Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine hondjes pakken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Kleine hondjes pakken

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nee, het gaat niet over Bram :wink: , maar over de Jack Russell teef van een vriendin van mij. Die grijpt alles wat dezelfde schofthoogte heeft als zij of kleiner is dan zij. Ze gaat helemaal door het lint, maar gelukkig zijn er nog geen gewonden gevallen.

Het vervelende is dat ze ook nog gesteriliseerd wordt om medische redenen. Is het gedrag nog om te draaien? De hond is nu 9 jaar en de afgelopen tijd wordt het grijpen van kleinere honden steeds erger. Ze heeft absoluut geen vervelende ervaring gehad, dus dat is de reden niet. Het lijkt alsof ze ze gewoon niet duldt in haar wereld. Vooral andere Jack Russells moeten het ontgelden.

De hond luistert perfect, behalve als ze zo door het lint gaat. Dan moet ze echt van de hond afgetrokken worden en bijt ze wild om zich heen. Het is nooit een honden-hond geweest, maar dit gaat te ver.

Tips?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Moeilijk, misschien heeft ze ergens pijn en is ze dus shaggie? Dan reageert ze af op hondjes die ze denkt aan te kunnen. Kan ook zijn dat ze gewoon niet zo tolerant meer is door haar leeftijd en dus in ieder geval kleinere honden flink op hun falie geeft als ze in de buurt komen.

Wel balen dat ze gesteriliseerd moet worden maar dat zal wel niet anders kunnen neem ik aan. Ik zou het zelf bij een hondje met dat gedrag niet graag doen.

Pakt ze teefjes en reuen? Ook ongecastreerd? Dat zegt nl best wel veel over de motivatie. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Moeilijk, misschien heeft ze ergens pijn en is ze dus shaggie? Dan reageert ze af op hondjes die ze denkt aan te kunnen. Kan ook zijn dat ze gewoon niet zo tolerant meer is door haar leeftijd en dus in ieder geval kleinere honden flink op hun falie geeft als ze in de buurt komen.

Wel balen dat ze gesteriliseerd moet worden maar dat zal wel niet anders kunnen neem ik aan. Ik zou het zelf bij een hondje met dat gedrag niet graag doen.

Pakt ze teefjes en reuen? Ook ongecastreerd? Dat zegt nl best wel veel over de motivatie. :wink:
Ik weet niet alle details, want ik heb het maar een paar keer gezien (het is niet bijzonder leuk voor Bram om met die hond te wandelen). Maar ik vind het heel vervelend, dus ik wil graag wat tips geven de volgende keer. Voor zover ik het gezien heb, zijn het vooral andere teven. Toen Bram pup was, was hij kleiner dan haar en pakte ze hem niet. Wel snauwen, maar dat is niet erg natuurlijk.

Dat niet meer tolerant is, zou goed kunnen. Zeker omdat ze de eerste jaren dit gedrag helemaal niet vertoonde, het is iets van het afgelopen jaar. Ze heeft honden nooit echt leuk gevonden, heb ik begrepen.

Ik heb flink doorgevraagd of het steriliseren echt nodig is. De da zegt van wel. Ze heeft een goedaardig gezwel in de tepel gehad en dat zou de volgende keer kwaadaardig kunnen zijn (ik hoop dat ik het nu goed vertel). Daarom is het zeer verstandig te steriliseren.

Als ze eenmaal zo door het lint is, wat kun je dan nog doen behalve haar van de hond aftrekken? Laat je nog op een of andere manier zien dat het ongewenst gedrag is?

De hond liep altijd los (zoals ik al zei, luistert ze echt als een dolle), maar inmiddels beginnen ze de wandeling aan de lijn en kijkt ze eerst of er kleinere honden zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Moeilijk, misschien heeft ze ergens pijn en is ze dus shaggie?
O ja, dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Buiten die kleinere honden is ze gewoon als vanouds. Met de katten binnen gaat het hartstikke goed en ze is gek op mensen. Grotere honden laat ze met rust, die durft ze blijkbaar niet aan (goddank).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
schumax
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door schumax »

Onze JR toont hetzelfde gedrag maar dat doet ze om Beau te beschermen ( een rottweiler van 40 kilo :mrgreen: ), het is heel vervelend, ze is 6 en gesteriliseerd maar zij pakt ook grote honden, als ze alleen maar het idee heeft dat het beestje naar Beau kijkt valt ze aan. Wij hebben van alles geprobeerd om het eruit te krijgen maar helaas, wij houden haar nu scherp in de gaten en als wij een andere hond zien gaat ze aan de riem, dat is de enige oplossing bij Schumi, ik denk dat het ook een karaktertrek is van de JR.
Groetjes Annette en een paar flinke lebbers van Beau en Schumi

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een gewoon hoog ik de bolhondje lijkt het. Daar heben we lmeer mormels last van.
Hier in het bos loopt Herman en die probeert zelfs mijn honden te pakken! :eek: Herman staat gelukkig wel goed onder appel van zijn baasje! :wink:
Aanlijnen en voorkomen en aangezien ze zich toch al onaangepast gedraagt verandert er denk ik met castratie niet zo veel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik heb ook een teef die vind dat alles wat even groot is of kleiner ( en dan wel van het type terrier(achtig) er niet mag zijn... zeker als ze durfen terug te snauwen, de keren dat het gebeurt is, is er geen echte schade hoor, meer lawaai , ik vind het niet fijn, ze mag het ook niet, maar ik weet het, zie ik andere honden aankomen gaat zij aan de lijn.. simpel..
(het stomme is , dat ze wanneer ik bij vrienden ben en die hebben vele jackies, teven, jong oud enz. er niks aan de hand is.. ze weet donders goed wat ze wel en wat ze niet kan hebben.. :wink: )
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

de meeste JR hebben inderdaad een grote bek,maar meestal tegen honden die grote dan hun zijn....
Maare sterilisatie zal alles niet verbetere...
lijkt me...

gr Aimee
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”