Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Negeren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

YorickLenka
geregistreerd lid

Negeren

Ongelezen bericht door YorickLenka »

Hoi iedereen,

Ben nieuw hier maar niet helemaal. Jullie hebben me in het verleden al zeer goed geholpen dus ik hoop dat dit deze keer ook weer het geval zal zijn.

Yorick is een am staff reu, hij wordt 4 jaar komende zomer. Ik heb nog nooit problemen gehad met hem naar mij toe mr eergisteren deed ie iets waar ik echt van schrok. Hij zat in 'zijn' zetel, ik wou erin gaan staan om mijn visbak te verschonen en hij blafte naar me toe (het was geen spelende blaf, hij was duidelijk niet akkoord met 't feit dat ik in zijn zetel wou gaan staan) Ik heb hem eruit gestuurd en 2min in zijn bench geplaatst. Sindsdien negeert ie mij, hij komt geen aandacht meer vragen, is ook afstandelijker als ik thuiskom.
Wat is dit?

Ik ben van plan om zijn bench te plaatsen waar zijn zetel nu staat, en de zetel laat ik verdwijnen. Ik schrok de 1ste seconde wel van zijn recatie en wist dat als ik op dat moment hardhandig (lees fysiek) zou optreden hij me zou bijten, dat gevoel had ik tenminste. Ik was dat ook zeker niet van plan maar zo kwam het op mij over.

Graag jullie mening.

Ps: Hij volgt de commando's zit, af, wacht, rond, ... wel zonder probleem op, ook na dze aanvaring.

Pps: ik wil ook ff duidelijk stellen dat Yorick NOOIT wordt opgesloten in zijn bench, hij is er gek op, als ik ga werken staat zijn deurtje ook open, die 2min dat ik hem erin geplaatst heb waren een soort time-out, dat hadden ze me geleerd op de MG school.
Groetjes,

An
Pootje van Yorick & Lenka
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Phoe lijkt me wel even schrikken.

Ervaart hij het dan wel als straf als hij in de bench wordt gezet?
Vraag ik me gewoon even af hoor omdat je schrijft dat hij zo gek is op zijn bench :wink:

Verder weet ik het eerlijk gezegd ook niet wat je het beste kunt doen, maar wacht maar even af. over een uurtje heb je heeeel veel antwoorden gekregen :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Oeps!!
Helemaal geen reakties :19:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Heeft hij je wel eens gebeten of was je alleen bang dat hij zou kunnen bijten? Ik vind alleen een blaf geven namelijk helemaal niet zo'n ernstig vergrijp, ik kan me bijna niet voorstellen dat je daarvan zou schrikken. Kon je hem niet gewoon van de stoel af sturen en klaar?

En is het handig om je hond voor straf in zijn bench te sturen als hij de bench niet als een straf ziet? :19:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Re: Negeren

Ongelezen bericht door starfleet »

YorickLenka schreef:Hoi iedereen,

Ben nieuw hier maar niet helemaal. Jullie hebben me in het verleden al zeer goed geholpen dus ik hoop dat dit deze keer ook weer het geval zal zijn.

Yorick is een am staff reu, hij wordt 4 jaar komende zomer. Ik heb nog nooit problemen gehad met hem naar mij toe mr eergisteren deed ie iets waar ik echt van schrok. Hij zat in 'zijn' zetel, ik wou erin gaan staan om mijn visbak te verschonen en hij blafte naar me toe (het was geen spelende blaf, hij was duidelijk niet akkoord met 't feit dat ik in zijn zetel wou gaan staan)
Buffy blaft ook altijd als we op een stoel gaan staan, dat vindt ze raar en eng. Misschien vindt hij het wel gek dat jij op stoelen staat. Ik ben het met Hanneke eens, waarom schrik je van een blafje.

Buffy stond vandaag flink te grommen toen mijn man een fiets oppompte, had ze nog nooit gezien. Toen hij klaar was ging ze gauw bij baasje kijken of alles wel in orde was, dat hij niet gebeten was door die enge fietspomp.

Ik bedoel maar te zeggen dat je soms problemen kunt zien waar ze helemaal niet zijn.

Anne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik ben het wel met mijn voorgangers eens, maar in jou geval zou ik het ook niet accepteren. Je klinkt toch wat onzeker over je aanpak, en bij jou type hond is het toch wel van belang dat er geen conflicten over rangorde bestaan. Dat bedoel ik verder niet negatief naar het ras toe, maar ik weet dat staffies nogal eigenwijs kunnen zijn. :wink:

Ik zou hem dus inderdaad van de stoel afsturen. (op een strenge maar wel kalme manier) Ik zou hem verder niet in de bench stoppen, eraf sturen is al voldoende.

Verder zou ik de touwtjes weer even wat strakker trekken. Wat oefeningentjes doen om de aandacht er weer bij te krijgen, leuke momenten creëren waaruit wel duidelijk blijkt dat jij de baas bent. Niet eens perce voor je hond, maar ook voor je eigen gemoedsrust omdat het voelt alsof je even het vertrouwen in je hond kwijt bent.

Succes ermee!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

miekmiek schreef:
Verder zou ik de touwtjes weer even wat strakker trekken. Wat oefeningentjes doen om de aandacht er weer bij te krijgen, leuke momenten creëren waaruit wel duidelijk blijkt dat jij de baas bent. Niet eens perce voor je hond, maar ook voor je eigen gemoedsrust omdat het voelt alsof je even het vertrouwen in je hond kwijt bent.
Ben het eens met Miekmieks tip. Het is heel goed mogelijk dat de hond wat afstandelijker is omdat hij aanvoelt dat je niet meer zo zeker bent als eerst, je toch iets anders tegenover hem gedraagt. Honden hebben megavoelsprieten wat dat betreft.

Anne
YorickLenka
geregistreerd lid

Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Hij heeft me nog nooit gebeten en ook nog nooit de intentie gehad.

Wel, ik schrok vooral van zijn blik, ik interpreteerd de blaf echt als: pas op, MIJN zetel. Zijn gedrag in huis is prima, hij is niet opdringerig, als ik hem roep komt hij. Hij wordt wel gek als er iemand langs de straat loopt (jogger, traktor, wandelaars, ...) dan piept en blaft hij om buiten te gaan, wat ik negeer en ik beloon hem als hij stil is) Het is idd zo dat ik hem 'for a split second' niet vertrouwde .... Ik sta regelmatig in de zetel om de visbak te verschonen dus dat is hij wel gewend dunkt me.

Wandelen met Yorick is zalig zolang er geen andere honden in de buurt zijn, het is een droomhond maar door het feit dat hij al 2 x in een gevecht verwikkeld is geraakt viseerdt hij elke hond die in zijn buurt komt, borstelen, uitvaren aan de lijn, enz Het is verdomd moeilijk om een hondenschool te vinden die staffjes aanvaard en op een correcte manier aanpakt, ik wil GEEN slipketting maar die scholen zijn schaars. Heb er nu 1tje gevonden waar ze geen problemen malen van een slipketting maar de cursisten ook niet verplichten ze te gebruiken. Ben nog niet ter plaatse geweest mss is dat een ideetje.

De bench is idd zijn plekkie, hij was wel hyper rustig toen hij er terug uit mocht mss was hij zich van geen kwaad bewust en was zijn blaf niet "kwaad" bedoeld maar die blik, kan het moeilijk uitleggen. Onzekerheid van mijn kant .... Ja, zo voelde ik me even wel!

Ik ga vandaag in ieder geval terug een clicker aanschaffen en ga met hem aan de slag. Ik zou hem zo graag willen leren apporteren maar dat mislukt keer op keer,als ik hem gek zou krijgen van een speeltje kan ik zijn aandacht ook langer bij me houden mr ik heb al zoveel dingen (speeltjes, touwen, gevulde sokken, ...) geprobeerd dat houd je niet voor mogelijk.

Hij is ook een ongelooflijke schrikkepiet! Oortjes proper maken, poootjes controleren dan ga ik omslachtig te werk (met beloningen en dergelijke maar zijn houding is dan zeer laag, staart naar beneden, ineengedoken) nochthans is hij dat gewens van kleinsafaan.

Als jullie nog iets willen weten hoor ik het graag.

Mss blaas ik het op hoor maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Groetjes,

An
YorickLenka
geregistreerd lid

Hey Martijn,

Verdorie, ... ik denk dat je de nagel op de kop slaat!!! Ik was zo gefixeerd op belonen dat ik het aspect van correcties uit het oog ben verloren. NEEN is zijn strafwoordje en dat heb ik verwaarlost vrees ik.

Wat te doen? Een nieuw woord integreren of de discs of ....
Groetjes,

An
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

YorickLenka schreef:Hey Martijn,

Verdorie, ... ik denk dat je de nagel op de kop slaat!!! Ik was zo gefixeerd op belonen dat ik het aspect van correcties uit het oog ben verloren. NEEN is zijn strafwoordje en dat heb ik verwaarlost vrees ik.

Wat te doen? Een nieuw woord integreren of de discs of ....
Ik zou geen discs gebruiken bij een schrikkerige wat angstige hond. Daar schrikt hij alleen van en als je ze goed gebruikt mag hij niet weten dat jij ze gooit dus je corrigeert wel iets maar niet uit jezelf. Dat zou ik dus niet doen. :wink:

Wat ik zou doen is een koekje pakken in je hand, hand open en dan mag hij het pakken als je "pak maar" zegt. Dan een paar keer laten pakken tot hij zelf zonder "pak maar" gaat pakken. Dan snel hand dicht en een duidelijke NEE! Je hond zal verbaast kijken en denken "huh?" :denken:

Daar ga je elke dag wat mee doen en op een gegeven moment zeg je nee zonder je hand dicht te doen. Hopen dat hij dan niet het koekje pakt en dus krijgt hij een beter begrip van het woordje "nee".

Als hij "nee" eenmaal prima begrijpt kan je als je "nee" zegt en hij doet ja je woorden wat kracht bijzetten door een krachtigere NEE! evt gevolgd door een rukje aan de riem of een bukken en een kneep in zijn wang met een sterkere nee erbij. Hoe je je nee kracht bijzet indien nodig maakt weinig uit, als je maar een lagere houding en naar achter gerichte oren ziet, dan werkt het :ok:

Ik zet wel eens kracht bij door bv de honden de keuken uit te sturen en als ze niet snel gaan geef ik ze een duwtje tegen hun kont met mijn schoen en klap wat met mijn handen tijdens een stukje opjagen de keuken uit. :mrgreen: Hup hup, opschieten! :devil: Op die manier hoef je niet echt te corrigeren maar denken de honden wel dat je daar toe in staat bent.

Daardoor denken de honden dat ze me minder kunnen flikken en ik hoef geen correcties of tikken te geven, gewoon kracht achter de commando's zetten als ze niet snel of makkelijk opgevolgd worden.

Wel moet je zeker weten dat hij snapt wat je bedoeld en gewoon een beetje dwars loopt te doen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als eerste, als je schrik hebt gehad van zijn blik denk ik dat je het juist hebt gezien. Een hond, die door schrik of agressie fel blaft heeft een speciale blik in de ogen en die herken je instinktief. Je kent Yorick ook dus ik denk dat je daar wel op mag vertrouwen.

Negeren is iets wat je doet als je de baas bent. Het is ook altijd het advies wat je mensen meegeeft met een probleem met de rangorde. In die zin is het dus bijzonder dat hij je negeert. Als een ranglagere hond straf krijgt van een ranghogere hond zie je vaak direct een onderdanige deemoedige reactie gericht op vriendjes worden. Negeren is iets wat toch hoort bij een ranghogere. Ik vind het dus wel iets wat te denken geeft.

Verder vind ik ook dat je geen drama moet maken van dingen die moeten maar niet leuk zijn. Als ik hier nageltjes moet knippen of oren moet doen liggen ze ook te sterven op de grond. Nou ja, heel vervelend, maar met 5 minuten is het klaar. Wat moet moet, niet leuk, maar als ik naar de tandarts moet vind ik dat ook niet leuk. Ik zou me daar dus niet druk om maken.
Het feit dat je zijn onderdanige houding daarbij ziet als zielig zegt ook wat over de manier waarop je hem ziet.

Ik zou de rangorderegels wat aanscherpen en ook wat minder omslachtig reageren. Een felle blaf naar de baas is een nog fellere brul van de baas terug. De bench is leuk, maar een hond gaat in een kooi niet zijn zonden overdenken. Zinloos als straf. Een begrijpelijke straf is de manier waarop honden dit soort dingen onderling oplossen...jij een grote muil? Ik een nog grotere muil! :eek:
Geen gebruik maken van correctie's kan met trainen, maar als binnen de opvoeding grenzen worden overtreden moet je niet gaan emmeren met of over fisherdisks. Daar moet ik om lachen en je hond ook. :wink:
Gewoon primair reageren als je je baas voelt. Ben je ranglagere en durf je niet terug te reageren heb je daar waarschijnlijk ook gelijk in, maar dat zegt dus wel iets over je rangorde en daar moet je dan dus echt mee aan de slag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
YorickLenka
geregistreerd lid

Bedankt hoor! Hier ben ik dus echt iets mee want die hondenschool heb ik al afgebeld, die man zei dingen, pfffff :blah:

Ik ben de regeltjes aan het aanscherpen, ik eerst door de deur, hij zitten en wachten tot ik GO zeg, ik als eerste eten, als hij in m'n weg staat/ligt moet hij wijken en "zijn" zetel gaat weg, ik ga zijn bench op die plaats zetten en klaar. Ik merk nu al, na amper een dagje dat hij zoiets heeft van: euh .... wat gebeurd er??? Ik ga deze manier gewon aanhouden en dan komt het wel in orde, heb er in ieder geval een goed oog in, ben ooj terug een poging aan het ondernemen om hem te leren apporteren, echt van nul begonnen met de klicker en héél véél geduld uitoefenen, dat zal ook wel lukken! Ik houd in ieder geval de toppics hier in het oog hoor!

Het woordje NEEN kende ie al dus ik ga iets helemaal anders nemen zodat het goed doordringt. (Iets als NO bijvoorbeeld, andere klanken toch?)

Bedankt voor de hulp hoor!
Groetjes,

An
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”