Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op katten jagen, hoe afleren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Annieke*
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder & Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Op katten jagen, hoe afleren?

Ongelezen bericht door *Annieke* »

Hmmm... In het begin ging Luna een paar meter achter een kat aan, stopte als ik foei of nee riep. Nu reageert ze daar dus ook niet meer op.

Aan de lijn kijkt ze alleen maar naar de kat, maar als ze los is is het dus rennen geblazen. Wat kan ik hieraan doen? Hoe kan ik het afleren?

Met de clicker misschien? Aandacht vragen als ze een kat ziet, en belonen?

Ze is 10 maanden, en volgens mij begint ze nu pas te puberen... Ze gaat nu ook regelmatig bij mij of m'n moeder bewust over onze benen staan, dit los ik op door mijn been weer bovenop haar te leggen. Dan loopt ze gauw weg. :mrgreen:

Wie heeft er tips? :19:
Zwitserse Witte Herder Luna, 8 jaar.
Mechelse Herder Fun, 6 maanden.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben ook benieuwd naar tips. Bram holt er ook achteraan namelijk. Ik heb niet het idee dat het af te leren is :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Hier nog iemand die hunkert naar tips :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Moeilijk hoor, jagen 'afleren'. Ben op dit moment met Silka, die niet op katten jaagt maar wel op watervogels en konijnen, aan het trainen (met de clicker).
Een paar tips die ik op de hondenschool heb gekregen (en of ze werken moet ik ook nog ondervinden :wink: ):

- Probeer als eerste te voorkomen dat je hond achter een kat, konijn, haas of wat dan ook aan kán gaan. Iedere 'bevredigende' jacht (en die bevrediging halen ze uit het 'jagen' zelf, dus het speuren, rennen etc.) smaakt naar meer.
Dat houdt dus ook in dat, zolang je je hond niet kunt stoppen met 'hier', dat je hem/haar niet los moet laten lopen op plekken waar je katten, konijnen etc. tegen kunt komen, maar aan de (lange) lijn moet houden.

- Verder, let heel goed op je hond (en je omgeving). Zie je aan het gedrag van de hond dat 'ie iets op het spoor is of iets interessants ziet, moet je aandacht vragen, afleiden. Dus zorg dat jij leuker/interessanter bent dan de kat, konijn etc.. Zorgen dus dat je hond kiest voor jou.

- Blijf oefenen op een 100% 'hier'! Mocht je hond toch achter 'prooi' aangaan, dat je hem/haar dan in ieder geval kunt stoppen.

Tot zover de tips en nogmaals of de 'gouden' tip er tussen zit weet ik (nog) niet. Het enige wat ik wel weet is dat het nog lang niet meevalt... :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik denk dat het alleen af te leren is met drakonisch en correct straffen ( b.v. met behulp van en TT ) en de vraag is of je dat wilt. Denk dat je je hond beter aan de lijn kunt houden waar je katten tegen kunt komen.
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Emma heb ik het afgeleerd door gebruik te maken van een werpkettinkje. De eerste keer heb ik raak gegooid toen haar aandacht naar een kat/vogel ging. Daarna hoefde ik er alleen maar mee te rammelen, of een keer mis te gooien. Emma gaat nu niet meer achter katten aan. Ze kijkt wel geïnteresseerd naar ze, maar ze loopt gewoon door.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je kan dat trainen door je hond elke keer als hij een kat ziet af te leiden en bij je te roepen aan de riem. Kijkt hij naar een kat dan zeg je nee! :neenee: en roept je hond bij je en vraagt een nette zit die je beloond. Als je dat consequent doet heb je een kans dat je hond wel terugkomt omdat jij een super-lekker iets hebt of hij helemaal geconditioneert is tot "hierkomen" bij de aanblik van een kat.

Krijgt hij echter de kans achter een kat aan te gaan dan is alles weer voor niks geweest want die beloning is altijd groter dan een stuk kaas of een spelletje. Overal waar katten zijn dus aanlijnen tijdens het trainen.

Dapper en Cleo rennen ook achter katten aan. Zijn we op tijd dan kunnen we Dapper wel afleiden met wat lekkers, Cleo gaat gewoon.

Wat je ook zou kunnen proberen is je hond een zeer strak HALT aanleren waarbij je zo strak gaat trainen dat hij op de een of andere manier wel moet stoppen. Wuilus kende het comando halt en stopte dan altijd. Ze kon haast niet anders omdat die oefening er zeer strak ingetraind zat. Handig want als ze hem peerde naar andere honden of bv een kat dan riep ik HALT (stond erg streng op straat, weet het :roll: ) en dan stond ze stokstijf en kon ik haar snel aanlijnen en belonen :mrgreen:
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Precies wat Rami zegt!!

Volgens mij is het enige wat echt helpt in dit soort situaties, of het nou katten, andere honden, fietsers of wat dan ook zijn, vragen om aandacht en zorgen dat je leuker bent! Dus lekker kaas/worst of wat dan ook mee voor onderweg om te belonen als het goed gaat.

En volhouden ... net zolang aan de (lange) lijn houden totdat je merkt dat hij/zij het doorheeft.

Volgens mij is volhouden en veel geduld echt de oplossing voor ieder probleem :mrgreen:

Mijn hondje viel ontzettend uit naar andere honden aan de lijn (en trok als 'n gek), al vanaf het begin dat ik 'm had en ik heb precies hetzelfde
gedaan (aandacht vragen) en dacht eerst dat het nooit ging lukken maar hij doet het super nu!!!

En sorry hoor, maar corrigeren? en zo'n halsband? voor iets wat met een beetje geduld op te lossen is?
Kan ik niet begrijpen.
Het is ook een uitdaging voor jezelf, toch?!

Ik heb trouwens ook, voor de zekerheid, net als Marc, hem STOP geleerd!
Stop = lekkers, maar dan ook altijd.
Werkt super...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat ik wel voor elkaar heb gekregen, is dat Bram keurig volgt als we langs een kat lopen aan de lijn. Dat vind ik eigenlijk al heel knap :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Suuz schreef: En sorry hoor, maar corrigeren? en zo'n halsband? voor iets wat met een beetje geduld op te lossen is?
Kan ik niet begrijpen.

Werkt super...
het vervelende van katten ( en andere te bejagen dieren ) is dat je hond ze vaak eerder ziet of ruikt dan jij. Vroeg of laat mis je dan toch weer een keer de boot en is je hond er van door.

Ik heb met Zoë ook wel los door woonwijken gelopen, en meestal had ik haar dan goed onder appel, maar soms ging ze toh achter een kat aan. Ik zou het nu nooit meer doen. Of je moet echt 100 % zeker weten dat je je hond ten alle tijden stil kunt zetten of terug kunt roepen, maar ik geloof niet dat je dat met een hond die echt fel op katten is bereikt met afleiden en postief belonen alleen.

Gewoon aan de riem houden lijkt mij de oplossing, en dan eventueel trainen met afleiden.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Zoie schreef:
Suuz schreef: En sorry hoor, maar corrigeren? en zo'n halsband? voor iets wat met een beetje geduld op te lossen is?
Kan ik niet begrijpen.

Werkt super...
het vervelende van katten ( en andere te bejagen dieren ) is dat je hond ze vaak eerder ziet of ruikt dan jij. Vroeg of laat mis je dan toch weer een keer de boot en is je hond er van door.

Ik heb met Zoë ook wel los door woonwijken gelopen, en meestal had ik haar dan goed onder appel, maar soms ging ze toh achter een kat aan. Ik zou het nu nooit meer doen. Of je moet echt 100 % zeker weten dat je je hond ten alle tijden stil kunt zetten of terug kunt roepen, maar ik geloof niet dat je dat met een hond die echt fel op katten is bereikt met afleiden en postief belonen alleen.

Gewoon aan de riem houden lijkt mij de oplossing, en dan eventueel trainen met afleiden.

Dat laatste is toch ook precies wat Suuz zegt? En is ook wat ik aanhaal in een eerder bericht?
Waarschijnlijk lukt het met een TT, zoals jij oppert in je vorige bericht een stuk sneller. Een correctie die precies 'hard' genoeg is en precies goed getimed is, schijnt de truc te zijn, maar daar kiest gewoon niet iedereen voor :wink: .
Net als Suuz - en anderen - probeer ik het op de 'geduld'-manier (en heb nog een lange weg te gaan :mrgreen: .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Rami schreef:
Zoie schreef:
Kan ik niet begrijpen.

Werkt super...

Dat laatste is toch ook precies wat Suuz zegt? En is ook wat ik aanhaal in een eerder bericht?
Waarschijnlijk lukt het met een TT, zoals jij oppert in je vorige bericht een stuk sneller. Een correctie die precies 'hard' genoeg is en precies goed getimed is, schijnt de truc te zijn, maar daar kiest gewoon niet iedereen voor :wink: .
Net als Suuz - en anderen - probeer ik het op de 'geduld'-manier (en heb nog een lange weg te gaan :mrgreen: .
Even nog voor de duidelijkheid: de vraag is hoe je het jagen op katten zou kunnen afleren. En ik antwoord dat dat m.i. alleen met zwaar en correct toegepast corrigeren kan. Dat is een antwoord op een vraag, en geen advies :wink:

Vervolgens zegt Suuz dat je hetzelfde met veel geduld en afleiden kunt bereiken. En dat geloof ik dus niet. Prima methode, niks mis mee, maar het is niet zo dat je je hond het jagen op katten op deze wijze afleert. Je kunt met meer of minder succes probleemloos met je hond een kat passeren, maar je hebt geen 100 % betrouwbaarheid dat hij niet meer jagen zal.

Het gaat mij dus niet om de vraag wat sneller is, het gaat mij erom wat je je hond leert.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

*even geknipt in de tekst anders wordt 'ie zo onleesbaar lang*
Zoie schreef:
Even nog voor de duidelijkheid: de vraag is hoe je het jagen op katten zou kunnen afleren. En ik antwoord dat dat m.i. alleen met zwaar en correct toegepast corrigeren kan. Dat is een antwoord op een vraag, en geen advies :wink:
Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen, Jan. Ik dacht dat er door de TS (en anderen) diverse tips gevraagd werden, vandaar dat ik met datgene op de proppen kom waar ik zelf op dit moment mee bezig ben, en dat is dus trainen met de clicker, aandacht opeisen, afleiden, werken aan een 100% 'hier'.

En inderdaad, zolang ik geen 100% 'hier' heb, gaat Silka niet los in de buurt van (in ons geval) watervogels.
Toch wil ik het op 'mijn' manier proberen (noem me maar eigenwijs :wink: ) omdat Silka niet op alles 'wat beweegt' jaagt maar het juist op watervogels heeft voorzien.
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

de vraag is hoe je het jagen op katten zou kunnen afleren. En ik antwoord dat dat m.i. alleen met zwaar en correct toegepast corrigeren kan.
Ik zie de genoemde tips ook niet zozeer als het afleren van het kattenjagen maar meer het leren dat er veel leukere dingen zijn dan katten en er zo voor te zorgen dat hij die katten niet eens meer ziet.

Maar persoonlijk zou ik zelf nog liever mijn hond altijd aan de lijn houden waar katten zijn dan zo'n band gebruiken of andere lichamelijke correcties.

Maar ik ben dan ook wel een softie wat mijn hond betreft :mrgreen:

[/quote]
*Annieke*
Actief

Bedankt voor de tips, ik vind ze zelf allemaal bruikbaar, maar het ligt idd maar net aan de persoon die het moet gaan doen, waar die zich het prettigst bij voelt. :mrgreen:

Mijn eerste ingeving om dit af te leren is ook direct straffen, ik ben nu begonnen met het alleen al naar de kat kijken te bestraffen met 'foei!'. Ik ga het met die werpketting ook maar eens proberen, zien of dat werkt.

Ik denk zelf dat als de eerste impuls eruit is, door middel van straf, dat het dan altijd nog mogelijk is om de hond te belonen voor aandacht naar jou toe ipv de kat. :wink:

Maar het risico dat de hond bij de 'zachte' aanpak toch weer kans ziet om te gaan jagen vind ik zelf te groot om alleen maar met afleiden te werken.

Als Luna nu een hond zou zijn die ergens compleet gek van is (snoep, bal, wat dan ook) dan zou ik denk ik eerder voor de zachte aanpak kiezen, maar Luna is zo'n hond die eigenlijk alleen iets leuk vind (bal, snoep) als er op dat moment niks leukers te doen is. :boos:
Zoie
Zeer actief

*Annieke* schreef: Maar het risico dat de hond bij de 'zachte' aanpak toch weer kans ziet om te gaan jagen vind ik zelf te groot om alleen maar met afleiden te werken.:
Waar loop je dat risico, en waarom is aan de lijn houden geen optie voor jou ?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

*Annieke* schreef:Mijn eerste ingeving om dit af te leren is ook direct straffen, ik ben nu begonnen met het alleen al naar de kat kijken te bestraffen met 'foei!'. Ik ga het met die werpketting ook maar eens proberen, zien of dat werkt.
Ben heel benieuwd... Wat ik weet van straffen op deze manier is dat je timing heel erg belangrijk is en je moet erg goed kunnen gooien/mikken.
Ooit (in een heel ver verleden :wink: ) heb ik dit een keer toegepast bij de hond die wij vroeger thuis hadden. Werkte niet. Beest had dondersgoed door dat ik diegene was die gegooid had (al had ik me omgedraaid) en besloot me van af dat moment niet meer te vertrouwen.
Natuurlijk is dat wel weer goed gekomen maar ik heb nooit meer iets naar haar gegooid. Past gewoon niet bij mij (en bij de honden die ik heb of heb gehad).

*Annieke* schreef:Als Luna nu een hond zou zijn die ergens compleet gek van is (snoep, bal, wat dan ook) dan zou ik denk ik eerder voor de zachte aanpak kiezen, maar Luna is zo'n hond die eigenlijk alleen iets leuk vind (bal, snoep) als er op dat moment niks leukers te doen is.
Dat maakt het idd een stuk moeilijker. Mijn hond Silka is ook niet echt geïnteresseerd in snoep of een bal, als ze in de verte een gans op het weiland heeft gespot. Dan moet ik echt die fixatie zien te doorbreken, anders gáát ze.
Als we tijdens wandelingen andere honden tegenkomen heb ik haar inmiddels wel geconditioneerd op 'hier'. Zonder dralen kiest ze dan voor mij, dus ik heb (nog steeds en misschien tevergeefs :wink: ) de hoop dat het met het jagen ook gaat lukken.
Afbeelding
*Annieke*
Actief

Zoie schreef:
*Annieke* schreef: Maar het risico dat de hond bij de 'zachte' aanpak toch weer kans ziet om te gaan jagen vind ik zelf te groot om alleen maar met afleiden te werken.:
Waar loop je dat risico, en waarom is aan de lijn houden geen optie voor jou ?
Dat risico loop ik eigenlijk overal behalve op de dijk. Hier in de buurt is de kans op katten gewoon heel groot, ben ik achter. Aan de lijn houden kan natuurlijk, en ik denk dat ik dat ook wel ga doen totdat ik het gevoel heb dat los ook goed gaat, maar het lijkt mij zelf zo vervelend voor de hond... :19: Ik heb een hekel aan flexi's, dus het maximale wat ze dan heeft qua lijnruimte is net aan drie meter. :(:

Ik laat haar alleen maar los op plaatsen waar er geen gevaar van auto's is, dus bang voor een aanrijding hoef ik niet ze zijn als ze achter een kat aan vliegt.

Als ze de kat niet meer ziet kan ik haar meteen weer bij me roepen, maar ondertussen loopt ze wel door andermans tuin te raggen... :mrgreen: :N:

Ik heb er nog eens over na gedacht, en ik denk dat ik het eerst maar ga proberen met de clicker, dus kijken of ik de link kan leggen 'kat=hier=koekje' of zoiets. Want ik moet eerlijk zeggen dat gooien met dat kettinkje ook net zo goed het tegenovergestelde effect kan hebben, net als wat anderen al gezegd hebben. :wink:
Bella
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bella »

Ik heb ooit ergens gelezen.

Hond rent weg komt einde lijn tegen beland en legt meteen de link, kat au.

Weet niet of het werkt maar misschien helpt het.
*Annieke*
Actief

Ja, dat is ook een mogelijkheid. Alleen aan de lijn kijkt ze alleen, ze gaat er dan niet achteraan. Dus dan zou je met een héél dun lijntje moeten werken, en ik weet niet of ze daar in trapt. Kan het natuurlijk altijd proberen, als aandacht vragen niet werkt! :wink:
Rami
Zeer actief

*Annieke* schreef: Dat risico loop ik eigenlijk overal behalve op de dijk. Hier in de buurt is de kans op katten gewoon heel groot, ben ik achter. Aan de lijn houden kan natuurlijk, en ik denk dat ik dat ook wel ga doen totdat ik het gevoel heb dat los ook goed gaat, maar het lijkt mij zelf zo vervelend voor de hond... :19: Ik heb een hekel aan flexi's, dus het maximale wat ze dan heeft qua lijnruimte is net aan drie meter. :(:
Flexi's zijn ook ondingen :wink: . Ik heb een lange canvas lijn van 10 meter, volgens mij noemen ze dat ook wel een zweetlijn of longeerlijn.
In ieder geval: Silka draagt een tuig en daaraan vast dan die lange lijn. Het vergt een beetje handigheid om met die riem te lopen (i.v.m. paaltjes, struiken, takken etc.) maar met een beetje oefening gaat het heel goed.
Ik laat die lange lijn ook wel gewoon achter d'r aan slepen in die gebieden waar ik ganzen of eenden vermoed. Zo kan ik in ieder geval nog op die lijn gaan staan als ik te laat ben met 'afleiden', aandacht vragen etc..
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

MARC_S schreef:Je kan dat trainen door je hond elke keer als hij een kat ziet af te leiden en bij je te roepen aan de riem. Kijkt hij naar een kat dan zeg je nee! :neenee: en roept je hond bij je en vraagt een nette zit die je beloond. Als je dat consequent doet heb je een kans dat je hond wel terugkomt omdat jij een super-lekker iets hebt of hij helemaal geconditioneert is tot "hierkomen" bij de aanblik van een kat.

Krijgt hij echter de kans achter een kat aan te gaan dan is alles weer voor niks geweest want die beloning is altijd groter dan een stuk kaas of een spelletje. Overal waar katten zijn dus aanlijnen tijdens het trainen.

Dapper en Cleo rennen ook achter katten aan. Zijn we op tijd dan kunnen we Dapper wel afleiden met wat lekkers, Cleo gaat gewoon.

Wat je ook zou kunnen proberen is je hond een zeer strak HALT aanleren waarbij je zo strak gaat trainen dat hij op de een of andere manier wel moet stoppen. Wuilus kende het comando halt en stopte dan altijd. Ze kon haast niet anders omdat die oefening er zeer strak ingetraind zat. Handig want als ze hem peerde naar andere honden of bv een kat dan riep ik HALT (stond erg streng op straat, weet het :roll: ) en dan stond ze stokstijf en kon ik haar snel aanlijnen en belonen :mrgreen:
Hoe doe je dat? zeer strak aanleren??
Gewoon eindeloos oefenen?
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Rami
Zeer actief

*heb geknipt in de quote i.v.m. lengte*
Inge O schreef: dit vind ik hele goeie tips, zeker als je ze in combinatie toepast, en, wat niet bij iedereen hier verbazing zal wekken, vind ik de laatste tip nog steeds de beste :mrgreen: .
om de goede reden dat dit
Dus zorg dat jij leuker/interessanter bent dan de kat, konijn etc.. Zorgen dus dat je hond kiest voor jou.
niet altijd lukt (lannnng niet altijd, iig, zo leuk als een kat of een konijn heb ik me nog nooit gewaand :mrgreen: ), zal er dus in het hier komen een vorm van 'moeten' moeten ingetraind worden, is mijn idee..
Ha Inge, je hebt gelijk hoor, 't is erg moeilijk om leuker te zijn dan een wegrennend konijn of, in mijn geval, een gakkende gans!
Ik snap ook heel goed wat je bedoelt met 'die vorm van moeten' die er ingetraind moet worden, maar ik hoop dat me dat lukt zonder harde correcties/straffen.
Dat houdt waarschijnlijk ik dat 'hier' bij mijn hond Silka er echt in moet prenten, keer op keer, in allerlei situaties. En dat het niet belonen, dus als het gewenste gedrag - in dit geval 'hier komen' - niet getoond wordt, voldende 'straf' is..
Of streef ik naar iets dat onmogelijk is? :denken:

Inge O schreef:let wel : ook de best komende hond zal nooit meer reageren als de jacht al heel serieus is ingezet, en hij al op een behoorlijke afstand van de baas is :wink: .
Ja, dat heb ik al eens meegemaakt met (de altijd brave!) Billy. Hij zat achter een haas aan en was echt onbereikbaar. Gelukkig was het op een weids en open terrein en kon ik hem vanf een dijkje in de gaten houden. Overigens kwam hij (nadat de haas uit beeld was) heel snel terug. Helemaal uit zijn doen, zijn tong ongeveer over de grond slepend... :wink:
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Mijn ervaring is dat jagen ontzettend moeilijk af te leren is. Het is echt enorm zelfbelonend.
Wil je het op een zachte manier het gedrag ombuigen dan moet ze vanaf nu echt never nooit meer de kans krijgen om achter een kat aan te gaan.
1x de fout in gaan betekend dat je weer terug bij af bent.

Sandro flipt helemaal als hij buiten een kat ziet. Clicker en koekje kan ik op zo'm moment beter in de kliko gooien.
Ik kan niet meer tot hem doordringen en moet hem wel zo enorm fysiek straffen wil ik contact met hem krijgen. En dan nog, een volgende keer wil hij er even hard weer achteraan.

Ik heb de hoop opgegeven en hou hem aan de lijn. (behalve in het bos op de hei of het strand)

Yildah is kan er ook wat van maar is heel gevoelig voor stem correcties. Ik zou haar, als ik op tijd ben, nog terug kunnen roepen. Is ze te ver bij mij vandaan dan heb ik pech. Dus Yildah loopt ook altijd aan de lijn in buurten waar katten lopen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Sandro schreef:Mijn ervaring is dat jagen ontzettend moeilijk af te leren is. Het is echt enorm zelfbelonend.
Wil je het op een zachte manier het gedrag ombuigen dan moet ze vanaf nu echt never nooit meer de kans krijgen om achter een kat aan te gaan.
1x de fout in gaan betekend dat je weer terug bij af bent.

Sandro flipt helemaal als hij buiten een kat ziet. Clicker en koekje kan ik op zo'm moment beter in de kliko gooien.
Ik kan niet meer tot hem doordringen en moet hem wel zo enorm fysiek straffen wil ik contact met hem krijgen. En dan nog, een volgende keer wil hij er even hard weer achteraan.

Ik heb de hoop opgegeven en hou hem aan de lijn. (behalve in het bos op de hei of het strand)

Yildah is kan er ook wat van maar is heel gevoelig voor stem correcties. Ik zou haar, als ik op tijd ben, nog terug kunnen roepen. Is ze te ver bij mij vandaan dan heb ik pech. Dus Yildah loopt ook altijd aan de lijn in buurten waar katten lopen.
Mee eens, en dat is m.i. precies het probleem, 100 % voorkomen lukt gewoon niet. Er zit ergens een kat achter een heg, je ziet het niet, en je hond is pleite. Dan komt hij wel weer als je roept, maar het kwaad is al geschied.

Ik kon met Zoë los om een kat heen lopen. een mate van appelvoering die ik b.v. met Spok w.s. nooit zal kunnen bereiken, maar de wil op katten te jagen had ik daarmee echt niet afgeleerd. Op geen enkele manier.
Afbeelding
*Annieke*
Actief

Volgens mij, als ik nou een man was geweest, zou een stemcorrectie bij Luna ook wel voldoende zijn, maar ik krijg mijn stem dus niet laag genoeg om dat voor elkaar te krijgen. :boos: Soms is het niet handig om een wijf te zijn. :smile:

Die tip van een canvas lijn is ook een hele goeie, ik ga eens kijken of ze bij de dsz nog liggen. M'n pa heeft een lang boottouw voor me gemaakt, maar dat loopt niet lekker. Het touw is gewoon te zwaar. :roll:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik had en Teckel die zowel mijn eigen katten als vreemde katten achterna ging en op wilde eten. Ik heb werkelijk alles geprobeerd. Van straffen, emmers water en fysieke correcties, tot time-outs, tot louter positief, niets hielp.

Tot ik Fisher Discs heb ingezet. Een oud-collega van mij is GT en die heeft 5 minuten het principe uitgelegd. Binnen een kwartier had ik een hond die katten negeerde. Dus dat zou ik zeker nog proberen! :cheer:
Rami
Zeer actief

Geer schreef:Ik had en Teckel die zowel mijn eigen katten als vreemde katten achterna ging en op wilde eten. Ik heb werkelijk alles geprobeerd. Van straffen, emmers water en fysieke correcties, tot time-outs, tot louter positief, niets hielp.

Tot ik Fisher Discs heb ingezet. Een oud-collega van mij is GT en die heeft 5 minuten het principe uitgelegd. Binnen een kwartier had ik een hond die katten negeerde. Dus dat zou ik zeker nog proberen! :cheer:
Vraagje: het gebruik van die Fisher Discs is toch vergelijkbaar met het 'al-oude ketting werpen' :wink: ?
Ik bedoel: loop je niet het risico dat je hond toch het verband legt tussen die discs en de 'werper' (dus jijzelf)?
Enne... werkt het ook écht bij vreemde katten die je buiten op straat tegenkomt?

Hmm... niet één vraagje dus maar wel drie! :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”