Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde conflict?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pasqualino
Actief
Contacteer:

Rangorde conflict?

Ongelezen bericht door Pasqualino »

Het gaat om deze honden:
http://img64.imageshack.us/img64/7566/0008986gn8.jpg

Ik ben net terug van een wandeling. Ging lekker, een uur gelopen en wou even in de schaduw gaan zitten. Die honden vermaken zich wel. Xena blijft over het algemeen dicht bij mij, wachtend tot ik blaadjes in de lucht gooi. Maar ook Zayra komt zich regelmatig even 'melden'. En ocean (aussi) is een spring in het veld, blaft, rent, doet gek, springt tegen de andere op maar wordt totaal genegeerd. Heel af en toe gaat Zayra op de speeluitnodigingen van Ocean in.
Nou gooide ik een mooie stok een eindje weg. meestal heeft Zayra die te pakken maar nou was het Xena. Zayra wou de stok ook erg graag hebben en pakt de andere uiteinde van de stok. Xena pikt dit niet, laat de stok vallen (ocean ziet de kans om sneaky naar de stok te grijpen) en valt Zayra aan. Het klonk behoorlijk heftig maar ik liet ze het zelf uitzoeken. En dat ging prima, Zayra ging op de grond liggen, buik en nek ontbloot, Xena ging overstaan en paar seconde later was de spanning verdwenen en de stok was niet intressant meer.
Op het volgende moment komen de honden naar mij toe. Zayra nog steeds een beetje uit de buurt blijven van Xena gaat achter mij staan, ik zit nog op de grond. Xena komt voor mij staan en begint naar Zayra te grommen. Dat is best griezelig, een grommende hond op ooghoogte op geen 20 cm afstand van mij vandaan. Tot nu toe als ze wel eens ruzie hadden liep ik of holde ik van ze vandaan. Dan is het inneens 'huh baasje rend weg, erachteraan!!' en het conclict is over. Dus nu wou ik op gaan staan, sowieso is het best griezelig om te blijven zitten. Maar op dat moment raakt natuurlijk de muur tussen de 2 weg en Xena vliegt weer Zayra aan. Dit keer ging het er best heftig aan toe. Ocean er om heen blaffend. Ik liep weg en uiteindelijk kwamen ze me achterna maar Zayra heeft nu wel een wondje op dr neus en op dr voorpoot.

Volgens mij zijn ze qua ranghoogte niet erg verschillend, ik bedoel het is niet zo dat Zayra heel erg onderdanig is tegenover Xena. Ja het is wel duidelijk dat Xena hoger staat maar bijvoorbeeld met eten geven is Zayra absoluut de 1e die moet en zal eten en als ze eerder klaar is loopt ze naar de bak van Xena die een stap voor haar achteruit doet en eet dat op.
Ook als Zayra de stok of een bal heeft staat haar staartje stokovereind en loopt vrolijk om Xena heen 'kijk ik heb lekker de stohok'. Aan de riem staan de staarten vrijwel evenhoog.

Is het goed wat ik gedaan had? Op staan en weg lopen? Ik kan er moeilijk tussen gaan springen en dat lijkt me ook heel erg fout. En commando's negeren ze op zo'n moment ook volkomen natuurlijk.

Goed, Zayra gaat er niet dood aan en het is misschien wel goed dat Xena haar op dr plek zet. Maar het zijn toch andermans honden, voor het zelfde geldt was Zayra nu kreupel of iets...

Die 1e ruzie die ik beschreef komt dus vaker voor. Het gaat dan altijd om een stok en dan hangen ze met zn tweeen aan de stok. Soms gaat dit alleen gepaard met grommen en niet altijd Xena eindigd met stok in dr bek. Soms laat Xena eerder los. Of Ze laten de stok vallen en vliegen elkaar in de haren.

Op dit moment is het gewoon rustig, de dames liggen op de bank, bijna in slaap. Totdat ik opsta dan. Dan staan ze bij mn benen 'wat gaan we doen, wat gaan we doen??' :p
Afbeelding
Fenna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fenna »

Ik heb ze ook gezien maar ik weet dus ook echt niet welke hond nou het dominandste is. Het lijkt of dat gewoon niet vast ligt en echt alleen plaats gebonden is. Zoals met eten, dan is Zayra idd de nummer 1 maar als het op knokken uit komt is Xena de nummer 1 en blijft Zayra voor haar liggen.

Idd wat Inge ook zegt. Misschien moet je niet het 'probleem' maar juist de aanleiding aanpakken. Andere spelletjes bedenken of ze om ste beurd laten aporteren.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

als het zo'n risico met zich meebrengt zou ik idd ook niks gooien of doen.
Ik kan hier met mijn 2 teven ook niet samen een bal gaan gooien o.i.d.
Het zal lang goed gaan maar mochten ze bijv. tegelijk bij de bal aankomen dan is het knokken tot de ander erbij neer valt.

Verder denk ik dat je het wel goed gedaan hebt.
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovanna »

Ik geloof niet in rangorde dus ik spreek ook niet over rangordeconflicten. Hier is sprake van het controleren van het gedrag van de ene hond naar de andere hond toe. Ik zie hier thuis niet anders. Mijn Mal wil mijn Lab altijd controleren. Zodra hij naar mij toekomt, begint de Mal te grommen. Zodra hij naar zijn drinkbak loopt, begint de Mal te grommen. Is hij de baas? Nou ik dacht het niet! Mijn Lab heeft hem drie keer behoorlijk gecorrigeerd tot aan de dierenarts toe.
M.a.w.: maak je niet druk over het hele rangordeverhaal. Laat de honden zoveel mogelijk hun gang gaan. Als je het genoeg vindt, grijp je in. Dan neem jij namelijk de controle over.
Rovanna
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rovanna »

Inge O schreef: noem het controle, noem het rangorde - what's in a name?
Nou ik vind het een groot verschil. Rangorde betekent dat er eentje hoger en eentje lager in rang is en dus meer of minder privileges heeft. Controle is proberen de situatie te beinvloeden. Is toch echt iets anders.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoi Pasqualino
Als ik je goed heb begrepen zijn het niet (allemaal) jouw honden.
Een "gelegenheidsroedel" dus
Ik denk dat ik me maar aansluit bij de vorige adviezen om de "trigger"weg te halen. Geen bal of stok dus. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dank je Inge :ok:
Ik geloof dat ik het advies maar hetzelfde houd.
Jij ook? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kever
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Kever »

Pasqualino

niet meer gooien met stokken of ballen zou ook mijn advies zijn.. ikzelf ben daar een jaar of 5 geleden ook mee moeten stoppen omdat mijn twee dames zich dan niet kunnen gedragen.. de drift van beide is op dat moment zo hoog dat ze geen van tweeen wilde toegeven...

hier is gevochten en hard ook maar zelfs nu dat al jaren geregeld is gooi ik nog steeds niet met stokken of ballen en mag een ander dat ook niet doen met mijn honden..
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”