Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toekomst hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Toekomst hond

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Iemand vertelde me dat als ze regelmatig meegaat met mensen
om een hondje uit te kiezen.
Het gaat hier over een rashond bij een goeie fokker dan.
Dat je al kan zien van in het begin welk karakter je krijgt later.
Maar is dat echt zo vraag ik me dan af ?
Als je bv een baby hebt vind iedereen dat ie wel op Tante Sus of Papa Bob lijkt, maar karaktervoorspellen ?
Op wat word er dan gelet, bij een hond dan hé :mrgreen:
En kan je dan echt zien wat voor een hond dat later word ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij kan je dat zeker niet precies voorspellen, maar wel een beetje een idee krijgen (alhoewel ook dat niet altijd blijkt te kloppen begrijp ik).

Het idee is dat bijvoorbeeld de pup die als je binnen komt meteen in je broekspijpen hangt, en flink grommend je veters probeert los te trekken, in ieder geval hoogstwaarschijnlijk later geen onzeker hondje zal worden dat zich voor elke hond op de rug gooit.

De pup die als je binnenkomt meteen in de hoek van de kamer gaat zitten, en zich op de rug rolt zodra je naar hem/haar toe komt lopen, zal hoogstwaarschijnlijk geen hond worden die de stoere man/vrouw uit gaat hangen later. Maar een hondje dat heel veel rustige begeleiding nodig heeft om wat zekerder en minder timide te worden.

En dan heb je nog vanalles daar tussen in.

Dit is wel erg kort door de bocht uitgelegd, maar ik denk dat je zoiets bedoelt of niet?
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Moos schreef:Volgens mij kan je dat zeker niet precies voorspellen, maar wel een beetje een idee krijgen (alhoewel ook dat niet altijd blijkt te kloppen begrijp ik).

Het idee is dat bijvoorbeeld de pup die als je binnen komt meteen in je broekspijpen hangt, en flink grommend je veters probeert los te trekken, in ieder geval hoogstwaarschijnlijk later geen onzeker hondje zal worden dat zich voor elke hond op de rug gooit.

De pup die als je binnenkomt meteen in de hoek van de kamer gaat zitten, en zich op de rug rolt zodra je naar hem/haar toe komt lopen, zal hoogstwaarschijnlijk geen hond worden die de stoere man/vrouw uit gaat hangen later. Maar een hondje dat heel veel rustige begeleiding nodig heeft om wat zekerder en minder timide te worden.

Dit is wel erg kort door de bocht uitgelegd, maar ik denk dat je zoiets bedoelt of niet?
Ja, maar een eerste indruk kan toch fout zijn ?
Of word er pas een mening gevormd na een paar keer ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Moos
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Moos schreef:Volgens mij kan je dat zeker niet precies voorspellen, maar wel een beetje een idee krijgen (alhoewel ook dat niet altijd blijkt te kloppen begrijp ik).

Ja, maar een eerste indruk kan toch fout zijn ?
Of word er pas een mening gevormd na een paar keer ?
Als je op google even 'puppytesten' intypt kom je al een heel end denk ik.

Ik dacht dat die test ook (soms?) twee keer wordt afgenomen, het moet dan ook officieel op een bepaalde leeftijd, in een andere ruimte met iemand die de pups niet kennen etc. Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Ik denk alleen met de twee extremen die ik hierboven omschreven heb, dat de eerste indruk niet zo heel vaak helemaal vreselijk fout is. Tenzij een pupje natuurlijk ziek is of misschien echt net wakker, maar anders denk ik dat een heel onzeker, wat angstig, pupje eigenlijk nooit meteen naar je toe komt gerend en grommend in je schoenveters gaat bijten en trekken. Of meteen omhoog springt en in je broek hangt.
Zelfde met een heel stoer zelfverzekerd pupje; die zal denk ik ook niet snel (tenzij het ziek is ofzo dus) als je binnenkomt in een hoekje gaan zitten en zich op de rug rollen als je in de buurt komt.

Hoe zo'n pupje opgroeid is dan alleen wel weer de vraag, dat hangt dan ook weer af van hoe er mee omgegaan wordt en wat het allemaal meemaakt.

Maar goed, ik ben verder geen expert op dit gebied :wink:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn ouders hebben een jack russel bij en erkende fokker vandaan, ouders zijn kampioen etc etc.
Wat een etterletter is die hond, wel heel erg lief hoor maar helemaal geen makkelijke hond, terwijl de fokkers juist vertelde dat ik hun lijn makkelijke en rustige honden voor kwamen.
Dus nee, je kan niet zeggen van een pup hoe die zal worden alleen maar hopen dat hij/zij zo wordt.
We hebben gt's en al ingeschakeld voor de hond van mijn ouders en aan de opvoeding ligt het echt niet , tis echt een karaktertje!

Jacqueline
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jacq1970 schreef:Mijn ouders hebben een jack russel bij en erkende fokker vandaan, ouders zijn kampioen etc etc.
Wat een etterletter is die hond, wel heel erg lief hoor maar helemaal geen makkelijke hond, terwijl de fokkers juist vertelde dat ik hun lijn makkelijke en rustige honden voor kwamen.
Dus nee, je kan niet zeggen van een pup hoe die zal worden alleen maar hopen dat hij/zij zo wordt.
We hebben gt's en al ingeschakeld voor de hond van mijn ouders en aan de opvoeding ligt het echt niet , tis echt een karaktertje!

Jacqueline
uiteraard ben ik nu erg nieuwschierig over welke fokker je het hebt :mrgreen: ( want er zijn niet zoveel kampioenen nl)

pb? :mrgreen:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Om een praktijk voorbeeld te geven:

Toen we op zoek gingen naar een pup zijn we bij diverse fokkers gaan kijken en hebben we gekeken naar de moederhonden die binnenkort zouden worden gedekt.

Bij de fokker waar we Vegas uiteindelijk hebben gehaald waren we helemaal verliefd op de moederhond Tigra. Zij was (en is) een schat van een hond met een heel zacht karakter. Heel lief voor de kinderen, redelijk tolerant naar andere honden, niet eenkennig en zo waren er nog een paar karaktereigenschappen die ons in haar aantrokken.

De vaderhond (Rush) was niet bij de fokker. We hebben hem wel op foto's gezien. Op verzoek konden we wel naar hem toe gaan maar dat hebben we niet gedaan. We zijn af gegaan op wat de fokker ons heeft verteld. We hadden genoeg vertrouwen in de eerlijkheid van de informatie :wink:

Vegas is nog leuker en liever dan we van te voren hadden verwacht. Wij hebben dus een goede keus gemaakt op basis van de moederhond observeren, karakter van de vaderhond te bekijken en zo goed mogelijk een pup uitzoeken.

Ik denk dat opvoeding wel een grote rol speelt in hoe de pup zich ontwikkeld en op zal groeien. Vegas had misschien een heel andere hond geweest bij andere eigenaren als die bepaalde dingen niet hadden aangepakt wat mogelijk overlast zou kunnen veroorzaken naar andere mensen/honden.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tja ik kies m'n pups ook uit op wat ik zie qua karakter maar dat wil nog niet zeggen dat het 100% is wat ik denk dat het wordt....
Moet wel zeggen dat tot op heden wel redelijk is uitgekomen waarop ze uitgezocht zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik weet het niet. voor een deel zal het wel kloppen denk ik.
maar neem nu Déesse: toen ze pup was, stelde ze ongelooflijk, was echt prachtig om te zien, maar nu is dit helemaal niet het geval meer :19:
ze is wel nog altijd ongelooflijk lief, wat ze als pup ook al was :mrgreen:
starfleet
Erelid

Re: Toekomst hond

Ongelezen bericht door starfleet »

Mama Sanneke schreef: Op wat word er dan gelet, bij een hond dan hé :mrgreen:
En kan je dan echt zien wat voor een hond dat later word ?
Sommige dingen vind ik wel heel duidelijk al bij een pup. Of een pup snel herstelt van schrik, of hij open en vrij is, of hij gemakkelijk te lokken is, of hij vrolijk volgt, of hij zich gemakkelijk laat vasthouden en overgeeft.

Wat er daarna van gemaakt wordt, dat is een groot deel opvoeding en ervaringen, helaas heb je niet op alles grip, maar je kan een hoop sturen. Als je een angstig puppie hebt, wat niet snel herstelt en wegvlucht i.p.v. dat na korte tijd toch de nieuwsgierigheid overwint, dan zal je daar beslist een hardere kluif aanhebben en zo'n pup is het best op zijn plek bij mensen die al ervaring hebben bijvoorbeeld.

Anne
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik denk dat jij het idd over de puppy test hebt. Dit geeft niet het preciese karrakter vd hond aan zoiezo wordt dit ook erg gevormd door de omstandigheden en de eigenaar een heel onzekere hond kan de beste vechter worden!

Maar de puppytest kan je wel aangeven hoe dominand of misschien juist onderdanig een hondje is en wat voor eigenaar daar nu het beste bij past. Dus altyd goed om even te doen als fokker of toekomstige eigenaar niet altyd maar afgaan op het mooiste hondje ofzo
Mama Sanneke
Zeer actief

Bedankt allemaal :ok:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Nee je kunt er niet echt wat van zeggen.

Diesel was in het nest echt een haantje. Een sterke eigen wil en nergens bang voor. Wij hebben niet echt moeite om hem op te voeden, mede dankzij de goede voorlichting en begeleiding van de fokker. We zijn vanaf het begin behoorlijk consequent geweest.
Was dit niet gebeurt, dan kan ik me voorstellen dat het een moeilijke hond was geworden.

Het licht dus grotendeels aan de opvoeding. Hij heeft dominante trekjes maar zolang je weet hoe je daar mee om moet gaan zijn er geen problemen.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

van een fokker die zij pups niet kent hoef ik geen hond.
Moos
Zeer actief

Youp schreef:Nee je kunt er niet echt wat van zeggen.

Diesel was in het nest echt een haantje. Een sterke eigen wil en nergens bang voor. Wij hebben niet echt moeite om hem op te voeden, mede dankzij de goede voorlichting en begeleiding van de fokker. We zijn vanaf het begin behoorlijk consequent geweest.
Was dit niet gebeurt, dan kan ik me voorstellen dat het een moeilijke hond was geworden.

Het licht dus grotendeels aan de opvoeding. Hij heeft dominante trekjes maar zolang je weet hoe je daar mee om moet gaan zijn er geen problemen.
Oke, maar je kan dan dus wel iets zeggen over het zelfverzekerde wat hij heeft. Je zegt zelf dat hij in het nest een haantje was, en nu nog dominante trekjes heeft en consequent opgevoed moet worden.
De opvoeding bepaald dan inderdaad hoe goed het gaat, en bij andere mensen was hij misschien wel over ze heengewalsd. Maar het type hond dat hij is, is hetzelfde gebleven. Geen onzeker typje, die weet wat hij wil. Dat is zijn karakter, en jullie hebben door goede opvoeding en een goede band daar een heerlijke hond in gevonden :wink:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana is een kopie van der moeder. Als zij beide loslopen moet je echt kijken wie nou wie is, want ze hebben dezelfde trekjes.
Troy (broer) is ook precies Tuana. Echt, wat hij doet, doet zij, wat hij doet doet zij. Echt bijna eng te noemen.
Tuana en Troy hebben beide een andere opvoeding gehad. Toch zijn ze allebei druk, kattig en vreselijk bijdehand. Blafferig ook. Dus het ligt niet geheel aan de opvoeding, want hoe kan het anders zijn dat ze beide zo zijn :denken: Beide springen ze tegen de aanrecht op, xilla (mams) is ook de enige hond bij de fokker die dat deed. Alle3 hebben ze een voorliefde voor piepspeeltjes.
Vader heb ik alleen op fotos gezien. De zijkant van zijn kop is Tuana, qua karakter schijnt hij ook op Tuana en Troy te lijken.
Tess (zus) zit op curacua en is ook druk, stuiterig en blafferig, net als Troy en Tuana.

Ik ben dus van mening dat dit nest echt erg op elkaar lijkt. In het nest zagen wij ook al weinig verschil. Ook qua uiterlijk leken ze al op elkaar. het is dus een heel eenzijdig nest geweest.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tuurlijk kun je al wel iets zien. Bram was in het nest al heel zelfstandig. Ik ben daar elke week geweest en herken nu nog veel in hem wat hij toen ook al had.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Re: Toekomst hond

Ongelezen bericht door Marion. »

Mama Sanneke schreef:En kan je dan echt zien wat voor een hond dat later word ?
Er ligt een basis in de genen, dat kun je dus ook op jonge leeftijd al zien. Alleen ben ik ervan overtuigd dat de manier van opvoeden uiteindelijk een groot deel bepaald, hoe het gedrag zich gaat vormen. Een goede basis (in de genen) is heel belangrijk, maar belangrijker is de opvoeding.

Mijn idee dus :wink:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Daar ben ik het zeker mee eens; de basis ligt inderdaad vast in de genen en daarnaast bepalen opvoeding en andere omgevingsfactoren hoe een hond zich uiteindelijk ontwikkelt.

Toen wij voor een pup uit het nest gingen waar Noa vandaan komt, zagen we al snel de verschillende karaktertjes van de zeer jonge pups. Noa was ondernemend, nieuwsgierig, herstelde snel na schrik en lag relaxed op haar rug bij ons op schoot. Een heel open hondje en, voor zover ik dat nu al kan bepalen, lijkt het erop dat daar niet veel verandering meer in zal komen...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bij Tomas is voorspeld dat het de hond was met de minst goede jachteigenschappen voor een langhaar omdat hij te vaak bevestiging zocht bij de baas. Dankzij die eigenschap heb ik een heerlijk makkelijke langhaar want ik wilde er toch niet mee gaan jagen.
Ik denk dat iemand die weet waar hij op letten moet, best veel info kan halen uit contact met de puppies.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat je heel grofweg wel wat kunt zeggen: een haantje de voorste of een superangsthaas daarvan kan je natuurlijk best wel wat zeggen.
Mijn ervaring is dat de meeste pups een beetje 'in het midden hangen' en dan wordt het een stuk moeilijker natuurlijk.

Kaya was een enorme knuffelpup, heel zachtaardig, maar niet bang ofzo.
Ze is uitgegroeid tot nog steeds een grote knuffelkont, was als pup echt heel makkelijk, maar verder is ze toch ook een behoorlijke felle tante en volwassen lang niet zo rustig als dat ze als pup was.
Ze is bijna een exactie kopie van d'r moeder en dat is wel erg leuk.

Dus ik denk dat je bij de wat extremere pups zeker wel wat kan zeggen, maar dat de 'tussenmoot' toch afwachten is en verder ben ik het met Marion eens dat opvoeding ook een heel groot stuk bepaald.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène was de enige hond in het nest die lekker kwam knuffelen. :wink:
Dat doet ze dus nog steeds.
Ze was in het nest de middenmoter, wel wat zelfstandiger dan de rest. Ze liep bv. gewoon in haar eentje naar een uithoek van de tuin terwijl de rest wat meer aan elkaar hing. Ze kwam in de laatste weken voor ik haar meenam wel steeds meer naar voren als een dame met wat potentie qua leiderschap.
Tot nu toe schikt ze zich prima. Nika adoreert ze, Marouck is haar stoeimaatje. Waar Marouck is, is Biène, die 2 zijn in het bos en thuis steeds met elkaar bezig. Dat onderzoekende wat ze in het nest had, weg van haar broertje en zusjes, zie je nu minder. Ze volgt gewoon Marouck.
Neem je haar echter apart mee dan komt het wel weer naar buiten.
De rust die ik bij haar zag in het nest zie ik nog steeds. Ze is niet zo snel "gek" te krijgen.
Als je bij Marouck een keertje heen en weer springt wordt ze al heel druk, Biène kijkt je dan aan van "doe normaal". :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”