Edwin Fagnano schreef:
Ik ben het er deels mee eens. De hond is in zijn opgroeifase waarbij het belangrijk is (van wat ik overal vandaan heb) dat hij ook zijn rust krijgt om te kunnen groeien. Hiermee voorkom je veel problemen bij een groot ras naar het schijnt.
Dus de eerste 1,5 jaar wil ik het zo laten. Vooral omdat we in de tijden dat hij niet in zijn bench zit intensief met hem bezig zijn en hem overal mee naar toe slepen. (van hotels tot café's en van de kleiduivenschietbaan tot aan de binnenstad van Milaan)
Ik hoor over dat rust geven weinig op het forum maar het is toch een belangrijke zaak of niet? Dus ik vind een nachtrust van 6 uur en dan 2x per dag een rust van 4,5 uur en dat alles dus met ruime tussenpozen voor een jonge hond weinig verontrustend.
Het gaat in mijn eigen bij een hond toch in de 'quality time' die je erin steekt. Ik ken plenty voorbeelden uit de praktijk van honden die niet in een bench zitten maar heel de dag door het huis achter het vrouwtje aanlopen en die 3x per dag het vaste rondje uitgelaten worden. Ik denk dat onze Pim dan het echt stukken beter heeft.
Bovendien probeer ik me wat meer de verdiepen in het gedrag van de hond voorzover dat mogelijk is. En er zijn aan hem in de verste verte nog geen stressverschijnselen te zien. En dat in combinatie met dat hij dolgraag in zijn bench gaat lijkt mij het nu echt prima te gaan.
Maar wat ik al een paar stukjes terug schreef wil ik het als hij uitgegroeid is wel veranderd hebben. Misschien door er voor die tijd al naar toe te werken.
Ciao,
Edwin
Maar als je hier verder op voort borduurt, zou volgens jouw filosofie elke hond van een wat groter ras elke dag 2 keer 4.5 uur in de bench gezet moeten worden.
Ook als het baasje thuis is, voor de verplichte rust die zo noodzakelijk is.
En weet je, ik weet echt niet welke hond het beter heeft; de hond die de hele dag lekker achter het baasje aan mag hobbelen in huis, maar het moet doen met 3 keer een blokje om. Of de hond die 5 dagen in de week 2 keer 4.5 uur in de bench zit.
Dat is denk ik ook iets van persoonlijke mening, en wat verschilt per hond.
Die twee van mij zouden vele malen gelukkiger zijn bij het baasje waar ze achteraan mogen sjokken en dan maar kortere rondjes, dan met 5 dagen in de week 2 keer 4.5 uur in de bench.
Ook al genieten ze ongelooflijk van lekkere lange wandelingen door de bossen.
Maar dat is ook iets waar je heel lang over kan discussieren denk ik