijpt als een andere hond Jack lastig valt. Dat is voor mij net even wat teveel geregel van zo'n hondje :mrgreen:
Ja, ik ziet hier b.v. aan een situatie te denken dat Sinet opgejaagd wordt, en spok er achter aan gaat.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Ja, ik ziet hier b.v. aan een situatie te denken dat Sinet opgejaagd wordt, en spok er achter aan gaat.
ik blijf daar toch ook steeds de charme van inzien, kan het niet helpen :19: . niet dat ik lijdzaam zou toezien hoe een ruzie uit de hand loopt hoor, maar waarom zou een roedelgenoot een andere niet mogen bijspringen?

als een hond óns bijstaat op één of ander echt eng moment vinden we het allemaal (ook buiten proportie vaak) een held - als hij datzelfde doet op een minder eng moment (weet hij veel) is het een bemoeial, en helpt hij een hondse roedelgenoot, dan respecteert hij ons leiderschap niet? (nou niet specifiek naar jou bedoeld hoor jan, is een algemene opmerking, omdat ik me hier blijf aan storen :wink: ).
Dat is denk ik ook meer een gevoel, waardoor de ene het wel zijn charme vindt hebben (zoals jij :mrgreen: ) en de ander het niet tolereert (zoals ik :mrgreen: ).

Ik vind het trouwens ook wel zijn charme hebben; ik zal niet ontkennen dat als Moos een hele zeldzame enkele keer Saar beschermt ik denk "ach, kijk hem nou!". Maar ik wil het toch niet hebben. Niet in de laatste plaats omdat Moos nogal kwetsbaar is, en ik dus niet wil dat hij die grote Herder reu eens even laat weten dat hij zijn teefje niet op mag jagen.
En ook niet omdat ik Moos ken, en als ik het toe ga laten Moos steeds vaker zal gaan denken "pompompom, wacht maar even baas, regel ik wel :ok: " Geef Moos een vinger en hij neemt je hele hand.
Ik heb dus geen zin in hommeles, als Saar opgejaagt wordt vind ik dat al hommeles genoeg zonder dat Moosje zich ook nog eens even er tegen aan bemoeit. En daarom mag het hier niet. :wink:
Afbeelding
estelle

Inge O schreef:
Zoie schreef:
ik blijf daar toch ook steeds de charme van inzien, kan het niet helpen :19: . niet dat ik lijdzaam zou toezien hoe een ruzie uit de hand loopt hoor, maar waarom zou een roedelgenoot een andere niet mogen bijspringen?

als een hond óns bijstaat op één of ander echt eng moment vinden we het allemaal (ook buiten proportie vaak) een held - als hij datzelfde doet op een minder eng moment (weet hij veel) is het een bemoeial, en helpt hij een hondse roedelgenoot, dan respecteert hij ons leiderschap niet? (nou niet specifiek naar jou bedoeld hoor jan, is een algemene opmerking, omdat ik me hier blijf aan storen :wink: ).
Dat laatste gebeurt bij ons dus best veel. En in zekere mate laten wij dat toe omdat ik het idd gewoon honds vindt.....maar niet elke andere baas is daarvan gediend en het gros van de andere hondenbazen die je in een bos tegenkomt begrijpen al uberhaupt geen hondentaal dus om dan gezeik te voorkomen kappen we het op een bepaald moment af.
Hanneke2
Zeer actief

Zoie schreef:ach, een rot-op-snauwtje moet kunnen, mits binnen de perken. Iets anders zou zijn als b.v. jack wel wil spelen, maar zij wil het niet hebben, ze de beteffende hond steeds opzoekt en dat soort dingen.

Het voor jack opnemen ... hier ga ik ook eens over nadenken. In principe zou je dat als baas eigenlijk zelf moeten doen, maar als spok b.v. sinet gaat bijstaan of omgekeerd, dan weet ik ook nog niet hoe ik ga reageren. Zal van een aantal zaken afhangen, denk ik. Ik vind het b.v. nu ook weer niet nodig dat een jonge speelse hond die net even te weinig respect heeft opeens door twee honden flink op z'n nummer wordt gezet. Maar dat is hier niet het geval, begrijp ik.
Ze 'verdedigt' Jack eigenlijk nooit, hoeft ook niet, want Jack kan prima van zich af snauwen zonder ooit echt ruzie te krijgen. In dit geval wilde de herder op Jack rijden, Jack liet beleefd weten dat hij daar niet van gediend was, en ik zag dus zelf nog geen reden om in te grijpen. Maar het loeder dus voor de verandering wel. :roll:

Andersom gebeurt het ook niet of nauwelijks: Jack bemoeit zich er niet mee als Lilo onenigheid heeft met een andere hond, dus elkaar opjutten doen ze gelukkig niet.
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:Ik vind wel dat je op moet passen dat je Lilo niet veel te veel vrijheid geeft. :wink: Verder ben jij de baas en vind ik dus ook dat als die lab zo opdringerig en vervelend is je die hond dan met met een sjoeper weg moet jagen. Het is jammer als je dat leiderschap an Lilo geeft die toch al zo gehaaid is. Ik vrees dat ze zo steeds meer praatjes gaat krijgen. Ze is nog volop aan het ontdekken en uitzoeken met wat kan en niet kan.
Ik zou dus het happen van haar niet zo zeer als probleem zien, maar wel het feit dat zij zich leiderschap permiteert over de roedel, een taak die mijns inziens bij jou ligt.
Maar goed; daarover verschillen meningen! :wink:
Je hebt hartstikke gelijk, en bij opdringerige drukke honden probeer ik er altijd tussen te gaan staan en de hond af te leiden of weg te schelden. Maar sommige honden zoals die lab hebben *zo'n* bord voor hun kop, die blijven om je heen draaien of telkens opnieuw op je afrennen. :roll: En dan kan ik echt niet voorkomen dat Lilo uitvalt, of ik moet dus echt gaan schoppen naar die andere hond, en dat vind ik weer wat extreem. :roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hond aan de halsband pakken en vasthouden totdat de baas er is. Bij Labs kan dat wel zonder dat ze in je arm bijten. :wink: Dan zeg je gewoon met een heilig gezicht dat je hem maar even vasthoudt omdat jouw hondje hem anders bijt en of ze hun hond de volgende keer bij zich willen houden! :pffff:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Moos schreef:

Hier komen ze trouwens altijd bij Moos klieren. Zo eens in de twee maanden ofzo is Moos in een etterbakkie-bui, en dan zoekt hij zelf die andere hond nog even op om hem vervolgens flink weg te grauwen. Dan wordt het baasje heel boos :boos:
Tsja, zover zijn we dus helaas met die lab, daar is geen aanleiding meer voor nodig, als ze die ziet wil ze eropaf en hem weg jagen. :roll: Het gekke is dat het met een aantal andere honden die in het begin niet Lilo-proof waren inmiddels heel goed gaat, gewoon omdat ze elkaar een beetje hebben leren kennen en lekker los hebben gespeeld met elkaar, maar met die lab wordt het alleen maar slechter. :roll:
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:Hond aan de halsband pakken en vasthouden totdat de baas er is. Bij Labs kan dat wel zonder dat ze in je arm bijten. :wink: Dan zeg je gewoon met een heilig gezicht dat je hem maar even vasthoudt omdat jouw hondje hem anders bijt en of ze hun hond de volgende keer bij zich willen houden! :pffff:
En wat denk jij dat Lilo zou doen als ik die lab even voor haar vasthou? :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:Hond aan de halsband pakken en vasthouden totdat de baas er is. Bij Labs kan dat wel zonder dat ze in je arm bijten. :wink: Dan zeg je gewoon met een heilig gezicht dat je hem maar even vasthoudt omdat jouw hondje hem anders bijt en of ze hun hond de volgende keer bij zich willen houden! :pffff:
En wat denk jij dat Lilo zou doen als ik die lab even voor haar vasthou? :mrgreen:
Misschien wel niets? En dan sta je er met de neus bovenop en kan je haar toch wegsommeren? :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:
Misschien wel niets? En dan sta je er met de neus bovenop en kan je haar toch wegsommeren? :wink:
Ja, dan zijn de rollen omgedraaid, sta ik met een lab in mijn handen Lilo weg te schelden die hem in zijn kont probeert te happen. :roll:

Wat ik me trouwens bedacht, zelfs als ze echt helemaal laaiend door het lint gaat, blijft het bij die venijnige mini-happen. Nou heeft ze natuurlijk ook geen hele grote muil :mrgreen: , maar je zou toch verwachten dat ze op een gegeven ogenblik echt door zou bijten omdat het op deze manier nauwelijks indruk maakt, maar dat doet ze dus niet. Zou ze dan toch minder boos zijn dan ze lijkt, of zit er toch een soort sociale rem op, ik heb eigenlijk geen idee?
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:
Ja, dan zijn de rollen omgedraaid, sta ik met een lab in mijn handen Lilo weg te schelden die hem in zijn kont probeert te happen. :roll:
Tja, je moet toch wat. :wink: Ik sta ook weleens zo met Moos. In het bos niet, want als Moos losloopt is hij een stuk makkelijker onder controle te houden met mijn stem, maar ik woon in het centrum waar toeristen nogal eens hun honden los laten lopen, midden op de parkeerplaats, waar ik Moos en Saar dus aan de riem heb.

Laatst kwam een jonge Drent reu op ons afgestormt. In eerste instantie op Saar af, Saar over de zeik want hij was ontzettend geil en was maar met zijn neus haar gat omhoog aan het duwen.
Moos dus pissig (aan de riem verdedigt hij Saar dan dus wel) want die geile reu moest zijn teef met rust laten. (als ze gewoon snuffelen met Saar, niks aan de hand, maar als ze Saar omver gaan lopen duwen wordt Moos daar niet blij van)
Toen heb ik die hond ook bij zijn halsband gegrepen, naar voren gehouden, Moos aan de riem achter me gehouden, en Saar ook.

Baasje kwam toen heeeeel rustig aansjokken om zijn hond even op te halen :roll:

In dit soort gevallen, Moos aan de riem, andere hond los, andere hond belaagd Saar, wordt het echt flink snauwen en grauwen als die andere reu niet snel ophoepeld. Dus tja, dan sta ik inderdaad mijn eigen hond weg te houden bij die andere hond die ik aan de halsband vast heb.
Afbeelding
estelle

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik heb mijn honden het commando 'WEGWEZEN!!' geleerd, nouja, geleerd....is er zo ingeslopen :wink: .
Heb ik een hond in mijn handen en willen mijn honden komen etteren dan is dus een flinke brul WEGWEZEN!!!! genoeg om ze weg te houden.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:

Nou ja, ik zit me dus af te vragen wat ik zou doen, heb er nog geen ervaring mee. Misschien doet spok wel niks.

Maar als, wat dan ? Als je de twee uiterste standpunten niet inneemt ( laat ze het lekker zelf uitzoeken of ik los alles voor ze op ), dan hangt het van zoveel zaken af dat je het niet eenvoudig onder woorden kunt brengen wat je wel en wat je niet zult toestaan. Het curieuze vind ik dan altijd weer dat een hond geacht wordt, nou ja vaak dan, onze complexe moraal en afwegingen ook te kunnen begrijpen. Dat hij als het ware kan leren, dit mag wel, dat mag niet.

En volgens mij is dat maar zelden het geval als het om de interactie tussen honden gaat.
Afbeelding
estelle

Inge O schreef:kan dit? velen zullen daar 'nee' op antwoorden. wat had ik dan moeten doen? haar streng tot orde roepen? boos worden? geen haar op mijn hoofd, het ging er allemaal relatief gemoedelijk aan toe, en óf de andere honden snapten wat ze bedoelde. zo ís ze gewoon, ze doet er niemand kwaad mee, ik kan het perfect binnen de grenzen houden, en binnen die grenzen mag ze voor mij haar eigen karaktertje en hondse gedachten uiten :wink: .
Ik vind dit ook heel normaal en ik zou dat ook gewoon hebben laten gaan.
In die zin laten wij onze honden ook veel zelf uitzoeken, niet bij de honden die erg snel te fanatiek gaan worden maar zoals de reu van de buuf, Ulic, wel. Die kan prima en bedaard aangeven wanneer iets hem te ver gaat en dat wordt ook vaak prima begrepen door andere honden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”