Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als kat en hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sfeyenoord1
Vaste gebruiker

Als kat en hond

Ongelezen bericht door sfeyenoord1 »

Hoi, wij krijgen waarschijnlijk een hond thuis. En nu had ik een vraag. Wij hebben ook 2 katten thuis 1 van 11 en 1 van 13 (in mei worden ze dat). Hoe reageren katten hierop? die van 11 is een beetje bazig maar vaak trots op zijn terretorium en beschermd ons tegen andere katten:smile2: en wil vaak doen waar hij zin in heeft, en heeft de instelling van de aanhouder wint zeg maar. Die van 13 is schuw en zit vaak wat weggekropen, maar sinds er een mandje aan de verwarming hangt ligt ze daar vaak in en komt ze tevoorschijn, ook als het nodig is bewaakt ze mee met de andere kat. Wij hebben een kennis die ook bij mijn vader werkt die ook een hond heeft, deze hond is gek op katten. Ons leek het wel een goed idee om haar een keer te laten komen met de hond om te kijken hoe de katten erop reageren. Alleen altijd als er visite is zijn de katten weggescholen. Die van 11 komt meestal wel al snel kijken boven aan de trap, de ander duurt het erg lang bij maar komt toch uiteindelijk even kijken als die komt kijken loopt die van 11 al wel rond beneden. Maar mijn vraag was dan hoe zouden ze dan reageren op een pup (labrador wordt het waarschijnlijk), want we vinden het ook zielig dat ze bv. niet meer naar beneden durven en daardoor erg lange tijd boven besteden, een paar weken of een maand ofso is nog niet zo erg, maar voor langere periode zouden we het toch zielig vinden worden. Over die van 11 jaar maken wij ons niet veel zorgen, die raakt het wel snel gewend, meer die van 13. Wie heeft er tips voor ons?
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

:19: is niet vantevoren in te schatten....
Ik ben bang dat de katten te oud zijn om nog aan honden te wennen...maar misschien gaat het wel goed....
met katten blijft het gewoon afwachten.....zijn ze hélemaal geen hond(en) gewend?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mijn ervaring is da het wel went al kan het wel een week of zes duren. Het is vooral van belang dat je de hond belet de katten op te jagen.

Anne
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

katten zijn zo verschillend.
eerder had ik 5 katjes en als er een hond bijkwam waren ze eerst wel knap van slag.
Blazen en de haren die recht overeind gingen staan.
na een tijdje gaat dat wel over, en als de kat er even geen zin aan heeft als hond in de buurt komt krijgt ie wel een haal over zijn neus heen, is dat ook weer duidelijk ( mijn ervaring iig)
1 van mijn katten was net zoals jij jou kat van 11 beschreef.
Hij liet zich niet de baas door de honden en ging gewoon zijn eigen gang.
het zal gewoon zo zijn dat iedere kat anders reageerd, zijn echte persoonlijkheidjes op zich.
Ik zou het idd eens proberen met een katvriendelijke hond erbij, en eens even kijken wat de eerste reactie is.
daar kun je vast wel meer uit opmaken :wink:
Afbeelding
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Wij hebben vorig jaar ook een pup bij een kat van 11 genomen. Nou was die kat wel ooit opgegroeid met een hond, dus we maakten ons geen zorgen.
Maar onze kat was behoorlijk beledigd :pffff: en heeft vier maand bijna alleen maar boven gewoond.
Het is wel goedgekomen hoor, Saffie moet de kat niet lastig vallen want dan krijgt ze een haal over haar neus. Dat weet Saffie ook en als ze rustig is geeft de kat haar een kopje :mrgreen:
sfeyenoord1
Vaste gebruiker

okee bedankt, het gaat worden gevraagd maar denk wel dat ze dat doet, gewoon lekker op de koffie komen en dan met de hond :) en dan wel de deuren dicht doen boven anders blijven ze er zitten, als de deuren dichzitten dan komen ze veel sneller. En die hond laat alles doen met hem door katten en vindt ook bijna alles goed. En helaas weten die katten niet dat hij katten leuk vindt :N: Maar veel zou hij ook niet kunnen doen, hij heeft last van zijn heup en heeft ook heupoperatie(s?) gehad hij kan ook nog maar weinig lopen ed. erg jammer voor de hond :(: Maar hetleuke is op zich wel dat als wij een hond nemen het dan wel in semptember is en die kennis krijgt in juni een pup en die gaat er dan ook waarschijnlijk als wij op vakantie gaan daar logeren, dus dat is dan ook wel weer leuk voor die pup.
Juultje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Juultje »

Toen ik mijn hond kreeg, hadden we ook twee katten van 12 en 13 jaar, die helemaal geen honden gewend waren en er heel bang voor waren. Maar na een poosje accepteerde de katten mijn hond, al zijn ze nooit dikke vrienden geworden. De katten waren de baas en Roos had groot respect voor ze.

Zorg wel dat de katten hoge zitplekken hebben, waar ze naar toe kunnen vluchten en toch de situatie kunnen overzien en dan wennen ze wel aan de pup. (en laat natuurlijk de pup niet achter de katten aanrennen)
Succes!
Groetjes Jet
sfeyenoord1
Vaste gebruiker

Al krijgen we de hond zou hij niet naar boven mogen, dus dan kunnen ze bv. alles van de trap zien. Of bv. uit de vensterbank binnen, of buiten of bv. vanaf de tafel. O ja dat was ik nog vergeten te zeggen :idea: . Ze zijn geen honden gewend, ze zien ze wel eens bij ons in de burut al zijn ze an het rondschooieren, maar verder niet. Ze zijn er meer bang voor omdat ze kat zijn en dat zijn grote honden en dan zijn ze meer bang voor de grote ed. maar al heb je een pup is het verschil in grote een stuk kleiner als bij een een volwassen labrador. Hier nog trouwens een foto van ze (von ik wel leuk om ff neer te zetten)
die van bijna 11 jaar (Skippy heet hij en is ook een "zoontje" van die kat die gestorven is)
Afbeelding

En deze wordt bijna 13 en heet Streepje en is de schuwere
Afbeelding

Wel leuk he? Die gele houd ook wel van maf doen op z'n tijd dus dat komt goed uit met die pup. En een hond achter de katten, kan wel bij ons maar dan glijd zij denk wel uit ( nemen iig een teef) zoals die van 11 nu ook al vaak doet.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Mijn zus had al drie katten toen Fran erbijkwam,
Fran is een collie van negen uit het asiel.
Ze moesten wel een tijdje aan elkaar wennen maar het gaat goed nu.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Bij ons heeft het maanden geduurt voordat de kat weer helemaal de oude was, toen Baloe als pup in huis kwam. Toen Keizer kwam interreseerde het haar verder niet meer. :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Laundry
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Laundry »

Toen onze hond kwam hebben wij eerst voor de katten een kattenboom gebouwd. De katten konde altijd veilig alles van bovenaf bekijken en maakten daar in het begin ook dankbaar gebruik van. Ook hebben wij er nooit tussen gezeten wanneer de kat de pup afstrafte. Van te voren voordat de pup kwam hebben we voor de zekerheid wel de nagels van de katten geknipt zodat ze niet meer zo scherp waren. Ze sloegen echter bijna nooit met hun nagels uit, alleen al een waarschuwende tik was vaak al voldoende. De pup had altijd diep respect voor ze. Nu nog trouwens....

Afbeelding
Afbeelding
sfeyenoord1
Vaste gebruiker

Nagels knippen is ook wel een goed idee, maar ouders willen dat echt neit hebben. Alleen Streepje slaat altijd met haar nagels uit. Maar ze slaat alleen uit bedreiging en soms, uit wraak dat ze moest wachten op eten of dat ze minder aandacht kreeg ofso of met spelen. Dus dat zal niet zo'n probleem zijn denk ik.
Laundry
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Laundry »

sfeyenoord1 schreef:Nagels knippen is ook wel een goed idee, maar ouders willen dat echt neit hebben. Alleen Streepje slaat altijd met haar nagels uit. Maar ze slaat alleen uit bedreiging en soms, uit wraak dat ze moest wachten op eten of dat ze minder aandacht kreeg ofso of met spelen. Dus dat zal niet zo'n probleem zijn denk ik.
Je ouders willen niet dat de nagels van de katten geknipt worden? Ik bedoel niet die hele nagel eraf hoor, begrijp me niet verkeerd. Alleen de puntjes eraf bedoel ik, dat kan je met een speciaal nagelschaartje voor dieren doen. Pas wel op dat je niet in het leven knipt!
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Laundry schreef:Afbeelding
:eek: wow, dat is pas een gave krabpaal, of boom :mrgreen:
echt supergaaf :ok:
Afbeelding
yruvian
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yruvian »

Wij hadden hier ook drie volwassen katten (nu nog trouwens) toen we aan een hondje dachten. Maar een van de drie had ooit een hond op een vriendelijke manier tegen gekomen, de andere twee absoluut niet.

Toen largo en irix (tja ons hondje werden er twee toen bleek dat een puppie was afgebeld bij de fokker) uiteindelijk thuis kwamen, was het dus wel spannend. Zodiac keek even naar mij 'ach nee, ze heeft weer iets bij' en dat was het dan. Arcan is meteen tussen de puppies in gekropen en heeft sinds dag 1 de rol van babysit opgenomen (en hen helaas een aantal kattestreken geleerd) en Gypsy? Die ging boven op de bench zitten, keek er in, besliste dat die beestjes waarschijnlijk geen toegelaten prooi waren en ligt nu meestal tussen hen in te slapen voor de kachel.

Geen van de drie slaat met nagels naar de rakkers (hoewel Zodiac ons niet spaart), maar een enkele blik of een mep met een botte poot is voldoende als de jongens te ver gaan (wat dan meestal wel al heeeeel ver is. Ze hebben als puppy Arcan zelfs bij de staart rond gesleept, zonder dat onze kater iets deed!)

Je moet grotendeels geluk hebben, denk ik.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ooo dat is de meest gave kattenboom die ik gezien heb!!
Super!

Bantam is sinds begin december bij ons en toen waren onze 2 katten bijna anderhalf jaar ...

Ze zijn meestal veels te lief voor hem, er komt geen nagel aan te pas, alleen maar waarschuwende tikjes.

Het kost gewoon tijd om aan elkaar te wennen en ik denk vooral bij wat oudere katten dat het allicht wat langer duurt.
Het belangrijkste is dat ze elkaar respecteren, ze hoeven van mij niet samen op de bank (al zou ik het wel heeel leuk vinden)

Ze spelen nu zelfs een beetje met elkaar, al is het dan op hun manier haha.

Trap in ieder geval niet in de verhalen van dingen forceren zoals ze bij elkaar in 1 kamer zetten, dat kan enorm slecht uitpakken en dan komt het misschien nooit meer goed. Zo creer je volgens mij alleen maar trauma's voor beide kanten.

Geeft het gewoon tijd dan komt het vast vanzelf wel goed.
sfeyenoord1
Vaste gebruiker

okee hartstikke dedankt :mrgreen: :ok:
van angels knippen weet ik van alleen het puntje maar hebben ze geen zin in en willen dat niet ofso.

btw hond gaat definitief door :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

het was hier zo klaar, toen onze eerste hond kwam ging hij direct achter de katten aan, een tik was voldoende. Je moet er wel voor waken dat hij niet constant achter de katten aanzit en ze moeten een kans hebben om te vluchten. Onze katten waren 10 en 15, dus het kan wel. Al wist ik niet of ze honden gewend waren omdat ze uit het asiel kwamen. :19:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
yruvian
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yruvian »

Als een puppy nog klein is, kunnen de katten eenvoudig vluchten door op kasten, trappen of krabpalen te vluchten. Dat is mijns inziens inderdaad wel nodig. Ze kunnen nog zo toegeeflijk zijn, er moeten toch rustplaatsen zijn waar ze effe kunnen ontsnappen.

Denk eigenlijk niet dat er veel katten zijn die absoluut niet kunnen wennen aan een pup.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

leuk en doeltreffend die kattenboom :ok:

Misschien ook een idee voor jullie :19:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
sfeyenoord1
Vaste gebruiker

krabpaal/boom vinden mijn ouders niks, maar ze kunnen bv de tafel bv. op of op het aanrecht in de keuken, onder de bedden, ze hebben heel erg veel plekken voor rust iig. En als er niemand thuis is of beneden is willen mijn ouders hem iig in het begin in een kennel houden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”