Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom alleen grotere honden in de les?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Waarom alleen grotere honden in de les?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dit is nu mijn tweede hondenschool en het valt me erg op dat na de puppycursus alleen de grotere honden overblijven. Bram is altijd veruit de kleinste! Ik vind dat eigenlijk vreemd. Waarom zou je alleen trainen met een grotere hond?

Edit: o ja, het valt me ook op dat er bijna nooit kruisingen meetrainen. Het zijn bijna allemaal rashonden. Dat is toch ook vreemd? :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Ik herken helemaal niets in je verhaal, haha. Mijn Nala is de kleinste in haar lesgroep. Maar naast haar zitten er nog een teckel en een terrierachtige in de groep die dus ook niet zo groot zijn. Verder een Portugese waterhond, een labrador en een onwijs leuke kruizing (herder/berner sennen geloof ik). Juist die kruizing is Nala's grootste vriend in de les. Hihi, de grootste en de kleinste..

In Beau zijn behendigheids groep zit een sheltie, een malthezer, aartsvijand Theus, een nova scotia duck tolling retriever (zeg ik het zo goed?), een golden retriever en een boerenfox. Hmm, nee, geen kruizingen geloof ik.

Ik denk dat het dus toeval is, bij jou in de groep :wink: .

Vanuit Nala's puppygroepje zijn juist de grootste honden in de navolgende trainingen weggebleven (een berner sennen (vanwege HD/ED), een Zwitsere Sennen en nog een grote kruizing).
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Kom je erg veel verder bij de GG zoveel zitten er hier meestal de grote honden, maar bij de basiscursussen zit veel kleiner grut. Bij flyball en behendigheid weer veel minder groterds.

Ik denk dat veel mensen met een kruising een hondje alleen voor de leuk en gezelschap willen, dan hoef je niet verder dan de puppycursus, het is toch elke keer weer een hoop geld en moeite als je alleen maar een leuk hondje wil om te wandelen.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

Riboet schreef:
Ik denk dat het dus toeval is, bij jou in de groep :wink: .
Het is niet alleen in de groep, maar bij twee hondenscholen! Of zouden de kleintjes samen op andere scholen zitten? En waarom zijn wij daar dan niet voor uitgenodigd :boos: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

in lola's groepje was het wel allemaal wat groter, de groep waar ik nu stage loop is wat diverser. een jackmix, een markiesje, een herderkruising, een klein schnautzertje en nog een grotere hond, weet even niet meer wat dat is.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

DE periode dat ik in de hondenschool zat waren ook ook veel meer groters dan kleine.
Maar degene die het best luisterde was ... een chiwawa :wink:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
schumax
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door schumax »

Toen wij begonnen in de A groep hadden wij 4 kleine hondjes zitten, 2 daarvan zijn gezakt en die andere 2 zijn gestopt. Beau zit nu in de B groep en dat zijn allemaal grote honden, het was de bedoeling dat die 2 kleintjes er nog bij zouden komen maar die gaan toch niet zo snel als verwacht. Ik vind het een beetje onzin dat kleine hondjes geen training nodig zouden hebben.
Groetjes Annette en een paar flinke lebbers van Beau en Schumi

Afbeelding
yruvian
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yruvian »

hier hetzelfde. Blijkbaar gaan veel baasjes van kleinere honden al niet naar de hondenschool. En als ze gaan, houden ze er meestal mee op na puppyklas. irix zit in de B-klas tussen een aantal Duitse Doggen :mrgreen:

Bij behendigheid (met Largo dus) zitten weer wel het grootste deel kleinere honden. De meesten daar zijn Jack russels... (Largo zit zelf trouwens ook in A-klas gehoorzaamheid, maar hij is niet vriendelijk genoeg tegen andere mensen om naar B over te gaan... en eigenlijk te enthousiast voor gehoorzaamheid... hij kan alles behalve het voorstellen heel goed, maar is veel liever met behendigheid bezig. Ik ook trouwens.)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Toen ik met Nanni trainde, zag ik nergens kleine hondjes.
Tuana is nu de grootste van de groep :eek: :mrgreen: Oke, er is nu 1 Sint bernard, maar de rest is maatje labrador en kleiner. Ook maltezers, chihauhaus en stabijtjes trainen mee.
Tuana is echt een kalf vergeleken de rest
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Keizer was ook vaak de kleinste :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik denk dat mensen het niet gauw nodig vinden met een kleine hond, en als ze het wel doen, dat ze dan na de puppycursus er mee stoppen.

Ergens jammer want ook de kleintjes willen zo graag en kunnen ook echt heel veel!
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Zoek stok!
Zeer actief

clausipaus schreef:
Ergens jammer want ook de kleintjes willen zo graag en kunnen ook echt heel veel!
Ja precies, ik denk dat Bram van de groep (met maatje Labrador en groter) in de les een van de meest leergierige is!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik heb het verschillend mee gemaakt, een paar scholen waar zowel groot als klein veel vertegenwoordigd was, en ook waar vrijwel alleen groot was :mrgreen:
waar ik met Bo vooral getraind heb was vreselijk haha, eigenaar/instructeur was (is?) herder fokker en dat zag je ook voornamelijk in de lessen, ook wel veel rottweiler trouwens... mijn bo'tje was het kleintje ( oh nee er liep ook nog even een jackie mee, pinkeltje)
en de enige kruising... werd daar ook niet echt leuk behandeld moet ik zeggen, mijn pishondje, mijn puienzeiker, niet interesant genoeg voor de instructeur daar, en hij deed het mooi als 1 van de beste allemaal...zo :mrgreen:
yruvian
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door yruvian »

yamie schreef:mijn bo'tje was het kleintje ( oh nee er liep ook nog even een jackie mee, pinkeltje)
en de enige kruising... werd daar ook niet echt leuk behandeld moet ik zeggen, mijn pishondje, mijn puienzeiker, niet interesant genoeg voor de instructeur daar, en hij deed het mooi als 1 van de beste allemaal...zo :mrgreen:
Die indruk heb ik dus ook... waar labradors en golden retrievers constant met hun neus op de grond hangen, volgen de schoothondjes dapper alle commando's op... en nog met plezier ook. Will to please hebben ze immers meer dan het merendeel van de jachthonden... (en hier gaat weer heel veel commentaar op komen, maar dat is hoe zelfs de instructeurs op onze hondenschool het zeiden)
jidde

Bij mij traint er van alles. De laatste keer een kruising teckel, kruising berner sennen lijkt het wel en ook een labrador. Bij ons wordt er geen onderscheid gemaakt tussen rassen. Wel zie ik dat Tuana de enige, die als alle honden losloopt, mij op komt zoeken. De andere honden gaan de hort op en zien of horen niets :smile: Tuana rent mee en zoekt uit zichzelf mij toch wel eens op.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

yruvian schreef:
yamie schreef:mijn bo'tje was het kleintje ( oh nee er liep ook nog even een jackie mee, pinkeltje)
Die indruk heb ik dus ook... waar labradors en golden retrievers constant met hun neus op de grond hangen, volgen de schoothondjes dapper alle commando's op... en nog met plezier ook. Will to please hebben ze immers meer dan het merendeel van de jachthonden... (en hier gaat weer heel veel commentaar op komen, maar dat is hoe zelfs de instructeurs op onze hondenschool het zeiden)
ik ervaar het niet zo hoor :wink: mijn kruising is ook een halve jachthond met zeer veel instinct in de richting :mrgreen:

en het ging mij er ook niet om dat mijn hondje het "beter"deed, was nl ook niet zo dat de rest het slecht deed.. hij werd alleen ondergewaardeerd en was niet belnagrijk hoe hij het deed... hij was maar een kruising en geen stoere herder
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

:N: Zie je me al met Dusty op het veld staan? :mrgreen:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Marie-José schreef::N: Zie je me al met Dusty op het veld staan? :mrgreen:
ja :smile:
MJ
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
Marie-José schreef::N: Zie je me al met Dusty op het veld staan? :mrgreen:
ja :smile:
:neenee: Forget it! :wink:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Wij hadden altijd van alles in de groepen zitten.
na twee jaar trainen hebben we alles wel zo'n beetje voorbij zien komen :mrgreen: De meesten stoppen er na 10 lessen weer mee dus iedere keer kom je weer nieuwe koppen tegen.

WIj hebben hele periodes gehad waarin er alleen maar kleintjes in de groep liepen...maar ook tijden dat er allemaal herder kruisingen en andere grotere honden liepen.

Moet je natuurlijk in het achterhoofd houden dat wij trainden in groepen met honden die allemaal een probleem hadden...trekken, slecht alleen kunnen zijn, uitvallen, hond agressie, wantrouwend, angst, etc.

Ik vermoed dat het voornamelijk de mensen met grotere honden met dit soort problemen gaan trainen met hun hond.
En wees eerlijk...je hebt meer "werk" met een uitvallende new foundlander dan een blaffende JR.
Ik denk dat veel mensen die wij met kleine hondjes in de groep zagen en dus bijvoorbeeld een hondje hadden die uitviel naar alles wat in een straal van een meter in de buurt kwam..die hadden het na tien lessen wel weer gezien omdat het dan weer redelijk ging..
En ergens wordt het nog als grappig gezien dat zo;n kleintje zo heftig reageert...ik vond en vind er niets grappigs aan.

Ik geloof dat ik met een klein hondje die al blaffend en schreeuwend door de buuurt heen rende heel snel ging trainen en ook bleef trainen zolang als nodig.
Maar mijn ervaring is dat het gebagataliseerd wordt en na tien lessen vinden ze het wel goed.
Een enkeling uitgezonderd die met zijn kleine hondje WEL zijn verantwoordelijkheid neemt en het dus ook flink dwars zit dat zijn hondje blijkbaar niet lekker in zijn vel zit.

Maar goed...dat zijn mijn bevindingen..
Iemand met een uitvallende Bordeaux dog of New Foundlander heeft alle moeite zich in de benen te houden...iemand met een westie of iets anders kleins heeft daar iets minder moeite mee.

Ik zou me persoonlijk bestschamen en ook vreselijk balen en me rot voelen als ik met een grote OF kleine...maakt mij niets uit....uitvallende schreeuwerd over straat moest.
Ik heb me voor Rimpel's idiote gehang in de lijn en gerop en gesjor nooit geschaamd...omdat ik wist wat de reden was.
En ik weet dat er meerder honden zijn die door angst gek kunnen doen..

Maar twee schreeuwende vlinderhondjes die paniek lopen te zaaien alsof ze opgegeten worden terwijl ik werkelijk nog mijlenver bij ze wegloop...nee....ik zou me als baas doodschamen (baas van vlinderhondje boeit het niet echt...hij doet wat boos en loopt weer door onderwijl angstig achterom kijkend of die rimpelhond hem niet achterna komt :mrgreen:

maar goed...daar denken mensen anders over.
Ik train voor Rimpel's lol en kan nu echt genieten van zijn lol met andere honden en het feit dat ik sinds een maand in de hal loop met alleen zijn halsband en daaraan de riem...daar ben ik ook heel trost op!
peut vroeg zich al af wat er toch anders was aan Rimpel :mrgreen:
Ja...hij heeft zijn tuigje niet meer om :smile: dat ziet er toch heel anders uit :wink:
MJ
Zeer actief

mercedes2803 schreef:

Moet je natuurlijk in het achterhoofd houden dat wij trainden in groepen met honden die allemaal een probleem hadden...trekken, slecht alleen kunnen zijn, uitvallen, hond agressie, wantrouwend, angst, etc.
Als ik dit soort dingen met mijn muis zou hebben ...dan zou ik ook niet schromen een cursus te volgen,hoor. Of in ieder geval hulp te zoeken voor zijn gedrag. :wink:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ook hier wel herkenbaar ja.
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Joep is bij ons op de hondenschool vrijwel steeds de kleinste geweest. In de eerste basis cursus zat wel wat klein grut maar dat stopte er na 1 cursus mee. De laatste groep waar ik in trainde (GG0) kwam er ineens een chihuahua bij ingestroomd en was Joep niet meer de kleinste
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno was altijd de kleinste bij de GG. Bij basiscursussen hebben we wel vaak kleine hondjes, maar die gaan dan eerder verder met flyball o.i.d. dan gehoorzaamheid...
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Dinges
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dinges »

Wij zaten met 4 kruising stabij's in de GG groep. Er waren maar twee rashonden: een Mechelse herder en een Border Collie. Valt dus heel erg mee. Oh, er was nog een bearded collie die af en toe mee deed, ook een rashond dus.

De kleinste was een klein uitgevallen stabijkruisinkje.

Tsja, dat kleine spul kun je zo optillen als het lastig wordt. De meeste mensen die een hond willen om echt mee te trainen kiezen een wat grotere hond. Denk ik, net alsof een kleintje niet geschikt is... :19:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

wij hebben een 'apart' groepje.....
Een beagle, een herplaats cairn-terrier die alles al weet maar waarvan het baasje nu eens alles wil leren, een dwergpinchertje, een zwart terrier achtig ding, een drukke lab (ons nichtje :wink: ) en twee bevriende mastiffs. :mrgreen:
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Mijn ervaring is dat in de loop der jaren de groepssamenstellingen over het algemeen redelijk wisselend zijn.
Mini, Klein, Medium, Groot en X-Large alles doorelkaar...
maar ook reu / teef en rashond / kruising is aardig wisselend...

Momenteel heb ik zelf in mijn puppengroep:

2 Jack Russels (reu)
1 Australian Cattle Dog (reu)
1 Boomertje (teef)
1 Nova Scotia Duck Tolling Retriever (teef)
1 Wetterhoon (reu)
1 Staff. Bull Terrier (reu)
1 Schapendoes (teef)
1 kruising Akita (teef)
1 Rottweiler (teef)
1 Labrador (choc) (teef)

En in mijn VEG...

1 Poedel (middenslag) (teef)
1 Yorkshire Terrier (teef)
1 kr... herderachtig (reu)
1 Labrador (choc) (reu)
3 Golden Retrievers (1 teef 2 reuen)
1 Grand Basset Griffon Vendeen (teef)
1 Bouvier (teef)
1 Soft Coated Wheaten Terrier (reu)
1 Holl. Herder (ruwhaar) (teef)
1 Holl. Smoushond (teef)
1 Nova Scotia Duck Tolling Retriever (reu)
1 Beagle (teef)

en in de groepen waar ik met Murphy, Bink en Amiga train ook heel verschillend,

Bij Bink (VEG),

1 Kruising Fox (teef)
2 Jack Russels (1 ruw, 1 gladhaar) (reuen)
1 Bearded Collie (reu)
1 Bull Mastiff (reu)
2 Goldens (1 teef 1 reu)
1 Chihuahua (reu)
1 Bobtail (teef)
1 kruising herder (reu)

Met Amiga (GGB)

1 Bordeaux Dog (teef)
2 Labrador (zwart) (1 reu 1 teef)
1 Rottweiler (teef)
1 Ruwhaar teckel (onze eigen taliban-teckel :wink: :mrgreen: ) (reu)
1 Jack Russel (reu)
1 Nova Scotia Duck Tolling Retriever (teef)
1 Dalmatier (teef)
1 Mechelse Herder (teef)

Met Murphy (GG1)

2 Am. Staffs (buiten Murphy om) (2 teven)
1 Kruising Mechelse Herder (reu)
1 Dalmatier (teef)
1 Flatcoated Retriever (teef)
1 Groenendaeler (reu)

dus best heel wisselend, hoewel je over het algemeen inderdaad op de hogere niveau's,
meestal de grotere honden overhoudt.

Mijn mening is dat het niet uitmaakt wat voor hond het is en of het nu een reu of teef is groot of klein,
als de baas en hond het maar naar hun zin hebben en plezier hebben en nog wat leren ook.... :wink:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Waar ik vroeger leste was ook vanallles wat, heel leuk. Wat ook heel lief stond, was een boom van een vent met een chihuahuapupje. Gaffie pupie commando zit...dan helemaal door de knieen voor het braaf....en het pupseltje verdween helemaal in die grote hand bij het aaien :I:
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

In mijn puppie-groep loopt momenteel ook vanalles wat:

2 Labradors
1 kruising Pekingees/Shih Tzu
1 Mopshond
1 Groenendaeler
1 Bloedhond
1 Drentse Patrijs
1 Engelse Cocker Spaniel
1 Coton de Tuléar

We hebben ook allerlei kleintjes die doorgaan met de gehoorzaamheid na de puppie cursus.
Bij de beginners gevorderden loopt een Shih Tzu, er lopen 3 Engelse Cockers behendigheid, 2 Dwerg-Schnautzers.
Bij de beginners behendigheid zitten een Beagle, een kruising Beagle/Labrador (maar hij lijkt meer op een kruising Corgy/Lab), hooguit 30 cm hoog.

Vorig jaar trainde er een langhaar Dwerg-teckel GH2 :ok:

Kortom; we hebben eigenlijk vanalles op school rondlopen. :wink:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Zoek stok!
Zeer actief

In de puppygroep had ik ook allerlei kleine rassen....de cursus daarna werd het al minder....en de cursus daarna was Bram veruit de kleinste.

Op de nieuwe hondenschool wordt tegelijkertijd VEG (wat ik doe) en GG gegeven. Toen viel me pas echt op hoe weinig kleinere honden meedoen. Alleen Bram en een Stabij en verder de groterts zoals Labradors en herders (aangevuld met Rottweilers, Hovavarts etc etc).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jidde

Afgelopen zaterdag had ik de volgende in mijn les:

2 labradors
1 beauceron
1 jack
1 berner sennen
1 nova (trollergeval :mrgreen: )

en dan een Duitse Herder. 3 groters (hoewel, berner was iets kleiner als Tuana) Beauceron was grootste, dan Tuana, dan berner, lapjes, troller en dan (x) jack
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”