Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijna onmogelijk om aan te lijnen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Bijna onmogelijk om aan te lijnen

Ongelezen bericht door Mit »

Als eerste vooropgesteld: Met Angel en ons gaat het echt perfect :ok:
we zijn goed op elkaar ingespeeld, en zulke drama's die ik maakte met Jinx heb ik echt niet meer met Angel.
Ik heb alleen wel (net als elke hondeneigenaar denk ik) een paar kleine puntjes die ik beter zou willen zien.

En dan voornamelijk dit:
Als we Angel gaan uitlaten lijnen we haar uiteraard aan, en dat is een probleempje. Zodra ze de lijn ziet begint madam keihard te blaffen en te grommen, ook huizenhoog op te springen en zelfs weleens happen in handen/armen en naar gezicht.

Vervelend gedrag natuurlijk. Wat ik heb geprobeerd; De aanlijnsituatie anders maken, dwz niet in de gang aanlijnen maar in de huiskamer en de riem eerst op tafel leggen. Gaat goed, tot ik de riem oppak, dan begint mevrouwtje. Ik heb ook geprobeerd haar af te leiden met een raar geluid (fluitje) en koekjes. Gaat ook niet zoals het moet.

Momenteel zijn we al een paar weken bezig met negeren, dus de hond lekker laten blaffen en springen, maar niet reageren. Pas als ze zit en stil is krijgt ze de riem om en prijs ik haar. Toch lijkt dit nog geen enkele verbetering te brengen.

Doen we dit zo goed, of zouden we het anders aan moeten pakken?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hbe je haar al eens duidelijk gemaakt dat je haar gedrag niet pikt door te corrigeren?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mit
Zeer actief

Eline* schreef:Hbe je haar al eens duidelijk gemaakt dat je haar gedrag niet pikt door te corrigeren?
Yep, weleens boze stem, ook weleens hand over de snuit of in heel extreme gevallen nekvel. Dat maakt heel even indruk, en daarna begint ze weer. Opzich is ze wel snel onder de indruk als je kortdaat optreed, alleen in dit geval begint ze erna weer opnieuw.

ook even een aanvulling; ze is niet bang voor de lijn ofzo, buiten kan ik haar zonder 1 centje pijn aanlijnen.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb alleen wel (net als elke hondeneigenaar denk ik) een paar kleine puntjes die ik beter zou willen zien.
En afgezien van dit "vervelende gedrag" als je haar aan wilt lijnen, welke andere puntjes zijn er nog meer?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

dubbel
Laatst gewijzigd door estelle op 05 mei 2006 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
estelle

ik heb er hier ook zo eentje; Hera (wie anders) die springt , blaft, rent heen en weer, zoekt ballen, springt keihard tegen de deuren aan/ omhoog en fatsoenlijk de deur open doen is er niet bij want ze krabt je handen open...

Meestal zal het me wel maar soms heb ik er even geene zin in en dan weet ze dat ook snel hoor.
Ik word dan toch echt even boos en vraag vriendelijk doch dringend op te houden met dat hysterische gedoe.
Dan gaat ze netjs voor de deur zitten , wel piepend en half gillend maar ze zit wel op dr kont.

Kun je haar niet verzoeken te gaan zitten? Zodat je haar zittend rustig aan kunt lijnen?
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Toen ik Jack net had ging hij ook zo hysterisch lopen doen als die halsband om moest. Uiteindelijk deed ik het zo: (halfcheck) halsband om mijn pols, koekje in mijn hand, en koekje even vasthouden terwijl ik tegelijkertjd de band om zijn kop schoof, koekje los, klaar.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mit
Zeer actief

Wil de hond schreef:
En afgezien van dit "vervelende gedrag" als je haar aan wilt lijnen, welke andere puntjes zijn er nog meer?
Eigenlijk vrij weinig hoor. Alleen hetgene wat veel honden hebben volgens mij: helemaal door het dolle als er bezoek komt. Opspringen dus voornamelijk. Wij keren haar de rug toe als ze springt, dus bij ons doet ze het niet zoveel meer, maar bij bezoek doet ze het wel (hoewel ik bezoek ook vertel rug toe te draaien, geen aandacht te geven tot ze rustig is).
En buiten als ze honden ziet in de lijn gaan hangen en net zo lang blaffen tot de hond voorbij is. Ze is wel heel onderdanig, dus als ze mag snuffelen is het zo over, en ze gaat nog voor een chihuahua op haar rug. Maarja, de meeste mensen zijn bang voor haar geblaf hier, dus veel mag ze niet snuffelen.

En dat is alles, dus valt in mijn ogen nog wel mee.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

estelle schreef:ik heb er hier ook zo eentje; Hera (wie anders) die springt , blaft, rent heen en weer, zoekt ballen, springt keihard tegen de deuren aan/ omhoog en fatsoenlijk de deur open doen is er niet bij want ze krabt je handen open...

Meestal zal het me wel maar soms heb ik er even geene zin in en dan weet ze dat ook snel hoor.
Ik word dan toch echt even boos en vraag vriendelijk doch dringend op te houden met dat hysterische gedoe.
Dan gaat ze netjs voor de deur zitten , wel piepend en half gillend maar ze zit wel op dr kont.

Kun je haar niet verzoeken te gaan zitten? Zodat je haar zittend rustig aan kunt lijnen?
Het commando zit kent ze prima, maar zodra ik dat geef als ik haar aan wil lijnen begint madam weer hysterisch te doen. Zoals ik al zei, het is geen enorm probleem, maar af en toe ben ik het weleens zat.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Toen ik Jack net had ging hij ook zo hysterisch lopen doen als die halsband om moest. Uiteindelijk deed ik het zo: (halfcheck) halsband om mijn pols, koekje in mijn hand, en koekje even vasthouden terwijl ik tegelijkertjd de band om zijn kop schoof, koekje los, klaar.
Ik heb een gentle walker, dus iets lastiger om zo makkelijk om haar kop te schuiven. Die gebruik ik omdat ze trekt, en ik beter kan trainen om dat af te leren (hoewel dat langzaam gaat) dan met een gewone halsband. Dus het is wat meer gepriegel met aanlijnen. Overigens loopt ze prima met gentle walker, ze heeft er geen pijn van ofzo, dus dat ze er bang voor is kan ik ook uitsluiten, mede omdat ze dit ook doet als ik een gewone band gebruik en omdat ik haar dus buiten wel zo aan kan lijnen.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Misschien kun je dit eens proberen; als ze zo wild doet, demonstratief je jas weer uit doen en zogenaamd weer verder gaan waar je mee bezig was, zonder iets te zeggen. Na 10 min. weer proberen en doet ze weer zo druk, hetzelfde verhaal als bovenstaande. Vaak valt het kwartje wel snel als de hond niet krijgt wat zij zo graag wil nl. uitlaten.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
estelle

Jinx schreef:
estelle schreef:ik heb er hier ook zo eentje; Hera (wie anders) die springt , blaft, rent heen en weer, zoekt ballen, springt keihard tegen de deuren aan/ omhoog en fatsoenlijk de deur open doen is er niet bij want ze krabt je handen open...

Het commando zit kent ze prima, maar zodra ik dat geef als ik haar aan wil lijnen begint madam weer hysterisch te doen. Zoals ik al zei, het is geen enorm probleem, maar af en toe ben ik het weleens zat.
tsja bij mij is zit ZIT en wel heel snel NU! :wink:
Zelfs mijn hypere Hera weet dan prima waar ze aan toe is.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb het bij Kaya en Moritz zo gedaan, dat de halsband omdoen is heel 'moois' is en eenmaal om krijgen ze even uitgebreid de aandacht dat het 'werkelijk prachtig staat' en echt..... je ziet ze glunderen :mrgreen:

Bij Kaya werkt het 100%: die gaat rustig staan of zitten, want als de halsband om is dan krijg ze aandacht.

Bij Moritz werkt het 50/50: meestal is hij ook rustig als ik de halsband omdoe, maar soms kan hij ook zo springen en rennen (dat zelfs de salontafel en het vloerkleed minimaal 1 meter ergens anders heenvliegt :mrgreen: ).
Ik ga geen 'pakspelletje' doen en hij mag even uitrazen en dan moet hij bij me komen en 'wachten' (netjes stil blijven staan) en dan krijgt hij weer aandacht dat 'hij prachtig is met halsband' :roll: :smile:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mit
Zeer actief

Martijn schreef:Cleo doet dat ook. Ik kan haar wel aanlijnen maar er moeten altijd eerst rondjes worden gedraaid en gejoeld worden.
Ik vind het niet heel erg maar soms heb ik er geen zin in. Dan mag ze een beloning aanpakken door de halsband heen en dat gaat dan meteen goed. OF ik geef verbaal aan dat ze moet zitten en dan doet ze dat.

Persoonlijk heb ik een hekel aan gentle walkers en vind ik een slipketting veel hondvriendelijker en ook makkelijker in het gebruik.
Ook beter om het trekken af te leren.

Kan het zijn dat ze dit verzet toont omdat ze die gentle walker niet aan wil?
Martijn, daar heb ik ook over nagedacht. Maar het rare is: als ik met haar heb gelopen (in het bos, dus loopt ze los) en dan haar wil aanlijnen met diezelfde gentle walker dan gaat ze netjes zitten en laat zonder slag of stoot dat ding omdoen. Dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn.
Ik vind de gentle walker ideaal, ik ben niet zo groot, en Angel weegt 30 kilo en trekt behoorlijk, zeker als ze andere honden ziet of katten, en op zo'n moment kan ik haar met een slipketting niet houden. Met de gentle walker gaat dit veel beter. Dus vandaar dat ik voor de walker heb gekozen.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Stang schreef:Ik heb het bij Kaya en Moritz zo gedaan, dat de halsband omdoen is heel 'moois' is en eenmaal om krijgen ze even uitgebreid de aandacht dat het 'werkelijk prachtig staat' en echt..... je ziet ze glunderen :mrgreen:

Bij Kaya werkt het 100%: die gaat rustig staan of zitten, want als de halsband om is dan krijg ze aandacht.

Bij Moritz werkt het 50/50: meestal is hij ook rustig als ik de halsband omdoe, maar soms kan hij ook zo springen en rennen (dat zelfs de salontafel en het vloerkleed minimaal 1 meter ergens anders heenvliegt :mrgreen: ).
Ik ga geen 'pakspelletje' doen en hij mag even uitrazen en dan moet hij bij me komen en 'wachten' (netjes stil blijven staan) en dan krijgt hij weer aandacht dat 'hij prachtig is met halsband' :roll: :smile:
Hahahaha, ja da's ook een leuke oplossing. Alleen Angel is op dat moment alleen bezig met: ik ga eruit, ik ga eruit, ik ga eruit, woehoee!! Dus dan dringt er heel weinig tot dat botte koppie van dr door.
Als de lijn eenmaal om is, is alle drukte en gekte ook meteen vergeten, dan staat ze 2 tellen netjes om geprezen te worden en draait zich dan rustig om naar de deur.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike wil ook wel eens lekker opgefokt doen als hij door het dolle is als hij mee mag.
Soms laat ik hem ff en moet ik om hem lachen.

Maar soms heb ik er ook geen zin in en dan moet hij zit. Gaat hem wel moeilijk af, maar het moet dan gewoon.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ken het....

Wanneer Marouck ziet dat ik de riem pak gaat ze keihard blaffen en is dan nauwelijks stil te krijgen.
Biène blaft ook en die springt steeds omhoog :piew:
Eenmaal de deur open word ik naar buiten gelanceerd maar dan is het ook gelijk weer over. :mrgreen:

Nika is hier de enige die normaal doet als ze mee uit mag.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Hier 2 honden die het doen. Zodra ze maar doorhebben dat ze meemogen, blaft Tuana gigantisch. Ze hangt in Nanni der oren en nek en bijt in de riem en alles. Ze zijn altijd blij als ze uitgelaten worden :mrgreen:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Hier zijn ze ook alle 4 helemaal door t dolle als we gaan, maar als ze niet gaan zitten, krijgen ze hun riem niet om...
Mit
Zeer actief

He gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met zo'n ongeleid projectiel, maar schijnt dus nog mee te vallen. Ik denk dat ik nu maar even doorga met negeren en pas aanlijnen als ze stil is. En als het echt de spuigaten uitloopt, even op haar plek zetten.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Martijn schreef: Persoonlijk heb ik een hekel aan gentle walkers en vind ik een slipketting veel hondvriendelijker en ook makkelijker in het gebruik.
Je zou ze natuurlijk ook wandelen zonder te trekken kunnen AANleren.
janemeen
Vaste gebruiker

Re: Bijna onmogelijk om aan te lijnen

Ongelezen bericht door janemeen »

Jinx schreef:Als eerste vooropgesteld: Met Angel en ons gaat het echt perfect :ok:
we zijn goed op elkaar ingespeeld, en zulke drama's die ik maakte met Jinx heb ik echt niet meer met Angel.

En dan voornamelijk dit:
Als we Angel gaan uitlaten lijnen we haar uiteraard aan, en dat is een probleempje. Zodra ze de lijn ziet begint madam keihard te blaffen en te grommen, ook huizenhoog op te springen en zelfs weleens happen in handen/armen en naar gezicht.

Vervelend gedrag natuurlijk. Wat ik heb geprobeerd; De aanlijnsituatie anders maken, dwz niet in de gang aanlijnen maar in de huiskamer en de riem eerst op tafel leggen. Gaat goed, tot ik de riem oppak, dan begint mevrouwtje. Ik heb ook geprobeerd haar af te leiden met een raar geluid (fluitje) en koekjes. Gaat ook niet zoals het moet.

Momenteel zijn we al een paar weken bezig met negeren, dus de hond lekker laten blaffen en springen, maar niet reageren. Pas als ze zit en stil is krijgt ze de riem om en prijs ik haar. Toch lijkt dit nog geen enkele verbetering te brengen.

Doen we dit zo goed, of zouden we het anders aan moeten pakken?

Hoi,

Ik heb 15 jaar geleden een duitse dog gehad met het zelfde probleem,mij is toen geadviseerd om met z'n tweeen te oefenen.
probeer eens, een gaat de riem om doen de ander gaat achter de hond zitten met een bos sleutels zodra ze gaat blaffen en springen laat de ander de bos sleutels vallen, op een stenen of houten vloer is het beste moet lekker kabaal maken( zonder dat ze ziet wie het doet) is ze stil probeer de riem om te doen begint ze weer herhalen.
het is de bedoeling dat je haar laat schrikken iedere keer als ze dit gedrag laat zien.
Bij mij heeft het geholpen het ging prima nooit geen problemen meer.
Het is echt belangrijk dat de hond niet ziet wie de sleutels laat vallen.
succes!!!!!!! het is het proberen waard.

Mvg groeten Janemeen
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Jinx schreef:He gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met zo'n ongeleid projectiel, maar schijnt dus nog mee te vallen. Ik denk dat ik nu maar even doorga met negeren en pas aanlijnen als ze stil is. En als het echt de spuigaten uitloopt, even op haar plek zetten.
Niet al aanllijnen als ze stil maar pas als ze zit en blijft zitten wanneer je haar aan probeert te lijnen, je verplicht haar zo nl. om meer kontrole over zichzelf te hebben dan wanneer ze alleen maar min of meer even rustig hoeft te zijn.

En leer haar beter te luisteren naar "ZIT".
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

zepenko schreef:
Martijn schreef: Persoonlijk heb ik een hekel aan gentle walkers en vind ik een slipketting veel hondvriendelijker en ook makkelijker in het gebruik.

Wil je Blisje een keer als project hebben? :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Rob* schreef:
zepenko schreef:

Wil je Blisje een keer als project hebben? :mrgreen:
Of Marouck???
Ik heb haar vanaf 7 weken, heb uren stilgestaan, heb veelvuldig wendingen gemaakt, beloond zodra ze naast me bleef maar ze trekt nog steeds. :roll: Als je haar alleen hebt is het minder maar als je haar samen met een andere hond meeneemt is het een verschrikking. Zodra je stil blijft staan springt ze wel weer direct naast je maar haar looptempo ligt nu eenmaal hoger dan die van mij. :19: Ze neigt naar hyperactiviteit, zodra je stil blijft staan en ze naast je komt wordt ze ook heel nerveus/druk, springen, blaffen etc etc.
Ik heb het na bijna 4 jaar opgegeven. :roll: Ik weiger haar ook continu met haar koppie naast me te laten volgen hoor (want dat kan ze)
Afbeelding
en zolang ze me niet de hele straat doorsleurt vind ik het wel best.
Gelukkig weegt ze maar iets meer dan 20 kilo :mrgreen:

Biène is een veel rustigere hond en die trekt dus zelden of nooit, ze hangt alleen in de riem als ze iets heel interessants ziet. Voor Marouck is alles nu eenmaal interessant. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Oh, ik ben dol op projecten :mrgreen: :pffff: .

Elke hond kan leren wandelen zonder te trekken, mits dat op de juiste manier aangepakt wordt. Ook de niet-onbeschreven bladen.

Het is hetzelfde kunstje als zit, af, los of weet ik wat. Alleen moet je dus weten hoe je dat kunstje moet aanleren. In dit topic kun je wel het een en ander aan tips vinden, al blijft een goede begeleiding erg nuttig.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

zepenko schreef:Oh, ik ben dol op projecten :mrgreen: :pffff: .

Elke hond kan leren wandelen zonder te trekken, mits dat op de juiste manier aangepakt wordt. Ook de niet-onbeschreven bladen.

Het is hetzelfde kunstje als zit, af, los of weet ik wat. Alleen moet je dus weten hoe je dat kunstje moet aanleren. In dit topic kun je wel het een en ander aan tips vinden, al blijft een goede begeleiding erg nuttig.
Ik ben het met je eens dat een hond kan leren volgen, makkelijk ook nog. Maar een hond die bv niet non-stop onder appel hoeft te lopen wil ook wel eens trekken als hem dat niet af is geleerd met zware correcties :19: Want je mag je natuurlijk nooit vergissen in het feit dat trekken ontzettend zelfbelonend werkt.

Ik kan Dapper als een politiehond laten volgen, geef ik hem echter lange lijn aan de flex en ga ik ergens lopen waar steeds weer ondergepieste bomen staan op 10 m afstand zal hij trekken als een lier. Ik kan dat wegcorrigeren maar dat wil ik niet. Ik kan het onaangenaam maken maar ook dat wil ik niet en dus trekt hij.

Aanleren van gedrag klinkt leuk maar er is meer dan aangeleerd gedrag dat door jou als baas aangeleerd wordt. De hond leert zelf ook en trekken naar een boom heeft tot gevolg dat hij lekker kan ruiken als ik even niet oplet en hem dus de lijn meegeef omdat ik met Cleo bezig ben bv. Doel bereikt en de keer erna wordt er nog harder getrokken :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik kan hier uitstekend met Moritz en Kaya beide aangelijnd lopen, ze trekken niet, hoeven ook niet met de kop bij de knie te volgen, maar lopen gewoon keurig mee.

Totdat..... ik op vreemd terrein kom en met meerdere honden aangelijnd loop. Dan ineens is al het geleerde weg, zitten er bananen in de oren en is zeker Kaya bijna niet meer te houden want mevrouw moet voorop lopen.
Laat ik haar los, dan zal ze keurig meelopen.
Deze situatie komt te weinig voor om het in goede banen te leiden :19:

Ach nou ja, die enkele keer laat ik mijn schouder dan maar half uit de kom trekken :mrgreen: Al krijgt ze toch aardige correcties dan, maar die komen slechts 2 seconde door in haar hersens :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mit
Zeer actief

zepenko schreef:
Tja, als je een hond als pup krijgt gaat dat beter dan wanneer je een hond krijgt die ruim 1 jaar is en alleen opgesloten heeft gezeten denk ik. Dus vandaar de walker.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Jinx schreef:He gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met zo'n ongeleid projectiel, maar schijnt dus nog mee te vallen. Ik denk dat ik nu maar even doorga met negeren en pas aanlijnen als ze stil is. En als het echt de spuigaten uitloopt, even op haar plek zetten.
Niet al aanllijnen als ze stil maar pas als ze zit en blijft zitten wanneer je haar aan probeert te lijnen, je verplicht haar zo nl. om meer kontrole over zichzelf te hebben dan wanneer ze alleen maar min of meer even rustig hoeft te zijn.

En leer haar beter te luisteren naar "ZIT".
Ja, we wachten dus wel met aanlijnen tot ze stil is én netjes voor ons zit. Dan is ze ook gewoon stil, als ik bezig ben met de riempjes vastmaken. Het gaat volgens mij meer om de eerste blijdschap dat ze naar buiten mag en gaat blaffen. Overigens vertoont ze dit gedrag 's morgens vroeg en 's avonds laat niet.
En ik zal inderdaad haar toch wat vaker laten zitten, bij oversteken enzo, en weer wat uitbundiger gaan belonen als ze daadwerkelijk gaat zitten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”