Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
neus likken , krabben en gapen.
Moderator: moderatorteam
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
neus likken , krabben en gapen.
ik heb een boek van de bieb dat heet iets van " communicatie tussenmens en hond" daat staan alle uiterlijke kenmerken van het gedrag. veel dingen ken ik wel een beetje of herken ik.
nu las ik dat als een hond herhaaldelijk over zijn neus likt, veel gaapt en met zeer grote regelmaat in zijn nek krabt (zonder dat hij vlooien heeft) ze zich erg vervelen en een beetje down zijn.
nou diesel doet niet anders dan die 3 dingen.
hij verveelt zich nauwelijks omdat er hir veel leven in de brouwerij is met die twee kids van ons. hij gaat 5 x per dag voor wandeling waarvan 2x loslopen in de weilanden. zou toch voldoende moeten zijn voor een handvegertje als diesel?
nu las ik dat als een hond herhaaldelijk over zijn neus likt, veel gaapt en met zeer grote regelmaat in zijn nek krabt (zonder dat hij vlooien heeft) ze zich erg vervelen en een beetje down zijn.
nou diesel doet niet anders dan die 3 dingen.
hij verveelt zich nauwelijks omdat er hir veel leven in de brouwerij is met die twee kids van ons. hij gaat 5 x per dag voor wandeling waarvan 2x loslopen in de weilanden. zou toch voldoende moeten zijn voor een handvegertje als diesel?
Groetjes Silvia en Diesel
- starfleet
- Erelid
Re: neus likken , krabben en gapen.
Hij hoeft zich niet te vervelen het kan ook een teken zijn van wat stress, niet ondenkbaar in een druk huishouden met jonge kinderen.twinmamasilvia schreef: hij verveelt zich nauwelijks omdat er hir veel leven in de brouwerij is met die twee kids van ons. hij gaat 5 x per dag voor wandeling waarvan 2x loslopen in de weilanden. zou toch voldoende moeten zijn voor een handvegertje als diesel?
Anne
- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dat zijn geen tekenen van verveling maar pure stress signalen.
Net als bijvoorbeeld het optillen van zijn voorpoot.
Lees het boek: "Kalmerende Signalen" van Turid Rugaas maar eens
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
Op welke manier optillen van voorpoot? Smek heeft vaak zijn pootje opgetrokken als hij klaarzit voor een koekje en Cas zit vaak met zijn voorpoot te "maaien" alsof hij een pootje gaat geven.Frederique schreef: Net als bijvoorbeeld het optillen van zijn voorpoot.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- Frederique
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat zijn geen stress signalenBeëlzeBubble schreef:Op welke manier optillen van voorpoot? Smek heeft vaak zijn pootje opgetrokken als hij klaarzit voor een koekje en Cas zit vaak met zijn voorpoot te "maaien" alsof hij een pootje gaat geven.Frederique schreef: Net als bijvoorbeeld het optillen van zijn voorpoot.
Ik zou het eigenlijk moeten zien om het daadwerkelijk te kunnen beoordelen maar afgaand op wat jij daar omschrijft gaat het niet om stress.
Het pootheffen als stress-signaal zie je gepaard gaan met het likken van de neus of bek ("tongelen") of bijvoorbeeld gapen.
Het tongelen geeft innerlijke rust voor de hond terwijl het gapen vooral als kalmerend signaal naar de omgeving (andere honden) moet worden gezien.
Je ziet bijvoorbeeld het al bij pups in het nest van een paar dagen oud.
Zo gauw je ze optilt zullen ze gaan gapen
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
oh echt waar ! dat vind ik echt wel heel erg dus.Frederique schreef:Dat zijn geen tekenen van verveling maar pure stress signalen.
ik ga kijken of de bieb dat boek heeft. wat kan ik daar dan allemaal aan doen? als de kids druk spelen dan zoekt diesel wel rust onder de kast in de bench of door naast mij te blijven.
ik vraag me de laatste week echt af of hij wel gelukkig is bij ons.
hij ziet er zo droevig uit (maar ja dat komt ook wel door zijn lange haar)
- Frederique
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet (ook) meteen in de stress schietentwinmamasilvia schreef:oh echt waar ! dat vind ik echt wel heel erg dus.Frederique schreef:Dat zijn geen tekenen van verveling maar pure stress signalen.
ik ga kijken of de bieb dat boek heeft. wat kan ik daar dan allemaal aan doen? als de kids druk spelen dan zoekt diesel wel rust onder de kast in de bench of door naast mij te blijven.
hij ziet er zo droevig uit (maar ja dat komt ook wel door zijn lange haar)
Observeer het gewoon eens eerst heel goed en kijk precies wannéér Diesel exact in de stress schiet en belangrijk, hoeveel dingen hij tegelijk doet? Likt hij alleen over zijn neus, of heeft hij meerdere signalen tegelijk?
Misschien is het wel alleen bij het rennen van de kids of als ze extreem druk zijn (ik noem maar wat).
Pas van daaruit kun je een goed oordeel vellen denk ik.
Het boek "Kalmerende Signalen" is in mijn optiek echt een aanrader
Ik zou het zelf aanschaffen.
http://www.mediaboekservice.nl/product/ ... uni%202006
Voor de kosten hoef je het denk ik niet te laten
Of ze het bij de bibliotheek ook hebben zou ik eigenlijk niet weten.
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
Ik heb er een foto van gevonden:Frederique schreef: Ik zou het eigenlijk moeten zien om het daadwerkelijk te kunnen beoordelen maar afgaand op wat jij daar omschrijft gaat het niet om stress.

Dat gapen een stresssignaal was dat wist ik. Casper doet dat erg vaak. Vooral op straat waar toch wel een hoop dingen zijn die hij nog wel wat eng vindt. Vaak combineert hij het met zich uitrekken.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zal er op gaan letten maar ik weet wel dathet krabben redelijk vaak is en dat hij opeens stil gaat staan om ff te krabben en dan vooral op buik en in de nek.Frederique schreef:Niet (ook) meteen in de stress schietentwinmamasilvia schreef:oh echt waar ! dat vind ik echt wel heel erg dus.Frederique schreef:Dat zijn geen tekenen van verveling maar pure stress signalen.
hij ziet er zo droevig uit (maar ja dat komt ook wel door zijn lange haar)![]()
Observeer het gewoon eens eerst heel goed en kijk precies wannéér Diesel exact in de stress schiet en belangrijk, hoeveel dingen hij tegelijk doet? Likt hij alleen over zijn neus, of heeft hij meerdere signalen tegelijk?
Misschien is het wel alleen bij het rennen van de kids of als ze extreem druk zijn (ik noem maar wat).
Pas van daaruit kun je een goed oordeel vellen denk ik.
Het boek "Kalmerende Signalen" is in mijn optiek echt een aanrader![]()
Ik zou het zelf aanschaffen.
http://www.mediaboekservice.nl/product/ ... uni%202006
Voor de kosten hoef je het denk ik niet te laten![]()
Of ze het bij de bibliotheek ook hebben zou ik eigenlijk niet weten.
dat likken doet hij meestal wel als hij graag iets wil (bank,optillen, wandelen etc) en het te lang duurt voor ik actie onderneem.
- Frederique
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, het is stress wat Smekkie heeft maar dan wel positieve stress.BeëlzeBubble schreef:Ik heb er een foto van gevonden:Frederique schreef: Ik zou het eigenlijk moeten zien om het daadwerkelijk te kunnen beoordelen maar afgaand op wat jij daar omschrijft gaat het niet om stress.
Dat gapen een stresssignaal was dat wist ik. Casper doet dat erg vaak. Vooral op straat waar toch wel een hoop dingen zijn die hij nog wel wat eng vindt. Vaak combineert hij het met zich uitrekken.
Vergelijk het maar met kinderen die opgewonden (gestresst) zijn de vooravond van hun verjaardag o.i.d.
Ja uitrekken is ook zo'n signaal inderdaad
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
het is waarschijnlijk oversproggedrag. idd stressygnalen.
overspronggedrag is dat 2 gedragssystemen (soorten gedrag, dus spel gedrag en angstgedrag bijvoorbeeld) door stress tegelijk naar buiten komen, maar elkaar zo afremmen dat een gedragssoort dat er helemaal niet bijhoort (meestal verzorgend of rust gedrag als gapen, bek aflikken, krabben, uitschudden etc) ineens opkomt.
probeer heel goed naar de situatie te kijken waarin dit voorkomt.
kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat ie erg graag wil spelen met je kids (spelgedrag) maar het stiekum toch wel heel spennend vindt (angstgedrag) en dat daardoor dat overspronggedrag de hoek om komt.
overspronggedrag is dat 2 gedragssystemen (soorten gedrag, dus spel gedrag en angstgedrag bijvoorbeeld) door stress tegelijk naar buiten komen, maar elkaar zo afremmen dat een gedragssoort dat er helemaal niet bijhoort (meestal verzorgend of rust gedrag als gapen, bek aflikken, krabben, uitschudden etc) ineens opkomt.
probeer heel goed naar de situatie te kijken waarin dit voorkomt.
kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat ie erg graag wil spelen met je kids (spelgedrag) maar het stiekum toch wel heel spennend vindt (angstgedrag) en dat daardoor dat overspronggedrag de hoek om komt.

-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
- Frederique
- Zeer actief
- Contacteer:
Graag gedaanBeëlzeBubble schreef:Even getjekt en mijn bieb blijkt hem te hebben en hij is nog in huis ook dus ik ga hem gelijk halenFrederique schreef: Het boek "Kalmerende Signalen" is in mijn optiek echt een aanrader![]()
![]()
Bedankt voor de tip!
Het is een goed boek omdat je heel veel dingen gewoon leert herkennen en je eigen maar ook andere honden goed leert "lezen".
Het "lezen" van honden op zich is al een kunst,
dat is iets wat je echt moet leren.