Moeilijk hoor, jagen 'afleren'. Ben op dit moment met Silka, die niet op katten jaagt maar wel op watervogels en konijnen, aan het trainen (met de clicker).
Een paar tips die ik op de hondenschool heb gekregen (en of ze werken moet ik ook nog ondervinden

):
- Probeer als eerste te voorkomen dat je hond achter een kat, konijn, haas of wat dan ook aan kán gaan. Iedere 'bevredigende' jacht (en die bevrediging halen ze uit het 'jagen' zelf, dus het speuren, rennen etc.) smaakt naar meer.
Dat houdt dus ook in dat, zolang je je hond niet kunt stoppen met 'hier', dat je hem/haar niet los moet laten lopen op plekken waar je katten, konijnen etc. tegen kunt komen, maar aan de (lange) lijn moet houden.
- Verder, let heel goed op je hond (en je omgeving). Zie je aan het gedrag van de hond dat 'ie iets op het spoor is of iets interessants ziet, moet je aandacht vragen, afleiden. Dus zorg dat jij leuker/interessanter bent dan de kat, konijn etc.. Zorgen dus dat je hond kiest voor jou.
- Blijf oefenen op een 100% 'hier'! Mocht je hond toch achter 'prooi' aangaan, dat je hem/haar dan in ieder geval kunt stoppen.
Tot zover de tips en nogmaals of de 'gouden' tip er tussen zit weet ik (nog) niet. Het enige wat ik wel weet is dat het nog lang niet meevalt...