Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Durf Simba niet los te laten lopen...
Moderator: moderatorteam
- Daantje*
- Zeer actief
Durf Simba niet los te laten lopen...
Ik zit met het probleem dat ik Simba totaal niet los durf te laten lopen, behalve binnen en in de achtertuin dan.
Dit doordat hij nogal gefixeerd is op auto's. Als hij een auto ziet wil hij er met alle geweld op af, het kost dan zelfs moeite om de riem te houden.
Je zou denken: dan laat je hem toch in de bossen en duinen lekker los (daar wonen wij vlakbij) Maar ook dat durf ik niet. Simba vind het namelijk GEWELDIG om in onze auto te zitten. Dus als we met de auto naar de duinen gaan, dan loopt hij het eerste kwartier ofzo enthousiast mee aan de riem, maar na een tijdje wil hij terug naar de auto en is er echt haast geen houden meer aan.
En aangezien de auto geparkeerd staat op een plek waar heel veel auto's op en af rijden en langs rijden. Kan ik hem ook daar niet loslaten.
Aan de riem luisterd hij op zich wel. Hij zit aan een rollijn van 8 meter.
Als je van hem wegloopt of een keer met je voet op de grond stampt komt ie gelijk terug. Dus het is niet dat hij niet luisterd. Maar door zijn auto-fixatie durf ik hem gewoon nergens los te laten.
De enige plek waar ik hem wel eens loslaat is op een klein veldje dat afgezet is met gaashekken en waarvan de poortjes afgesloten kunnen worden. Maar ik vind het zo zielig en sneu dat ik hem nooit echt lekker kan laten rennen.
Dus heeft iemand tips waardoor ik hem toch ergens los kan laten. Of hoe ik hem van zijn fixatie van auto's af kan helpen (in ieder geval dan van de fixatie op onze auto, zodat hij in de bossen/duinen los kan)
Dit doordat hij nogal gefixeerd is op auto's. Als hij een auto ziet wil hij er met alle geweld op af, het kost dan zelfs moeite om de riem te houden.
Je zou denken: dan laat je hem toch in de bossen en duinen lekker los (daar wonen wij vlakbij) Maar ook dat durf ik niet. Simba vind het namelijk GEWELDIG om in onze auto te zitten. Dus als we met de auto naar de duinen gaan, dan loopt hij het eerste kwartier ofzo enthousiast mee aan de riem, maar na een tijdje wil hij terug naar de auto en is er echt haast geen houden meer aan.
En aangezien de auto geparkeerd staat op een plek waar heel veel auto's op en af rijden en langs rijden. Kan ik hem ook daar niet loslaten.
Als je van hem wegloopt of een keer met je voet op de grond stampt komt ie gelijk terug. Dus het is niet dat hij niet luisterd. Maar door zijn auto-fixatie durf ik hem gewoon nergens los te laten.
De enige plek waar ik hem wel eens loslaat is op een klein veldje dat afgezet is met gaashekken en waarvan de poortjes afgesloten kunnen worden. Maar ik vind het zo zielig en sneu dat ik hem nooit echt lekker kan laten rennen.
Dus heeft iemand tips waardoor ik hem toch ergens los kan laten. Of hoe ik hem van zijn fixatie van auto's af kan helpen (in ieder geval dan van de fixatie op onze auto, zodat hij in de bossen/duinen los kan)

- Annet
- Zeer actief
Ik heb ook een Border Collie, gekregen toen hij bijna een half jaar was en hij luisterde nergens naar. De eerste keer dat ik hem los liet op een verlaten industrieterrein rende hij 200 meter hard van ons weg om daar te gaan liggen kijken naar ons. Gelukkig was (en is) hij dol op balletjes, dus door wat met een balletje te gooien kwam hij al gauw weer kijken. Ik heb hem toen geleerd dat als hij bij me kwam, dat hij dan een brokje kreeg. Daaraan heb ik een fluitsignaal en het commando 'kom hier' gekoppeld. Ik moest er wel voor zorgen dat ik altijd een tweede balletje bij de hand had, want als hij iets in de bek had, een balletje, blikje, flesje, sneeuwbal of pol gras, dan kwam hij dus niet meer.
Ook trok hij geweldig aan de riem en was hij verschrikkelijk gefixeerd op alles wat bewoog. Dat laatste heb ik 'm afgeleerd door hem aan de riem te houden en als hij ergens achteraan ging, hem een snoeiharde ruk aan die riem te geven en een boze schreeuw te geven. (Want afleiden met iets lekkers helpt namelijk geen moer, dat ziet hij niet eens. Ook met een balletje afleiden helpt niet, want dan wil hij alvast een outrun maken en dat nooit in een rechte lijn over de stoep of door de berm.) Als hij dan weer naar je kijkt of als hij er niet achteraan wil, kun je hem met je stem belonen en eventueel als hij dat wil met een brokje. Dat heeft bij hem prima geholpen, want hij gaat nu alleen nog achter katten aan, tenzij ik hem terug roep. Maar fietsers, joggers, auto's enzo laat hij gewoon met rust. (Tenzij de auto's 's avonds de verlichting aanhebben en ze hard (80 km/uur of sneller) door regenwaterplassen rijden, dan gaat hij heel hard in de berm meerennen.) Hij trekt nog wel aan de riem, dus loopt hij altijd los. Dat kan omdat hij altijd in volle rengalop naar me toe komt als ik hem roep of fluit.
Het lijkt me wel belangrijk dat Simba voldoende beweging krijgt, dus als los lopen niet lukt, zou je met hem kunnen fietsen. Of is hij daar nog niet oud genoeg voor?
Ook trok hij geweldig aan de riem en was hij verschrikkelijk gefixeerd op alles wat bewoog. Dat laatste heb ik 'm afgeleerd door hem aan de riem te houden en als hij ergens achteraan ging, hem een snoeiharde ruk aan die riem te geven en een boze schreeuw te geven. (Want afleiden met iets lekkers helpt namelijk geen moer, dat ziet hij niet eens. Ook met een balletje afleiden helpt niet, want dan wil hij alvast een outrun maken en dat nooit in een rechte lijn over de stoep of door de berm.) Als hij dan weer naar je kijkt of als hij er niet achteraan wil, kun je hem met je stem belonen en eventueel als hij dat wil met een brokje. Dat heeft bij hem prima geholpen, want hij gaat nu alleen nog achter katten aan, tenzij ik hem terug roep. Maar fietsers, joggers, auto's enzo laat hij gewoon met rust. (Tenzij de auto's 's avonds de verlichting aanhebben en ze hard (80 km/uur of sneller) door regenwaterplassen rijden, dan gaat hij heel hard in de berm meerennen.) Hij trekt nog wel aan de riem, dus loopt hij altijd los. Dat kan omdat hij altijd in volle rengalop naar me toe komt als ik hem roep of fluit.
Het lijkt me wel belangrijk dat Simba voldoende beweging krijgt, dus als los lopen niet lukt, zou je met hem kunnen fietsen. Of is hij daar nog niet oud genoeg voor?
- Daantje*
- Zeer actief
Bedankt voor je advies.
Het op auto's fixeren is veel erger geweest, ik heb het al voor een groot deel af kunnen leren. Maar als een auto OF heel dichtbij rijd Of veel geluid maakt, dan wil hij er nog achteraan.
En aan fietsen heb ik ook al gedacht, maar eigenlijk nog nooit echt gedaan omdat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken. Want als ik de riem vast heb en hij zou achter een auto aan gaan, dan lig ik met fiets en al onder de auto ben ik bang.
Heb hem wel altijd aan een 8 meter lijn zitten zodat hij toch zoveel mogelijk vrijheid heeft.
Het op auto's fixeren is veel erger geweest, ik heb het al voor een groot deel af kunnen leren. Maar als een auto OF heel dichtbij rijd Of veel geluid maakt, dan wil hij er nog achteraan.
En aan fietsen heb ik ook al gedacht, maar eigenlijk nog nooit echt gedaan omdat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken. Want als ik de riem vast heb en hij zou achter een auto aan gaan, dan lig ik met fiets en al onder de auto ben ik bang.
Heb hem wel altijd aan een 8 meter lijn zitten zodat hij toch zoveel mogelijk vrijheid heeft.

- Zoie
- Zeer actief
Re: Durf Simba niet los te laten lopen...
Ik zet mijn auto altijd op vaste plaatsen en wel zo dat als mijn hond rechtstreeks naar de auto loopt, er hoogstwaarschijnlijk geen ongelukken kunnen gebeuren. Dit is me vaker dan een keer gebeurd. Moet wel kunnen natuurlijk, maar vaak staan mensen er niet bij stil waar ze hun auto zetten. Vandaar dat ik het even meld.BCLayD schreef: En aangezien de auto geparkeerd staat op een plek waar heel veel auto's op en af rijden en langs rijden. Kan ik hem ook daar niet loslaten.
Als je verder in je training bent, en je wilt gaan proberen hem in de duinen los te laten, is het misschien een tip om dan iemand in de auto achter te laten, voor het geval hij toch de benen neemt. En gewoon een beetje in de buurt blijven zodat je zelf snel terug bent, dat helpt ook.
Misschien overbodige opmerkingen
Wat je probleem zelf betreft: als je met correcties gaat werken, en ik begrijp dat je dat al doet, en ik denk dat het moeilijk anders zal kunnen, maar ik kan me vergissen, moet je m.i. eigenlijk heel goed weten wat je doet met een dergelijke fixatie. Misschien is het beter dit door een professional te laten doen. Ik zou dat persoonlijk wel doen als ik het er op een positieve manier niet uit getraind kreeg.
Hoe oud is je hond eigenlijk ?

- Daantje*
- Zeer actief
Simba is vandaag 2 geworden.
Ik had hem eigenlijk al veel eerder los moeten laten, maar ik ben zoo bang dat er iets met hem gebeurd dat ik het nog steeds niet durf.
En hij reageert lang niet altijd meer op andere auto's, alleen als ze dus veel herrie maken of echt vlakbij komen. Maar 1 auto kan al te veel zijn als het een beetje fout uitpakt.
Ik had hem eigenlijk al veel eerder los moeten laten, maar ik ben zoo bang dat er iets met hem gebeurd dat ik het nog steeds niet durf.
En hij reageert lang niet altijd meer op andere auto's, alleen als ze dus veel herrie maken of echt vlakbij komen. Maar 1 auto kan al te veel zijn als het een beetje fout uitpakt.

- Zoie
- Zeer actief
tsja, het is van deze plaats moeilijk te beoordelen ofdat je overdreven bang bent, ofdat je helemaal gelijk hebt hem nu niet los te laten.BCLayD schreef:Simba is vandaag 2 geworden.
Het lijkt me niet moeilijk een BC op een bal te fixeren en apporteren te leren. Heb je dat al geprobeerd ? Misschien kan je op die manier zijn drang naar de auto terug te lopen overtroeven. Of misschien een andere bezigheid. Kan je hem los gaan laten lopen op plaatsen waar dat verantwoord is. Lijkt me zowiezo niet verkeerd om een BC een bezigheid te geven.
Ook zou ik beter aan appel gaan werken. Een BC zou ook heel goed moeten kunnen leren luisteren.
Kortom, ga met hem " werken " en bindt hem zo aan je. Het gaat niet alleen om bewegen, je moet hem vooral ook geestelijk bezig houden. Anders gaat hij zelf steeds een bezigheid verzinnen die jou niet bevalt.
Vervolgens zou ik die drang auto's te drijven als een apart probleem zien. Persoonlijk zou ik er voor kiezen hem dit helemaal af te leren, of liever gezegd, ik had dat allang gedaan. Misschien toch maar hiervoor een GT inschakelen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 06 feb 2006 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik heb er ook ééntje die op vanalles gefixeert is, voetgangers in de verte, honden, met auto's gaat het nu beter.BCLayD schreef:Ik zit met het probleem dat ik Simba totaal niet los durf te laten lopen, behalve binnen en in de achtertuin dan.
Ik laat hem telkens zitten als een auto passeert en probeer zijn aandacht op mij te richten en dan krijgt ie een koekje, als ie blijft zitten tenminste.
Toch blijf ik nog altijd waakzaam.
Motors vind ie ook vreselijk vervelend
Luka zit ook aan een flexi-lijn.
Hij is er ooit midden in een bos vandoor gegaan en sindsdien zit de schrik erin.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Zoie
- Zeer actief
Bij Luka is het angst, net als bij mijn Sinet, en dat is zoals ik het begrijp niet het probleem van Simba.Mama Sanneke schreef:[Hij is er ooit midden in een bos vandoor gegaan en sindsdien zit de schrik erin.

- Annet
- Zeer actief
Hier ben ik het wel mee eens. Als je de hond al vanaf pup af hebt en hij nu 2 jaar is, vraag ik me af of je het gedrag zelf kunt doorbreken. Mijn voordeel was dat de hond het drijfgedrag had geleerd bij zijn vorige bazen en hij bij mij in een nieuwe, andere situatie terechtkwam. Ik denk dat het voor iemand anders makkelijker is dergelijk gedrag af te leren dan bij jou.Zoie schreef:Vervolgens zou ik die drang auto's te drijven als een apart probleem zien. Persoonlijk zou ik er voor kiezen hem dit helemaal af te leren, of liever gezegd, ik had dat allang gedaan. Misschien toch maar hiervoor een GT inschakelen.
- Daantje*
- Zeer actief
Als simba een luid geluid hoort rent hij ook keihard weg.
Ik ben al vanaf het begin af aan bezig met hem af te leren op auto's te fixeren, wat hij ook wel steeds minder doet.
Ben inderdaad ook bij een gt geweest, maar ook die krijgt hem er niet vanaf. Ik heb op de kenneldag van simba's fokker ook kennisgemaakt van simba's broertjes en zusjes, en die honden hebben ook allemaal hetzelfde probleem.
En hij heeft hier genoeg te doen. omdat ik haast de hele week thuis zit ben ik eigenlijk continue met hem bezig. Met spelletjes, achter balletjes aan, ik heb verscheidene intelligentiespeelgoedjes, 3 verschillende kongs, ik doe eigenlijk een hele hoop verschillende dingen met hem.
Gelukkig reageert hij nu alleen nog maar op bromfietsers of motors en auto's die wat meer lawaai maken (zoals de bus, vrachtwagens enz.)
Als hij nou wat minder gefixeerd was op onze eigen auto (daar zit hij het liefst heel de dag in) dan zou hij in de bossen/duinen wel los kunnen, maar het probleem is dat hij na 10 minuten als een gek naar de auto probeert te rennen.
We gaan ook regelmatig naar een afgezet veld waar hij wel gewoon vrij rond kan rennen. Maar ook dan staat hij na 5/10 minuten bij het hek te springen om weer naar de auto te mogen. Je krijgt hem dan nergens meer mee afgeleid...
Voor de rest luisterd hij heel goed, het is alleen die fixatie op auto's waar ik onderhand niet meer weet hoe ik het op kan lossen
Ik ben al vanaf het begin af aan bezig met hem af te leren op auto's te fixeren, wat hij ook wel steeds minder doet.
Ben inderdaad ook bij een gt geweest, maar ook die krijgt hem er niet vanaf. Ik heb op de kenneldag van simba's fokker ook kennisgemaakt van simba's broertjes en zusjes, en die honden hebben ook allemaal hetzelfde probleem.
En hij heeft hier genoeg te doen. omdat ik haast de hele week thuis zit ben ik eigenlijk continue met hem bezig. Met spelletjes, achter balletjes aan, ik heb verscheidene intelligentiespeelgoedjes, 3 verschillende kongs, ik doe eigenlijk een hele hoop verschillende dingen met hem.
Gelukkig reageert hij nu alleen nog maar op bromfietsers of motors en auto's die wat meer lawaai maken (zoals de bus, vrachtwagens enz.)
Als hij nou wat minder gefixeerd was op onze eigen auto (daar zit hij het liefst heel de dag in) dan zou hij in de bossen/duinen wel los kunnen, maar het probleem is dat hij na 10 minuten als een gek naar de auto probeert te rennen.
We gaan ook regelmatig naar een afgezet veld waar hij wel gewoon vrij rond kan rennen. Maar ook dan staat hij na 5/10 minuten bij het hek te springen om weer naar de auto te mogen. Je krijgt hem dan nergens meer mee afgeleid...
Voor de rest luisterd hij heel goed, het is alleen die fixatie op auto's waar ik onderhand niet meer weet hoe ik het op kan lossen

- Zoie
- Zeer actief
pf ... ingewikkeld hoor. Ik zou nog eens naar een andere GT gaan.
Weet je zeker dat hij naar de auto wil ? Ik bedoel, als je met de fiets of lopend gaat, doet hij het dan niet ? Ik weet niet hoever je van het bos c.q. de duinen woont.
En wat die bezigheden betreft, ik bedoel natuurlijk dat je hem buiten bezig houdt. Wat doe je met hem op veldje, of aan de 8 meter lijn ? Ben je met hem bezig met apporteren b.v ? Of probeer je hem alleen af te leiden als hij al besloten heeft dat hij terug wil ?
Weet je zeker dat hij naar de auto wil ? Ik bedoel, als je met de fiets of lopend gaat, doet hij het dan niet ? Ik weet niet hoever je van het bos c.q. de duinen woont.
En wat die bezigheden betreft, ik bedoel natuurlijk dat je hem buiten bezig houdt. Wat doe je met hem op veldje, of aan de 8 meter lijn ? Ben je met hem bezig met apporteren b.v ? Of probeer je hem alleen af te leiden als hij al besloten heeft dat hij terug wil ?

-
plenty
- Zeer actief
- Daantje*
- Zeer actief
Als ik hem aan de lange lijn doe of op een afgesloten veldje dan neem ik vaak een bal mee om hem bezig te houden, of een ander speeltje.
Ik heb inderdaad al gedacht aan schapendrijven, en ben dat ook van plan te gaan doen. Maar eerst wil ik de basiscursus B afmaken waaraan ik begonnen ben. De hondenschool heeft toen aangeraden er een tijdje mee te stoppen omdat ie daar op het veld alleen maar bezig was om terug te komen naar de auto (in de riem hangen, trekken, tegen het hek omhoogspringen enz.) Ben er toen inderdaad mee gestopt omdat het gewoon geen doen was en thuis luistert hij verder wel naar de commando's.
Ik heb inderdaad al gedacht aan schapendrijven, en ben dat ook van plan te gaan doen. Maar eerst wil ik de basiscursus B afmaken waaraan ik begonnen ben. De hondenschool heeft toen aangeraden er een tijdje mee te stoppen omdat ie daar op het veld alleen maar bezig was om terug te komen naar de auto (in de riem hangen, trekken, tegen het hek omhoogspringen enz.) Ben er toen inderdaad mee gestopt omdat het gewoon geen doen was en thuis luistert hij verder wel naar de commando's.

-
plenty
- Zeer actief
Het kan ook samen hoor , gehoorzaamheid en schapendrijven .BCLayD schreef:Als ik hem aan de lange lijn doe of op een afgesloten veldje dan neem ik vaak een bal mee om hem bezig te houden, of een ander speeltje.
Wat zegt de fokker van dit gedrag ??
- starfleet
- Erelid
- Annet
- Zeer actief
Weet je dan zeker dat het geen angst is? Wat je beschrijft vind ik namelijk niet lijken op het typische drijven, maar meer op willen vluchten. Dan zou ik je aanraden die B-cursus voorlopig toch te laten zitten en eens te kijken naar een goede cursus voor schapendrijven.BCLayD schreef:De hondenschool heeft toen aangeraden er een tijdje mee te stoppen omdat ie daar op het veld alleen maar bezig was om terug te komen naar de auto (in de riem hangen, trekken, tegen het hek omhoogspringen enz.) Ben er toen inderdaad mee gestopt omdat het gewoon geen doen was en thuis luistert hij verder wel naar de commando's.
- Daantje*
- Zeer actief
Misschien toch maar eerder beginnen met schapendrijven. Dan leert ie gelijk het verschil tussen schapen en auto's
haha
Nee maar. zal eens gaan informeren om te gaan schapendrijven. En of het inderdaad eerder angst is weet ik niet. Omdat hij van te voren echt zo gaat liggen en de auto's heel goed in de gaten houd en zodra die langs komt rijden er echt met alle geweld naar toe wil.
Maar misschien heb je wel gelijk met die angst, want hij is best schrikachtig voor harde en onverwachte geluiden, ik vond het ook altijd al zo vreemd dat hij bij een knal of hard geluid achter het tvkastje kruipt en als hij een auto hoort die evenveel geluid maakt er met alle geweld op af wil.
Nee maar. zal eens gaan informeren om te gaan schapendrijven. En of het inderdaad eerder angst is weet ik niet. Omdat hij van te voren echt zo gaat liggen en de auto's heel goed in de gaten houd en zodra die langs komt rijden er echt met alle geweld naar toe wil.
Maar misschien heb je wel gelijk met die angst, want hij is best schrikachtig voor harde en onverwachte geluiden, ik vond het ook altijd al zo vreemd dat hij bij een knal of hard geluid achter het tvkastje kruipt en als hij een auto hoort die evenveel geluid maakt er met alle geweld op af wil.