Eind dit jaar, begin volgend jaar hopen wij ons eerste nestje Rhodesian Ridgebacks te gaan fokken. Onze Vai voldoet aan de eisen van de rasvereniging, is een heerlijk en ongecompliceerd hondje en we denken dat ze met de juiste deukreu bijdraagt aan het ras. Zelf hebben we zorgvuldig een dekreu (uit Tsjechie) uitgezocht die bij haar past. De benodigde hulptroepen, waaronder hulpvaardige ouders, een DA-assistente en kinderhandjes, zijn inmiddels geregeld. Voor KKI ben ik geslaagd en de cursus KKII heb ik gevolgd en daar hoop ik in september examen voor te doen. De kennelnaam is een paar maanden geleden aangevraagd, wacht nu op goedkeuring. Een wachtlijst met puppebaasjes is inmiddels opgestart, de info over nestinventarisatie en pupbemiddeling is ook geregeld. Goede voorbereiding lijkt me zo
Nu heb ik dus een boel kennis opgedaan, maar die kennis moet nog in de praktijk worden gebracht.
Mijn eerste vragen zijn dan ook:
- wat hebben jullie klaar liggen bij de bevalling? Dan doel ik op de mini-apotheek, handdoeken, zuigertjes, etc. Weegschaal, thermometer, dat soort dingen zijn al aanwezig. Heb ook al bevallingsdoeken geregeld (geen idee hoe je die noemt) die vrouwen bij de bevalling eronder leggen om het vocht op te vangen en het bed te beschermen.
- de (ruime) werpkist willen we zelf gaan maken, wat hebben jullie op de bodem van de werpkist liggen, zeil, dekens, vloerbedeking?
- welke ontwormingskuren gebruiken jullie?
- hoe vaak wegen jullie de pups, 1e week dagelijks, daarna om de twee dagen?
- ik zie dat veel fokkers de pups een gekleurd bandje omdoen, blijven hier geen nagels of later tandjes achter haken. Zijn er nog andere opties om de pups te kenmerken?
- nog tips voor puppypanelen? Afmetingen van een mooie en ruime ren in de woonkamer?
Verder zijn tips van harte welkom
Groetjes,
Esther
www.rhodesian.nl