Ik hoor nu al jaren mijn hond ziet alles enz enz, als ze evt niet vrij zijn gegeven.
Dan kan je wel tig aantal keren vertellen dat de hond een onvoorstelbaar reuk vermogen heeft en zeer scherpe zintuigen ivm voelen van temperatuur verschillen en trillingen. En als de degeneratie langzaam gebeurd dan kan de hond zich wel zo goed aan passen dat het haast niet te merken is dat er zicht problemen zijn, ik praat dus uit ervaring. Maar goed, ik wil mij dan toch is plaatsen in de honden of mensen waarbij gedeeltelijk het netvlies is van aan getast , dus Retina degeneratie (Atrofie). Een aannemer uit ons dorp heeft aan een oog een aan gegroeid weefsel op het netvlies (Retina), door vele operaties hebben ze het kunnen verwijderen. Hij vertelde mij dat als hij zijn hoofd stil hield met auto rijden dat hij merkte dat er zomaar delen van zicht zoals gedeeltelijk nummerbord van een auto voor hem verdween.
Ik ben gaan spitten op internet, want ik dacht als je het netvlies ziet op foto’s dan is er een soort driehoek met fotocellen en onder in de midden omringt door de cellen zit een roodachtige vlek (papil of zenuw of blindenvlek genoemd) op die vlek komen alle zenuwen en licht prikkels samen en gaan via die vlek naar de hersens die dan het beeld vormen wat wij zien. Maar als die vlek omringt is door de foto cellen waarom hebben wij er dan geen last van. Toen kwam ik met een artikel tot ontdekking, we hebben er wel last van op bepaalde momenten alleen je heb er geen erg in.
Als men nu een blanco A4 neemt , teken dan in de midden een cirkel te grote van een 5 Euro cent, dan links zelfde hoogte 6 cm er naast een vierkantje van plm 1 cm bij 1 cm, doet dat ook rechts, dus de vierkantjes hebben een afstand van 12 cm van elkaar, met potlood dan iets in kleuren. Leg het papier op tafel (of houd het voor gezicht) en houd gezicht ongeveer 15 cm recht boven de cirkel, doet het linker oog dicht en kijkt met het rechter oog op de cirkel en houd het hoofd stil, dan zie je uit de oog hoek dat het rechter vierkantje is verdwenen, ook andersom , doet rechter oog dicht en kijk strak met linker oog op de cirkel en linker vierkant is ook weg. De reden dat wij het niet in de gaten hebben komt om dat wij ons hoofd en ogen constant bewegen. Als dus een hond Retina degeneratie heeft , dan door de bewegingen vangen de nog levende cellen het beeld op, en kan er nog redelijk gezien worden , naargelang de conditie van het netvlies. Ligt de hond dood stil dan kan hij/zij uit bepaalde ooghoeken niets waarnemen terwijl een gezonde hond dat wel kan, dus de hond kan enorm schrikken als iemand hem/haar benadert . Daarom ook deze reactie van mij, we moeten begrip en begeleiding geven aan deze honden , en niet er van uit gaan wat de RV op hun site schrijven van de hond kan nog zien, ik denk zelfs dat slecht zien voor een hond na de omgeving riskanter is dan totale blindheid.
Gr Bertus.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Proef zenuw vlek, ivm gedeeltelijke blindheid.
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
De reden waarom wij geen last hebben van de blinde vlek is ook dat we met twee ogen kijken. Het beeld van het ene oog vult het hiaat op van het andere oog en andersom. Daarnaast zijn de ogen inderdaad continu in beweging.
Voor mijn onderzoek heb ik veel slechtziende kinderen gezien, waarbij ook kinderen met zogenaamde scotoma, plekken op het netvlies die op de een of andere manier beschadigd of gedegenereerd zijn. Het ligt er een beetje aan waar die scotoma zitten hoeveel last die kinderen ervan hebben. Zijn er scotoma in het centrale gezichtsveld (kegeltjes), dan hebben die kinderen vooral moeten met het scherpzien van details, bij het lezen bijvoorbeeld kunnen delen van woorden wegvallen, waardoor veel meer oogbewegingen nodig zijn. Ontbreken er delen van het perifere gezichtsveld (staafjes), dan geeft dat vooral problemen in bijvoorbeeld het verkeer en bij sporten.
Het ligt er dan natuurlijk ook aan hoe groot de scotoma zijn en of beide ogen aangetast zijn (vaak wel).
Bij honden lijkt mij dat vooral perifere gezichtsveldproblemen ervoor kunnen zorgen dat ze ergens tegenaan lopen of schrikken. Van centrale gezichtsveldproblemen zal een hond naar mijn idee niet zo heel veel last hoeven hebben, zolang het scotoom niet al te groot is. Een hond hoeft meestal geen details waar te nemen om zich te kunnen redden. Als het hele centrale gezichtsveld aangetast is, zou een hond misschien wel moeite kunnen hebben met het herkennen van gezichten en met het herkennen van de hondentaal.
Interessante vraag trouwens. Ik zou hier best onderzoek naar willen doen.
Voor mijn onderzoek heb ik veel slechtziende kinderen gezien, waarbij ook kinderen met zogenaamde scotoma, plekken op het netvlies die op de een of andere manier beschadigd of gedegenereerd zijn. Het ligt er een beetje aan waar die scotoma zitten hoeveel last die kinderen ervan hebben. Zijn er scotoma in het centrale gezichtsveld (kegeltjes), dan hebben die kinderen vooral moeten met het scherpzien van details, bij het lezen bijvoorbeeld kunnen delen van woorden wegvallen, waardoor veel meer oogbewegingen nodig zijn. Ontbreken er delen van het perifere gezichtsveld (staafjes), dan geeft dat vooral problemen in bijvoorbeeld het verkeer en bij sporten.
Het ligt er dan natuurlijk ook aan hoe groot de scotoma zijn en of beide ogen aangetast zijn (vaak wel).
Bij honden lijkt mij dat vooral perifere gezichtsveldproblemen ervoor kunnen zorgen dat ze ergens tegenaan lopen of schrikken. Van centrale gezichtsveldproblemen zal een hond naar mijn idee niet zo heel veel last hoeven hebben, zolang het scotoom niet al te groot is. Een hond hoeft meestal geen details waar te nemen om zich te kunnen redden. Als het hele centrale gezichtsveld aangetast is, zou een hond misschien wel moeite kunnen hebben met het herkennen van gezichten en met het herkennen van de hondentaal.
Interessante vraag trouwens. Ik zou hier best onderzoek naar willen doen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Belle
- Zeer actief
Nog een kleine toevoeging. Wat mij vooral opviel bij de bezoeken aan de scholen voor blinde en slechtziende kinderen was hoe goed de meeste kinderen met hun beperking omgaan. Er wordt op het speelplein net zo hard gerend en gefietst als op elke andere school.
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Dag Marjolein.Belle schreef:Nog een kleine toevoeging. Wat mij vooral opviel bij de bezoeken aan de scholen voor blinde en slechtziende kinderen was hoe goed de meeste kinderen met hun beperking omgaan. Er wordt op het speelplein net zo hard gerend en gefietst als op elke andere school.
Mag ik jou reactie op een ander forum zetten, want heel gek, het gaat mij voor een gedeelte om de SWH, om dat daar PRA het meest voor komt, maar juist de meeste eigenaren willen het niet weten van hun eigen hond.
Normaal is dan juist daar de Raad van Beheer en ras verenigingen voor om de eigenaren te stimuleren om te gaan spiegelen, maar de RV ziet het als gezicht verlies om dat bijna de totale populatie v/d RV de kennelnaam draagt van de voorzitter en zijn vrouw.
Ja en ik vind dit van jou een zeer leerzame reactie.
Gr Bertus.
- Belle
- Zeer actief
Hoi Bertus,idorh schreef:Dag Marjolein.
Mag ik jou reactie op een ander forum zetten
Geen probleem.