Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor het eerst een gevechtje binnen de roedel..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Melanie 74

Voor het eerst een gevechtje binnen de roedel..

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gisteravond heb ik de beide dames een kauwbotje gegeven, Tosca kauwde er lekker op en Tonnie verstopte het in haar mand.

Tot zover niets aan de hand, die van Tosca was aardig zacht en lekker geworden en ik stond op dan staat Tosca ook altijd op.

Tonnie dacht haar kans te zien en wilde het botje van Tosca pikken, dit pikte Tosca niet en er volgde een klein gevechtje...... ik heb gelijk ingegrepen. Beide op hun plaatst gestuurd en botjes afgepakt.

Dit was de eerste keer in ruim 3 jaar dat er überhaupt een "relletje" was tussen de dames.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft gehad dat Tosca drie weken terug geopereerd is en daardoor meer aandacht heeft gekregen alhoewel zij de oudste en het langst bij mij is...

Maar daarna heb ik de dames één voor één bij me geroepen en hun botje gegeven, maar ze deden er niets mee en heb ze weer weggelegd.

Nu mijn vraag zouden jullie het ook zo doen of anders??

Ik heb er voor gekozen dat ik géén gedonder in mijn huis wil van de dames.
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

ik grijp ook in. in t begin liet ik ze aan,totdat ze elkaar serieus begonnen te verwonden. vanaf die tijd grijp ik in en probeer t voor te zijn.
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dit gedrag is bij mij een reden geweest om de honden alléén iets te kauwen te geven dat binnen korte tijd op kon. Er kon dus niets blijven slingeren om later over te knokken. :mrgreen:
Nettie
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik heb met mijn mannen gelukkig nog nooit gedonder gehad, maar zou het ook niet pikken ik ben voor hun de hoogste in rangorde en bepaal dus ook of er gesodemieterd mag worden of niet. dus niet :pffff:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsja, er is hier ook wel eens wat herrie om een kauwding of speeltje, en in principe bemoei ik me daar niet direct mee. Ze spelen er ook mee, en dagen elkaar ook uit, en maken soms dus wat ruzie, so be it.

Het gaat hier trouwens zowiezo wat vreemd. Sien en spok staan bij me, ik heb twee pensstaafjes. Ik geef er een aan spok, die weigert, pakt hem niet aan. Dan geef ik er een aan sien, die loopt er mee weg, en dan zie je vaak dat spok hem afpakt. Dan geef ik die spok niet hoefde aan sien.

Maar misschien doe ik het wel helemaal verkeerd :mrgreen:
Afbeelding
Melanie 74

Inge O schreef:als je weet dat de onderlinge rangorde duidelijk is, zou ik ook geen relletjes pikken - als er ook op andere momenten spanning is, of hun positie tov. elkaar is niét duidelijk zou ik hun wel de zaak onderling laten uitmaken, maar niet naar aanleiding van botjes.

Idd, ik weet dat de rangorde zeer duidelijk is tussen de dames. En ik wil geen gedonder in mijn huis. Maar was wel verbaasd, ik denk zelf dat de operatie van Tosca een rol speelt. Ze was zwakker en Tonnie beschermde haar zelfs. Nu is ze weer de oude, en Tosca is redelijk dominant naar andere honden. Ik heb het vermoeden dat ze dat even heel duidelijk naar Tonnie wilde maken.
ranetje schreef:Dit gedrag is bij mij een reden geweest om de honden alléén iets te kauwen te geven dat binnen korte tijd op kon. Er kon dus niets blijven slingeren om later over te knokken. :mrgreen:
Nettie
Tosca was op dat moment erop aan het kauwen, Tonnie lag gewoon te loeren wanneer ze het kon pikken.

Botjes waar niets mee gedaan wordt leg ik weer hoog weg.
Dat heb ik geleerd in de roedel van mijn ouders, die hebben 8 honden.
Als daar een gevechtje ontstaat om botjes kan het toch flink uit de hand lopen als je ze niet ingrijpt. En dat willen we niet :wink:
Melanie 74

Inge O schreef:
Melanie 74 schreef: Botjes waar niets mee gedaan wordt leg ik weer hoog weg.
Dat heb ik geleerd in de roedel van mijn ouders, die hebben 8 honden.
Als daar een gevechtje ontstaat om botjes kan het toch flink uit de hand lopen als je ze niet ingrijpt. En dat willen we niet :wink:
daarom, dat bedoelde ik ook met het 'niet laten uitvechten nav. botjes'. daarvoor kan de motivatie zó hoog liggen dat dit zelfs een soort kunstmatig scheeftrekken van de situatie veroorzaakt, en dat is zo'n botje niet waard :wink: .

Precies, want dan lopen de gemoederen zo hoog op. Dierenartskosten zijn dat onvermijdelijk.

Maar ik heb het idee dat ik correct gehandeld heb, de rust was gelijk na mijn ingrijpen wedergekeerd.

Nadat ik zo boos was geworden lag Tonnie (de stoere tatrahond) te rillen in haar mandje. Ik wordt eigenlijk zelden heel boos, dus als ik boos ben vindt ze het heel erg. Ik heb het daarna wel weer "goedgemaakt".
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”