Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup los laten lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

pup los laten lopen

Ongelezen bericht door chuckie »

chuckie kan nog niet goed aan de riem lopen (behalve op de terugweg naar huis) en ik zou hem graag af en toe is los laten lopen.nou zeiden ze vanmorgen op de cursus dat ik hem het beste nu al kan leren aan los lopen omdat hij nu nog afhankelijk van je is,als ik er later pas mee zou beginnnen dan zou het moeilijker om hem dat nog te leren.oke tot zo ver begrijp ik het wel.ik zou hem dan bijvoorbeeld los kunnen laten op het strand of in het park,maar wat nou als hij met een andere hond meerent of achter iets anders aangaat?ik vind het echt doodeng om hem los te laten!hoe hebben jullie dat gedaan met jullie pups?gewoon los laten lopen (op een veilige plaats)?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ja, ze gaan hier vanaf dag 1 gewoon los.
Veel spelen samen en een band opbouwen. Als ze een ander hondje zien en je wil doorlopen gewoon lekker gek doen.
Jij bent het enige vertrouwde dus een pup houdt je vrijwel automatisch in de gaten. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inderdaad gewoon nu op veilige plekken los laten lopen. Hij zal misschien eens met een andere hond meelopen, maar meestal wacht het baasje van die andere hond dan wel even hoor. Het overgrote deel van de jonge pupjes zal echt niet naar een vreemde hond toerennen die 100 meter verderop loopt. Jij bent de veilige basis, daar blijven ze graag bij in de buurt. Pas als een maand of 3-4 zijn worden ze zelfstandiger en gaan ze fratsen uithalen als naar een andere hond toerennen 100 meter verderop, of diep in de bosjes gaan snuffelen. Als je je pup nu meteen los laat lopen kan je juist heel goed voor die tijd de pup aanleren dat hij bij jou met blijven en wat hierkomen is. Dan heb je meer kans dat je hem met 4 maanden nog eens terug kan roepen als hij weg wil rennen, dan als je hem dan pas los gaat laten.

Beloon je pupje elke keer als hij buiten uit zichzelf contact met je zoekt. En oefen heel erg op het hierkomen, eerste in makkelijke en later in moeilijkere situaties.
Afbeelding
oejsje
Actief

Ongelezen bericht door oejsje »

Ik laat onze pup gewoon loslopen. Wanneer er situaties zijn waarin ze afgeleid kan worden heb ik snoepjes bij de hand en komt ze echt wel naar me toe gerend!
Als er auto's, fietsers, andere honden ofzo voorbij komen ben ik wel extra allert, maar ga haar niet oppakken of iets dergelijks om er geen angst in te brengen. Heb snoepjes bij de hand en zorg dat IK haar aandacht heb!

Helaas wist ik dit niet bij Poeka, deze loopt door het park enzo aan de lijn en alleen in de bossen gaat hij los. Ik ben ook niet echt zeker van hem dat hij komt als ik hem roep (wanneer er een andere hond is kan ik het bij hem vergeten), hier wil ik eerst zeker van zijn voordat hij los mag. En ben er dan ook hard voor aan het werken!
gerritte
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

ook hier lopen ze vanaf dag 1 op plekken waar het kan los. Juist in het begin willen ze graag bij je blijven en is het dus prima om daar mee te beginnen.
Afbeelding
Lance
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford, Engelse stafford x Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Lance »

Ik vond het zoo eng om Lance los te laten, dus ik weet hoe je je voelt!

Lance heb ik met ongeveer 4 maanden los gelaten. Iemand van een hondenschool vertelde me, dat puppy's bang zijn je kwijt te raken en dus niet weg lopen.
Wij hebben hier achter het huis een groot grasveld, daar heb ik hem het eerst losgelaten.
Hele tijd bezig gehouden met een balletje, zodat hij niet afgeleid zou zijn en weglopen.
Maar dat gebeurde echt niet hoor.

Hij loopt nu bijna altijd los, en als hij bijvoorbeeld eens een andere keer oploopt, ren ik hard voor hem weg. Moet je eens kijken hoe hard ze achter je aan komen :wink:
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

vanmorgen was het heeeeerlijk rustig op het uitlaatveldje om de hoek,iedereen lag nog op een oor (6.30 zondaochtend pfff).het uitlaatveldje ligt achter een parkeerplaats in een woonerf,maar er rijden regelmatig auto's en brommers,en omdat het tegenover ons huis is hadden ze op puppycursus gezged dat je ze daar beter niet los kan laten omdat ze dan meestal hard terug naar huis (hun holletje) rennen,maar ik kon de verleiding niet weerstaan,ik had mn clicker en wat lekkers bij me(hij begrijpt na een dag oefenen al dondersgoed wat de klik betekent) en hij huppelde vrolijk achter me aan!hij vond het helemaal te gek,en als ik hem roep dan komt al huppelend en springend naar me toe en dan weet ie dat ie beloont wordt!(Of met wat lekkers of met een knuffel).had het gister al wat geoefend in huis en het gaat erg goed.vanmiddag gaan we even naar het strandje hier vlakbij,ben benieuwd hoe hij op dat water reageert!
Voor altijd in ons hart
Lance
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford, Engelse stafford x Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Lance »

Zie je nou, het komt allemaal goed! Succes! :ok:
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

ben gister even met hem naar t strand geweest.het was erg koud en hij liep helemaal te bibberen,maar hij vond het geweldig!lekker los door het zand te renne,echt heel leuk om te zien!
Voor altijd in ons hart
sharpei-girl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door sharpei-girl »

fijn he? :ok:
Afbeelding

bescherm dieren tegen beesten!!!
Disney
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Disney »

onze pup is ook pas 8 weken en ik heb hem zondag ook lekker los laten lopen toen we een kleine wandeling maakten in het bos. Hij liep heel dicht bij onze voeten, hij volgde ons heel trouw en dat terwijl hij losliep!! Ik was heel trots!!!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

vanaf dag 1 gaan ze hier los met de rest mee... zak snoepjes op zak en als hij komt krijgt ie een snoepje! :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mitmig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mitmig »

Lek loopt hier ook vanaf dag 1 los mee! In het begin plakte ze aan onze benen, maar na verloop van tijd rende ze met de andere honden over het strand! Mijn andere twee honden heb ik niet als pup gekregen en die gingen er als een speer vandoor als je ze los liet, omdat ze gewend waren aan de riem te lopen! Dus die hadden zoiets van he, eindelijk vrij en rennen maar :cheer: ! Je pup zal gewend zijn om los te lopen en niet zo snel de neiging hebben om de benen te nemen!
Groetjes, Monique

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Sita loopt op de hei ook altijd los. In het begin volgde ze heel braaf. Toen ze 4 maanden was, ging ze naar elke hond toe die ze maar zag, ook al was die 500 m verder en dan ook echt niet terugkomen.

Ze is nu 5,5 maand en door haar af te leiden met haar lievelingsspeeltje krijg ik haar nu heel goed mee. :cheer: Joggers is nog moeilijk, maar dat gaat hoop ik ook goed komen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik vond het ook eng toen ik Saffie als pup voor het eerst los liet lopen. Maar ik heb het wel gedaan toen we haar een paar daagjes hadden, en het ging perfect. Dus ze loopt vanaf jongs af aan elke dag los in het bos of in het park.
chuckie
Zeer actief

saffie schreef:Ik vond het ook eng toen ik Saffie als pup voor het eerst los liet lopen. Maar ik heb het wel gedaan toen we haar een paar daagjes hadden, en het ging perfect. Dus ze loopt vanaf jongs af aan elke dag los in het bos of in het park.
chuckie loopt idd ook vanaf het begin iedere dag los in het park,en ik moet zeggen,hij luisterd perfect.aan het begin plakte hij nog erg aan je benen,maar nu wordt hij wat zelfstandiger en rent wat vooruit of blijft achter,maar tot nu toe is hij altijd nog braaf gekomen als ik hem riep,zelfs als hij de achtervolging in wilde zetten bij een hardloper,en zelfs als hij aan het spelen is met een andere hond.
Voor altijd in ons hart
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

Wij hebben onze pup ook vanaf dag 1 los lopen.
Nu is hij nog zo klein dat als hij al bij je weg zo lopen (wat toch niet meer was dan 1 metertje) dan haal ik hem toch zo in als ik even een sprintje trek. Dat wordt nog wel anders ben ik bang. :mrgreen:
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

pasja85 schreef:Wij hebben onze pup ook vanaf dag 1 los lopen.
Nu is hij nog zo klein dat als hij al bij je weg zo lopen (wat toch niet meer was dan 1 metertje) dan haal ik hem toch zo in als ik even een sprintje trek. Dat wordt nog wel anders ben ik bang. :mrgreen:
vanmorgen kwam er een hardloper langs in het park en was hij even oostindisch doof :mrgreen: dus ik heb een keer zijn naam geroepen,en ben hard de andere kant op gelopen en hij koos toen toch maar om met mij mee te gaan.ik heb zoiets van jong geleerd is oud gedaan.

vanmorgen was er een hond in het park die totaal niet luisterde (ook een jr) die baas heeft wel 30 x hier geroepen,en wel een kwartier al mopperend achter hem aangelopen om hem te pakken te krijgen,lijkt me erg vervelend.maar nou nog een vraag:als hij straks aan het puberen gaat,en (stel dat) hij dan totaal niet luisterd als je hem roept,wat is dan het beste?hem tijdelijk niet meer los laten zodat hij geen slechte gewoontes leert,of gewoon stug volhouden met los laten lopen?
Voor altijd in ons hart
Milou85
Zeer actief

chuckie schreef:
pasja85 schreef:Wij hebben onze pup ook vanaf dag 1 los lopen.
vanmorgen kwam er een hardloper langs in het park en was hij even oostindisch doof :mrgreen: dus ik heb een keer zijn naam geroepen,en ben hard de andere kant op gelopen en hij koos toen toch maar om met mij mee te gaan.ik heb zoiets van jong geleerd is oud gedaan.

vanmorgen was er een hond in het park die totaal niet luisterde (ook een jr) die baas heeft wel 30 x hier geroepen,en wel een kwartier al mopperend achter hem aangelopen om hem te pakken te krijgen,lijkt me erg vervelend.maar nou nog een vraag:als hij straks aan het puberen gaat,en (stel dat) hij dan totaal niet luisterd als je hem roept,wat is dan het beste?hem tijdelijk niet meer los laten zodat hij geen slechte gewoontes leert,of gewoon stug volhouden met los laten lopen?
Ik denk dat dat er aan ligt waar hij er vandoor gaat.
Is dit in een gebied waar het eigenlijk weinig kwaat kan of in de buurt van de stad.
In het bos zou ik stug volhouden (zolang er geen gevaar dreigt), maar in de buurt van een woonwijk of stad o.i.d. dan zou ik hem voor de veiligheid maar weer aan de riem doen.
Ook denk ik dat het er aan ligt waarom je hond er vandoor gaat. Als dit is omdat hij achter iets of iemand aan wil rennen kun je dat gewoon een beetje in de gaten houden en als je 'gevaar' ziet hem voor zijn door hem even heel idioot af te lijden, bij je roepen en even vast houden :19:
Dat zou ik doen, maar misschien zijn er mensen met beter tips / ideeën?
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik heb alles met veel interesse gelezen, omdat ik binnenkort ook mijn pupje krijg en ik me ook al bezighield met deze vraag.
Ga het dus ook meteen proberen als ik hem heb :mrgreen:
Gaat vast wel lukken, hoewel.........een teckel :denken:
Milou85
Zeer actief

in het begin is het baby hondje waarschijnlijk niet bij je weg te slaan (bij wijze van spreken natuurlijk). Als hij je een beetje kent in iedergeval.
Ik denk dat je daar gebruik van moet maken en hem (op veilige plekjes!) zo veel mogelijk los moet laten lopen.
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

pasja85 schreef:in het begin is het baby hondje waarschijnlijk niet bij je weg te slaan (bij wijze van spreken natuurlijk). Als hij je een beetje kent in iedergeval.
Ik denk dat je daar gebruik van moet maken en hem (op veilige plekjes!) zo veel mogelijk los moet laten lopen.
tot nu toe ging het altijd goed,maar sinds eergister is hij oosindisch doof.dit heeft hij bij een bepaald hondje,ik kan roepen tot ik een ons weeg,ik kan weglopen maar het intereseert m niks,en alleen bij deze ene hond.moet ik hem voortaan maar aanlijnen als ik die hond aan zie komen?want hier leert hij alleen maar verkeerde dingen van natuurlijk.
Voor altijd in ons hart
BoomerGizmo
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door BoomerGizmo »

Bij ons loopt ze ook gewoon los b.v. in het bos.
Niet op straat dan doe ik haar toch liever vast voor het geval er een auto aan komt of ze rent ineenkeer de straat op.
Maar als het veilig is ja loopt ze gewoon los.
Zo went ze wel gauwer aan andere mensen/honden denk ik.
Groetjes Danny, Samantha en Gizmo
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”