Paco komt uit Spanje en heeft daar waarschijnlijk geen leuk verleden gehad. Hij had nogal wat aanpassings moeilijkheden, maar nu is het een fijne hond voor ons en waakt hij voortreffelijk.
Elke avond wordt er een uur gewandeld en vaak overdag ook nog wandelen en kammen. Hij loopt dus samen met Sem en Bo op 2200 vierkante meter grond dag en nacht vrij los. Naar vreemden toe is hij angstig en zal niet snel komen. Als hij het vertrouwd en komt dan kan iedereen hem aaien. Op eigen terrein is hij fel naar vreemden totdat ze op zijn terrein zijn en dan is het een kroelbeest.
Nu wil het dat Bo ziek thuis is (problemen met de anaalklieren en al naar de DA geweest) en daardoor niet mee kan wandelen (kan niet zolang lopen). Nu valt Paco opeens uit naar alle andere honden die we tegenkomen terwijl hij dat nooit deed en ook helemaal niet vals is. Hij loopt nooit los omdat hij schichtig is en mij gewoon vergeet als hij iets anders ziet.
Ik was het zo beu vanavond. Boris en Sem waren er ook bij en Paco vliegt uit naar een andere hond. Boris gaat mee doen en Sem wil dan ook wel beginnen. Maar samen wegen ze toch zo'n 200 kg en dat mag dus niet gebeuren!!!! Nu heb ik Paco flink te pakken genomen (voor zijn doen!), ik heb hem in zijn nekvel gepakt en op de grond geduwd. Hierna was hij een mak lammetje, maar ik denk dat hij de volgende keer het gerust weer zal doen (hij is onderdanig, maar probeert steeds).
Na bijna een jaar trekt hij eindelijk niet meer constant, maar voor de rest gaat het qua gedrag niet echt vooruit. Ja hij kent ook het commando wachten en kom hier, maar hij kan dus niet los.
Hoe moet ik dit aanpakken? Hem apart uitlaten gaat niet, hij hangt teveel aan de andere honden (is bang zonder hun), hij draagt nu meestal een halfslip maar slipketting heb ik ook, zou ik die moeten gaan gebruiken? Of te wel, hoe kan ik het uitvallen verminderen? Een cursus is geen optie. Het is niet mijn hond (alleen de verzorging en uitlaten doe ik) en bovendien is er met geen mogelijk wat aan te leren qua zit en af. Dit is met de andere honden wel gelukt en bovendien heb ik zelf wel cursussen gevolgd, maar hij snapt het gewoon niet (of kan het niet, want ik zie hem nooit normaal zitten, altijd hangt hij half op zijn kont als hij zit)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
mijn spanjaard
Moderator: moderatorteam
-
boxersien
-
estelle
Allereerst over het niet normaal zitten, heeft hij wellicht HD? Als het de meest rechtse hond in je onderschrift is zou dit zo te zien behoorlijk tot de mogelijkheden kunnen behoren en heeft hij dus gewoon pijn bij het zitten en zitten gaan.
Dan over het uitvallen, wat ik begrijp is het angst. Dat moet je niet gaan corrigeren met een slipketting zo leer je hem alleen maar dat andere honden idd eng zijn en dat er iets naars gaat gebeuren. Je moet hem leren dat andere honden bij jou iets oplevert. Een snoepje o.i.d.
Verder zou ik hem toch echt apart mee gaan nemen. En dus gaan trainen met hem. Ik vind dat hij best wat minder afhankelijk kan worden van de andere twee. Stel dat er ooit iets gebeurd met die 2 dan moet hij toch ook alleen mee.
Je moet dat alleen wle rustig opbouwen en hem niet gelijk in diepe gooien. Maar steeds wat verder weg.
Dan over het uitvallen, wat ik begrijp is het angst. Dat moet je niet gaan corrigeren met een slipketting zo leer je hem alleen maar dat andere honden idd eng zijn en dat er iets naars gaat gebeuren. Je moet hem leren dat andere honden bij jou iets oplevert. Een snoepje o.i.d.
Verder zou ik hem toch echt apart mee gaan nemen. En dus gaan trainen met hem. Ik vind dat hij best wat minder afhankelijk kan worden van de andere twee. Stel dat er ooit iets gebeurd met die 2 dan moet hij toch ook alleen mee.
Je moet dat alleen wle rustig opbouwen en hem niet gelijk in diepe gooien. Maar steeds wat verder weg.
-
boxersien
Het is idd. de rechtse. Ik verdenk hem ook van HD, maar hij loopt gelukkig nooit te manken of wat dan ook. Misschien gewoon verkeerd gebouwd?? Boris (linkse) heeft zeker zware HD en die gedraagd zich echt veel anders dan Paco.
Ik zal gaan proberen het over een andere boeg te gooien en hem apart mee te nemen! Hopelijk gaat dit helpen. Ik ben ook van plan een gewoon tuig aan te schaffen, zou dit ook kunnen helpen? Dan is hij lijkt me wel wat vrijer in beweging (er wordt niet aan de nek getrokken)
Ik zal gaan proberen het over een andere boeg te gooien en hem apart mee te nemen! Hopelijk gaat dit helpen. Ik ben ook van plan een gewoon tuig aan te schaffen, zou dit ook kunnen helpen? Dan is hij lijkt me wel wat vrijer in beweging (er wordt niet aan de nek getrokken)
-
estelle
-
boxersien
Dat begrijp ikestelle schreef:dat hij heel anders loopt dan je andere hond en niet mankt zegt helemaal niks.
Mijn ene hond heeft zeer zware HD en daar zie je niks aan is ook toeval dat we daar foto's van hebben laten maken, terwijl mijn andere hond ook zeer zware HD heeft en die loopt echt beroerd.
Zo ga ik weer lopen en ben benieuwd. Ga hem met de clicker en beloning proberen op mij te richten. Ik neem ook Sem mee. Die is doof en vind niets aan de beloning dus is hij niet gelijk alleen mee, maar worden we niet gestoord tijdens het trainen.
-
Baily
Weet je ook hoe groot de afstand tussen vreemde honden en jouw hond moet zijn om het wel goed te laten gaan. Dus op welke afstand reageert jouw hond nog niet, (dus ook nog niet kijken en fixeren enzo).
Als je dat weet kun je die afstand aanhouden om te gaan trainen.
Op die afstand moet je dus zijn aandacht gaan vragen en hem niet naar de andere hond laten kijken. Doet hij dat wel, dan is de afstand nog te klein, en moet je die vergroten.
Dan ga je met je hond de andere kant op, aandacht blijven vragen, en belonen als de hond niet reageert op de andere hond, maar netjes met je meelloopt. ALs de hond wel reageert, niet bestraffen. Alleen volgende keer grotere afstand aan houden.
Als dit goed gaat een tijdje, het ontwijken en afleiden, kun je gaan proberen de afstand te verkleinen, en nog steeds heel goed de aandacht van je hond vast houden. Als dit goed gaat, kun je op een gegeven moment langs een andere hond lopen, de aandacht van je hond vast houden, en belonen op het moment dat je de andere hond passeert, als je hond het verder goed doet.
Als het niet goed gaat, niet bestraffen, maar gewoon weer een stapje terug in de training. het is wel een langdurig iets, maar met mijn hond heeft het goede reaultaten opgeleverd. Hij kijkt nu vanzelf al naar mij als er een andere hond aan komt.
Wat bij mij een valstrik was, was het feit dat ik mijn hond zijn reactie in de gaten ging houden, als er een andere hond aan kwam. Dan ging ik dus naar hem kijken, en hem daardoor eigenlijk de leiding geven, zonder dat ik het besefte.
Ik heb dus ook mijn eigen houding verandert, en geprobeert om vooral rust en zelfverzekerdheid uit te stralen naar hem.Als ik dus een andere hond zag, nam ik heel duidelijk de leiding , door niet te kijken en niet te wachten op zijn reactie, een andere kant op te lopen en de aandacht te vragen van mijn hond.
En inderdaad de hond alleen meenemen, want ze jutten elkaar op. Dat is nog een veel te moeilijke situatie, en dat zou ik pas weer gaan doen als je met de hond alleen rustig langs een andere hond kunt lopen.
Als je dat weet kun je die afstand aanhouden om te gaan trainen.
Op die afstand moet je dus zijn aandacht gaan vragen en hem niet naar de andere hond laten kijken. Doet hij dat wel, dan is de afstand nog te klein, en moet je die vergroten.
Dan ga je met je hond de andere kant op, aandacht blijven vragen, en belonen als de hond niet reageert op de andere hond, maar netjes met je meelloopt. ALs de hond wel reageert, niet bestraffen. Alleen volgende keer grotere afstand aan houden.
Als dit goed gaat een tijdje, het ontwijken en afleiden, kun je gaan proberen de afstand te verkleinen, en nog steeds heel goed de aandacht van je hond vast houden. Als dit goed gaat, kun je op een gegeven moment langs een andere hond lopen, de aandacht van je hond vast houden, en belonen op het moment dat je de andere hond passeert, als je hond het verder goed doet.
Als het niet goed gaat, niet bestraffen, maar gewoon weer een stapje terug in de training. het is wel een langdurig iets, maar met mijn hond heeft het goede reaultaten opgeleverd. Hij kijkt nu vanzelf al naar mij als er een andere hond aan komt.
Wat bij mij een valstrik was, was het feit dat ik mijn hond zijn reactie in de gaten ging houden, als er een andere hond aan kwam. Dan ging ik dus naar hem kijken, en hem daardoor eigenlijk de leiding geven, zonder dat ik het besefte.
Ik heb dus ook mijn eigen houding verandert, en geprobeert om vooral rust en zelfverzekerdheid uit te stralen naar hem.Als ik dus een andere hond zag, nam ik heel duidelijk de leiding , door niet te kijken en niet te wachten op zijn reactie, een andere kant op te lopen en de aandacht te vragen van mijn hond.
En inderdaad de hond alleen meenemen, want ze jutten elkaar op. Dat is nog een veel te moeilijke situatie, en dat zou ik pas weer gaan doen als je met de hond alleen rustig langs een andere hond kunt lopen.