Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mergpijpje bewaken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

anita68
Vaste gebruiker

mergpijpje bewaken

Ongelezen bericht door anita68 »

Vanmorgen had ik een mergpijpje in Timmie zn bench gelegd en hij zat er heerlijk van te snoepen. De kids kwamer terug van school en Timmie gromde en blafte er vreselijk op los. de kids konden niet dichterbij komen. Het werd ook tijd om hem uit te laten, maar denk maar niet dat ik bij hem in de buurt mocht komen.
Normaal mag ik zijn voerbakje weghalen of speeltjes afpakken maar zijn mergpijpje was dus een heel ander verhaal.
Uiteindelijk heb ik een halve volkoren boterham besmeerd met leverworst en hem de gang in gelokt. Deur dicht gedaan en zijn mergpijp in de koelkast. Pfffff eindelijk kon ik hem uitlaten. Wat een gedoe zeg!

Wie weet een tip, is dit een normaal gedrag of kan ik zijn mergpijp beter in de tuin gooien dat hij er daar van smikkelt? Anders koop ik het gewoon nooit meer. Als jonger pupje gaf ik het hem ook en kon ik het afpakken maar mijn man vond het zo stinken dus kocht ik het niet meer.

Groetjes Anita
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

je kunt ermee oefenen, maar dan alleen als je kids niet in de buurt zijn!!

door te ruilen voor iets anders en belonen als ie het verdedigen stopt.

en zolang als ie het neit geleerd heeft dat ook dat normaal is en niet verdedigd hoeft te worden zou ik het hem alleen tijdens het trainen van het loslaten geven en verder helemaal niet, want je weet nooit wat er kan gebeuren als een van je kinderen de hond even wil aaien als ie dat ding bij zich heeft...
Afbeelding
anita68
Vaste gebruiker

Ik heb gedaan wat je geschreven hebt, helaas is Timmie erg slim. Ik had het zakje van het mergpijpje op tafel gelegd en het pijpje in mijn hand gehouden en hem er van laten likken. Na een tijdje zei ik, nu ruim ik het op en deed het op tafel in het zakje en zo terug in de koelkast.

Wat er nu gebeurd, hij is niet bij de tafel weg te slaan en nu mijn kids weer thuiskomen mogen ze niet voorbij de tafel lopen. Hij verdedigd nu dus de tafel. :boos:

Zal ik die training dan bij zijn bench doen? Dan blijft de rest van de kamer veilig voor de kids, wat een gedoe zeg en dat voor zo'n klein gek hondje.

Maar, vergeet ik bijna, bedankt voor je reactie want ik weet nu wat ik de komende tijd moet doen.

Groetjes Anita
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Als ik jou was (maar wie ben ik :wink: ) bleven die mergpijpjes en andere zeer begerenswaardige kluifjes voorlopig in de ijskast.
Ik zou beginnen met het ruilen van een speeltje wat niet zo in trek is met iets heeeel lekkers en daarna het speeltje weer terug geven. Wanneer dit goed gaat verder gaan met een iets belangrijker speeltje. Steeds ruilen voor een heel lekker snoepje (kaas of kip of zo). En altijd weer het speeltje terug geven. Als het speeltje los wordt gelaten kun je het commando 'los' geven (niet voordat het speeltje wordt losgelaten anders denkt hij dat 'los' vasthouden betekent :wink: ). Oefenen, oefenen, oefenen en gaat dat allemaal goed dan kun je eens aan iets eetbaars gaan denken maar dat ook ruilen voor iets wat nog veeel lekkerder is! En in de aanleerfase altijd het speeltje terug geven.

Lukt dit niet of vind je het teveel gedoe dan alleen maar kluifjes geven als er niemand in de buurt is of komt.
Succes :ok:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
anita68
Vaste gebruiker

Das ook een goeie Moon, want het commando los is ook altijd een probleem op de cursus. Dit wordt een goede training de komende tijd. Gelukkig heb ik veel tijd en geduld dus het moet lukken.

Vanaf het moment vanmiddag dat hij de tafel aan het bewaken was heb ik hem genegeerd, zelfs toen ik de pens voor hem op het aanrecht zette om te laten ontdooien.
We hebben een heerlijke ronde in de kou gelopen en daarna kon hij lekker eten. En nu slaapt meneer! Even bijkomen van zijn pubergedrag.

Groetjes Anita
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou dat hele ruilen voorlopig niet eens proberen, alleen bijgeven, en op die manier echt in die hersentjes hameren dat als jij interesse hebt in zijn botje / speeltje / voerbak, dat er dan *altijd* iets extra lekkers bijkomt. Als dat er heel goed inzit, hetzelfde gaan proberen met je kinders (als je het vertrouwt uiteraard). Dus kind wijst naar botje en er wordt niet gegromd, hup, koekie. Kind mag botje aanraken, hoppa, stuk leverworst erbij, hond laat botje in handje van kind vallen, dan krijgt hond botje terug en een tweede botje erbij. Niks afpakken, niks wegleggen, dat is de truuk volgens mij. Later kan je gaan ruilen, maar alleen als het echt nodig is.

Voernijd is vervelend en gevaarlijk, maar in mijn ogen is het echt met een beetje positieve training prima op te lossen. Jack gaat zelfs kwispelend bij zijn etensbak vandaan als er een kat in wil kijken (en daar verdient hij dan uiteraard een plak ham ofzo mee. :mrgreen: )
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef:

Voernijd is vervelend en gevaarlijk, maar in mijn ogen is het echt met een beetje positieve training prima op te lossen. Jack gaat zelfs kwispelend bij zijn etensbak vandaan als er een kat in wil kijken (en daar verdient hij dan uiteraard een plak ham ofzo mee. :mrgreen: )
Wij hebben het ook zo gedaan als jij beschrijft. Er valt heel veel te verdienen voor iets afgeven en je krijgt het nog vaak terug ook.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”