Hij is ontzettend speels en vreselijk nieuwschierig. Kom ik een andere hond tegen dan gaat hij liggen als een zoutzak op de grond.
Hij blijft liggen totdat de hond bij hem in de buurt is. Dan sluipt hij op de andere hond af.
Is hij kort bij de hond, dan springt hij op en stormt op de hond af.
Het lijkt alsof hij een beetje groter wordt. Hij snuffelt dan aan de andere hond. Is het een teefje of een jonge hond, dan wordt gespeeld en gestoeid. Is het een reu, dan ligt het aan de reactie van de andere hond wat er gebeurd. Het kan soms tot gegrom uitlopen. Als de andere hond begint te grommen, dan rent die van ons weg, tenminste als hij los is.
Dit gedrag vertoont hij ook aan de lijn. Ik laat hem dan niet naar de andere hond toe gaan, aangzien ik hier vervelende ervaringen mee heb. Ik pak hem aan zijn tuigje op en loop met hem verder.
Wie van jullie herkent dit gedrag en wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat hij dit gedrag niet meer vertoont. Het zou heerlijk zijn als ik gewoon langs een andere hond kan lopen, zonder dat hij zich op de grond gooit. Als hij eenmaal ligt, dan krijg je hem bijna niet mee getrokken. Optillen en hem op de achtertste twee poten laten lopen werkt het beste.
Afleiden met voer of speeltje heeft totaal geen zin. Hij negeert het allemaal. Zelfs het lekkerste hapje laat hij staan.
Wat te doen????