Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen op straat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Blaffen op straat

Ongelezen bericht door sirene »

Als ik met de hele roedel vlakbij mijn huis kom hebben ze nogal de neiging naar andere mensen te gaan blaffen. En als er één begint gaat de rest vrolijk meedoen natuurlijk :roll:
Niet echt gewenst en ik wil er meteen wat aan doen voordat het erger wordt.
Nu hebben ze de kans nog niet echt gehad (ja, het is al twee keer gelukt).

Heeft het zin om dit met vrijwilligers te trainen ? En hoe ?
Moet ik met mensen afspreken dat ze hier in de straat komen en dat ze hun dan negeren en stil blijven staan of neutraal langslopen als er geblaft wordt ? Ik ben natuurlijk aan het contact aan het werken en loop met zakken vol beloning. Ik vraag dus contact en hun houden hun kop.
Doe ik dat goed ? Hebben jullie nog ideeën hoe dit aan te pakken ?

Oja, ik loop meestal nog niet met de hele roedel hoor. Meestal 2 om 3. Eerst even trainen :wink:
Laatst gewijzigd door sirene op 01 jun 2006 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat bij blaffende Bram hier wel aardig werkt is zodra hij iemand of iets gezien heeft waar hij weleens tegen kan gaan blaffen, vriendelijk zijn aandacht vragen en belonen. Meestal hou ik de aandacht eerst even vast zodat we kunnen passeren en beloon dan meteen daarna.

Wat bij Bram niet werkt is als hij al blaft zijn aandacht vragen en hem dan uitgebreid belonen omdat hij stil is. Ik doe dat wel, maar alleen met stem. Als hij dus vol uit zijn stekker gaat en ik zeg "Bram klaar!" en hij houdt op dan zeg ik wel "goed zo Bram", maar ik beloon niet uitgebreid met koekjes zoals ik wel doe als hij helemaal niet geblaft heeft.
Wat ik hier namelijk kreeg was een Bram die uit zijn stekker ging, en daarna met een heel guitig bekkie naar mij op ging kijken zo van "ja, ik ben nu stil, komt u maar met dat koekie". Dus dat schoot niet echt op :mrgreen:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Wat bij blaffende Bram hier wel aardig werkt is zodra hij iemand of iets gezien heeft waar hij weleens tegen kan gaan blaffen, vriendelijk zijn aandacht vragen en belonen. Meestal hou ik de aandacht eerst even vast zodat we kunnen passeren en beloon dan meteen daarna.
Ja, dat was ook mijn idee. Als ik met ze wandel doe ik dit ook al.
Bij mij in de straat is het moeilijker omdat ik mensen vaak niet van te voren aan zie komen omdat ze uit een deur komen of om een hoek vandaar. Dan moet ik sneller reageren dan die andere 10 ogen :mrgreen:
Vandaar dat ik dacht om wat vrijwilligers te vragen.
Denk je dat dat werkt ?
Wat bij Bram niet werkt is als hij al blaft zijn aandacht vragen en hem dan uitgebreid belonen omdat hij stil is. Ik doe dat wel, maar alleen met stem. Als hij dus vol uit zijn stekker gaat en ik zeg "Bram klaar!" en hij houdt op dan zeg ik wel "goed zo Bram", maar ik beloon niet uitgebreid met koekjes zoals ik wel doe als hij helemaal niet geblaft heeft.
Wat ik hier namelijk kreeg was een Bram die uit zijn stekker ging, en daarna met een heel guitig bekkie naar mij op ging kijken zo van "ja, ik ben nu stil, komt u maar met dat koekie". Dus dat schoot niet echt op :mrgreen:
Hahah, goeie tip. Mullu heeft ook een handje van zulke dingen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

sirene schreef:
Ja, dat was ook mijn idee. Als ik met ze wandel doe ik dit ook al.
Bij mij in de straat is het moeilijker omdat ik mensen vaak niet van te voren aan zie komen omdat ze uit een deur komen of om een hoek vandaar. Dan moet ik sneller reageren dan die andere 10 ogen :mrgreen:
Vandaar dat ik dacht om wat vrijwilligers te vragen.
Denk je dat dat werkt ?
Bij Bram maakt het nogal een verschil of hij mensen kent of niet. Bekenden gaat hij sowieso naar blaffen uit vrolijkheid namelijk :mrgreen:
Dus bij Bram is vrijwilligers inschakelen lastig omdat dat dan dus bekenden zullen zijn, en dat uit enthousiasme blaffend begroeten daar doe ik nu iig niks aan. Als dat alles is, ben ik allang blij :wink:
Maar ik weet niet hoe dat met jouw honden is?
Ik vind het ook nog wel moeilijk hoor; soms redeneer ik mis en blaft Bram opeens al terwijl ik dacht "die mevrouw gaat hij vast niet tegen blaffen". En soms ben ik hem aan alle kanten af aan het leiden, en zie je hem denken "ja, leuk hoor, maareh, die meneer daar die zie ik heus wel, en wat is daarmee dan?" :19:
Dus tja.... :mrgreen:

Het scheelt hier trouwens wel dat hij eigenlijk alleen blaft als hij iemand in de verte echt kan zien naderen. Komen ze opeens de hoek om dan is er niks aan de hand. Maar dat is bij jou dus anders begrijp ik? :wink:

Hahah, goeie tip. Mullu heeft ook een handje van zulke dingen.
Ik moet er altijd wel stiekem in mezelf een beetje om lachen; hij komt dan helemaal stuiterend van enthousiasme naast me lopen, met zo'n guitig bekkie "zie je dat baas, ik heb geblaft maar nu ben ik stil" :cheer:
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling, dus ik negeer hem dan :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Bij Bram maakt het nogal een verschil of hij mensen kent of niet. Bekenden gaat hij sowieso naar blaffen uit vrolijkheid namelijk :mrgreen:
Dus bij Bram is vrijwilligers inschakelen lastig omdat dat dan dus bekenden zullen zijn, en dat uit enthousiasme blaffend begroeten daar doe ik nu iig niks aan. Als dat alles is, ben ik allang blij :wink:
Maar ik weet niet hoe dat met jouw honden is?
Ik vind het ook nog wel moeilijk hoor; soms redeneer ik mis en blaft Bram opeens al terwijl ik dacht "die mevrouw gaat hij vast niet tegen blaffen". En soms ben ik hem aan alle kanten af aan het leiden, en zie je hem denken "ja, leuk hoor, maareh, die meneer daar die zie ik heus wel, en wat is daarmee dan?" :19:
Dus tja.... :mrgreen:
Nee, bij mij gaat het dus echt om vreemden die waaks beblaft worden.
En wat je schrijft herken ik heel erg van Mullu. Behalve dan uit vreugde blaffen. Dat doet ie alleen als mijn vriend thuiskomt.
Mullu blafte eigenlijk haast nooit meer, maar nu de andere er zijn bkaft hij het ergste van allemaal.
Het scheelt hier trouwens wel dat hij eigenlijk alleen blaft als hij iemand in de verte echt kan zien naderen. Komen ze opeens de hoek om dan is er niks aan de hand. Maar dat is bij jou dus anders begrijp ik? :wink:
Zie boven. Het gaat om vreemden en dan vooral mensen die ze onverwachts zien of tegenkomen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

sirene schreef:
Nee, bij mij gaat het dus echt om vreemden die waaks beblaft worden.
En wat je schrijft herken ik heel erg van Mullu. Behalve dan uit vreugde blaffen. Dat doet ie alleen als mijn vriend thuiskomt.
Mullu blafte eigenlijk haast nooit meer, maar nu de andere er zijn bkaft hij het ergste van allemaal.
Bram blaft soms ook naar vreemden, maar ik ben er niet helemaal over uit wat dat is. Zodra zo'n persoon zich bukt om contact te maken gaat hij heeeeel hard en laag kwispelen en gek doen uit vreugde. Dus of het puur waaksheid is bij hem weet ik niet helemaal...
Maar als je vrijwillgers in wil schakelen zouden dat voor Mullu wel vreemde moeten zijn dan neem ik aan? Of denk je dat hij het ook wel zal doen bij bekenden die opeens de hoek om komen?
Zie boven. Het gaat om vreemden en dan vooral mensen die ze onverwachts zien of tegenkomen.
Da's dan inderdaad lastiger trainen kan ik me zo voorstellen. Bij Bram kan ik minuten vantevoren al anticiperen omdat het dus echt om naderende mensen gaat. Als ze opeens voor of naast hem staan gaat hij alleen als een idoot staan kwispelen en opspringen (nee, mag ook niet :mrgreen: ).

Maar het enige wat ik dus kan bedenken is afleiden en dan belonen als ze stil zijn. Maar in jouw geval moet je dan wel als baas helemaal superoplettend zijn denk ik. (wat misschien ook weer verkeerde spanning overbrengt.... :wink: ).
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef: Bram blaft soms ook naar vreemden, maar ik ben er niet helemaal over uit wat dat is. Zodra zo'n persoon zich bukt om contact te maken gaat hij heeeeel hard en laag kwispelen en gek doen uit vreugde. Dus of het puur waaksheid is bij hem weet ik niet helemaal...
Maar als je vrijwillgers in wil schakelen zouden dat voor Mullu wel vreemde moeten zijn dan neem ik aan? Of denk je dat hij het ook wel zal doen bij bekenden die opeens de hoek om komen?
Mijn idee was ook om vreemden in te schakelen of in ieder geval mensen die de nieuwe honden nog niet hebben gezien (ik dacht er aan om een oproepje op het forum te plaatsen :wink: )
Mullu blaft de ook de ene keer wel en de andere keer niet. Ik denk dat hij met de roedel ook wel naar voor hem bekenden zou kunnen gaan blaffen.
Maar het enige wat ik dus kan bedenken is afleiden en dan belonen als ze stil zijn. Maar in jouw geval moet je dan wel als baas helemaal superoplettend zijn denk ik. (wat misschien ook weer verkeerde spanning overbrengt.... :wink: ).

Ja, dat dacht ik ook. Maar daarom leek het me handig om eerst met mensen te oefenen die vooraf geïnstrueerd zijn. Dan ben je zelf wat ontspannender en dat werkt toch weer door voor "in het echie".

Niemand verder meer tips ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik zit te denken of ik tips voor je heb, maar het lijkt me erg lastig. Ten eeste omdat je met meerdere honden zit, en wanneer er eentje begint...dan is het eind toch wel een beetje zoek. Het is natuurlijk ook wel heel normaal gedrag voor een hond, wat er vaak ingebakken zit en dus moeilijk weg te trainen is.

Ten tweede zit ik me te bedenken of het echt hinderlijk gedrag is? Ze doen het enkel wanneer je bijna thuis bent toch? Dus niet de hele wandeling? En als je tijdens de wandeling mensen tegenkomt, doen ze het dan ook? Als ze het alleen doen bij het thuiskomen en dan ook nog eens alleen als er een vreemde langs loopt....dan zou ik me afvragen of dat echt een probleem is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Ik zit te denken of ik tips voor je heb, maar het lijkt me erg lastig. Ten eeste omdat je met meerdere honden zit, en wanneer er eentje begint...dan is het eind toch wel een beetje zoek. Het is natuurlijk ook wel heel normaal gedrag voor een hond, wat er vaak ingebakken zit en dus moeilijk weg te trainen is.

Ten tweede zit ik me te bedenken of het echt hinderlijk gedrag is? Ze doen het enkel wanneer je bijna thuis bent toch? Dus niet de hele wandeling? En als je tijdens de wandeling mensen tegenkomt, doen ze het dan ook? Als ze het alleen doen bij het thuiskomen en dan ook nog eens alleen als er een vreemde langs loopt....dan zou ik me afvragen of dat echt een probleem is.
Bedankt voor het meedenken.
Het is nu nog niet hinderlijk omdat het nu nog meevalt. Maar als ik straks met alle 5 blaffend over straat loop denk ik dat ik wel de schrik van de buurt wordt! Heel erg veel mensen bij mij in de buurt zijn ook bang voor honden. Ik ben bang dat het zich straks zal uitbreiden naar het park enz. als het ber eenmaal ingebakken zit. Heel af en toe als we iemand tegenkomen doen ze het ook. Vooral als we ze plotseling tegenkomen (net als op straat) een blafje is niet zo erg maar wel als de hele roedel alarm slaat en op iemand af komt stormen. Nu leidt ik ze wel altijd af met iets heel lekkers en dan staan ze ook allemaal braaf bij mij.
Misschien zie ik spoken maar ik wil heel graag voorkomen dat ik straks mensen de stuipen op het lijf jaag met mijn ongecontroleerde zooitje
:wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”