Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressie naar honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Agressie naar honden

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Het gaat om Bram, een ruwharige teckel die in september 8 jaar. Ik heb hem nu sinds 3 maanden, hij komt uit het asiel. Zijn eigenaar is geëmigreert en de mensen waar hij toen terecht is gekomen daar klikte het niet mee. Hij zou verlatingsangst hebben en is zo in het asiel terecht gekomen.

In het asiel zat hij bij een andere hond wat direct geen problemen gaf, hij zou volgens de eigenaren echter niet met elke hond kunnen maar in het asiel zagen ze daar dus niks van terug, maar ze hebben het wel eerlijk verteld en erbij gezegd dat hij misschien alleen problemen aan de riem had.
Met mijn andere hond ging het ook direct al goed net zoals in het asiel dus.

Bram vertoont bij ons geen verlatingsangst maar hij zit bij ons geen hele dagen alleen thuis zoals toen wel en hij krijgt beweging (hij zou een echte huishond zijn geweest die alleen snel buiten zijn behoefte mocht doen maar of dit altijd is geweest of alleen bij het laatste baasje weten we niet). Verder weten we ook niets van zijn verleden.

In het begin was het een ramp met Bram. Van het minste schoot Bram in de stress in huis. Of het stress is of angst weten we niet helemaal maar hij gaat dan linksom - rechtsom etc. achter zijn staart aan tot hij zijn staart vast heeft en in een hoekje gaat hij dan op zijn staart zitten bijten net zolang tot we hem weghalen zodat hij stopt.

Nu gaat het stukken beter maar hij valt nog steeds wel in dit gedrag. Dit heeft hij met name als we erg druk doen (bijvoorbeeld met spelen met onze andere hond) of bij harde stemmen. Mijn vader heeft bijvoorbeeld een zware stem en is ook alleen in het weekend thuis vanwege zijn werk. Op zich vind Bram hem heel lief enzo maar hij kan soms wel in de stress schieten als hij te hard praat bijvoorbeeld. Of hij nare ervaringen heeft met mannen weten we niet. Wel merken we dat hij niet goed om kan gaan met drukte, hoewel als we visite hebben dat ook gewoon prima gaat. Hij is vrolijk en kan goed met mensen, gaat ook gerust liggen slapen op zijn plekkie. Met mensen heeft hij dus totaal geen problemen.

Hij heeft wel een probleem naar andere honden. Als we een andere hond tegenkomen doet hij soms net of hij die niet ziet. Dit is het beste gedrag bij hem en dat belonen we dan ook.
Bij andere honden verstijft hij geheel, beweegt zich helemaal niet meer en staat vaak zelfs te trillen. Vaak als de hond dan toch komt snuffelen of te druk is dan houdt hij het niet meer om het zo maar te zeggen en valt toch uit.
Wat hij ten slotte nog bij veel honden doet is uitvallen. Al blaffen als de hond eraan komt, er zo snel mogelijk naartoe willen en als hij de kans krijgt bijten. Dit laten wij natuurlijk niet gebeuren. Hij neemt bij dit gedrag een hoge houding aan maar ik denk dat hij misschien een dominante houding aanneemt omdat hij dit zich heeft aangeleerd. Dan zou er sprake zijn van angstagressie waarbij hij dus heeft geleerd dat een grote bek opzetten helpt om de honden weg te krijgen. Maar eigenlijk weet ik niet hoe je dat verschil moet kunnen zien? Zijn houding op het moment van uitvallen is dus wel hoog, dus staart hoog in de lucht, soms haren overeind en oren vind ik moeilijk te zeggen als ik er zo dicht opsta. Op de momenten dat hij niet uitvalt maar een hond negeert of verstijft is zijn staart echter juist wel vrij laag. Verder plast hij bij de wandelingen vaak maar 1 keer en tilt soms zijn poot niet eens op, maar weet niet of je hier verder iets uit kunt concluderen :mrgreen: Het vervelende is dat het niet bij blaffen blijft maar hij ook bijt. Natuurlijk geven we hem daar de kans niet voor.
Ik doe cursus met hem en dan moet hij los in een groep honden (met muilkorf om). Wat daarbij opvalt is dat hij zodra honden gaan rennen hij erachteraan rent, staart hoog, haren hoog en als hij in de buurt kan komen probeert aan te vallen. Keert er even rust in de groep (dat wil zeggen het rennen/stoeien stopt even) dan is Bram ook weer rustig. Zijn haren staan nog overeind, zijn staart is hoog maar hij valt geen hond aan. Dit blijft dus zo tot er weer gerend wordt dan gaat hij er weer achteraan. De honden die een beetje snuffelen op de grond of rustig zijn de negeert hij. Afgelopen les ging hij ook achter 2 spelende honden aan maar de herder pikte het niet en gaf hem 1 keer een duidelijke waarschuwing (zonder hem aan te raken maar gewoon een snauw met een duidelijke blik). Dit was voldoende voor Bram om ontzag te hebben voor die herder. Hij ging er echter nog steeds achteraan maar had het 'gemunt' op die andere hond.
Toen ze eenmaal weer aangelijnd waren kon ik weer rustig in de groep staan zonder dat Bram uitviel.
Bepaalde mensen hebben zoiets van laat hem toch. Hij heeft dan een snuitje voor zodat hij niet kan bijten en we moeten hem dan maar laten gaan. Wat we dan zien is dat hij even een paar keer de aanval probeert en dan merkt dat die hond niks doet dus maar stopt. Hij blijft dan dus niet doorgaan. Op cursus hadden we toen echter een rotweiler in de groep (ook met muilkorf) en die 2 gingen samen in gevecht maar denk maar niet dat Bram zich dan gewonnen geeft.
Wat ik me dus onder andere afvraag of dit iets is wat ik zoveel mogelijk moet doen. Dus gewoon zorgen dat hij de andere hond niet kan verwonden en hem dan maar laten gaan? Dat gaat dan natuurlijk alleen om een selecte groep honden. Is er dan kans dat hij steeds beter leert dan honden hem niets doen of??? Het is natuurlijk moeilijk want het is een klein hondje dus als er een keer een is die wat terugdoet :N:

Op zich is het mijn bedoeling nog niet eens zozeer om hem los te kunnen hebben in een groep honden maar hij moet gewoon niet telkens uitvallen of proberen te bijten. Het gedrag is al wel wat verbetert sinds we hem hebben maar ik vind het zo moeilijk en ben benieuwd hoe jullie het gedrag interpreteren of dat er misschien nog tips zijn?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mja, Lilo wilde in het begin ook alle vreemde honden weg en dood hebben, dat is toch wel grotendeels goed gekomen, maar Lilo is een jonge speelse hond, en die van jou is al 8. :roll:

Ik zou gewoon bliven belonen als het goed gaat, hele moeilijk situaties proberen te vermijden, en negeren als hij uit zijn dak gaat (aan de lijn, bedoel ik dan). Ik ben ook echt bewust alsmaar leuke rustige honden op gaan zoeken, echt tot vervelens toe praatjes maken met die bazen, andere hondjes aaien en koekies geven, Lilo even stil, ook een koekie, andere baas ook koekies uit laten delen, en niet al teveel verwachten. Bij ons was het *opeens* dat ze in een spelbuiging dook voor een JR, daarna moesten alle honden behalve JR's dood, na een tijdje alle honden behalve kleine lichtgekleurde honden, toen werden grote blonde honden ook okee, en na nog geen jaar schreeuwt ze alleen nog moord en brand naar grote, vreemde, drukke of zeer zelfverzekerde honden. En ze loopt gewoon te stoeien met grote honden die ze wel kent.

Wat je ook kan doen en wat een veelgegeven advies is, is aandacht voor jou zodra er een vreemde hond in zicht is, en die aandacht alsmaar belonen. Op die manier leer je uiteraard om vreemde honden te negeren. Da's ook een optie, maar het resultaat is niet waterdicht, omdat je altijd loslopende honden zal tegenkomen die op jouw hond afstormen en hun neus half in zijn kont steken. Knappe hond die dan aandacht blijft houden voor zijn baas. :roll:

Maar goed, mijn manier werkt goed bij mijn hond, maar bij een oudere hond zou ik minder verwachten. Maar hopeloos is het niet, als je maar een hele lange adem hebt. Als jij alsmaar laat zien dat jij andere honden helemaal tof vindt, dat er koekies en knuffels komen als je een bekende baas plus hond tegenkomt, dan moet er volgens mij ooit iets gaan dagen bij een hond.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

wat vreemd dat ie op curssus met muilkorf wordt los gegooid in de groep,wat nou als een andere hond jou tekkel ziet als een lekker hapje......dan kan hij dus helemaal niks doen,zich niet verdedigen helemaal niks.denk niet dat ik zo blij zou zijn met deze metode.waarom moet hij daar per se los en we zien wel?ik zou het staps gewijs met hem aanpakken en niet te veel honden in 1keer.omdat het dus al een stress gevoelig hondje is.kan je niet me iemand die een betrouwbare hond heeft laten kennis maken op neutraal terrein en als het daar een aantal keer goed mee gaat de stap maken naar een volgende hond van een ander ras en grotte.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Mja, Lilo wilde in het begin ook alle vreemde honden weg en dood hebben, dat is toch wel grotendeels goed gekomen, maar Lilo is een jonge speelse hond, en die van jou is al 8. :roll:

Ik zou gewoon bliven belonen als het goed gaat, hele moeilijk situaties proberen te vermijden, en negeren als hij uit zijn dak gaat (aan de lijn, bedoel ik dan). Ik ben ook echt bewust alsmaar leuke rustige honden op gaan zoeken, echt tot vervelens toe praatjes maken met die bazen, andere hondjes aaien en koekies geven, Lilo even stil, ook een koekie, andere baas ook koekies uit laten delen, en niet al teveel verwachten. Bij ons was het *opeens* dat ze in een spelbuiging dook voor een JR, daarna moesten alle honden behalve JR's dood, na een tijdje alle honden behalve kleine lichtgekleurde honden, toen werden grote blonde honden ook okee, en na nog geen jaar schreeuwt ze alleen nog moord en brand naar grote, vreemde, drukke of zeer zelfverzekerde honden. En ze loopt gewoon te stoeien met grote honden die ze wel kent.

Wat je ook kan doen en wat een veelgegeven advies is, is aandacht voor jou zodra er een vreemde hond in zicht is, en die aandacht alsmaar belonen. Op die manier leer je uiteraard om vreemde honden te negeren. Da's ook een optie, maar het resultaat is niet waterdicht, omdat je altijd loslopende honden zal tegenkomen die op jouw hond afstormen en hun neus half in zijn kont steken. Knappe hond die dan aandacht blijft houden voor zijn baas. :roll:

Maar goed, mijn manier werkt goed bij mijn hond, maar bij een oudere hond zou ik minder verwachten. Maar hopeloos is het niet, als je maar een hele lange adem hebt. Als jij alsmaar laat zien dat jij andere honden helemaal tof vindt, dat er koekies en knuffels komen als je een bekende baas plus hond tegenkomt, dan moet er volgens mij ooit iets gaan dagen bij een hond.
Onze hoop is dat hij dus gewoon normaal langs honden kan lopen zonder ze dood te willen dus we verwachten al niet dat het gaat spelen ofzo met andere honden. Gezien zijn leeftijd is die behoefte toch al een stuk minder groot en spelen doet hij ook al met Britt dus dat scheelt nog :wink:
Hij is gelukkig wel dol op koekjes maarja net wat je zegt, een wilde hond die gewoon komt snuffelen enzo, ja vergeet het dan maar.
Maar ik blijf hoop houden en doorzetten :mrgreen:
Maar beet Lilo ook echt en hoe pakte je dat dan aan? Honden die ik niet ken of die angstig of juist wild of niet geheel te vertrouwen zijn als ze worden uitgescholden, daar houd ik hem sowieso al bij weg. Maarja op zich is het dus wel goed om hem bij rustige stabiele honden te laten denk ik. Hij draagt dan een snuitje zodat hij niet kan bijten maar hoe deed jij dat dan? Of dreigt Lilo alleen zonder echt te bijten?
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 21 mei 2006 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
Hanneke2 schreef:Mja, Lilo wilde in het begin ook alle vreemde honden weg en dood hebben, dat is toch wel grotendeels goed gekomen, maar Lilo is een jonge speelse hond, en die van jou is al 8. :roll:

Onze hoop is dat hij dus gewoon normaal langs honden kan lopen zonder ze dood te willen dus we verwachten al niet dat het gaat spelen ofzo met andere honden. Gezien zijn leeftijd is die behoefte toch al een stuk minder groot en spelen doet hij ook al met Britt dus dat scheelt nog :wink:
Hij is gelukkig wel dol op koekjes maarja net wat je zegt, een wilde hond die gewoon komt snuffelen enzo, ja vergeet het dan maar.
Maar ik blijf hoop houden en doorzetten :mrgreen:
Maar beet Lilo ook echt en hoe pakte je dat dan aan? Honden die ik niet ken of die angstig of juist wild of niet geheel te vertrouwen zijn als ze worden uitgescholden, daar houd ik hem sowieso al bij weg. Maarja op zich is het dus wel goed om hem bij rustige stabiele honden te laten denk ik. Hij draagt dan een snuitje zodat hij niet kan bijten maar hoe deed jij dat dan? Of dreigt Lilo alleen zonder echt te bijten?
Lilo hapt als ze de kans krijgt, tot dusver gelukkig zonder bloed, het zijn van die gemene 'knauwen' waar je alleen een blauwe plek aan over houdt. :roll: En dan dus zonder duidelijke aanleiding, gewoon omdat ze een hond niet mot. Meestal ben ik er op tijd bij en zit ze al aan de lijn voor ze op een 'enge' hond af kan gaan, soms ben ik te laat en dan stormt ze opeens op een grote hond af en hapt hem in zijn kont. Grote pups moet ze ook niet, die vliegt ze ook aan. *Maar* ik ben er inmiddels achter dat als zo'n pup (ik praat over grote rassen van een maandje of 6, die dus een kop groter zijn dan zij) onderdanig reageert, dat het dan ook meteen goed is, dan wil ze er zelfs wel mee spelen. :roll:

Het is vervelend en lastig, maar het aantal honden waar ze het wel goed mee kan vinden groeit nog steeds, en ik ben toch wel blij dat Lilo een klein hondje is, zodat veel honden helemaal niet onder de indruk zijn. Loop je met een herder met dat gedrag, is het toch allemaal wat enger.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef: Lilo hapt als ze de kans krijgt, tot dusver gelukkig zonder bloed, het zijn van die gemene 'knauwen' waar je alleen een blauwe plek aan over houdt. :roll: En dan dus zonder duidelijke aanleiding, gewoon omdat ze een hond niet mot. Meestal ben ik er op tijd bij en zit ze al aan de lijn voor ze op een 'enge' hond af kan gaan, soms ben ik te laat en dan stormt ze opeens op een grote hond af en hapt hem in zijn kont. Grote pups moet ze ook niet, die vliegt ze ook aan. *Maar* ik ben er inmiddels achter dat als zo'n pup (ik praat over grote rassen van een maandje of 6, die dus een kop groter zijn dan zij) onderdanig reageert, dat het dan ook meteen goed is, dan wil ze er zelfs wel mee spelen. :roll:

Het is vervelend en lastig, maar het aantal honden waar ze het wel goed mee kan vinden groeit nog steeds, en ik ben toch wel blij dat Lilo een klein hondje is, zodat veel honden helemaal niet onder de indruk zijn. Loop je met een herder met dat gedrag, is het toch allemaal wat enger.
Ja een kleinere hond die uitvalt is inderdaad minder angstaanjagend. En als ze happen is niet gelijk de andere hond zijn kop kwijt ofzo om het zo maar te zeggen :wink:
Nadeel van zo'n kleinere hond is dan wel weer dat als een andere hond het niet pikt en wat terugdoet dat het dan wel een stuk riskanter is. Vooral voor die van mij, die is 6,5 kilo dus ja dat kan dan op zich vrij weinig hebben
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
Hanneke2 schreef: Lilo hapt als ze de kans krijgt, tot dusver gelukkig zonder bloed, het zijn van die gemene 'knauwen' waar je alleen een blauwe plek aan over houdt. :roll: En dan dus zonder duidelijke aanleiding, gewoon omdat ze een hond niet mot. Meestal ben ik er op tijd bij en zit ze al aan de lijn voor ze op een 'enge' hond af kan gaan, soms ben ik te laat en dan stormt ze opeens op een grote hond af en hapt hem in zijn kont. Grote pups moet ze ook niet, die vliegt ze ook aan. *Maar* ik ben er inmiddels achter dat als zo'n pup (ik praat over grote rassen van een maandje of 6, die dus een kop groter zijn dan zij) onderdanig reageert, dat het dan ook meteen goed is, dan wil ze er zelfs wel mee spelen. :roll:

Ja een kleinere hond die uitvalt is inderdaad minder angstaanjagend. En als ze happen is niet gelijk de andere hond zijn kop kwijt ofzo om het zo maar te zeggen :wink:
Nadeel van zo'n kleinere hond is dan wel weer dat als een andere hond het niet pikt en wat terugdoet dat het dan wel een stuk riskanter is. Vooral voor die van mij, die is 6,5 kilo dus ja dat kan dan op zich vrij weinig hebben
Dat is ook mijn grootste angst, Lilo hap je ook zo doormidden. :N: Maar het gekke is dus dat de meeste honden nauwelijks reageren. De heftigste reactie die ik mee heb gemaakt was grommen en een snauw. :19: Ze maakt maar heel weinig indruk met al haar gedoe, en ik moet zeggen dat ik daardoor ook wel wat laconieker geworden ben, ook omdat ze het nooit doet bij kleinere of bange hondjes. Wat overigens niet wil zeggen dat ik haar dus niet om de haverklap aanlijn of even met een boogje om bepaalde honden heenloop, want vooral in haar gelegenheidsroedeltje voelt ze zich een hele madam naar grote enge honden toe. Maar ik merk ook wel dat hoe relaxter ik met een situatie omga, hoe eerder haar gedrag stopt.

Maar valt jouw Bram echt aan, of is het ook effe uitvallen en een knauw geven? Ik bedoel, het is heel vervelend gedrag, maar het is iets anders dan een hond die echt een serieus gevecht begint.

Wat ik trouwens met Lilo vooral in het begin veel heb gedaan, toen ze nog helemaal stijf stond van de stress voor andere honden was ertussen gaan staan als er een hond op ons af kwam, leuke honden effe aanhalen en een koekje, en opdringerige honden wegsturen. Geen wondermiddel, maar ik geloof wel dat een hond er wat zekerder van wordt als hij ziet dat de baas in principe de 'problemen' oplost.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef: Dat is ook mijn grootste angst, Lilo hap je ook zo doormidden. :N: Maar het gekke is dus dat de meeste honden nauwelijks reageren. De heftigste reactie die ik mee heb gemaakt was grommen en een snauw. :19: Ze maakt maar heel weinig indruk met al haar gedoe, en ik moet zeggen dat ik daardoor ook wel wat laconieker geworden ben, ook omdat ze het nooit doet bij kleinere of bange hondjes. Wat overigens niet wil zeggen dat ik haar dus niet om de haverklap aanlijn of even met een boogje om bepaalde honden heenloop, want vooral in haar gelegenheidsroedeltje voelt ze zich een hele madam naar grote enge honden toe. Maar ik merk ook wel dat hoe relaxter ik met een situatie omga, hoe eerder haar gedrag stopt.

Maar valt jouw Bram echt aan, of is het ook effe uitvallen en een knauw geven? Ik bedoel, het is heel vervelend gedrag, maar het is iets anders dan een hond die echt een serieus gevecht begint.

Wat ik trouwens met Lilo vooral in het begin veel heb gedaan, toen ze nog helemaal stijf stond van de stress voor andere honden was ertussen gaan staan als er een hond op ons af kwam, leuke honden effe aanhalen en een koekje, en opdringerige honden wegsturen. Geen wondermiddel, maar ik geloof wel dat een hond er wat zekerder van wordt als hij ziet dat de baas in principe de 'problemen' oplost.
Dat is inderdaad wel opvallend dat de meeste honden niet reageren maar kijken van die is gek :denken:
Sommige komen toch maar niet dan maar heel vaak willen ze juist omdat hij niet wil (zo lijkt het althans) naar hem toe.
Tot nu toe is er maar 1 hond geweest waarbij het echt mis zou zijn gegaan en dat is die rotweiler die toen bij mij in de groep zat op cursus. Die hond draagt ook een muilkorf maar die 2 gingen elkaar echt te lijf.
Verder kreeg hij pas dus 1 snauw van een herder maar ook niet meer, stelde ook niks voor en dat accepteerde hij nog ook.

We houden Bram meestal bij ons, we willen geen problemen. Maar sommige mensen zeggen dus laat hem maar gaan en dat doen we dan alleen als hij ook een snuitje om heeft zodat hij niemand kan verwonden. Het is dan een aantal keer opspringen en proberen te bijten en dan geeft hij op.
Op cursus is hij dus los in die groep honden en gaat hij er telkens achteraan tot er weer gestopt wordt met rennen. Hij blijft dan telkens proberen om te bijten maarja die honden rennen sneller en blijven in beweging dus tot die tijd lukt niks en kan hij er wel bij dan doet hij dus wel een poging tot een aanval maar die honden doen of hij er niet is verder. Eigenlijk heel vreemd :19:

Ertussen gaan staan is best lastig. Ik weet niet wat Lilo precies doet maar Bram wil echt met klare geweld op zo'n hond af duiken als hij dat in zijn kop heeft dus als het aan hem ligt komt hij dan dwars door je heen of langs je heen om naar die hond te gaan. Hij is klein dus je houd hem makkelijk tegen daar niet van maar toch :wink:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Even uit nieuwsgierigheid hoor, maar op welke cursus zit je?
Bram heeft namelijk veel weg van de teckel die op de gehoorzame huishond training van de dierenbescherming bij mij in de groep zot
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Maxiem schreef:Even uit nieuwsgierigheid hoor, maar op welke cursus zit je?
Bram heeft namelijk veel weg van de teckel die op de gehoorzame huishond training van de dierenbescherming bij mij in de groep zot
Klopt, dat is dé Bram :wink:
En dan weet ik ook wie jij bent gezien de foto's van je hond :wink:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

maxiem:ik las in een andere topic van jou dat jou hond ook met een korf om moest en dat het thuis beter ging maar daar hadden hun geen boodschap aan?zoiets was het toch? wel raar dat er nu dus 2honden van de zelfde school met een korf om moeten en dan lekker los worden gegooid om te kijken wat er gebeurt,ik zou als ik jullie was nog is goed nadenken over deze "hondenschool"want het is wel een hele makkelijke weg voor hun om te zeggen doe maar een korf om(hebben wij er geen last meer van)maar het probleem los je er niet mee op en daar is normaal de training wel voor met daarbij dat je zelf ook aan de gang ga.nee ik zou hier geen training willen volgen ik kom daar voor begeleiding en steun en niet voor een makkelijke oplossing plus daarbij dat jullie zelf ook aan geven dat jullie er niet erg achter staan achter deze keus.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

fabienne s schreef:maxiem:ik las in een andere topic van jou dat jou hond ook met een korf om moest en dat het thuis beter ging maar daar hadden hun geen boodschap aan?zoiets was het toch? wel raar dat er nu dus 2honden van de zelfde school met een korf om moeten en dan lekker los worden gegooid om te kijken wat er gebeurt,ik zou als ik jullie was nog is goed nadenken over deze "hondenschool"want het is wel een hele makkelijke weg voor hun om te zeggen doe maar een korf om(hebben wij er geen last meer van)maar het probleem los je er niet mee op en daar is normaal de training wel voor met daarbij dat je zelf ook aan de gang ga.nee ik zou hier geen training willen volgen ik kom daar voor begeleiding en steun en niet voor een makkelijke oplossing plus daarbij dat jullie zelf ook aan geven dat jullie er niet erg achter staan achter deze keus.
Helemaal mee eens!
Nettie
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

ranetje schreef:
fabienne s schreef:maxiem:ik las in een andere topic van jou dat jou hond ook met een korf om moest en dat het thuis beter ging maar daar hadden hun geen boodschap aan?zoiets was het toch? wel raar dat er nu dus 2honden van de zelfde school met een korf om moeten en dan lekker los worden gegooid om te kijken wat er gebeurt,ik zou als ik jullie was nog is goed nadenken over deze "hondenschool"want het is wel een hele makkelijke weg voor hun om te zeggen doe maar een korf om(hebben wij er geen last meer van)maar het probleem los je er niet mee op en daar is normaal de training wel voor met daarbij dat je zelf ook aan de gang ga.nee ik zou hier geen training willen volgen ik kom daar voor begeleiding en steun en niet voor een makkelijke oplossing plus daarbij dat jullie zelf ook aan geven dat jullie er niet erg achter staan achter deze keus.
Helemaal mee eens!
Nettie
Ik ook. Het is wel erg "toevallig" dat het om dezelfde school gaat :19: .
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Waarom zou je in godsnaam honden die agressie naar andere honden vertonen, los gooien met andere honden. Omdanks dat ze een muilkorf omhebben. Daar gaat de agressie in ieder geval niet van over. Sterker nog, vaak wordt het nog erger, omdat ze vaak succes hebben met hun agressie. En succes doet het gedrag toenemen.

Ik denk dat je het beste een hondenschool kunt zoeken waar gediplomeerde en bijgeschoolde instructeurs rondlopen. En als je het probleem echt wil oplossen, zou je eens kunnen denken aan een gedragstherapeut. Kijk dan bv. eens op http://www.gedragstherapie.info.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Waarom zou je in godsnaam honden die agressie naar andere honden vertonen, los gooien met andere honden. Omdanks dat ze een muilkorf omhebben. Daar gaat de agressie in ieder geval niet van over. Sterker nog, vaak wordt het nog erger, omdat ze vaak succes hebben met hun agressie. En succes doet het gedrag toenemen.

Ik denk dat je het beste een hondenschool kunt zoeken waar gediplomeerde en bijgeschoolde instructeurs rondlopen. En als je het probleem echt wil oplossen, zou je eens kunnen denken aan een gedragstherapeut. Kijk dan bv. eens op http://www.gedragstherapie.info.
Ze gooien ze los om te kijken naar het gedrag. Bij Bram is het op cursus puur die agessie naar rennende honden. Hij scheurt erachteraan en wil ze wel opeten, stopt het rennen dan stopt hij ook :19:
Maxiem en Bram zijn de enige honden in onze les met muilkorf, verder ken ik nog een andere hond met muilkorf die daar traint. Het is dus niet zo dat er allemaal gemuikorfde honden lopen, maar als ik kijk naar de vereniging waar ik met Britt, mijn andere hond train, daar heb ik nog nooit een hond met muilkorf zien lopen. Maar daar worden ze dus ook inderdaad niet losgelaten in een groep.
Brams gedrag lijkt er gelukkig niet van toe te nemen en bij bepaalde honden die we op straat tegenkomen laten we hem ook gaan. Of het goed is of juist niet, tjah, goede vraag, dat weet ik niet zo zeker maar duidelijk is dat hij na een paar keer proberen waarop de hond niet reageert (we doen het dus inderdaad alleen bij specifieke honden en het is een heel ander verhaal dan op cursus want op cursus rennen de honden gewoon door en ook al is dat niet vanwege Bram, Bram zal het misschien wel als succes zien) toch opgeeft en leert die hond te accepteren.
Dan het punt gedragstherapeute inschakelen... probleem is het volgende:
- Met mijn vorige hond hebben we vanwege een probleem een gedragstherapeute ingeschakeld toen. Een gediplomeerde, ze was aangesloten bij alpha. Helaas gaf ze ons verkeerd advies waardoor het gedrag verergerde. Ik leerde zelf steeds meer over gedrag en toen we het nog meer zagen verslechteren zijn we een totaal andere weg ingeslagen waardoor we het wel weer zagen verbeteren. Maar haar methode was dus helaas niet de juiste, dus een negatieve ervaring voor ons en dat is op zijn minst gezegd toch erg balen omdat je op die kennis en ervaring van zo'n persoon vertrouwd, er een hoop geld aan uitgeeft en dan er nog niet eens wat mee opschiet.
- Er werd ons een gedragstherapeut aangeraden waar goede ervaringen mee waren. Ook dit keer weer een erkende Gedragstherapeut. Nou kende ik toevallig iemand met een uitvallende hond (zelfde probleem dus eigenlijk, ja ik weet dat de aanpak anders kan zijn aangezien uitvallen en uitvallen ook nog verschillend kan zijn). Zij had toevallig die gedragstherapeut ingeschakeld en kon me dus vertellen hoe het was gegaan. Het ging me niet om de therapie op zich want ik was wel van plan zelf contact met haar op te nemen maar wilde gewoon weten of het was bevallen. Helaas viel het verhaal me zo tegen dat ik geen contact met haar heb opgenomen. Het uitvalgedrag van die hond was eigenlijk niet verbetert en ja dat kan aan de training etc. liggen maar het enige wat zij moest doen was een halti om en kwamen ze een hond tegen dan moest haar hond gaan zitten. Dus ander gedrag aanleren.
Ja dat is eigenlijk precies wat ik al doe. Prima, leuk, maar komt die andere hond alsnog snuffelen dan zit je met een probleem want nee dan wordt het toch teveel. Maargoed, zelfs die methode terzijde, wat me het meest tegenstond is dat ze een lange vragenlijst in moest vullen. Toen kwam de gedragstherapeut bij haar langs, heeft haar wat dingen uitgelegd over hondengedrag en motivaties en de training uitgelegd. Ze heeft niet eens gekeken naar hoe de hond zich gedraagd tijdens het uitvallen. Dat verbaast mij ten zeerste want ja sorry hoor, maar de reden van uitvallen is toch wel belangrijk lijkt mij? En nee in mijn ogen is kijken naar de antwoorden van de vragenlijst niet voldoende.
Uit eigen eerdere ervaringen kan ik zeggen dat wat de eigenaar zegt niet altijd overeen hoeft te komen met hoe de hond werkelijk is. En dat gedrag zou juist zo'n therapeut toch kijk op moeten hebben maarja dan moeten ze er wel naar kijken... Als het op die manier gaat bij zo'n gedragstherapeute dan zie ik het nut er eigenlijk niet zo van in :19:
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 21 mei 2006 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Oeps dubbel
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 08 mei 2006 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Sorry driedubbel
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 08 mei 2006 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Vierdubbel :boos:
Sorry, kreeg telkens een foutmelding dus probeerde ik het overnieuw maarja blijkbaar was het bericht al geplaatst ondanks de foutmeldingen :19:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb al heel wat honden en hun eigenaren een kursus gegeven en eigenlijk pas één keer een hond met een muilkorf laten trainen, de eerste drie lessen. Omdat ik bang was dat deze zijn baas op zou eten. :wink:

Ik kijk er dan ook van op dat er op die kursus bij jou zoveel honden met een muilkrof lopen. Een les beginnen met het loslaten van de leerlingen vind ik ook een bizarre manier van lesgeven trouwens.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik heb al heel wat honden en hun eigenaren een kursus gegeven en eigenlijk pas één keer een hond met een muilkorf laten trainen, de eerste drie lessen. Omdat ik bang was dat deze zijn baas op zou eten. :wink:

Ik kijk er dan ook van op dat er op die kursus bij jou zoveel honden met een muilkrof lopen. Een les beginnen met het loslaten van de leerlingen vind ik ook een bizarre manier van lesgeven trouwens.
Dat is mijn ervaring dus ook, dat ik op andere cursussen nooit honden met muilkorf rond zie gaan.
De reden van losgooien is dat er zo aan de eigenaars hondengedrag uitgelegd kan worden, de eigenaar kan mooi het gedrag van de hond observeren en kijken hoe deze in de rangorde staat. En uiteindelijk is het ook de bedoeling dat eigenaren hun hond kunnen roepen, ook als de hond aan het spelen is in een groep honden.
Laatst gewijzigd door Benji&Brenda op 21 mei 2006 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Benji&Brenda schreef:
Wil de hond schreef:Ik heb al heel wat honden en hun eigenaren een kursus gegeven en eigenlijk pas één keer een hond met een muilkorf laten trainen, de eerste drie lessen. Omdat ik bang was dat deze zijn baas op zou eten. :wink:

Dat is mijn ervaring dus ook, dat ik op andere cursussen nooit honden met muilkorf rond zie gaan.
De reden van losgooien is dat er zo aan de eigenaars hondengedrag uitgelegd kan worden, de eigenaar kan mooi het gedrag van de hond observeren en kijken hoe deze in de rangorde staat. Overigens kijken de trainers wel rond maar uitleg heb ik nog niet gehoord dus (maar zo staat het in de lesbrief he)...
Voor sommige honden is het wel heel leuk hoor, daar niet van, maar voor andere totaal niet en verder zie ik er het nut ook niet zo van in.
Misschien toch maar en andere hondenschool zoeken? :denken: :wink:
Nettie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Benji&Brenda schreef:

De reden van losgooien is dat er zo aan de eigenaars hondengedrag uitgelegd kan worden, de eigenaar kan mooi het gedrag van de hond observeren en kijken hoe deze in de rangorde staat. Overigens kijken de trainers wel rond maar uitleg heb ik nog niet gehoord dus (maar zo staat het in de lesbrief he)...
Voor sommige honden is het wel heel leuk hoor, daar niet van, maar voor andere totaal niet en verder zie ik er het nut ook niet zo van in.
Welke rangorde?

Op de KC waar ik met Chello heb getraind (12 lessen) gooiden ze ook na elke les alle honden (van zo'n 5 groepen) los op het veld 'zo gezellig'.... :roll:
Het enige wat je constant zag was dat de grote jongens met grote waffel de kleine onzekere hondjes op de hielen zaten, overhoop denderde e.d.
Totaal niks leuks aan.

Ik ging ook altijd van het veld af zodra ze gingen 'spelen'. Ze stonden me altijd erg waterig aan te kijken als ik vertelde dat mijn hond niet met vreemde honden hoeft te spelen, dat hij genoeg heeft aan zijn eigen roedel en dat hij er niks van leert. :denken:
fabienne s
Zeer actief

ik vindt dat losgooien ook totaal niet nuttig,kijk het gebeurde bij mij in de training wel en in mijn les groep ook MITS de honden normaal en sociaal gedrag naar elkaar toe vertoonde en anders gebeurde het gewoon niet.wat schiet je er mee op,hond een korf om en gooi mar los,je hebt grote kans dat jou hond super onzeker wordt(als ie dat al niet is)en als een andere hond hem wat doet in de gekkigheid kan bram helemaal NIKS je zal er maar een asociale hond hebben tussen lopen die reikelijk gebruik maakt van het feit dat bram niks kan.nee ik zie daar het nut niet van in en het feit ook dat ze het op de db forum hebben gezet omdat ze eigenlijk zelf niet weten wat ze er mee moeten zegt al genoeg en dan is het grijpen naar een korf een makkelijk hulpmiddel maar het lost niks op en kan ook erger worden.
Afbeelding

jemble 5 maanden
zepenko
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
zepenko schreef:Ik denk dat je het beste een hondenschool kunt zoeken waar gediplomeerde en bijgeschoolde instructeurs rondlopen. En als je het probleem echt wil oplossen, zou je eens kunnen denken aan een gedragstherapeut. Kijk dan bv. eens op http://www.gedragstherapie.info.
Dan het punt gedragstherapeute inschakelen... probleem is het volgende:
- Met mijn vorige hond hebben we vanwege een probleem een gedragstherapeute ingeschakeld toen. Een gediplomeerde, ze was aangesloten bij alpha. Helaas gaf ze ons verkeerd advies waardoor het gedrag verergerde. Ik leerde zelf steeds meer over gedrag en toen we het nog meer zagen verslechteren zijn we een totaal andere weg ingeslagen waardoor we het wel weer zagen verbeteren. Maar haar methode was dus helaas niet de juiste, dus een negatieve ervaring voor ons en dat is op zijn minst gezegd toch erg balen omdat je op die kennis en ervaring van zo'n persoon vertrouwd, er een hoop geld aan uitgeeft en dan er nog niet eens wat mee opschiet.
- Er werd ons een gedragstherapeut aangeraden waar goede ervaringen mee waren. Ook dit keer weer een erkende Gedragstherapeut. Nou kende ik toevallig iemand met een uitvallende hond (zelfde probleem dus eigenlijk, ja ik weet dat de aanpak anders kan zijn aangezien uitvallen en uitvallen ook nog verschillend kan zijn). Zij had toevallig die gedragstherapeut ingeschakeld en kon me dus vertellen hoe het was gegaan. Het ging me niet om de therapie op zich want ik was wel van plan zelf contact met haar op te nemen maar wilde gewoon weten of het was bevallen. Helaas viel het verhaal me zo tegen dat ik geen contact met haar heb opgenomen. Het uitvalgedrag van die hond was eigenlijk niet verbetert en ja dat kan aan de training etc. liggen maar het enige wat zij moest doen was een halti om en kwamen ze een hond tegen dan moest haar hond gaan zitten. Dus ander gedrag aanleren.
Ja dat is eigenlijk precies wat ik al doe. Prima, leuk, maar komt die andere hond alsnog snuffelen dan zit je met een probleem want nee dan wordt het toch teveel. Maargoed, zelfs die methode terzijde, wat me het meest tegenstond is dat ze een lange vragenlijst in moest vullen. Toen kwam de gedragstherapeut bij haar langs, heeft haar wat dingen uitgelegd over hondengedrag en motivaties en de training uitgelegd. Ze heeft niet eens gekeken naar hoe de hond zich gedraagd tijdens het uitvallen. Dat verbaast mij ten zeerste want ja sorry hoor, maar de reden van uitvallen is toch wel belangrijk lijkt mij? En nee in mijn ogen is kijken naar de antwoorden van de vragenlijst niet voldoende.
Uit eigen eerdere ervaringen kan ik zeggen dat wat de eigenaar zegt niet altijd overeen hoeft te komen met hoe de hond werkelijk is. En dat gedrag zou juist zo'n therapeut toch kijk op moeten hebben maarja dan moeten ze er wel naar kijken... Als het op die manier gaat bij zo'n gedragstherapeute dan zie ik het nut er eigenlijk niet zo van in :19:
Kijk, dat zijn dus de mensen die zeggen erkend te zijn en nog geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn. De GT's die vermeld zijn op gedragstherapie.info gebruiken in ieder geval geen slippende halsbanden, slipkettingen, prikbanden, teletact, anti-blafbanden, electric fences, gentle leaders en anti-trektuigen. Daarnaast zijn ze allemaal degelijk opgeleid en verplicht om jaarlijks bijscholing te volgen. De ervaringen die ik met deze mensen heb, zijn uitermate positief.

De GT die bij je thuis komt, heeft een gesprek met je van zo'n 2 uur. Tijdens dit gesprek worden veel vragen aan je gesteld, maar belangrijker nog, wordt ook het gedrag van je hond geobserveerd. Tevens worden wat `testjes' uitgevoerd om een goede diagnose te kunnen maken. De diagnose en de therapie krijg je uitgelegd in dit gesprek. De theorie krijg je later uitgewerkt op papier. Indien nodig komt de GT nog eens terug om bij te sturen of extra uit te leggen. De kosten van dit alles liggen zo rond de € 50,- tot € 75,-. Da's volgens mij geen reden om het niet te doen. Dat gaat er bij ons per maand al aan hondenvoer door :mrgreen: .
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef: Kijk, dat zijn dus de mensen die zeggen erkend te zijn en nog geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn. De GT's die vermeld zijn op gedragstherapie.info gebruiken in ieder geval geen slippende halsbanden, slipkettingen, prikbanden, teletact, anti-blafbanden, electric fences, gentle leaders en anti-trektuigen. Daarnaast zijn ze allemaal degelijk opgeleid en verplicht om jaarlijks bijscholing te volgen. De ervaringen die ik met deze mensen heb, zijn uitermate positief.

De GT die bij je thuis komt, heeft een gesprek met je van zo'n 2 uur. Tijdens dit gesprek worden veel vragen aan je gesteld, maar belangrijker nog, wordt ook het gedrag van je hond geobserveerd. Tevens worden wat `testjes' uitgevoerd om een goede diagnose te kunnen maken. De diagnose en de therapie krijg je uitgelegd in dit gesprek. De theorie krijg je later uitgewerkt op papier. Indien nodig komt de GT nog eens terug om bij te sturen of extra uit te leggen. De kosten van dit alles liggen zo rond de € 50,- tot € 75,-. Da's volgens mij geen reden om het niet te doen. Dat gaat er bij ons per maand al aan hondenvoer door :mrgreen: .
Het ging hier dus wel echt om aangesloten gedragstherapeuten die ook bijscholing volgen, die laatste in ieder geval, die ander is alweer een tijdje geleden dus dat weet ik niet geheel zeker. Maar we hadden toen ook al juist een GT opgezocht die was aangesloten omdat ze dan de juiste opleidingen zouden hebben enzo...
Ik weet niet hoe het met die GT die jij noemt zit maar die ik noemde van degene die ik heb gesproken, die is ook bij die vrouw thuis geweest en heeft naar de hond gekeken. Echter niet eens naar het probleemgedrag zelf maar alleen naar hem in huis. Zegt misschien ook al veel hoor, daar niet van, maar in mijn ogen nog steeds niet voldoende over het probleemgedrag dus het uitvallen.
Tussen de 50 en 75 euro vind ik nog relatief goedkoop. In zoverre dat als ik er vertrouwen in had ik die ander wel had ingeschakeld en die kwam op bijna 90 euro. Maar het blijft veel geld voor een student. Op zich heb ik het er dus wel voor over, maar dus niet om dan te horen te krijgen dat hij al bijna 8 is en je zijn verleden niet weet dus dat het niet op te lossen is of dat ik hem moet afleiden met koekjes of moet leren volgen of zitten of noem maar wat als je een hond tegenkomt. Want zo ver ben ik zelf ook wel maar zoals al eerder gezegd als een andere hond dan toch komt snuffelen dan heb je alsnog een probleem, al is het al minder groot dan uitval bij alles wat je ziet. Maar daarvoor hoef ik dus geen GT in te schakelen want ik heb me er ook heus zelf al wel wat in verdiept etc. Wat ik dus het liefste zou willen is hem helpen leren dat honden niet eng zijn (als hij het uit angst doet) bijvoorbeeld zodat hij niet meer uitvalt omdat hij 'inziet' dat het niet nodig is. En dus niet dat hij niet uitvalt omdat hij op dat moment een commando opvolgt zoals aandacht voor de baas. Misschien is dat het enige wat je kunt doen in een geval van uitvallen, ik vrees van wel, maargoed dan ben ik dus al zover dus dan heeft een GT ook geen zin...
Probleem is dat die andere GT ook werd aangeraden als zijnde iemand waar hele goede ervaringen mee zijn :19:
Misschien heb je wel gelijk hoor en zijn die mensen van daar wel echt kundig maar ik weet niet zo goed wat te doen :19:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

zepenko schreef:En als je het probleem echt wil oplossen, zou je eens kunnen denken aan een gedragstherapeut. Kijk dan bv. eens op http://www.gedragstherapie.info.
Wat staan er trouwens verdraaid weinig GT´s op die site. Meer als de helft van Nederland moet het vooralsnog stellen zonder een GT die werkt volgens de methode die op die site wordt voorgestaan.

Hoe komt dat?
zepenko
Zeer actief

Benji&Brenda schreef: Het ging hier dus wel echt om aangesloten gedragstherapeuten die ook bijscholing volgen, die laatste in ieder geval, die ander is alweer een tijdje geleden dus dat weet ik niet geheel zeker. Maar we hadden toen ook al juist een GT opgezocht die was aangesloten omdat ze dan de juiste opleidingen zouden hebben enzo...
Van de GT's van Alpha weet ik dat ze bijscholing weinig serieus nemen. Het volgen van een congres wordt al gezien als bijscholing, terwijl het in mijn ogen verder gaat. En dat terwijl de meeste al enkele jaren geleden hun diploma tot GT gehaald hebben.
Als ze daarnaast dan niet verder komen dan afleiden met een snoepje, een oefening laten doen of een halti onhangen, wordt er in mijn ogen nergens een probleem opgelost. Goed, het gedrag wordt voorkomen, maar op de oorzaak van het gedrag wordt niets gedaan.

Bijvoorbeeld:
Als je hond uitvalt omdat hij andere honden haat, en je gaat hem afleiden met een snoepje, dan valt hij op dat moment inderdaad niet meer uit. Maar als je geen snoepje bij hebt, gaat hij weer net zo hard tekeer, omdat hij nog steeds andere honden haat. Als je weet dat hij honden haat (diagnose) en je gaat er aan werken (therapie) dat hij die minder haat of helemaal niet meer haat, zal het uitvallen afnemen of verdwijnen. Maar dat vraagt dus enige kennis en inzicht.
Benji&Brenda schreef:Ik weet niet hoe het met die GT die jij noemt zit maar die ik noemde van degene die ik heb gesproken, die is ook bij die vrouw thuis geweest en heeft naar de hond gekeken. Echter niet eens naar het probleemgedrag zelf maar alleen naar hem in huis. Zegt misschien ook al veel hoor, daar niet van, maar in mijn ogen nog steeds niet voldoende over het probleemgedrag dus het uitvallen.
Tussen de 50 en 75 euro vind ik nog relatief goedkoop. In zoverre dat als ik er vertrouwen in had ik die ander wel had ingeschakeld en die kwam op bijna 90 euro. Maar het blijft veel geld voor een student. Op zich heb ik het er dus wel voor over, maar dus niet om dan te horen te krijgen dat hij al bijna 8 is en je zijn verleden niet weet dus dat het niet op te lossen is of dat ik hem moet afleiden met koekjes of moet leren volgen of zitten of noem maar wat als je een hond tegenkomt. Want zo ver ben ik zelf ook wel maar zoals al eerder gezegd als een andere hond dan toch komt snuffelen dan heb je alsnog een probleem, al is het al minder groot dan uitval bij alles wat je ziet. Maar daarvoor hoef ik dus geen GT in te schakelen want ik heb me er ook heus zelf al wel wat in verdiept etc. Wat ik dus het liefste zou willen is hem helpen leren dat honden niet eng zijn (als hij het uit angst doet) bijvoorbeeld zodat hij niet meer uitvalt omdat hij 'inziet' dat het niet nodig is. En dus niet dat hij niet uitvalt omdat hij op dat moment een commando opvolgt zoals aandacht voor de baas. Misschien is dat het enige wat je kunt doen in een geval van uitvallen, ik vrees van wel, maargoed dan ben ik dus al zover dus dan heeft een GT ook geen zin...
Probleem is dat die andere GT ook werd aangeraden als zijnde iemand waar hele goede ervaringen mee zijn :19:
Misschien heb je wel gelijk hoor en zijn die mensen van daar wel echt kundig maar ik weet niet zo goed wat te doen :19:
Wat je moet doen kan ik niet voor je beslissen. Ik kan alleen maar proberen om je zo goed mogelijk advies te geven. Wat je natuurlijk wel altijd kunt doen is een vragenlijstje opstellen van de dingen die je wil weten (over de werkwijze bv.) en dan 1 van de GT's bellen. Mocht het niks zijn voor je gevoel, maak je gewoon geen afspraak.

Succes.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:En als je het probleem echt wil oplossen, zou je eens kunnen denken aan een gedragstherapeut. Kijk dan bv. eens op http://www.gedragstherapie.info.
Wat staan er trouwens verdraaid weinig GT´s op die site. Meer als de helft van Nederland moet het vooralsnog stellen zonder een GT die werkt volgens de methode die op die site wordt voorgestaan.

Hoe komt dat?
Het is inderdaad triest dat er maar 2 handenvol aan mensen zijn die weten waar ze mee bezig zijn als het over hondengedragstherapie gaat. Het is een vrij nieuwe website en een vrij nieuwe organisatie. Maar gelukkig wordt deze groep wel snel groter.

Daarnaast zijn de meeste GT's wel bereid om een stukje te rijden, want het welzijn van de hond staat voor iedereen toch voorop.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef: Van de GT's van Alpha weet ik dat ze bijscholing weinig serieus nemen. Het volgen van een congres wordt al gezien als bijscholing, terwijl het in mijn ogen verder gaat. En dat terwijl de meeste al enkele jaren geleden hun diploma tot GT gehaald hebben.
Als ze daarnaast dan niet verder komen dan afleiden met een snoepje, een oefening laten doen of een halti onhangen, wordt er in mijn ogen nergens een probleem opgelost. Goed, het gedrag wordt voorkomen, maar op de oorzaak van het gedrag wordt niets gedaan.

Bijvoorbeeld:
Als je hond uitvalt omdat hij andere honden haat, en je gaat hem afleiden met een snoepje, dan valt hij op dat moment inderdaad niet meer uit. Maar als je geen snoepje bij hebt, gaat hij weer net zo hard tekeer, omdat hij nog steeds andere honden haat. Als je weet dat hij honden haat (diagnose) en je gaat er aan werken (therapie) dat hij die minder haat of helemaal niet meer haat, zal het uitvallen afnemen of verdwijnen. Maar dat vraagt dus enige kennis en inzicht.

Wat je moet doen kan ik niet voor je beslissen. Ik kan alleen maar proberen om je zo goed mogelijk advies te geven. Wat je natuurlijk wel altijd kunt doen is een vragenlijstje opstellen van de dingen die je wil weten (over de werkwijze bv.) en dan 1 van de GT's bellen. Mocht het niks zijn voor je gevoel, maak je gewoon geen afspraak.

Succes.
Wat jij noemt bedoel ik dus ook, gedragstherapeuten die ik ken of van heb gehoord werken toch meer volgens het idee van nieuw gedrag aanleren ipv uitvallen. Dat is ook wat je op internet tegenkomt als je erover zoekt. Maarja dat doe ik dus al.
En juist omdat je naar mijn idee toch bezig wilt met de oorzaak aan te pakken ipv een nieuw trucje leren (wat ook wel kan werken maar niet in alle omstandigheden en als de oorzaak aan te pakken is, wat misschien niet altijd kan hoor maar toch, dan zou dat in mijn ogen toch meer opschieten) snap ik ook niet dat de GT (die ik aangeraden kreeg en waar ik dus iemand over heb gesproken) niet eens het gedrag zelf heeft bekeken.
Dat was trouwens een GT van Tinley, ik dacht dat die toch ook wel aan nascholing deden?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Benji&Brenda schreef:
zepenko schreef: Van de GT's van Alpha weet ik dat ze bijscholing weinig serieus nemen. Het volgen van een congres wordt al gezien als bijscholing, terwijl het in mijn ogen verder gaat. En dat terwijl de meeste al enkele jaren geleden hun diploma tot GT gehaald hebben.

Bijvoorbeeld:

Succes.
Wat jij noemt bedoel ik dus ook, gedragstherapeuten die ik ken of van heb gehoord werken toch meer volgens het idee van nieuw gedrag aanleren ipv uitvallen. Dat is ook wat je op internet tegenkomt als je erover zoekt. Maarja dat doe ik dus al.
En juist omdat je naar mijn idee toch bezig wilt met de oorzaak aan te pakken ipv een nieuw trucje leren (wat ook wel kan werken maar niet in alle omstandigheden en als de oorzaak aan te pakken is, wat misschien niet altijd kan hoor maar toch, dan zou dat in mijn ogen toch meer opschieten) snap ik ook niet dat de GT (die ik aangeraden kreeg en waar ik dus iemand over heb gesproken) niet eens het gedrag zelf heeft bekeken.
Dat was trouwens een GT van Tinley, ik dacht dat die toch ook wel aan nascholing deden?
Met Tinley heb ik persoonlijk geen ervaringen, maar als ik op hun website lees dat de eigenaar een vragenlijst moet invullen en dat er dan een afspraak gemaakt wordt op een spreekuur op een praktijk, dan heb ik al mijn twijffels. Als je vragen aan een eigenaar stelt, gaat het erom om de vraag goed te stellen, zodat je ook het juiste antwoord krijgt. Met een vragenlijst is het veel makkelijker om vragen anders te interpreteren dan bedoeld was. Daarnaast kan de eigenaar (onbewust) niet de waarheid invullen. In een vraaggesprek kun je hier op doorvragen, vanaf een vragenlijst niet. Ik vind dat een GT bij je thuis moet komen en met het gehele gezin en de overige personen binnen het roedel (bv. dagelijkse oppas, uitlaatservice oid) een gesprek moet hebben.

Daarnaast laat een hond in een praktijk altijd ander gedrag zien dan in zijn eigen huis. Dus het gedrag van de hond dient altijd op zijn minst in eigen huis geobserveerd te worden. Tinley schrijft echter dat zij het slechts een enkele keer bij mensen thuis gaan kijken.

Uit deze twee opmerkingen blijkt al het risico voor een verkeerde diagnose. En bij een verkeerde diagnose, wordt er dus een verkeerde therapie voorgeschreven. En dan heb ik dus al mijn twijffels of ze bij een bepaalde diagnose wel de goede therapie kunnen geven.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”