Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Piepen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Piepen

Ongelezen bericht door Moos »

Wellicht heb ik deze vraag al eerder gesteld, maar dat ben ik even kwijt :denken: Kan het iig met de zoekfunctie verder niet vinden :mrgreen: :wink:

Wat Saar dus doet bij honden die in haar ogen eng zijn is piepen, of nou ja, het is haast meer een soort tergend hoog kreunen.
De laatste maanden is het eigenlijk niet meer voorgekomen omdat honden alleen nog in een heeeel klein bosje los mochten, en ze daar alle honden echt heel goed kent.

Maar de baas wordt dat bosje ook weleens zat :mrgreen: (en de hondjes ook hoor), en aangezien ze in een aangrenzend dorp in een flink stuk bos met zandvlaktes en heide nu ook weer losmogen, gaan we daar weer vaak naartoe.

En daar lopen dus allemaal honden die ze niet kent, en ook veel die voor haar mogelijkerwijs tot de categorie 'eng' zouden kunnen behoren.
En ja hoor, daar was dat piepen dus weer meerdere keren deze week. Zo ook vandaag. Prachtige, tja, Husky-kruizing denk ik, komt ons tegemoet lopen.
Hond kijkt niet eens naar Saar! Saar ziet die hond en gaat op zo'n 10 meter afstand stil staan, alles laag, en tergend piepen/kreuen. En tja, dan ziet die hond haar natuurlijk wel; dommerd die ze is!
Nou ja, hond komt op haar af, Saar nog harder piepen/kreunen, en toen ben ik die hond even gezellig gaan aaien (die hond zag mij en kwam aandacht vragen) en schoot ze er snel langs.

Dat ze dit doet weet ik dus, en dat zij zo, daar kunnen we prima mee omgaan ondertussen, met heel veel tips van mensen hier. En nee, ik maak me daar niet meer druk om :mrgreen:

Alleen wat ik me nou afvraag; waarom doet ze nou zo dom?
Waarom gaat ze zo staan piepen? Ze zou na 1.5 jaar toch moeten weten dat ze dan juist de aandacht op zichzelf vestigt? Maar nee hoor, zelfs als een hond haar helemaal niet ziet, zorgt zij er wel voor dat ze toch opvalt.
Heeft dat piepen/kreunen nog nut? Of is het gewoon een gemoedstoestand die ze wel moet uiten op die manier waar ze verder weinig aan kan doen?
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Kira doet dit ook heel erg als ze zich ongemakkelijk voelt. Als ze bv. denkt dat ze uit mag en dan gaan we nog niet of ze moet ergens wachten. Dan heeft ze een heel ongelukkig kreunpiep geluid. En ik vind dat een beetje irritant :N: en tocxh kan ze zich niet inhouden. Dus misschien hetzelfde, een uiting van een gevoel van onwelbehagen?
Moos
Zeer actief

Carmen schreef:Kira doet dit ook heel erg als ze zich ongemakkelijk voelt. Als ze bv. denkt dat ze uit mag en dan gaan we nog niet of ze moet ergens wachten. Dan heeft ze een heel ongelukkig kreunpiep geluid. En ik vind dat een beetje irritant :N: en tocxh kan ze zich niet inhouden. Dus misschien hetzelfde, een uiting van een gevoel van onwelbehagen?
Ja, dat is het ook wel inderdaad, een uiting van dat ze zich naar voelt. Ze piept ook wel als we te lang stilstaan ofzo, maar da's een iets andere piep. Maar wat Kira doet klinkt wel hetzelfde ja; het hangt zo tussen kreunen en piepen in :mrgreen:

Alleen ik vraag me af of ze in de specifieke situatie met andere honden daar ook nog iets mee wil doen of zeggen. Is dat een manier om hun houding tegenover haar te beinvloeden (zo van 'doe me niks'). Want het is namelijk flink stom van d'r; want werken doet het niet :roll: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Is het niet frustratie? En dat uit angst? Ze is bang en uit dat door te gaan piepen? Ik roep ook maar wat hoor :mrgreen:
Moos
Zeer actief

jidde schreef:Is het niet frustratie? En dat uit angst? Ze is bang en uit dat door te gaan piepen? Ik roep ook maar wat hoor :mrgreen:
Ja, dat is het ook (ze trekt ook haar staart uit de krul, rug krom, oren plat) :wink:

Alleen wat ik dus net antwoorde :mrgreen: ; ik vraag me af of het ook nog nut heeft naar die andere honden toe. Of het 'hondentaal' is, of gewoon ronduit dom :mrgreen:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Moos schreef:
jidde schreef:Is het niet frustratie? En dat uit angst? Ze is bang en uit dat door te gaan piepen? Ik roep ook maar wat hoor :mrgreen:
Ja, dat is het ook (ze trekt ook haar staart uit de krul, rug krom, oren plat) :wink:

Alleen wat ik dus net antwoorde :mrgreen: ; ik vraag me af of het ook nog nut heeft naar die andere honden toe. Of het 'hondentaal' is, of gewoon ronduit dom :mrgreen:
Ik denk......een beetje dom :N:
Ze piept vast...ooooo help een hond daar als hij mij maar niet ziet :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Carmen schreef:
Moos schreef:

Ik denk......een beetje dom :N:
Ze piept vast...ooooo help een hond daar als hij mij maar niet ziet :mrgreen:
Dat denk ik dus ook ja :roll: :mrgreen:

Maar ik zou me er iets bij voor kunnen stellen dat het hondentaal zou kunnen zijn om de andere hond te laten zien dat ze absoluut niet bedreigend is en of hij haar met rust wil laten.

Dat gebeurt vaak ook wel trouwens hoor :wink: Maar regelmatig komt ze juist doordat piepen van d'r in de problemen omdat een hond haar dan opeens wel opmerkt. Het miepje.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Miep piept zich een ongeluk. Dat mag en kan Mieperd de pieperd zich ook veroorloven, want ze heeft een Saar die eventuele engerds wel van haar baby af zal leiden.

Het waarom of waarnaar zoek ik niet eens. Miep doet het, wordt erin gesterkt door Saar, en so be it. Ze zoeken het maar fijn uit met z'n allen.
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:Miep piept zich een ongeluk. Dat mag en kan Mieperd de pieperd zich ook veroorloven, want ze heeft een Saar die eventuele engerds wel van haar baby af zal leiden.
Die wil Saartje dan graag eens lenen, want Moos voert geen moer uit.
Het waarom of waarnaar zoek ik niet eens. Miep doet het, wordt erin gesterkt door Saar, en so be it. Ze zoeken het maar fijn uit met z'n allen.
En daarom stel jij deze vraag ook niet, en ik wel.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:
En daarom stel jij deze vraag ook niet, en ik wel.
Zucht. Ok.
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik heb geen idee, maar het hondje van mijn ouders die ik laatst te logeren had deed het ook als er een 'enge' hond aan kwam, staart naar beneden en piepen van angst. Ik had het nog nooit gezien.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”