Maar toch heb ik het idee dat ik meer zou kunnen doen aan het onzekere in haar. En niet zo zeer dat ze nog meer kan, want eigenlijk is het een prima hondje zo, maar in de zin dat ze wat meer van het leven kan genieten, en onze band beter wordt.
Wat ik heel naar vind is dat ze naar mij toe soms echt kruiperig kan reageren. Als ik bijvoorbeeld op de bank zit en ik roep haar bij me, heeft ze 9 van de 10 keer haar staart helemaal laag uit de krul (standje Herder zeg maar), oortjes plat in d'r nek. Haar houding is dan heel laag.
Als pup had ze dat absoluut niet, wel dat ze erg onderdanig was, maar dat kruiperige is er langzaam ingeslopen. Kortom, ergens doe ik iets niet goed
Misschien heb ik het onbewust beloond of aangemoedigd, maar ja, als ze dan naar me toe komt kan ik haar moeilijk gaan negeren omdat ik die houding niet wil aanmoedigen, toch?
Als ik Moos roep komt hij kwispelend bij me. Buiten doet Saar dat wel, maar binnen is het bijna altijd in die kruiperige houding. En ik heb haar nog nooit hard gecorigeerd, of iets dergelijks. Maar het is er langzaam ingeslopen, en dat is niet echt de bedoeling.
Verder komt ze eigenlijk zelden bij me voor een aai of een knuffel (dat heeft ze een tijdje wel gedaan). Alleen als Moos op schoot kruipt komt ze naast me staan om ook een aai te krijgen. Doet Moos het niet, doet zij het ook niet.
Ik ben nu bezig om vaker met haar alleen te spelen. Dat is lastig, want spelen met mij is al snel bedreigend. Nu speelt ze wel als ik op de grond ga liggen en met mijn handen wat stoei; vindt ze geweldig. Ga ik erbij op de bank zitten bijvoorbeeld dan stoeit ze absoluut niet. Verder begint ze eindelijk een beetje te sjorren, en laat ik haar dan winnen. Dan blijft ze steeds iets langer doorgaan, maar zodra ik loslaat en haar laat winnen laat ze de flos snel vallen.
Het is absoluut niet zo dat ik wil 'zeuren' over dat het zo gaat. Ik hou vreselijk veel van haar, en vind het prima zoals ze is. Alleen voor haarzelf zou het denk ik fijn zijn als ze (ook naar mij toe) nog wat zekerder werd. En ik hoef dus echt geen super-onderdanig hondje, dus als ik er iets aan kan doen om haar wat minder onderdanig naar mij toe te maken, zodat ze eens ongegeneerd om een knuffel of een speeltje kan komen; graag!
En aangezien we een tijdje echt wat dat betreft heel goed gingen, en ik nu merk dat er 'verkeerde' dingen in zijn geslopen moet het kunnen, alleen doe ik iets niet goed
Iemand tips, ideeen?